AnonymDiskusjon Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Hallo. Så til min store overaskelse (lenge siden jeg har veid meg) at jeg må ned ca 30kg for å nå min idealvekt. Jeg skal innrømme at i det siste så har det blitt veldig mye fastfood og potetgull for densaksskyld, og jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Jada, jeg vet man skal innta bruke mer kcal enn man inntar, jeg vet forsåvidt alt det teoretiske, Men jeg har prøvd å gå ned de 30kg nå i 1-2 år, har ikke kommet så veldig langt akuratt. Problemet mitt er at jeg mangler totalt selvkontroll på dette stadiet.Jeg sitter faktisk og dagdrømmer "om jeg var tynn" nesten hver dag, jeg er så forbanna gira på å bli det, men jeg forstår faen ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde meg unna. Tenker ALLTID på kvelden før jeg legger meg at " i dag var du dum, hadde du bare holdt deg unna... ... ... ..".Ikke bare smaker det godt, neinei, det er faktisk en nødløsning når jeg blir veldig demprimert (noe jeg har en tendens til å bli ofte), det er faktisk humør-boostern min. Hvordan skal jeg få snudd om dette? Jeg er en jævla sta person på mange steder, har jeg et mål så vil jeg somregel gjøre det jeg kan for å nå det, men å sperre ute drittmat skal tydligvis være et så jævla stort problem? Har dere hatt samme problemet? Har dere noen tips til hvordan dere klarte å fiendtliggjøre den jævla kebaben, potetgullet eller colaflaska? Helt utrolig at jeg må spørre om råd til dette, men. (Og nå er jeg på kostholdsbiten, treningsbiten er det flere faktorer som spiller inn mht helse, så den lar vi ligge.) Anonymous poster hash: afa67...d94 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Ikke akkurat noen slankeguru akkurat, men om jeg skal unngå drittmaten så trenger jeg gode alternativer, som man innerst inne er tilfreds med. Må ikke være det aller sunneste og beste, så lenge det er vesentlig bedre. F.eks:Frukt, smoothie (noen ferdigsaker som er sykt god, eller lage selv), Bris/farris ( Bris med mangosmak er skikkelig god, og savner ikke Cola), Selvpoppet popcorn (klarer sjeldent å få i meg i nærheten av mengden fett og kalorier med dette, da det har mye mer fiber og er sunnere), ekte bacongull etc... Eneste som er kjipt er at det gjerne er noe dyrere (bort sett fra popcorn) enn tilsvarende usunn vare. F.eks så koster bris 20kr for en 1,5L flaske. Mens Cola osv.. får du i 4 og 6-packs til langt lavere pris. Angående kebab så kan det i overgangsfasen kanskje hjelpe å heller ta halvparten så mye saus, enn å kutte det helt ut. Nå varierer det jo en del fra kebab til kebab, hvor noen har mye sunne grønnsaker og helt ok kjøtt (ikke MUK). Endret 23. juli 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) For noen år siden var jeg på en konferanse, der jeg lærte en ting jeg har brukt med stort hell selv, siden. Kjøp deg en notatbok, som du bruker til å skrive "kontrakter" med deg selv. Som eksempel, kan du skrive en kontrakt der du lover å ligge unna f.eks. kebaben i 30 dager. Kom frem til en passende "premie" du kan gi deg selv hvis du klarer dette målet. Hvis du innenfor disse 30 dagene ikke klarer å overholde "kontrakten", så brytes den selvsagt, og ingen premie utbetales. Men hvis du klarer det, så er det ingen problemer med å fortsette. Og da har du kvittet deg med et problem. For hver kontrakt du greier å innfri, kryss over og sett en svær smiley ved siden av. Kontrakter du ikke greier å innfri, kan du prøve deg på igjen senere. Eksempel på kontrakt: "Ikke spise kebab fra dd.mm.åå til dd.mm.åå. Premie: 1000 kr" Det er veldig viktig at man ikke har for mange samtidige kontrakter. Et par bør gå fint. Det kan også være greit å ikke gape over for mye til å begynne med, men begynne med noe enkelt, som f.eks. begynne å bruke tanntråd hver dag. Det er veldig viktig at notatboken til en hver tid er lett tilgjengelig, slik at du ofte kan minne deg på hvilke kontrakter som gjelder, og hvilke du tidligere har fullført. Endret 23. juli 2014 av Karl Skapeland 2 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Et annet tips er å notere ned alt du spiser etterhvert. Da blir du mer obs på hva du faktisk får i deg og det blir lettere å endre vaner. 3 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Dette er nok ikke å anbefale for å gå ned i vekt. Det er mye bedre for kroppen med flere små måltid i løpet av dagen da du blandt annet holder blodsukkeret jevnt. Dette vil jeg tro er ekstra viktig med tanke på deppresjon da blodsukkeret ofte styrer følelser. Har forsåvidt fått bekreftet fra en ernæringsfysiolog at flere små måltid fordelt utover dagen er best. Endret 23. juli 2014 av Mr. A Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg er litt usikker på hva den Appen heter men det finnes en app der du kan skrive inn alt du spiser ( bare søk på produktet ) så legger du til hvor mye du spiser/drikker så ser du hvor mye du får i deg av fett,karb,protein,sukker,salt osv. Når jeg begynte og bruke den så fikk jeg litt lyst til og endre ting og prøve og få i meg for eks mindre fett og mer protein osv sånn at appen så bedre ut Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Innse at et er helt OK å være sulten... For å gå ned i vekt må kroppen forbrenne gamle lagere, det vil kroppen prøve å fortelle deg at du skal la være (kan jo bli atomkrig, lang vinter, dårlig med gnu eller noe annet...). Måten kroppen gjør dette på er å være sulten. Sulten er bra, sulten er naturlig, sulten er jævlig men sulten er ikke farlig. Og som en ren bonus så smaker maten så mye bedre når man er skikkelig sulten 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Dette er nok ikke å anbefale for å gå ned i vekt. Det er mye bedre for kroppen med flere små måltid i løpet av dagen da du blandt annet holder blodsukkeret jevnt. Dette vil jeg tro er ekstra viktig med tanke på deppresjon da blodsukkeret ofte styrer følelser. Har forsåvidt fått bekreftet fra en ernæringsfysiolog at flere små måltid fordelt utover dagen er best. Jeg lytter til hva kroppen sier, og følger ellers med hva ulike spesialister sier og mener - og frem til nå har egen forståelse av livsførsel fungert helt ypperlig. Så, jeg er mer sikker på hva jeg erfarer enn hva andre påstår skal virke. Kan legge til at jeg er fagutdannet innenfor mat faget, på flere plan Kroppen er ikke annet enn en slags "bil", og den trenger ikke annet enn akkurat nok "bensin" til å kjøre 24/7. Dessuten har du selv aldri forsøkt dette, så hva vet du egentlig om denne metoden .. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 (endret) Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Dette er nok ikke å anbefale for å gå ned i vekt. Det er mye bedre for kroppen med flere små måltid i løpet av dagen da du blandt annet holder blodsukkeret jevnt. Dette vil jeg tro er ekstra viktig med tanke på deppresjon da blodsukkeret ofte styrer følelser. Har forsåvidt fått bekreftet fra en ernæringsfysiolog at flere små måltid fordelt utover dagen er best. Jeg lytter til hva kroppen sier, og følger ellers med hva ulike spesialister sier og mener - og frem til nå har egen forståelse av livsførsel fungert helt ypperlig. Så, jeg er mer sikker på hva jeg erfarer enn hva andre påstår skal virke. Kan legge til at jeg er fagutdannet innenfor mat faget, på flere plan Kroppen er ikke annet enn en slags "bil", og den trenger ikke annet enn akkurat nok "bensin" til å kjøre 24/7. Dessuten har du selv aldri forsøkt dette, så hva vet du egentlig om denne metoden .. Jeg har prøvd denne metoden, og det er nettopp derfor dette ble tatt opp hos ernæringsfysiolog. Jeg levde lenge på et måltid for dagen, og det funket rett og slett ikke. Nå spiser jeg gjerne 2 hovedmåltid og 3-4 små måltid for dag og føler meg rett og slett bedre. Kroppen er nok mye mere komplisert en det du uttrykker. Endret 23. juli 2014 av Mr. A Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Dette er nok ikke å anbefale for å gå ned i vekt. Det er mye bedre for kroppen med flere små måltid i løpet av dagen da du blandt annet holder blodsukkeret jevnt. Dette vil jeg tro er ekstra viktig med tanke på deppresjon da blodsukkeret ofte styrer følelser. Har forsåvidt fått bekreftet fra en ernæringsfysiolog at flere små måltid fordelt utover dagen er best. Jeg lytter til hva kroppen sier, og følger ellers med hva ulike spesialister sier og mener - og frem til nå har egen forståelse av livsførsel fungert helt ypperlig. Så, jeg er mer sikker på hva jeg erfarer enn hva andre påstår skal virke. Kan legge til at jeg er fagutdannet innenfor mat faget, på flere plan Kroppen er ikke annet enn en slags "bil", og den trenger ikke annet enn akkurat nok "bensin" til å kjøre 24/7. Dessuten har du selv aldri forsøkt dette, så hva vet du egentlig om denne metoden .. Jeg har prøvd denne metoden, og det er nettopp derfor dette ble tatt opp hos ernæringsfysiolog. Jeg levde lenge på et måltid for dagen, og det funket rett og slett ikke. Nå spiser jeg gjerne 2 hovedmåltid og 3-4 små måltid for dag og føler meg rett og slett bedre. Kroppen er nok mye mere komplisert en det du uttrykker. Jeg har ikke sagt at det var "lett", men sier at det er lett når man har lært seg metoden. Jeg brukte selv noen uker på å øve inn den nye vanen. Og nei, kroppen er såre enkel, det er noe annet med "bevisstheten" - den kan lage mye surr for den stakkars kroppen. Du sa noe tidligere om at "blodsukker styrer følelser", og det viser at du ikke har så mye kunnskaper om "kropp og sinn". Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg spiser gjerne kun en gang om dagen, men det er fordi jeg er liten og har hatt tidligere spiseforstyrrelse. Blir jeg fysen senere så spiser jeg noe lett å lage, ikke har jeg ork til å stå å slave over komfyren hele tiden. Men det er meg..Til TS: Slutt å kjøpe inn dritt. Spar på pengene dine, så ser du at du vil ha god råd til andre ting du har lyst på istedet, det kan være en fin motivasjon. Ellers vil jeg anbefale deg å drikke masse vann. Av og til når vi er sultne så er det faktisk bare at vi er tørst, og kroppen mistolker signalene fra kroppen.Det å venne seg av sukker og salt er vanskelig, men ikke umulig.Appen som noen nevner over her heter myfitnesspal og er gratis. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Research junk fooden, Sannheten burde gikk det en dæsj mer motivasjon Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Se her ja, masse fine svar!TIl dere som sier at jeg burde godta "sulten", joda, jeg vet den ikke er farlig, men jeg har til tider migrene, og jeg finner ikke helt ut hvor det blir utløst. Men jeg vet at mange ganger så har jeg vært veldig sulten før det har blitt utløst, da snakker vi flere timer med sultfølelsen, men allikevel føler jeg at det ikke er gøy å gamle med dette, og plutselig sitte med migrene, hehe. Jeg drikker faktisk en del vann, så den er forsåvidt grei, og myfitnesspal prøvde jeg for noen år siden, kanskje verdt å prøve igjen? Takk for tips folkens, bare å slenge inn mer om dere har! Anonymous poster hash: afa67...d94 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Dette er nok ikke å anbefale for å gå ned i vekt. Det er mye bedre for kroppen med flere små måltid i løpet av dagen da du blandt annet holder blodsukkeret jevnt. Dette vil jeg tro er ekstra viktig med tanke på deppresjon da blodsukkeret ofte styrer følelser. Har forsåvidt fått bekreftet fra en ernæringsfysiolog at flere små måltid fordelt utover dagen er best. BULLSHIT!!!!!!!!!!!!!!!! Kilde: http://www.leangains.com/ 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Spis en gang pr døgn - hvis du opplever at kroppen likevel kommer med ekstra bestillinger, kan du lett se bort fra disse, og etter noen dager med tilvenning vil du erfare at bestillingene blir færre, og til slutt stopper de opp, og nå har du vent din egen kropp til den nye ordningen. Lykke til Dette er nok ikke å anbefale for å gå ned i vekt. Det er mye bedre for kroppen med flere små måltid i løpet av dagen da du blandt annet holder blodsukkeret jevnt. Dette vil jeg tro er ekstra viktig med tanke på deppresjon da blodsukkeret ofte styrer følelser. Har forsåvidt fått bekreftet fra en ernæringsfysiolog at flere små måltid fordelt utover dagen er best. BULLSHIT!!!!!!!!!!!!!!!! Kilde: http://www.leangains.com/ Den dagen jeg tror på en blogg over en ernæringsfysiolog... 2 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Som henviser til pubmed, og mest sannsynlig langt mer rennomert enn en med en enkel mastergrad tatt på nett???Til og med Olympiatoppen har funnet at måltidsfrekvens ikke har noe å si for forbrenning. Det er så LATTERLIG tankegang. Om noen da har problemer med å gå OPP i vekt, kan de da bare spise et måltid i døgnet siden forbrenningen da senkes??? 2 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Se på "meal prep" på youtube. Enklere å spise sunt da. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Som henviser til pubmed, og mest sannsynlig langt mer rennomert enn en med en enkel mastergrad tatt på nett??? Til og med Olympiatoppen har funnet at måltidsfrekvens ikke har noe å si for forbrenning. Det er så LATTERLIG tankegang. Om noen da har problemer med å gå OPP i vekt, kan de da bare spise et måltid i døgnet siden forbrenningen da senkes??? Tankegangen om at små og hyppige måltider er bedre, er både logisk og fornuftig, selv om den *kan* være feil. Tanken er at fordøyelse krever energi, og at flere måltider krever mer energi å fordøye enn ett stort. Dessuten kan mer næring tas opp når maten spres over tid. Videre kan det tenkes at energi tas opp lettere enn vitaminer og andre næringsstoffer, slik at ett måltid vil gi mer energi uten å få med nok av de andre næringsstoffene. Dette gir da en tilsvarende effekt som "tomme kalorier", det vil si at energibehovet blir tilfredsstilt, men ikke næringsbehovet. Dermed vil kroppen forbli sulten. Det skal forresten mer til enn én artikkel i pubmed til å rokke ved etablerte faktum. En stakkars blogger må jo hoppe fra standpunkt til standpunkt etterhvert som ny og motstridende forskning publiseres. En ernæringsekspert har derimot utdanning til å forstå at kunnskap ikke bygges på en enkelt rapport. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Jada jada - og mange av disse spesialistene er lønnet direkte eller idirekte av de største matvareaktørene. Det blir så komplisert at det minner om religion, og de samme sauene bøyer seg for "overmakten". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå