Gå til innhold

ABB kom fra en flokk

Anbefalte innlegg

Hverken FRP, Høyre eller AP har noen som helst skyld i at en enkelt nordmann går amok - det er det bare den ene nordmannen som har ansvaret for. Å si noe annet, er helt på bærtur. Og "eliten" forandrer seg i takt med tilgangen til de største rikdommene og de møterom hvor tingene bestemmes. Og hva angår "hvermansen", så er det han som tvinger frem "alt", ved at han skal bare ha fordelene ved globaliseringen, men det som ikke passer i hvermansens verden skal bort, og hjulpet av ett mer enn bare litt "horete" media, får dette nok kraft til at uansett hvilken politiker som sitter på toppen, så må den følge "våre lyster", og våre lyster går bare i en retning, nemlig enda mer lystbetont fjadd og fjas.

Det er kun en som har ansvar for handlingene som ble utført, der er vi enig. Men en handling er alltid påvirket av noe. Den oppstår ikke av intet. Den debatten våger ikke AP og AUF og ta. Ellers les mitt innlegg over dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hvis vi skal bla tilbake i alle løse tråder og sammenhenger som ledet frem til "utøya og barnemorderen ABB" - hvor skal vi starte?

Lenke til kommentar

Her har du bra poenger Goth, men det er ikke så uventet du er ganske oppegående

Takk for det. Det er mange oppegående debattanter på dette forum.

Men våger vi egentlig denne debatten? AUF, AP med Raymond Johansen i spissen sier de vil. Men vil de egentlig? Jeg tror ikke det. Det de gjør er å demonisere ABB og alle som har slike meninger som han. På den måten blir det ikke debatt. Man må gå litt dypere og våge å se på hva som kan utløse slike handlinger og da må man se på politikken. Det flerkulturelle samfunn har ingen legitimitet blant det Norske folk. AP våger ingen folkeavstemning. Det de vil er å drepe debatten rundt dette. De prater som at hele Norge står samlet, noe som er en rein løgn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok mange som er enige i de meningene til ABB, og som har mer eller mindre de samme holdningene som ham. Men dette betyr ikke nødvendigvis at de er enige i de handlingene han utførte...

Det har du selvsagt helt rett i. Men er det da riktig og tenke på at disse som deler ABB sine politiske meninger skal settes i sammen med han, altså som en flokk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Flere innlegg som er OT i forholdet til temaet i tråden har blitt slettet! Vennligst hold dere til tema, og ikke spor av debatten! Reaksjoner på moderering tas enten via PM til undertegnede eller i vårt tilbakemeldingsforum.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis vi skal bla tilbake i alle løse tråder og sammenhenger som ledet frem til "utøya og barnemorderen ABB" - hvor skal vi starte?

Vi må starte med poltikken til AP og AUF. Det er den utløsende delen.

Kan ikke tenke meg at du virkelig får deg selv til å tro på den "sannheten" - hva med å være langt mer konkret, og gå ned til de små detaljene - for vi må vel finne den rette skyldige, og ikke straffe hele samfunnet kollektivt? Vi kan starte med opphavet, fødsel osv - barnehage, skole, barnvern osv osv. Vi må vel nesten finne ut om disse personene rundt barnet Abb, hadde for politisk ståsted eks.

Det blir mye å gjøre

Lenke til kommentar

Vi må starte med poltikken til AP og AUF. Det er den utløsende delen.

Kan ikke tenke meg at du virkelig får deg selv til å tro på den "sannheten" - hva med å være langt mer konkret, og gå ned til de små detaljene - for vi må vel finne den rette skyldige, og ikke straffe hele samfunnet kollektivt? Vi kan starte med opphavet, fødsel osv - barnehage, skole, barnvern osv osv. Vi må vel nesten finne ut om disse personene rundt barnet Abb, hadde for politisk ståsted eks.

Det blir mye å gjøre

Dette forsto du tydeligvis ikke. Først så blander du to helt ulike debatter. ABB sin «galskap» som gjorde at han utførte det han utførte og hvordan dette ble utløst. Altså hva som utløste hans drap. Nå handler egentlig ikke tråden om noen av disse sakene. Men den mest nærliggende som jeg selv startet er hva som utløste adferden og da handler det om politikk. Politikken som AP og AUF står bak, godt støttet opp av KrF og ikke minst SV. Den debatten tror jeg ingen ennå våger og ta, eller er voksne og modne nok til og ta, uten at man demoniserer enkeltes meninger. Det er jo nettopp det Eskil og Raymond legger opp til. Vi må ta et oppgjør med meninger de selv ikke liker. Et svært dårlig utgangspunkt for en debatt.

Lenke til kommentar

Jeg kan nok tenke meg at en del nordmenn deler meninger med Breivik men fra å inneha meningene til å ta dem ut i handlinger av typen Breivik gjennomførte det er nok ingen osm kunne tenke seg.

Noen vil sikkert bruke vold for å nå sine mål men ikke terroraksjoner av denne typen og da vold mot innvandrerne og ikke hele den politiske venstresiden.

Men det interessante er hvordan det argumenteres. Man mener ABB kommer fra en flokk, mens man snakker om individ når en innvandrere utfører en kriminell handling. En slik argumentasjon henger jo egentlig ikke sammen. Det interessante er hvorfor det argumenteres på denne måten?

Argumentasjonenen er naturlig.

Når noen i en "gruppe" man liker gjør noe galt, er det viktig å forminske omfanget. Derfor snakkes det om enkeltpersoner.

Når noen i en "gruppe" man ikke liker gjør noe galt, er det viktig å øke omfanget. Derfor snakkes det om en flokk.

Dette virker begge veier.

Når noen på venstre siden gjør noe dumt, sier jeg at dem er gærne.

Når noen på min side gjør noe dumt, sier jeg at han/hun er gærn.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig AP mm. har vært veldig ryddige og i liten grad "brukt" 22. Juli for å sverte andre slik de kanskje kunne gjort. Med det sagt ser jeg nå og da at noen titter frem og vil ha ett "oppgjør" med holdninger de selv ikke liker, og prøver å gjøre motstand mot dagens innvandring illegitimt ved å trekke linker til Breivik. Det tror jeg tvert imot vil kunne legitimere massemorderen, enn å sverte meningsmotstandere, for skepsisen til Innvandringen kommer nok ikke til å gå noe sted.

Lenke til kommentar

Argumentasjonenen er naturlig.

Når noen i en "gruppe" man liker gjør noe galt, er det viktig å forminske omfanget. Derfor snakkes det om enkeltpersoner.

Når noen i en "gruppe" man ikke liker gjør noe galt, er det viktig å øke omfanget. Derfor snakkes det om en flokk.

Dette virker begge veier.

Når noen på venstre siden gjør noe dumt, sier jeg at dem er gærne.

Når noen på min side gjør noe dumt, sier jeg at han/hun er gærn.

Ikke uenig med det du skriver. Men det virker ofte som at venstresiden synes deres måte og gjøre dette på er mer akseptabelt og riktig en når høyresiden gjør det samme.

Lenke til kommentar

Jeg hater islam, er jeg en del av "flokken" som holdninger kommer fra? Jeg hater også ABB. Så han kommer da delvis fra en "flokk" som hater ham og det han står for.

Jeg tror ikke det er snakk om noe "flokk".

Om du hater islam er det dessverre stor sannsynlighet for at du plasseres i samme bås som breivik eller "høyreekstreme". Det er fordi det er veldig diffust og subjektivt hva det vil si å være høyreekstrem. Sikkert 95% av høyreekstreme anser ikke seg selv for å være det. Jeg får egentlig 1984-assosiasjoner når det forventes en "nasjonal oppstand" mot ekstremisme. Så mye tid og ressurser på noe så abstrakt og diffust.

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg aldri har følt noe særlig hat mot massemorderen, siden ingen jeg kjenner har noen særlig relasjon til utøya.

Lenke til kommentar

Det er nok mange som er enige i de meningene til ABB, og som har mer eller mindre de samme holdningene som ham. Men dette betyr ikke nødvendigvis at de er enige i de handlingene han utførte...

Det har du selvsagt helt rett i. Men er det da riktig og tenke på at disse som deler ABB sine politiske meninger skal settes i sammen med han, altså som en flokk?
Ettersom alle partier på Stortinget deler med ABB den grunnleggende ønske om en sterkt begrenset innvandring finner nok alle partiene vansker med å håndtere denne saken.

De vil alle utvilsomt søke, og finne (opp) aspekter ved ABBs ideologi som skiller hans ideer litt fra deres egen og konsentrere skytset mot disse små forskjellene, selv om de i de store og hele er enige med ABB.

Dog skal det vel sies at ingen av partiene forsvarer voldbruken hans, dog dette er ikke på prinsippielt grunnlag, men kun en uenighet om hvem volden skal brukes mot. Politikerne på Stortinget anser at de som har rett til å bruke vold mot befolkningen, og at ingen har rett til å bruke vold mot dem. Dog denne forskjellen har jeg tvil om vil bli mye fokusert på av politikerne.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du hater islam er det dessverre stor sannsynlighet for at du plasseres i samme bås som breivik eller "høyreekstreme". Det er fordi det er veldig diffust og subjektivt hva det vil si å være høyreekstrem. Sikkert 95% av høyreekstreme anser ikke seg selv for å være det. Jeg får egentlig 1984-assosiasjoner når det forventes en "nasjonal oppstand" mot ekstremisme. Så mye tid og ressurser på noe så abstrakt og diffust.

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg aldri har følt noe særlig hat mot massemorderen, siden ingen jeg kjenner har noen særlig relasjon til utøya.

Man blir nok fort plassert av PK eliten om man hater islam, de vil ha deg inn i flokken, få deg stigmatisert. For meg er det merkelig at ikke flere tar avstand til islam. En barbarisk politisk ideologi, forkledd som religion. Når jeg ser disse naive jentungene i AUF og SU, så blir jeg som voksen ansvarlig mann litt betenkt. De vet ikke selv hva de støtter. Bortskjemte her i Norge, lært opp av en liten elite som jobber for og endre Norge.

Hat er et sterkt begrep. Jeg tror det er få her i Norge som egentlig hater ABB, man bare sier det for det er akseptert og man blir liksom en av mange. Vi liker det vi mennesker. Når man sammen sier at vi hater ABB, da er vi et felleskap. Personlig har jeg ingen grunn til å hate ABB. Jeg ble ikke berørt på noen måte, ikke sørget jeg heller. Men man reagerte jo, men ikke annerledes en man gjør over slike grufulle handlinger som skjer av og til. Så det er lov å si man ikke hater, selv om mange vil reagere. PK folket vil også styre dine følelser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom alle partier på Stortinget deler med ABB den grunnleggende ønske om en sterkt begrenset innvandring finner nok alle partiene vansker med å håndtere denne saken.

Dette er en påstand som etter mitt syn ikke henger sammen. AP, SV har satt i gang endringer i Norge, godt støttet av KrF De står bak innvandringsprosjektet, det fargerikefelleskap, Støre kaller det berikelse.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

ABB's meninger har jo bred resonans blant innvandringskritikere og nasjonalister. Det som skiller ham fra resten av flokken er hans villighet til å ty til ekstrem vold i forsøket på å gjennomføre noe som garantert ville ha liten praktisk effekt for saken han står for.

Den fiendligheten og hatske retorikken mot venstresiden i Norge som jevnlig reverserer på nettet - og takket være nettet blir mer synligjort er ganske skremmende selv om vi skulle ta ABB og hans handlinger helt ut av ligningen og late som om den aldri eksisterte. Spørsmålet er om representasjonen av denne retorikken ikke blir litt overdimensjonert og "blåst opp" nettopp fordi slike mennesker har fått et såpass enkelt talerør som internett er. Jeg heller mer til den konklusjonen. Men jeg forstår godt at folk løfter på øyenbrynene og setter spørsmålstegn rundt ABB sympatisører her og der.

Lenke til kommentar

ABB's meninger har jo bred resonans blant innvandringskritikere og nasjonalister. Det som skiller ham fra resten av flokken er hans villighet til å ty til ekstrem vold i forsøket på å gjennomføre noe som garantert ville ha liten praktisk effekt for saken han står for.

Så du er blant dem som mener ABB kommer fra en flokk. Det er interessant. Jeg er helt sikker på at du mener vi kun skal se på individet når en muslim utfører en kriminell handling, eller islamister utfører terror, da vil du ikke se på muslimer som flokk. Det er nettopp slike holdninger jeg er ute etter i denne tråden. Fint om du kan si noe om en slik måte og tenke på. Vet den er PK og slik man skal tenke i AP og AUF.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...