jobbsen Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hei. Jeg har vært max uheldig og mistet nøklene til min Toyota Yaris 2000. Fikk høre at det koster meg kr.15.000,- å få fikset dette hos Toyota.. Omtrent det bilen er verdt. den er super og nettopp eu-godkjent så synes den er verdt å redde. Er det slik at vis jeg kontakter en bilophugger med samme type bil, så er det mulig å kjøpe (plukke av) Tenningslås og styringsenhet (hjernen) som styrer startsperra? Er det noen som kan gi meg noen råd? Bilen har sentrallås. Hilsen varm og stressa i Oslo Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Det enkleste er å bestille nye nøkler, og få kodet disse inn i bilens "hjerne". Dersom du får tak i nøkkel og "hjerne" fra en annen bil, må du bytte tenningslås (men ikke transponder), dørlåssylindre (du må kunne komme deg inn i bilen når batteriet i fjernkontrollen til sentrallåsen er def), og bakluke samt ev. tanklås. Den brukte "hjernen" må være av nøyaktig samme type (årgang, motorkode og gearkasse). Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Har du mista alle nøkklane slik at du no er heilt utelåst? Det billegaste vil vell være å få kopiert opp ein ekstra nøkkel og heller ha eit rattlås i tillegg for å hindre tjuveri dersom uvedkommende skulle få tak i ein av dei mista nøkklane. Å begynde å bytte hjerne og tenningslås er nok ikkje berre berre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Nye nøkler må, i tillegg til at de fysisk må passe i sylinderen, kodes inn slik at de åpner startsperren, og da kan samtidig de tapte nøklene fjernes. Da vil de tapte nøklene kunne brukes til å låse opp bilen med nøkkel, men hverken fjernstyrt sentrallås eller startsperre vil åpnes. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 På denne bilen påstår Toyota at de ikke kan lage nye nøkler uten den såkalte master-nøkkelen. Dersom denne er mistet må startsperra byttes. Lenke til kommentar
jobbsen Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Takk for gode råd så langt! Det var nettopp det jeg litt difust fikk beskjed om i fra mekanikeren på Toyota, at denne bilen måtte ha ny Styringsenhet om master-nøkkelen er tapt.. og det er den jo. Snakket med Skedsmo bilophuggeri som satte meg videre til Kongsvinger der det er en 2002 modell med samme motorkode og girkasse. Han skulle sjekke, men ikke ringt tilbake. Det vil vel da si at jeg bør kjøpe rubbel & bit av: 1: Nøkler 2: tenningslåsen 3: Hjernen/ styringsenhet (er det flere i bilen?) 4: lås-sylindre til dører Etter som nøklene er stjålet i en bag på ferie kan det jo hende reiseforsikringen dekker dette.. hmm Utrolig glad for gode råd! Tusen takk! Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Billigere... Sånne idiotiske meldinger burde gis en advarsel! 3 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Billigere... Sånne idiotiske meldinger burde gis en advarsel! Enig, humor har ingenting på et forum å gjøre. TS: Reiseforsikring er verdt et forsøk. Går ut fra at du ikke har kasko på en bil som er så lite verdt, men delkasko dekker kanskje tyveriet? 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Billigere... Sånne idiotiske meldinger burde gis en advarsel! SÅNNE idiotiske meldinger burde gis en advarsel. Samt det å foreslå å bruke tusenvis av kroner på en bil som ikke har kroneverdi. Er nøklene som ble stjålet merket med reg.nr slik at det er opplagt hvilken bil de er til? Er det i det heletatt noe som indikerer at de stjålne nøklene kan bli brukt? Har du reservenøkkel? Ja det var en spøk med sykkellåsen, men ikke bare det. Poenget her er at man ikke kaster bort 15'000kr unødvendig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 På denne bilen påstår Toyota at de ikke kan lage nye nøkler uten den såkalte master-nøkkelen. Dersom denne er mistet må startsperra byttes. Jeg kjenner ikke Toyota, og har aldri hørt om en "masternøkkel". Dette høres merkelig ut, og prisen du har fått høres veldig høy ut. Man "bytter" ikke startsperren, men legger inn eller tar ut de nøkler man ønsker skal / ikke skal kunne starte bilen. Det sitter en sensor (transponder) rundt tenningslåsen, og denne leser info fra en liten chip i nøkkelen. Dersom nøkkelen passer i låsen, men ikke har korrekt chip, vil bilen starte, men stoppe igjen etter et par sekunder, og en lampe vil blinke for å indikere at startsperren er aktivert. En nøkkel må altså både passe i tenningslåsen og ha en startsperrechip som er kodet inn i bilens elektronikk. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Toyota har brukt en svært dårlig løsning på en del (alle?) modeller med startsperre, slik at man helt korrekt trenger denne viktige nøkkelen man fikk med bilen da man kjøpte den.. Den nøkkelen bør oppbevares i bankboks eller liknende, men det er ikke så mange av eierne som er klar over hvor sårbare de er.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Plutselig ble jeg veldig glad for at jeg aldri har hatt, og aldri skal ha, Toyota. "Billigste" løsning blir i dette tilfelle å få tak i hjerne, nøkler og låser fra en annen identisk bil på høgger'n, og bytte ut alt. Dersom man ikke kan gjøre jobben selv, vil også dette blir for dyrt i forhold til bilens verdi. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Om du trenger billig nøkkel: http://www.dx.com/s/toyota+key Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) TS: Har du lest denne? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1210744 (se spesielt #8) Ole Endret 24. juli 2014 av Ole3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Om du trenger billig nøkkel: http://www.dx.com/s/toyota+key Hvordan mener du de greiene der skal løse problemet? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Om du trenger billig nøkkel: http://www.dx.com/s/toyota+key Hvordan mener du de greiene der skal løse problemet? Hvor skrev jeg at de skal løse problemet? Bare et vennlig tips hvis man noen gang skulle trenge en ny nøkkel, gitt man har innmaten fra før. Litt offtopic kanskje Lenke til kommentar
jobbsen Skrevet 25. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2014 Til orientering har jeg nå funnet endel vogner med samme motorkode og masternøkkel som står på dynga her og der. Problemet nå er bare at hele gjengen har fellesferie.. Men jeg har en jobbebil og har tinga på en Hiace jeg har siklet på en stund. Takker for nytting hjelp så langt og kommer sikkert med flere spørsmål når delene ligger i en haug foran meg.. Tusen takk så langt! Stefan Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Har du mista nøklene, så gjør du følgene: kjøper nye og får de kodet til bilen. Enkelt og greit... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Har du mista nøklene, så gjør du følgene: kjøper nye og får de kodet til bilen. Enkelt og greit... Det er en Toyota, da er det ikke nødvendigvis så enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå