Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 Det er ufattelig komisk å høre en som påberoper seg fagkunnskap innenfor vitenskapen uttale: "Det er en vitenskap, ingen teori" Samtidig er det en proporsjonal irritasjon som gjør seg like gjeldende. Kanskje en som faktisk har kompetanse innenfor psykologi kan sette noen ord på denne ubeskrivelige følelsen av frustrasjon. Arild Karlsen, ja. Jeg husker jeg hadde en del diskusjoner med ham den gang han levde. Han var veldig aktiv på norske usenet i sin tid.... Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. september 2014 Forfatter Del Skrevet 7. september 2014 Det er ufattelig komisk å høre en som påberoper seg fagkunnskap innenfor vitenskapen uttale: "Det er en vitenskap, ingen teori" Samtidig er det en proporsjonal irritasjon som gjør seg like gjeldende. Kanskje en som faktisk har kompetanse innenfor psykologi kan sette noen ord på denne ubeskrivelige følelsen av frustrasjon. Arild Karlsen, ja. Jeg husker jeg hadde en del diskusjoner med ham den gang han levde. Han var veldig aktiv på norske usenet i sin tid.... Morsomt å se en som her forsøker og fremstille seg som smart. Arild Karlsen er ikke død min venn, han lever. At du ikke forstår at adferdsanalyse er vitenskap, det er ditt problem. En teori er en antagelse av virkeligheten, adferdsanalyse har bevist at den er virkeligheten. Mulig jeg har vært litt uklar. Det beklager jeg. Men slutt å spre usannheter om at folk er døde på nette. Arild Karsen, professor i psykologi er ikke død. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Neivel, da er det bare hukommelsen min som svikter, jeg husker forsåvidt at han forsvant fra usenet ganske brått og det var snakk om en sykdom han slet med. Noe som var merkbart da han produserte sinnsykt mange innlegg om dagen og hadde tidvis ganske legendariske diskusjoner mot andre uhelbredelige kverrulanter av hans eget kaliber der inne. Det er uansett et sidespor. For å holde oss til saken har jeg aldri hevdet som du sier at behaviorisme ikke er en vitenskap. Der gjør du en ganske grov (men ikke ukarekteristisk) feilkobling. Hvis du drar denne stråmannen bevisst er det ganske uærlig gjort av deg. Hvis det ikke er bevisst, viser det en ganske stor mangel på evne eller vilje til faktisk å forstå motinformasjonen jeg og andre i denne tråden serverer til deg. Endret 7. september 2014 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Dere snakker visst faktisk om samme Karlsen. Husker ham fra Hedningesamfunnet. Hvem skulle trodd den gangen at han skulle bli professor... Morsom fyr, spesielt på internett for et tiår siden: Statsadvokaten i Oslo har inndratt PC'en til psykologen og adferdsviteren Arild Karlsen. Bakgrunnen er at han har kranglet og sjikanert på internett. En teori er en antagelse av virkeligheten, adferdsanalyse har bevist at den er virkeligheten. Nei, den har i beste fall dokumentert at de tilhørende metoder virker gunstig. Som Arne Brekstad sa det i et intervju: "Radikalbehaviorismen er ennå ung og likevel kan vi vise at vi kan endre atferd". Han fortsatte med å si at dersom noen kan bevise at den er feil, så slutter vi med det. (Uten å spesifisere hvem "vi" er. Edit: Sjekket kilden, det var i 2001 dette intervjuet.) Nå fikk metodene en tung start her i landet, etter at Arne Skouen (med rette eller ikke) hengte Gro-saken som en møllestein rundt halsen på proponentene. Og etter at at Karlsen selv inspirert av Skinner lot sitt eget barn vokse opp i en glassboks. Noen ganger blir folk for eksotiske for sitt eget beste. Geir Endret 7. september 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. september 2014 Del Skrevet 7. september 2014 (endret) Morsomt å se en som her forsøker og fremstille seg som smart. Arild Karlsen er ikke død min venn, han lever. At du ikke forstår at adferdsanalyse er vitenskap, det er ditt problem. En teori er en antagelse av virkeligheten, adferdsanalyse har bevist at den er virkeligheten. Mulig jeg har vært litt uklar. Det beklager jeg. Men slutt å spre usannheter om at folk er døde på nette. Arild Karsen, professor i psykologi er ikke død. Jeg forstår ikke. Tidligere insinuerte du at teori ikke var vitenskap ved å si "adferdsanalysen er ikke teori, det er vitenskap". Å si noe slikt kan jeg ikke forstå som noe annet enn at det betyr at teori ikke er vitenskap. Det vi derimot vet er at teori er blant de høyeste resultatene av vitenskap. En teori er en forklaring. Bevis er støtte eller motsigelse mot forklaringen. En teori kan støtte seg på bevis eller bli forkastet av motsigende bevis. Uansett hvor mye bevis en teori støtter seg på kan den aldri bli bevist, det vil si verifisert. Endret 7. september 2014 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. september 2014 Forfatter Del Skrevet 7. september 2014 Dere snakker visst faktisk om samme Karlsen. Husker ham fra Hedningesamfunnet. Hvem skulle trodd den gangen at han skulle bli professor... Morsom fyr, spesielt på internett for et tiår siden: Statsadvokaten i Oslo har inndratt PC'en til psykologen og adferdsviteren Arild Karlsen. Bakgrunnen er at han har kranglet og sjikanert på internett. En teori er en antagelse av virkeligheten, adferdsanalyse har bevist at den er virkeligheten. Nei, den har i beste fall dokumentert at de tilhørende metoder virker gunstig. Som Arne Brekstad sa det i et intervju: "Radikalbehaviorismen er ennå ung og likevel kan vi vise at vi kan endre atferd". Han fortsatte med å si at dersom noen kan bevise at den er feil, så slutter vi med det. (Uten å spesifisere hvem "vi" er. Edit: Sjekket kilden, det var i 2001 dette intervjuet.) Nå fikk metodene en tung start her i landet, etter at Arne Skouen (med rette eller ikke) hengte Gro-saken som en møllestein rundt halsen på proponentene. Og etter at at Karlsen selv inspirert av Skinner lot sitt eget barn vokse opp i en glassboks. Noen ganger blir folk for eksotiske for sitt eget beste. Geir Man kan mene mye om Karlsen og adferdsanalyse. Problemet er at de fleste som mener mye, kan lite om dette. Gro saken husker jeg godt. Der brukte man det vi kaller motstandstrening. En omstridt metodikk som i dag er ulovlig, bortsett fra noen få der man ennå ser behovet for å bruke den metoden. Karlsen og psykolog spesialist Jens Skår er kjente aktører innenfor den metode. Det høres også for de uvitende rimelig ekstremt med et glassbur for sine barn, det kalles forresten Skinner boks. Det var på ingen måte ekstremt bare for å ha sagt det. Men uansett, denne tråden handler ikke om Karlsen eller adferdsanalyse, heller ikke om vitenskap og teori, men om ABB. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. september 2014 Forfatter Del Skrevet 7. september 2014 Neivel, da er det bare hukommelsen min som svikter, jeg husker forsåvidt at han forsvant fra usenet ganske brått og det var snakk om en sykdom han slet med. Noe som var merkbart da han produserte sinnsykt mange innlegg om dagen og hadde tidvis ganske legendariske diskusjoner mot andre uhelbredelige kverrulanter av hans eget kaliber der inne. Karlsen fikk slag og var sykmeldt over en lengre periode. Han kom tilbake og fortsatte undervisningen på Høgskolen i Akershus, som nå er slått sammen med Oslo. Karlsen er nå pensjonist, men fortsatt en aktiv radikal behaviorist. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 21. oktober 2014 Del Skrevet 21. oktober 2014 – Dette er noe svineri fra en organisasjon som står for det samme som massemorderen Breivik, som drepte min sønn. Vi kan ikke akseptere at slik hatpropaganda spres i vårt nærmiljø, sier Blattmann til Fædrelandsvennen. http://www.tv2.no/a/6138111 http://www.nrk.no/norge/blattmann-vil-ikkje-tilgje-1.11945914 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Man ønsker et oppgjør med holdninger og meninger ABB har og som man mener mange har. Ja det er nok mange her i Norge som ønsker begrensninger i innvandring, spesielt av muslimer. Mange mener Norge islamiseres og frykter denne politiske ideologi, forkledd som religion. Det er helt legitimt og argumentere i mot innvandring og islam, selv om AP og AUF ønsker og fjerne slike meninger. Men det er langt fra å ha en mening om dette, til og støtte terroren som ABB utførte. ABB var en ensom ulv. Hans handlinger har minimalt med støtte i det norske folk, selv om mange kan være enig i hans måte å se faren ved politikken AP og AUF står for. Men i denne artikkelen mener forfatteren at ABB kom fra en flokk. Et morsomt argument som ikke henger på greip. Men husk det alle sammen. Neste gang vi leser om en muslim som dreper eller utfører terror, han kom fra en flokk og de holdninger må vi bekjempe. Hva sier PK gjengen om et slikt argument? http://www.dagbladet.no/2014/07/23/kultur/meninger/dbmener/leder1/breivik/34468196/ Det er riktig at ABB kom fra en flokk. Ikke bare deler flokken hans synspunkter på islam, innvandring og feminisme, flokken har også voldsretorikken. Men ABB skiller seg ut fra flokken ved at han har en mental mangel som forblinder ham fra å se at retorikk ikke betyr at man vil handle på den måten. Det viser seg ved at hans største ideologiske forbilde tar totalt og fullstendig avstand fra handlingene. Muslimer som dreper og utfører terror kommer fra en flokk, selvfølgelig. Men den flokken er ikke islam, den er bare en liten undergruppe. Den flokken er derimot langt farligere enn ABB sin flokk, fordi voldsretorikken der er ikke bare retorikk. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 Det er riktig at ABB kom fra en flokk. Ikke bare deler flokken hans synspunkter på islam, innvandring og feminisme, flokken har også voldsretorikken. Men ABB skiller seg ut fra flokken ved at han har en mental mangel som forblinder ham fra å se at retorikk ikke betyr at man vil handle på den måten. Det viser seg ved at hans største ideologiske forbilde tar totalt og fullstendig avstand fra handlingene. Men hvem er denne flokken? Mange har sterke meninger om islam og muslimer, mange har sterke meninger om innvandring og hva den vil medføre for Norge. Men de fleste av disse har ingen ting med ABB å gjøre. ABB var en ensom ulv som tidligere sagt i denne tråden. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Det er riktig at ABB kom fra en flokk. Ikke bare deler flokken hans synspunkter på islam, innvandring og feminisme, flokken har også voldsretorikken. Men ABB skiller seg ut fra flokken ved at han har en mental mangel som forblinder ham fra å se at retorikk ikke betyr at man vil handle på den måten. Det viser seg ved at hans største ideologiske forbilde tar totalt og fullstendig avstand fra handlingene. Muslimer som dreper og utfører terror kommer fra en flokk, selvfølgelig. Men den flokken er ikke islam, den er bare en liten undergruppe. Den flokken er derimot langt farligere enn ABB sin flokk, fordi voldsretorikken der er ikke bare retorikk. Jeg synes ikke det er så relevant fordi absolutt alle kommer fra en "flokK". Hvis vi skal diskutere "flokken" så bør den ha betydning. Det synes ikke jeg at den har. For eksempel nevnes det over om nazi-propaganda i postkassen og at "Dette er noe svineri fra en organisasjon som står for det samme som massemorderen Breivik". Det stemmer ikke. Holdningene til "den nordiske motstandsbevegelsen" (Nordfront) er fundamentalt annerledes enn det ABB står for. De kunne like gjerne kjempet på hver sin side i en ideologisk krig. De trekker inspirasjon fra parter som historisk sett har kriget mot hverandre. De velger ulike motstridende ingredienser fra ekstremisme-buffeten. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 For eksempel nevnes det over om nazi-propaganda i postkassen og at "Dette er noe svineri fra en organisasjon som står for det samme som massemorderen Breivik". Det stemmer ikke. Holdningene til "den nordiske motstandsbevegelsen" (Nordfront) er fundamentalt annerledes enn det ABB står for. De kunne like gjerne kjempet på hver sin side i en ideologisk krig. De trekker inspirasjon fra parter som historisk sett har kriget mot hverandre. De velger ulike motstridende ingredienser fra ekstremisme-buffeten. Slik jeg har forstått det så er ABB ingen nazist. ABB er sterk motstander av islam og muslimer. Derfor var AUF et mål. En politisk ungdomsorganisasjon som etter hans syn svikter Norge til fordel for islam. Nazister støtter mer islam og muslimer støtter i større grad nazismen, noe vi så under 2. verdenskrig. Der deres felles hovedfiende er jødene. Så og sammenligne ABB med nazister, det er direkte feil. Lenke til kommentar
+orc Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 ABB var tilbakestående. Syke mennesker gjør ikke politisk engasjert terror. Syke mennesker dreper gjerne tilfeldig når de føler de behøver oppmerksomhet og hjelp. Men et så planlagt politisk verk (med tykk manual og greier) så ligger det ikke sykdom bak, men han var tilbakestående. Det er kun tilbakestående mennesker som kan finne på noe slikt, så tilbakestående at han ikke evner å se hvorfor han ikke skal ta liv. Det er ikke psykopati eller mangel på empati på den måten, det er mangel på empati pga at han er tilbakestående. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Slik jeg har forstått det så er ABB ingen nazist. ABB er sterk motstander av islam og muslimer. Derfor var AUF et mål. En politisk ungdomsorganisasjon som etter hans syn svikter Norge til fordel for islam. Nazister støtter mer islam og muslimer støtter i større grad nazismen, noe vi så under 2. verdenskrig. Der deres felles hovedfiende er jødene. Så og sammenligne ABB med nazister, det er direkte feil. Ironisk nok vil vel nazister av typen "den nordiske motstandsbevegelsen" si at ABB sitt syn svikter Norge på grunn av hans jødisk-kristne posisjon. ABB tilhører en nyere eller mer uvant rettning av ekstremisme jeg ikke har sett så mye til tidligere. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 ABB var tilbakestående. Nei det var/er han slettes ikke. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 ABB tilhører en nyere eller mer uvant rettning av ekstremisme jeg ikke har sett så mye til tidligere. En ensom ulv som jeg har sagt tidligere. Han kommer ikke fra noen flokk, som enkelte vil ha det til. Lenke til kommentar
+orc Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 ABB var tilbakestående. Nei det var/er han slettes ikke. Det er ikke et diagnostisk argument, det er bare slik at jeg ikke forbinder sykdom med vold eller gjør det synonymt med vold. Det han gjorde var tilbakestående, når jeg sier at det ikke er tvil rundt det ligger i den direkte tilbakestående handlingen. (Og igjen, da peker jeg ikke på et diagnostisk argument, men et logisk argument) Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2014 ABB var tilbakestående. Nei det var/er han slettes ikke. Det er ikke et diagnostisk argument, det er bare slik at jeg ikke forbinder sykdom med vold eller gjør det synonymt med vold. Det han gjorde var tilbakestående, når jeg sier at det ikke er tvil rundt det ligger i den direkte tilbakestående handlingen. (Og igjen, da peker jeg ikke på et diagnostisk argument, men et logisk argument) Avvikende er mer riktig. Lenke til kommentar
+orc Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) ABB var tilbakestående. Nei det var/er han slettes ikke. Det er ikke et diagnostisk argument, det er bare slik at jeg ikke forbinder sykdom med vold eller gjør det synonymt med vold. Det han gjorde var tilbakestående, når jeg sier at det ikke er tvil rundt det ligger i den direkte tilbakestående handlingen. (Og igjen, da peker jeg ikke på et diagnostisk argument, men et logisk argument) Avvikende er mer riktig. Alt bunner ned til hvordan tankene hans blir skrudd sammen, og da er jeg nødt til å sette tilbakestående foran avvikende selv om han også kan være avvikende. Dette med drap (eksempelsvis). Alle nordmenn vet at uansett om du finner den mest rettferdiggjørende moral som tilsier at du har rett å drepe, vil likevel ikke drepe, selv om normale mennesker vet at det kan være rett å drepe. Men ABB hadde ikke denne sperren. Det er jo litt greit å vite at selv om han er tilbakestående betyr det ikke at han ikke kan ha høy intelligens på diverse tester. (De smarte-dumme ) Endret 22. oktober 2014 av +orc Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) ABB tilhører en nyere eller mer uvant rettning av ekstremisme jeg ikke har sett så mye til tidligere.En ensom ulv som jeg har sagt tidligere. Han kommer ikke fra noen flokk, som enkelte vil ha det til. Og han står ikke for det samme som nazister av typen nordisk motstandsbevegelse som andre vil ha det til. Selv om der er likheter. Det er ikke et diagnostisk argument, det er bare slik at jeg ikke forbinder sykdom med vold eller gjør det synonymt med vold. Det han gjorde var tilbakestående, når jeg sier at det ikke er tvil rundt det ligger i den direkte tilbakestående handlingen. (Og igjen, da peker jeg ikke på et diagnostisk argument, men et logisk argument)Prøv deg i psykiatrien, det er da tonnevis av eksempler på psykisk sykdom og vold? Endret 23. oktober 2014 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå