Gå til innhold

ABB kom fra en flokk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemningen etter 22. Juli var skremmende.

Hvilken stemning hadde du ønsket deg etter et massmord begått av en nordmann mot andre nordmenn?

Hva angår 22. Juli er jeg redd dette stikker dypere.

Anbefaler det korte klippet, 'The psychology of white self hatred' av Hugh MacDonald.

Den beskriver akkurat det du sier. Svært interessant.

http://youtu.be/ppIS19La8W8

Samme spørsmål som over. Enten MacDonald har rett i sin analyse av gruppepolarisering som fenomen eller ikke: Hvordan burde vi (gruppen) reagert på massemordet?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

I dette tilfellet delte de som faktisk var i sterk sorg og vi som ikke var det en felles virkeligshetsforståelse. For oss var det de som ikke deltok som ikke forstod og manglet kontakt med virkeligheten.

Som behaviorist ser jeg mennesker fra et naturvitenskapelig perspektiv. Alt vi gjør, har en funksjon, adferd opprettholdes av noe. I dette tilfellet der man samler seg i sorg og viser empati. Så er det følelsen av å være empatisk som forsterker opp adferden. Vi føler oss godt når vi viser empati. En positiv adferd vi mennesker har lært gjennom konsekvensene den gir. Så ikke noe galt ved det, kun en forklaring på den adferd vi så etter 22. juli.

Din påstand ellers om at de som ikke deltok ikke hadde kontakt med virkeligheten, er reint tøv. Alle kan ikke kaste seg rundt og delta. Alle bor ikke i Oslo og mange har ikke dette behovet for forsterkning.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri følt meg så fremmed i eget land.

"eget land"? Pussig formulering.

Du har da aldri eid dette landet, eller?

Landet tilhører da den politiske ledelse/elite, ikke folk som tilfeldigvis er født eller bor i landet.

Norge tilhører alle som bor her og har statsborgerskap. Ikke bare politikerne.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke overens med betydningen av å eie noe. Å eie noe innebærer at eieren bestemmer hvordan eiendommen skal brukes, og i Norge, som de fleste andre land, er det politikerne som bestemmer hvordan eiendommene skal brukes, til og med den eiendom du har skjøte på som "din". ;)

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke overens med betydningen av å eie noe. Å eie noe innebærer at eieren bestemmer hvordan eiendommen skal brukes, og i Norge, som de fleste andre land, er det politikerne som bestemmer hvordan eiendommene skal brukes, til og med den eiendom du har skjøte på som "din". ;)

Eierskapet av landet har vi overlatt til politikerne. De er valgt til å bestemme over oss. Om det er et riktig valg, det kan diskuteres. Man kan jo gå for anarki. Men vi det fungere? Uansett blir det en annen debatt en hva denne tråd handler om.

Lenke til kommentar

Enig i at det er en annen debatt, reagerte bare på det som lå implissit i "eget land". Tror muligens meningen var minskende tilhørlighet til en stamme eller klan kallt "nordmenn" av de som anser seg selv tilhørlige til denne stammen/klanen.

Vi er jo en form for stamme. En stamme med mange ulike mennesker. Alle som er statsborgere i kongeriket Norge er nordmenn. Uansett om du har rødt hår og bleikfeit som svart hud som natta.

Lenke til kommentar

Det er statsborgerskapet som viser hvor man hører til.

Tja, i den betydning av hvem man tilhører, dvs hvem som eier slavene, så kan jeg tildels være enig i den påstanden. ;)

82_2.JPG

Og være slave i et samfunn, det er en påstand jeg selv ofte har brukt om folk som nikker i takt. Slave i samfunnet er man den dagen man aksepterer og følger alle regler politikere setter. Derfor er det viktig og bryte de regler som ikke er til skade for andre. Eks. kan være at man benytter et rusmiddel staten ikke liker og vil straffe deg for. Man bør være i opposisjon, ikke legge seg flat som alt for mange gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Din påstand ellers om at de som ikke deltok ikke hadde kontakt med virkeligheten, er reint tøv.

Ikke noe mer tøv enn at de som deltok ikke hadde det. Det var du som startet å generalisere om folks motiver og virkelighetsoppfatning.

Alle kan ikke kaste seg rundt og delta.

Alle kan, eller snarere kunne. Ikke alle ville...

Med hederlig unntak for folk på jobb etc.

Alle bor ikke i Oslo og mange har ikke dette behovet for forsterkning.

Jeg bor ikke Oslo. Jeg gikk i toget her i Bergen. Jeg hadde heller ikke behovet for forsterkning, men jeg følte et visst behov for å forsterke. Det var en rasjonell handling fra min side, basert på at det var den rette måten å "svare" på ondskapen. Den nyansen er viktig, og ikke noe mindre "naturvitenskaplig".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mulig det, men jeg husker den spesielle stemningen etter 22/7, og synes den var en fin indikasjon på hvor sterkt godhet og humanisme står seg i vår kultur.

Stemningen etter 22. Juli var skremmende.

Enig - jeg var først litt engstelig for hvor mange og hvem det var som stod bak, men etter noen dager og når fakta var på bordet synes jeg det hele var bare litt "pinefullt", men slett ikke skremmende. Jeg mener, det er bare det ukjente som man blir skremt av, og straks man gjenkjenner hva det handler om, så slipper den redselen/usikkerheten

Den viste i dets grufullhet hvilket kollektivt hjernevasket folk vi har blitt. Dagene etter 22. Juli var Nord-Korea verdig. Et lignede skuespill så en også dagene Kim Jong Il gikk inn i historien. Der har Arbeiderpartiet skutt blink.

Det viser at vår form for hjernevasking, fungerer slik at den får frem det beste i folk - men hvis "folkeviljen" hadde fått fotfeste i NK, så hadde det vel sannsynligvis endt med total galskap, siden den staten med det styret har gjort sitt beste for å holde folket sitt nede i "gjørma". Det tror jeg er forskjellen. Men at det var ett skuespill har jeg ingen tro på - sånne hendelser lar seg ikke regissere, de oppstår spontant og "ingen styrer prosessen"

Lenke til kommentar

Enig i at det er en annen debatt, reagerte bare på det som lå implissit i "eget land". Tror muligens meningen var minskende tilhørlighet til en stamme eller klan kallt "nordmenn" av de som anser seg selv tilhørlige til denne stammen/klanen.

Det er ikke en annen debatt. Alle debatter handler om deg og ditt. Alltid.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din påstand ellers om at de som ikke deltok ikke hadde kontakt med virkeligheten, er reint tøv.

Ikke noe mer tøv enn at de som deltok ikke hadde det. Det var du som startet å generalisere om folks motiver og virkelighetsoppfatning.

Alle kan ikke kaste seg rundt og delta.

Alle kan, eller snarere kunne. Ikke alle ville...

Med hederlig unntak for folk på jobb etc.

Alle bor ikke i Oslo og mange har ikke dette behovet for forsterkning.

Jeg bor ikke Oslo. Jeg gikk i toget her i Bergen. Jeg hadde heller ikke behovet for forsterkning, men jeg følte et visst behov for å forsterke. Det var en rasjonell handling fra min side, basert på at det var den rette måten å "svare" på ondskapen. Den nyansen er viktig, og ikke noe mindre "naturvitenskaplig".

Vi fører ulike debatter her. Jeg forklarer hvorfor vi mennesker handler som vi gjør, utefra et faglig perspektiv. Men jeg forstår ditt folkelige syn. Så vi lar debatten ligge siden dette ikke er en direkte fag debatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...