Gothminister Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 ABB var tilbakestående. Nei det var/er han slettes ikke. Det er ikke et diagnostisk argument, det er bare slik at jeg ikke forbinder sykdom med vold eller gjør det synonymt med vold. Det han gjorde var tilbakestående, når jeg sier at det ikke er tvil rundt det ligger i den direkte tilbakestående handlingen. (Og igjen, da peker jeg ikke på et diagnostisk argument, men et logisk argument) Avvikende er mer riktig. Alt bunner ned til hvordan tankene hans blir skrudd sammen, og da er jeg nødt til å sette tilbakestående foran avvikende selv om han også kan være avvikende. Dette med drap (eksempelsvis). Alle nordmenn vet at uansett om du finner den mest rettferdiggjørende moral som tilsier at du har rett å drepe, vil likevel ikke drepe, selv om normale mennesker vet at det kan være rett å drepe. Men ABB hadde ikke denne sperren. Det er jo litt greit å vite at selv om han er tilbakestående betyr det ikke at han ikke kan ha høy intelligens på diverse tester. (De smarte-dumme ) Du bruker uansett et feilbegrep. Tilbakestående vil si utviklingshemmet. ABB har ingen utviklingshemming eller er psykisk syk. ABB er oppegående og viste hva han gjorde. Det han gjorde er avvikende i forhold til hva vi tenker er normalt. Men det er helt normalt og stigmatisere mennesker når de har handlet på en måte vi ikke helt kan forklare. Der er du helt som de fleste andre. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Men hvem er denne flokken? Mange har sterke meninger om islam og muslimer, mange har sterke meninger om innvandring og hva den vil medføre for Norge. Men de fleste av disse har ingen ting med ABB å gjøre. ABB var en ensom ulv som tidligere sagt i denne tråden. Sett bort fra handlingene er det mange av de du nevner som kan si seg grunnlegende enig med ABB. ABB ser på seg selv som den som satte handling bak ordene hos flokken, og det er for så vidt korrekt. Det er bare det at det aldri var meningen fra flokkens side å handle, det var bare retorikk. Dette er et moment som er interessant sett i lys av asperger/autismespekterdiagnosen en av ekspertvitnene satte frem i retten. Et karakteristisk trekk ved denne lidelsen er nettopp bokstavelig tolkning av metaforer og billedlig språk. At han tok flokkens retorikk bokstavelig har vært for lite problematisert opp mot ABBs mentale tilstand. Hitler var også en ensom ulv. Det var mangel på egenskaper som hindret ABB i å bli en lederskikkelse i flokken. Jeg synes ikke det er så relevant fordi absolutt alle kommer fra en "flokK". Hvis vi skal diskutere "flokken" så bør den ha betydning. Det synes ikke jeg at den har. Flokken ABB kom fra ga ham et ideologisk bakteppe for å handle slik han gjorde. Det er i høyeste grad relevant. Endret 23. oktober 2014 av Horten Market Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Ja men hvem er egentlig denne "flokken"? Grupper som nordisk motstandsbevegelse har grunnleggende ideologiske ulikheter til hva ABB står for. Så du må jo igrunn ekskludere en stor gruppe såkalte "høyreekstremister", nynazister og lignende. Hvem sitter du igjen med? Tilfeldige individer rundt omkring som er imot innvandring? Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Selv ikke Jens Stoltenberg er enig med alt AP står for, til dels rykende uenig i enkelte standpunkter, faktisk, men han kommer likefullt fra AP. ABB har selv gjort rede for hvor han hentet inspirasjon fra. At disse ikke vil ha noe med ham å gjøre i ettertid, er en annen sak. ABB har ikke misforstått ideologien, men retorikken, og det skyldes trolig autistiske trekk. Endret 23. oktober 2014 av Horten Market Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) ABB hentet inspiriasjon fra nynazistiske og høyreekstreme grupper som Vigrid, Nordfront og Den Nordiske Motstandsbevegelsen? Kilder? Det er jo et paradoks, ettersom han velger å plassere seg i fiendebildet deres. Blir litt som om Jens Stoltenbergs personlige ideologi inkluderte å legge ned arbeidsforbund, fagforbund og LO selv om han var enig med resten av AP sitt program. Det er en så radikal ulikhet at det ikke kan kalles samme ideologi eller politikk. ABB hentet inspirasjon fra grupper som bokstavelig talt har kriget mot gruppene som nynazistiske grupper henter inspirasjon fra. Endret 23. oktober 2014 av Abigor Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Eller litt som om Stoltenberg skulle privatisere statlige bedrifter, stikk i strid med Arbeiderpartiets kultur og tradisjon? Ut fra dette skulle kan tro han var Høyre-mann: I løpet av Jens Stoltenbergs halvannet år som statsminister i 2000-2001 ble Statoil og Telenor børsnotert. Statens aksjepost i Kreditkassen ble solgt, og dermed kom Norges nest største bank på svenske hender.Norsk medisinaldepot ble solgt til en tysk medisingrossist, to tredjedeler av aksjene i spritprodusenten Arcus ble solgt til private, og 49 prosent av aksjene i gruvebedriften Olivin gikk til et amerikanskeid selskap. I tillegg ble det solgt aksjer for 4,3 milliarder kroner i DnB, slik at statens eierandel kom under 50 prosent. Kilde: Aftenposten ABB hentet inspiriasjon fra nynazistiske og høyreekstreme grupper som Vigrid, Nordfront og Den Nordiske Motstandsbevegelsen? Kilder? Har jeg sagt noe om det? Kilde? ABBs ideologiske premissleverandør var Gates of Vienna, det fremgår av manifestet hans. Fjordman, mannen bak websiden, er en av de tolv mest innflytelsesrike ideologene i den antiislamistiske bevegelsen. Hva er det som er så ubehagelig for deg i dette at du benekter dette åpenbare faktum? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Men hvem er denne flokken? Mange har sterke meninger om islam og muslimer, mange har sterke meninger om innvandring og hva den vil medføre for Norge. Men de fleste av disse har ingen ting med ABB å gjøre. ABB var en ensom ulv som tidligere sagt i denne tråden. Sett bort fra handlingene er det mange av de du nevner som kan si seg grunnlegende enig med ABB. ABB ser på seg selv som den som satte handling bak ordene hos flokken, og det er for så vidt korrekt. Det er bare det at det aldri var meningen fra flokkens side å handle, det var bare retorikk. Dette er et moment som er interessant sett i lys av asperger/autismespekterdiagnosen en av ekspertvitnene satte frem i retten. Et karakteristisk trekk ved denne lidelsen er nettopp bokstavelig tolkning av metaforer og billedlig språk. At han tok flokkens retorikk bokstavelig har vært for lite problematisert opp mot ABBs mentale tilstand. Hitler var også en ensom ulv. Det var mangel på egenskaper som hindret ABB i å bli en lederskikkelse i flokken. Flokken ABB kom fra ga ham et ideologisk bakteppe for å handle slik han gjorde. Det er i høyeste grad relevant. Er ikke enig med deg. ABB kom ikke fra noen flokk, han var alene om sine handlinger. Som nevnt tidligere i denne tråden, så ser vi i de fleste saker at man snakker om enkelt individet når noe har skjedd. En voldtekt begått av en ikke vestlig innvandrer vil vi ikke si tilhører en flokk. Selv om synet på kvinner deles av langt flere en synet som ABB har på muslimer. Så hvorfor ser enkelte annerledes på ABB? 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) En voldtekt begått av en ikke vestlig innvandrer vil vi ikke si tilhører en flokk. Selv om synet på kvinner deles av langt flere en synet som ABB har på muslimer. Så hvorfor ser enkelte annerledes på ABB? Det var en interessant sammenligning. Voldtekten skyldes ikke flokken, men tankesettet som ligger til grunn for ugjerningen har sitt utspring i flokken. Skal vi få gjort noe med slike voldtekter, så er det ikke nok å jobbe med gjerningsmennene. Faktisk må vi inn i kulturen som ligger til grunn, vi må jobbe med holdningene i flokken, altså visse innvandrermiljøer. Endret 23. oktober 2014 av Horten Market 2 Lenke til kommentar
+orc Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Du bruker uansett et feilbegrep. Tilbakestående vil si utviklingshemmet. ABB har ingen utviklingshemming eller er psykisk syk. ABB er oppegående og viste hva han gjorde. Det han gjorde er avvikende i forhold til hva vi tenker er normalt. Men det er helt normalt og stigmatisere mennesker når de har handlet på en måte vi ikke helt kan forklare. Der er du helt som de fleste andre. Du bruker uansett et feilbegrep. Tilbakestående vil si utviklingshemmet. ABB har ingen utviklingshemming eller er psykisk syk. ABB er oppegående og viste hva han gjorde. Det han gjorde er avvikende i forhold til hva vi tenker er normalt. Men det er helt normalt og stigmatisere mennesker når de har handlet på en måte vi ikke helt kan forklare. Der er du helt som de fleste andre. Jeg påpekte ikke en diagnose, bare at han er tilbakestående utifra den tilbakestående handlingen. Mange medisinske begreper går i kryss med vanlig norsk og den typen tilbakestående du tenker på er en viss terskel du må kvalifisere for på flere områder for at du skal kvalifisere for å være medisinsk tilbakestående, men det jeg påpekte var at ABB var tilbakestående på en handling. Det fungerer litt som en test når du skal ta sertifikatet på bilen, for å få sertifikatet må du kvalifisere over mange deler og nå et visst nivå for å få sertifikatet, men det betyr ikke at du ikke kvalifiserer på en enkelt del av prøven. I medisinsk forstand er han ikke tilbakestående, men det betyr ikke at mannen ikke er tilbakestående. Det er bare det at for å kvalifisere for medisinsk tilbakeståendehet så må en nå et visst nivå. Og det spesifike nivået er satt fordi det produserer et handicap hvor han har alt for mye nedsatte evner til å fungere optimalt. Men som sagt, du kan fint være tilbakestående uten den medisinske diagnosen. En annen ting som er verdt å få med seg er at i en slik sak som ABB, så er det store interesser blant spesialister til å finne på mye rart, og interessene vil ikke være å gi han en slik diagnose etter min mening. (Verdt å være klar over) Endret 23. oktober 2014 av +orc Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Slik jeg har forstått det så er ABB ingen nazist. ABB er sterk motstander av islam og muslimer. Derfor var AUF et mål. En politisk ungdomsorganisasjon som etter hans syn svikter Norge til fordel for islam. Nazister støtter mer islam og muslimer støtter i større grad nazismen, noe vi så under 2. verdenskrig. Der deres felles hovedfiende er jødene. Så og sammenligne ABB med nazister, det er direkte feil. Jeg vil ikke si at nazister støtter islam, det er jo flere eksempler på nynazister som har drept muslimer i Tyskland for eksempel. Både ideologien til ABB og nynazister er imot AuF, Islam og mye annet, men de har også interne motsetninger som gjør dem ikke-kompatible. Lenke til kommentar
+orc Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) En ting som skremmer med ABB var at så mye vold kom på en gang, det sier litt om hvordan han lar tanker bygge seg opp, utrolig innadvendt eller innelukket som igjen sier hvor viktig det er å ha konstant kommunikasjon med folk, alltid dele dine negative tanker slik at noen kan komme med motmeninger slik at en ikke ligger å "bygger" på de stygge tankene man har. Da er det også viktig at en ikke kritiserer temaer som er tabu å ta opp. Folk må få si bizarre ting, jo flere bizarre ting folk for lov å si, jo bedre er det for demokratiet. Det virker til at vi får lov å si alt, men sannheten er langt fra det, det er mye vi ikke kan snakke om, en hel søppelsekk med ting vi ikke kan si. Og hva skjer når man ikke kan si ting, jo da går man hjem og brygger på tankene, helt til det eksploderer, fordi ingen hørte om dine tanker, og ingen fikk anledning til å rettesette deg før det ble for sent. (bli kvitt tabuene) Endret 23. oktober 2014 av +orc Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Da er det også viktig at en ikke kritiserer temaer som er tabu å ta opp. Folk må få si bizarre ting, jo flere bizarre ting folk for lov å si, jo bedre er det for demokratiet. Det er en veldig viktig observasjon. Ytringsfrihet i en stat innebærer lover som støtter opp om frie ytringer. Ytringsfrihet i et samfunn innebærer et klima som støtter opp om frie ytringer. Vi har det første i Norge, men har vi det siste? Det var forsøkt lagt lokk på meningsytringer av typen ABB hadde, ikke via loven, men i debattklimaet i samfunnet på alle bauer og kanter, det gjorde at de fikk vokse i et lukket miljø uten å bli konfrontert og belyst. De ble bare avvist som fy, ikke lov å mene. Endret 23. oktober 2014 av Horten Market Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Det var forsøkt lagt lokk på meningsytringer av typen ABB hadde, ikke via loven, men i debattklimaet i samfunnet på alle bauer og kanter, det gjorde at de fikk vokse i et lukket miljø uten å bli konfrontert og belyst. De ble bare avvist som fy, ikke lov å mene. Kilde? Jeg har ytret mye villere tanker enn det ABB har å tilby uten at det jeg sa ble lagt lokk på eller at det ikke var lov å mene. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Da lurer jeg på hvor du har vært. I Norge har det i mange år vært debattert helt seriøst om det er legitimt å debattere med innvandringsmotstandere. Da er det ikke et klima for frie ytringer i samfunnet. Folk og organisasjoner med kritiske holdninger til innvandring har blitt spyttet på, til og med Carl I. Hagen har fått pelmet egg og tomater etter seg, snudd ryggen til, trakassert og mobbet i pressen, på arbeidsplasser, i klasserom, massemøter hvor folk snudd ryggen til i avsky for andres meninger, blitt stemplet som mindre intelligente, rasister (i de fleste tilfeller er betegnelsen feil). Listen er lang som et vondt år. God natt. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Jeg har blant annet vært her på dette diskusjonsforumet. Sier du at å diskutere et tema gjør at det ikke er klima for frie ytringer? Er det ikke nettopp debatt som er fri ytring? Hvilke meninger har mennesker hatt uten å blitt spyttet på? Jeg har aldri blitt spyttet på for mine meninger og de har vært et par hakk forbi innvandringsmotstander-nivået. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2014 Du bruker uansett et feilbegrep. Tilbakestående vil si utviklingshemmet. ABB har ingen utviklingshemming eller er psykisk syk. ABB er oppegående og viste hva han gjorde. Det han gjorde er avvikende i forhold til hva vi tenker er normalt. Men det er helt normalt og stigmatisere mennesker når de har handlet på en måte vi ikke helt kan forklare. Der er du helt som de fleste andre. Du bruker uansett et feilbegrep. Tilbakestående vil si utviklingshemmet. ABB har ingen utviklingshemming eller er psykisk syk. ABB er oppegående og viste hva han gjorde. Det han gjorde er avvikende i forhold til hva vi tenker er normalt. Men det er helt normalt og stigmatisere mennesker når de har handlet på en måte vi ikke helt kan forklare. Der er du helt som de fleste andre. Jeg påpekte ikke en diagnose, bare at han er tilbakestående utifra den tilbakestående handlingen. Mange medisinske begreper går i kryss med vanlig norsk og den typen tilbakestående du tenker på er en viss terskel du må kvalifisere for på flere områder for at du skal kvalifisere for å være medisinsk tilbakestående, men det jeg påpekte var at ABB var tilbakestående på en handling. Det fungerer litt som en test når du skal ta sertifikatet på bilen, for å få sertifikatet må du kvalifisere over mange deler og nå et visst nivå for å få sertifikatet, men det betyr ikke at du ikke kvalifiserer på en enkelt del av prøven. I medisinsk forstand er han ikke tilbakestående, men det betyr ikke at mannen ikke er tilbakestående. Det er bare det at for å kvalifisere for medisinsk tilbakeståendehet så må en nå et visst nivå. Og det spesifike nivået er satt fordi det produserer et handicap hvor han har alt for mye nedsatte evner til å fungere optimalt. Men som sagt, du kan fint være tilbakestående uten den medisinske diagnosen. En annen ting som er verdt å få med seg er at i en slik sak som ABB, så er det store interesser blant spesialister til å finne på mye rart, og interessene vil ikke være å gi han en slik diagnose etter min mening. (Verdt å være klar over) Registrerer at vi er uenig om begrepet. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Sier du at å diskutere et tema gjør at det ikke er klima for frie ytringer? Er det ikke nettopp debatt som er fri ytring? Selvfølgelig er det ingen fri meningsutveksling der visse meninger ikke er akseptert og blir møtt med sosiale sanksjoner. Fri meningsutveksling forutsetter en toleranse for andres meninger: Jeg er helt uenig med deg, men vil kjempe inntil døden for din rett til å si det du sier. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Å snu ryggen til noen er vel strengt tatt en legitim reaksjon. Du hindrer ikke noen i å ytre seg... Geir Lenke til kommentar
+orc Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Registrerer at vi er uenig om begrepet. Vi er ikke uenige om begrepet, det jeg påpeker er at ord er tvetydige, spesielt når de bindes av to velkjente norske ord. Årsaken til at sammensetningen fungerer som begrep til å begynne med er fordi de to underliggende ordene også fungerer. Noen ganger så kan unike ord bygges på gresk, men i dette tilfellet med tilbakestående bygger de på to norske ord. Å ta liv ER en tilbakestående handling, du faller helt tilbake til barbarene. (Og spesielt tilbakestående er det om du tar uskyldige sivile liv, da er du moralsk tilbakestående) Det er nå min mening, du får være uenig selvfølgelig. Endret 24. oktober 2014 av +orc Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Å snu ryggen til noen er vel strengt tatt en legitim reaksjon. Du hindrer ikke noen i å ytre seg... Det kommer an på hva du snur ryggen til. Det er legitimt å vise avsky mot en ytring, men ikke mot at den ytres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå