Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vanlig sikkerhetsutstyr til MC?


Anbefalte innlegg

Har lyst på MC lappen og setter opp et antatt budsjett med opplæring, sykkel etc. I den forbindelse så jeg på priser på kjøreklær, men ble ikke så mye klokere. De har jo alt fra kun "Kevlar" olabukse, genser og halv hjelm til sikkerhetsdrakter med full ryggskinne, brystbeskytter, nakkestøtte, albue, knebeskytter og full hjelm.

Hva er egentlig vanlig sikkerhetsnivå man bør kjøpe inn til øvelseskjøring og vanlig bykjøring forøvrig? Sykkelen jeg tenker på som første sykkel er Kawasaki 250r om det er av betydning. Tror jeg går rett på A lappen, men leste at det var en bra begynnersykkel som ga mye for den lave prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til kjøretimene trenger du full sikkerhetsutstyr, altså jakke, bukse, hjelm, hansker og støvler/sko. Er usikker, men tror alt må være CE godkjent, men vet hjelmen må være det, lappen henger vanligvis på stroppen til hjelmen tror jeg. Jeg ville forøvrig hørt med kjøreskolen om dette.

 

Angående hvor kevlaren må være er jeg usikker. Men trenger ikke ha nakkestøtte og ryggskinne som jeg vet. Om du skal velge skinn eller tekstil avhenger litt. Da jeg skulle kjøpe mitt utstyr fikk jeg beskjed om at skinn var best beskyttelse, men at tekstil var lettere i praksis å bruke hvis man skal ha klær under også.

 

Jeg ville ikke spart penger på sikkerhetsutsyr. Kjørelæreren min bruke ryggskinne, er usikker på om han alltid bruker det. Syns du skal gå til din nærmeste mc sjappe og høre med de om evnt. spørsmål du måtte ha ang. kjøreutstyr.

 

Også en ting du kan tenke på med sko er hvor tykke de er, jo tykkere jo bedre sikkerhet, men mindre følsomme. Jeg brukte noen tusen kroner på noen tykke støvler som beskytter godt, men syns det var vanskeligere å gire siden jeg ikke kunne føle meg frem til gir og bremser like lett. Øvde det selvfølgelig inn og har ikke noe problem med det nå.

 

Jeg vurderte faktisk ninja 300 som min første sykkel, men fant ingen billige og syntes jeg ville gå lei av 250 kubikker, tenkte det var dumt å ta mellomtung lappen og kjøre en sykkel med så lav kubikk. Syns du skal ta noen kjøretimer også finne ut om du vil ha en liggesykkel. Jeg har selv kjøpt en Suzuki SV 650 S(som jeg har strupet), den er litt høyere enn horneten jeg kjører på kjøreskolen og syns det er en fordel at horneten er litt lav med tanken på bykjøring, siden det er lettere å ta nedi med føttene og holde den stabil. Dessuten tror jeg SV'en har litt lavere svingradius på rattet(er usikker). Den jeg kjøpte skal også være en god begynnersykkel, dessuten er den relativt billig.

 

Anbefaler å prøvesitte og se på sykler før du kjøper de samt passe på evnt. heftelser den måtte ha.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte faktisk ninja 300 som min første sykkel, men fant ingen billige og syntes jeg ville gå lei av 250 kubikker, tenkte det var dumt å ta mellomtung lappen og kjøre en sykkel med så lav kubikk. Syns du skal ta noen kjøretimer også finne ut om du vil ha en liggesykkel. Jeg har selv kjøpt en Suzuki SV 650 S(som jeg har strupet), den er litt høyere enn horneten jeg kjører på kjøreskolen og syns det er en fordel at horneten er litt lav med tanken på bykjøring, siden det er lettere å ta nedi med føttene og holde den stabil. Dessuten tror jeg SV'en har litt lavere svingradius på rattet(er usikker). Den jeg kjøpte skal også være en god begynnersykkel, dessuten er den relativt billig.

 

Anbefaler å prøvesitte og se på sykler før du kjøper de samt passe på evnt. heftelser den måtte ha.

Kanskje jeg burde tenke litt mer på det, men grunnen til at jeg ville kjøpe en nå er for å kunne øvelseskjøre mye, da kan jeg fort ende opp med å spare 10 tusen på kjøretimer og det er jo 1/3-1/5 av prisen på sykkelen! De Suzuki SV 650 S jeg finner på finn er nesten ti år eldre enn 250r'ene. - Det virker ikke særlig fristende for en som ikke kan skru. Jeg går rett på A lappen så om jeg konkluderer med 250r er jeg enda dummere :tease:

 

Endret av Æsculap
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 2006 modell til 48k, kan sikkert få en nyere en for samme pris hvis du er heldig regner jeg med, nå er det lenge siden jeg har vært inne å sett på sykler på finn så vet ikke.

 

Neida, en som sa han tok A lappen bare for å kjøre vespa på 250 kubikk, alle har sine preferanser da, men du kommer garantert til å bytte sykler noen ganger. Sånn jeg tenker selv, har jo en halveis R sykkel, men tenker det hadde vært gøy å prøve andre typer også etter hvert.

 

Det du tenker å gjøre er å kjøpe en 250 for å øvelseskjøre med nå også selge den etterpå? Hvorfor ikke kjøpe den sykkelen du vil ha etter du har fått lappen også? Kanskje litt vanskelig å vite akkurat nå hvilken sykkel du vil ha etterhvert. Det er utrolig mange sykler å velge mellom enn touring eller racing. Så skal du kjøpe en sykkel til å øvelseskjøre med så hadde jeg ikke tenkt på hvor gammel den er, dessuten jo eldre sykkel du kjøper jo mindre detter den ned i pris når du skal selge igjen. Du kan jo spør folk om hvilke sykler som faller minst i pris. Dessuten er sykkelen godt vedlikholdt og kjørt lite tviler jeg på det er så mye å skru. Horneten jeg kjører på kjøreskolen er en 2003 modell og er en kjøreskolesykkel, vet ikke hvor lenge den har vært det, men jeg trodde ikke den var så gammel for å være ærlig.

 

Har du forresten noen som du kan øvelseskjøre med?

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 2006 modell til 48k, kan sikkert få en nyere en for samme pris hvis du er heldig regner jeg med, nå er det lenge siden jeg har vært inne å sett på sykler på finn så vet ikke.

 

Det du tenker å gjøre er å kjøpe en 250 for å øvelseskjøre med nå også selge den etterpå? Hvorfor ikke kjøpe den sykkelen du vil ha etter du har fått lappen også? Kanskje litt vanskelig å vite akkurat nå hvilken sykkel du vil ha etterhvert.

 

Har du forresten noen som du kan øvelseskjøre med?

Nei, jeg hadde ikke tenkt å selge etterpå, jeg mente bare at det er potensielt mye å spare på å ha muligheten til å øvelseskjøre, og å kjøpe sykkel må man jo før eller siden uansett :) Viktigst for meg er at den er morsom å kjøre, billig i innkjøp og at den ser ok ut. Har ingen planer om noen skikkelig langturer og er ingen fartsbølle heller akkurat. Nei, har ingen jeg kan øvelseskjøre med enda, men tenkte å høre med lokale mc-klubben. Bor i Nord-norge så det ordner seg ;)

Lenke til kommentar

Eneste kravet til sikkerhetsutstyr er CE-godkjent hjelm - uavhengig av hvem du kjører med og om du har lappen eller ikke. Kjøreskolene, muligens ATL, som setter krav til fult utstyr når du kjører med dem. Dog, som fersk sjåfør ville jeg ikke spart på utstyret. Hjelm, hansker, bukse, jakke og sko tenker jeg som minimum. Startpakke med alt du trenger får du for rundt 6-7000.

Lenke til kommentar

Satt heeeelt på spissen, så kan du kjøre i shorts og kortermet skjorte, bare du har på deg en E-merket hjelm, for sistnevnte er påbudt. Forstå det den som kan...

 

Kevlaren hjelper mot skrubbsår da den er slitesterk og holder tekstilen sammen der du rusjer bortover asfalten i høy hastighet. Innebyggede knebeskyttere, ryggskinn, albue beskyttere etc. beskytter nettopp kne, albuer og rygg ved sammenstøt.

 

Jeg råder deg til å kjøpe skikkelig utstyr og selv om du sikkert får et komplett sett for 6.000,- så ville jeg nok lagt lista litt høyere.

 

Min hjelm kostet 6.000,-, Klim Latitude kjøredress: 8.000,-, Gore-Tex hansker: 2.000,- Gore-Tex støvler: 1.800,- Vi snakker en totalsum på 18.000,- og selv dette er ikke det ypperste man kan oppdrive regner jeg med.

 

Kjøpte meg nettopp en skinnjakke/bukse fra Sharkspeed til 2.400,- og jeg merker jo så klart at dette ikke er tipp topp kvalitet, men det duker og siden det er litt stoff på strategiske steder så lufter den langt bedre enn Klim dressen og det er fint på varme sommerdager. Å kjøre rundt gloheit er også en sikkerhetsrisiko da man får nedsatt reaksjonsevne etc.

 

Jeg har kjørt i nesten to timer i relativt massivt regnvær i hovedsak på E6 og jeg har ennå til gode å bli våt igjennom. Det svake punktet er rundt nakken.

 

Så 6.000,- annser jeg som et ganske så snaut budsjett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...