Gothminister Skrevet 9. august 2014 Forfatter Del Skrevet 9. august 2014 Meget mulig A. B. B kom fra en slik flokk: http://www.tv2.no/2014/08/07/nyheter/5881880 Meget bisarre synes jeg om opptreden. En hundeeier har ikke kontroll på hunden sin, og hunder blir skutt. Kunne like gjerne blitt kjørt paddeflat på en motorvei.... Det bisarre er denne massepsykose dette blir til. Også drapstrusler, som jeg setter i forhold til A.B.B Som flokk kan intet gjøres med disse, men pårørende bør ha disse under oppsikt. Skjønner at de muligens har en hund som venn - endog beste venn, men hvis hunden blir den eneste vennen - ja da raser det fort utenfor bakke. Kan man ane grunner for den massive bruk av antidepressiva i ett slikt bisart bilde? Person som skjøt hunden kan en sikkert si mye om, men var ikke det jeg ville frem til. Klarer ikke helt og se at dette hundedrapet har så mye med tråden å gjøre. At mennesker går inn i det du kaller massepsykose. Det så vi jo også etter 22. juli. Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt. Slik er mennesker. Men vi viser litt empati og det er jo fint. Selv om disse følelsene kan diskuteres. Mennesker har alltid et motiv for sin adferd. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 At mennesker går inn i det du kaller massepsykose. Det så vi jo også etter 22. juli. Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt. Slik er mennesker. Men vi viser litt empati og det er jo fint. Selv om disse følelsene kan diskuteres. Mennesker har alltid et motiv for sin adferd. Kan du utdype den massepsykosen din litt? jeg skjønner "psykose" som en tilstand hvor en ikke har god nok kontakt med virkeligheten. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Tja, det er vel en kollektiv vrangforestilling det henvises til. Omtrent som påstanden at ABB var en ideologisk ekstremist. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Mulig det, men jeg husker den spesielle stemningen etter 22/7, og synes den var en fin indikasjon på hvor sterkt godhet og humanisme står seg i vår kultur. Og hvis de andre var på ville veier, så var jeg med, og da vil jeg jo gjerne se en fullstendig diagnose, slik at jeg kan søke profesjonell hjelp - man kan jo ikke gå rundt her i norge å være snill og grei, hvis det strider mot "virkeligheten" Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 (endret) Nå er vel stemmningen etter 22-7 ett annet fenomen en ABBs ideologi? Om denne kan beskrives som kollektiv vrangforestilling er en annen sak. Endret 9. august 2014 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Nå er vel stemmningen etter 22-7 ett annet fenomen en ABBs ideologi? Om denne kan beskrives som kollektiv vrangforestilling er en annen sak. For meg er det ett fenomen som bekrefter at abb kunne myrdet så mange han bare ville, fordi han aldri kunne drept det fenomenet ved å være destruktiv, siden det destruktive bare forsterker dette. Abb ville nok mest sannsynlig kalle det fenomenet for en kulturfeil/svakhet, muligens. Jeg er ikke sikker på om ikke dette fenomenet har til dels veldig mye å gjøre med abb-ideologien - synes jeg husker noen detaljer om enkelte av avhørene, hvor abb trodde at hans "heroiske selvoppofrelse" skulle liksom "tenne en gnist" og være mobiliserende for den kulturen han påstod han ville frelse Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. august 2014 Del Skrevet 9. august 2014 Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt.Ingenting av det ble fort glemt. Kjenner ingen som har glemt det. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 At mennesker går inn i det du kaller massepsykose. Det så vi jo også etter 22. juli. Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt. Slik er mennesker. Men vi viser litt empati og det er jo fint. Selv om disse følelsene kan diskuteres. Mennesker har alltid et motiv for sin adferd. Kan du utdype den massepsykosen din litt? jeg skjønner "psykose" som en tilstand hvor en ikke har god nok kontakt med virkeligheten. De fleste som deltok i å holde hender konkurransen og rosetoget tror jeg ikke hadde kontakt med virkeligheten. Her var konkurransen stor om forsterkning av seg selv. For det er jo hva det handlet om, egentlig. Mennesker vet du. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt.Ingenting av det ble fort glemt. Kjenner ingen som har glemt det. Det forsvant nesten over natta. I dag er det glemt mer eller mindre. Bortsett fra dem som mistet noen. Mennesker har heldigvis en lært egenskap til å legge ting fort bak seg. Slik overlever vi. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 At mennesker går inn i det du kaller massepsykose. Det så vi jo også etter 22. juli. Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt. Slik er mennesker. Men vi viser litt empati og det er jo fint. Selv om disse følelsene kan diskuteres. Mennesker har alltid et motiv for sin adferd. Kan du utdype den massepsykosen din litt? jeg skjønner "psykose" som en tilstand hvor en ikke har god nok kontakt med virkeligheten. De fleste som deltok i å holde hender konkurransen og rosetoget tror jeg ikke hadde kontakt med virkeligheten. Her var konkurransen stor om forsterkning av seg selv. For det er jo hva det handlet om, egentlig. Mennesker vet du. Vel, det er greit at du bruker din egen tro som basis for å bedømme, men det er nå bare ett enkelt menneskes "tro" .. jeg for min del så at alle enkeltindividene samtidig fokuserte inn mot "oss", så selv om man kan si at hver og en forsterket noe i seg selv ved denne felles holdningen, så var deres basis noe annet enn egoets vanlige reaksjonsmønster. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 De fleste som deltok i å holde hender konkurransen og rosetoget tror jeg ikke hadde kontakt med virkeligheten. Det tror jeg. Geir 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt.Ingenting av det ble fort glemt. Kjenner ingen som har glemt det. Det forsvant nesten over natta. I dag er det glemt mer eller mindre. Bortsett fra dem som mistet noen. Mennesker har heldigvis en lært egenskap til å legge ting fort bak seg. Slik overlever vi. Den la seg bare til å sove igjen, akkurat slik som eks "sigøynerhatet" la seg, etter det "første sjokket" - så på en måte kan man si eller se likheten. Men ser man på "styrkegraden" av de to ytterlighetene, så burde det ikke være tvil hos den som forholder seg til virkeligheten om at "abb's like" er i ett betryggende mindretall Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 De fleste som deltok i å holde hender konkurransen og rosetoget tror jeg ikke hadde kontakt med virkeligheten. Det tror jeg. Geir Mennesker i sterk sorg har ofte ikke kontakt med virkeligheten. Eller tror du ikke de var i sorg? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 At mennesker går inn i det du kaller massepsykose. Det så vi jo også etter 22. juli. Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt. Slik er mennesker. Men vi viser litt empati og det er jo fint. Selv om disse følelsene kan diskuteres. Mennesker har alltid et motiv for sin adferd. Kan du utdype den massepsykosen din litt? jeg skjønner "psykose" som en tilstand hvor en ikke har god nok kontakt med virkeligheten. De fleste som deltok i å holde hender konkurransen og rosetoget tror jeg ikke hadde kontakt med virkeligheten. Her var konkurransen stor om forsterkning av seg selv. For det er jo hva det handlet om, egentlig. Mennesker vet du. Vel, det er greit at du bruker din egen tro som basis for å bedømme, men det er nå bare ett enkelt menneskes "tro" .. jeg for min del så at alle enkeltindividene samtidig fokuserte inn mot "oss", så selv om man kan si at hver og en forsterket noe i seg selv ved denne felles holdningen, så var deres basis noe annet enn egoets vanlige reaksjonsmønster. Det var nok ikke mye «oss», mer enkelt individ for de fleste. De som var av oss, var de nærmeste. Resten deltok og viste det vi kaller empati, som igjen er opprettholdt av noe. Hva dette «noe» er, blir en annen debatt. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. august 2014 Forfatter Del Skrevet 10. august 2014 Den la seg bare til å sove igjen, akkurat slik som eks "sigøynerhatet" la seg, etter det "første sjokket" - så på en måte kan man si eller se likheten. Men ser man på "styrkegraden" av de to ytterlighetene, så burde det ikke være tvil hos den som forholder seg til virkeligheten om at "abb's like" er i ett betryggende mindretall Sigøynerhat, er det noe vi har sett i moderne tid? Mennesker våkner opp ved store hendelser. Sist vi nå så det, var ved hundrapet. Da skal man igjen ut i flokk og vise empati. Altså, få forsterkning. Vi trenger det alle sammen. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Den la seg bare til å sove igjen, akkurat slik som eks "sigøynerhatet" la seg, etter det "første sjokket" - så på en måte kan man si eller se likheten. Men ser man på "styrkegraden" av de to ytterlighetene, så burde det ikke være tvil hos den som forholder seg til virkeligheten om at "abb's like" er i ett betryggende mindretall Sigøynerhat, er det noe vi har sett i moderne tid? Mennesker våkner opp ved store hendelser. Sist vi nå så det, var ved hundrapet. Da skal man igjen ut i flokk og vise empati. Altså, få forsterkning. Vi trenger det alle sammen. Når mann går av huse for å protestere mot ett hundedrap, er det enten ett sunnhetstegn eller det motsatte - jeg er ikke helt sikker selv .. Lurer på hvis det gjaldt en sigøyner som hadde blitt avlivet, hadde mann gått av huse da også, er ikke sikker nei Den første setningen din har jeg ingen tro på, og det tror jeg ikke du heller har Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Det var nok ikke mye «oss», mer enkelt individ for de fleste. De som var av oss, var de nærmeste. Resten deltok og viste det vi kaller empati, som igjen er opprettholdt av noe. Hva dette «noe» er, blir en annen debatt. Men da er vi jo enige - folket samlet seg om 1 aktiv handling, og den kaller du "empati", som er ett greit ord for meg. Den samlede styrken når 4 millioner får den holdningen samtidig, gjør endringer i "uttrykket på enkeltindividet" som vi "speilet oss i", og derfor ble vi en kolossal selvforsterkende enhet - sånt bygger bare på seg, og jeg gjenkjente den verdien tydelig, helt frem til abb var vel dømt og omsorgsfullt forvart hos oss, de han søkte å ødelegge. vakkert Endret 10. august 2014 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 (endret) Mennesker i sterk sorg har ofte ikke kontakt med virkeligheten. Eller tror du ikke de var i sorg? Må jeg velge en? I så fall protesterer jeg. Jeg deltok i rosetoget, og nei, jeg var ikke i "sterk sorg". Jeg kjente ingen av de omkomne personlig. Men jeg synes det var den riktige måten å reagere på ugjerningen på. I dette tilfellet delte de som faktisk var i sterk sorg og vi som ikke var det en felles virkeligshetsforståelse. For oss var det de som ikke deltok som ikke forstod og manglet kontakt med virkeligheten. Geir Endret 10. august 2014 av tom waits for alice 2 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 Mulig det, men jeg husker den spesielle stemningen etter 22/7, og synes den var en fin indikasjon på hvor sterkt godhet og humanisme står seg i vår kultur. Stemningen etter 22. Juli var skremmende. Den viste i dets grufullhet hvilket kollektivt hjernevasket folk vi har blitt. Dagene etter 22. Juli var Nord-Korea verdig. Et lignede skuespill så en også dagene Kim Jong Il gikk inn i historien. Der har Arbeiderpartiet skutt blink. Lillebjørn Nilsen, regnbuesang og rosetog. Jeg har aldri følt meg så fremmed i eget land. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. august 2014 Del Skrevet 10. august 2014 At mennesker går inn i det du kaller massepsykose. Det så vi jo også etter 22. juli. Mye holde hender og roser. Som fort ble glemt. Slik er mennesker. Men vi viser litt empati og det er jo fint. Selv om disse følelsene kan diskuteres. Mennesker har alltid et motiv for sin adferd. Hva angår 22. Juli er jeg redd dette stikker dypere. Anbefaler det korte klippet, 'The psychology of white self hatred' av Hugh MacDonald. Den beskriver akkurat det du sier. Svært interessant. http://youtu.be/ppIS19La8W8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå