TheKims Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Noen som vet om en god varmepumpe med liten innedel? Stua den skal kjøle/varme er på rundt 25kvm, så trenger ikke den kraftigste pumpa på markedet. Pris bør være billigst mulig ettersom jeg allerede sitter med et trangt budsjett. Var ekstrem varme her i nord for noen uker tilbake siden å vil helst slippe å våkne opp til at det er +34 grader i stua igjen. Visst noen vet av en, så setter jeg stor pris på svar Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Det finnes mange, men de som er spesielt små er gjerne "design" eller "kompakt" -modeller som er dyrere enn de "vanlige"- eller - men kommer jo an på hva du anser som billig. :o http://www.miba.no/butikk/designmodellen/zen-designmodell-sort/ http://www.miba.no/butikk/kompaktmodellen/lenta/ http://byggeshop.no/LG-varmepumpe-N12SQ-Maestro Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Tenkte de små kanskje var billigere enn de store, men visst det ikke er tilfelle så kan jeg godt velge en med større inne del. Finnes det noe under 10k som er brukbart? Lever på trygd, så lommeboka er ikke akkurat så tykk. Hvordan er det med garanti visst man monterer selv? Mener å ha hørt at garantien faller bort visst man ikke bruker en fagmann til montering. Så på når en kar monterte varmepumpe hjemme hos mor å det var jo rimelig easypeasy. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Problemet med å montere selv er at du verken har riktig utstyr eller kunnskap til å montere det selv. det meste ser enkelt ut når du ser på noen som kan det de driver med. Du trenger også en egen strøm-kurs kun for varmepumpen, som fordyrer det enda mer. Hvorfor ikke satse litt når du først skal ha? Du kan bruke den til å varme opp hele huset/leiligheten i stedet for å satse kun på stua? Du sparer mye på det om vinteren Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Er ganske handyman (jobbet som maler/snekker i 10 år) så å montere en varmepumpe skal jeg nok få til. Så ikke noe bruk av noe spesial verktøy, så da har jeg nok det jeg trenger, men det var garantien da som jeg er litt usikker på om gjelder om man gjør det selv. Har sett at enkelte forlanger at en fagmann skal gjøre jobben for å beholde garantien. Som sagt så er jeg på et stramt budsjett, så å leie inn en fagmann itillegg øker jo prisen betraktelig. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Jula sine er med hurtigkobling og går fint å montere selv, samme med de fra netthandelen. Det er ikke lov, men liten sjanse for å bli tatt for det.. Du mister garantien ved å ikke kunne dokumentere godkjent montering. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Mange har forsøkt seg med varmepumper for selv-montering opp gjennom årene, for eks Foma. Felles for alle er at hurtigkoblingene begynner å lekke, slik at man må få en montør til å lage faste koblinger og etterfylle kjølemedium. Prismessig kommer du nok best ut ved å velge en volummodell i det segmentet der det er størst konkurranse. Bor du i enebolig, rekkehus eller leilighet? Tenk på at utedelen både støyer og blåse, og det er ikke alltid enkelt å få den montert slik at den ikke er til sjenanse for naboer dersom du ikke bor i enebolig. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 http://www.dinside.no/906274/naa-maa-fagfolk-installere-varmepumper Fra og med 1. september 2013 er det ulovlig å montere varmepumpen selv. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Problemet med å montere selv er at du verken har riktig utstyr eller kunnskap til å montere det selv. det meste ser enkelt ut når du ser på noen som kan det de driver med. Du trenger også en egen strøm-kurs kun for varmepumpen, som fordyrer det enda mer. Hvorfor ikke satse litt når du først skal ha? Du kan bruke den til å varme opp hele huset/leiligheten i stedet for å satse kun på stua? Du sparer mye på det om vinteren Det at du trenger en egen strømkurs er en sannhet med modifikasjoner. Stikkontakten varmepumpen tilkobles må være jordet, og bør være på en kurs som ikke er så tungt belastet fra før. Men jeg kan ikke huske å ha lest noe om at den må ha en egen kurs. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 http://www.dinside.no/906274/naa-maa-fagfolk-installere-varmepumperFra og med 1. september 2013 er det ulovlig å montere varmepumpen selv. Norge med alle sine idiotiske lover Snart må man vel leie inn elektriker for å skifte lyspærer i huset. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Forsket litt i natt å billigste montør i nær området skulle ha minimum 5000kr + ekstra pr km visst avstanden er over 2 mil. Tror jeg legger hele varrmepumpe prosjektet på hylla, for dette blir for kostbart for meg. Har ikke de største strømregningene så sparer nok ikke så mye vinterstid at dette blir lønnsomt. Høyeste strømregningen jeg har hatt var på litt over 900kr å det var når måleren bikket -30 grader. Får heller lete etter en god aircondition så man overlever om sommeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå