Gå til innhold

Bygge "server" for enkel deling av bilder, musikk og video

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel pc ståendes hjemme med en athlon 2800+ prosessor i.

tenkte å rive ut hk og prosessor og sette inn noe nytt i maxi-toveret.

Det bør være noe som (nesten) ikke utvikler varme, da den bør stå på hele døgnet og jeg vil gjerne kjøre windows som jeg er relativt godt kjent med. også skal det helst ikke koste noe :-)

kan en slik som denne (AMD-E) eller denne (Intel-Atom) eller (VIA) brukes?

skjermkort trengs ikke, ei heller mye ram(2gb) eller andre ting. trenger dog noe som kan settes opp i RAID, da jeg har vært uheldig opp gjennom årene med HD krasj og tap av diverse filer.

Vil dette bli sterkt nok til å serve ett par pc'r og nettbrett med film, musikk og data over nettverket? Streame video max 720?

Er det ok å bruke win xp/7 til noe slikt. vet det er noe open source server programvare, men dette har jeg lite greie på og lite lyst til å sitte å fikle med. Windows mappe og mediedeling holder i masse.

Noen som kan gi meg litt tips/råd/hjelp?

Espen.

Endret av Espenball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha inn noe nytt i kabinettet skal det godt gjøres om du ikke kommer over de ca 1000 kronene som en helt enkel NAS koster + disk. I tillegg skal du velge og installere programvare, vedlikeholde til en viss grad ++. Med den enkle NASen kobler du til disk og strøm, venter på klarsignal, installerer oppdateringer en gang iblant, velger blant et stort utvalg apper, har null støy og varme ++.

F.eks. https://www.komplett.no/synology-disk-station-ds214se/802207

Lenke til kommentar

Har hatt et par NASer, men begge har tatt kvelden og da er det så mye styr på å få ut filene da de som regl ikke bruker samme filsystem som win.

Det at NAS-boksene ikke bruker samme filsystem som i Windows er vel egentlig bare en fordel, for å si det slik...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal da strengt tatt ikke trenge å bytte ut komponentene dine om de ikke er i horribel stand.

Sett på en skikkelig kjøler som ikke lager lyd og dytt inn noen disker så er du igrunnen i mål.

Har selv en Core2Duo server pågående med en billig tårnkjøler, 220GT GPU, 2x raptors i rai 0 + lagring. Fungerer som bare det.

Når det gjelder skjermkort trenger du ikke stort, finn et gammelt et på finn eller noe til gi bort pris så har du alt som trengs.

Lenke til kommentar

ASRock C70M1 kan brukes. Dytt i 16 GB RAM, et ekstra kontrollerkort slik at du får inn seks disker, og installer FreeNAS (på en minnepinne). Sett opp diskene i RaidZ1 eller RaidZ2 (ZFS) og du har en solid NAS.

Jeg kjører FreeNAS på et tidligere chipset (kortet er et Asus C60M1-I) med 16 GB RAM og seks disker. Funker - har kjørt stabilt siden det ble satt opp, for nesten to år siden.

Lenke til kommentar

Det billigste er nok, som xClaymanx skriver, og bruke det du har. Selv kjører jeg en AMD Phenom II X6 1055t med en Cooler Master Hyper 212, det er veldig stillegående. FreeNAS er sikkert bra, men ZFS krever litt minne, jeg ville ikke hatt mindre enn 4 GB da. Hvis du vil bruke raid i Windows må hovedkortet ditt støtte dette, evt. må du skaffe en egen raid-kontroller. Med Linux kan du gå for software raid, men det krever litt konfigurering. Selv kjører jeg Linux og ZFS (se zfsonlinux.org) som jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Det er raid på det gamle hovedkortet, men bare 512mb Ram. vil det holde eller blir det flaskehals hvis 1, 2 eller flere ser på film fra den samtidig? Trenger jeg egentlig skjermort når den også bare skal stå og støve ned i ett hjørne? det er skjermutgang så vidt jeg kan se. prøve å luke ut alt som kan utvilke litt varme fra den.

Hva skjer med Raid diskene når maskina før eller senere tar kvelden? er det da bare å sette dem inn i en ny maskin og så er det i gang i gjen, eller må en da sette opp raid systemet på nytt?

Lenke til kommentar

Har hatt et par NASer, men begge har tatt kvelden og da er det så mye styr på å få ut filene da de som regl ikke bruker samme filsystem som win.

Det at NAS-boksene ikke bruker samme filsystem som i Windows er vel egentlig bare en fordel, for å si det slik...

Hvorfor er det en fordel? ble ett sant H å få ut igjen filene.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en fordel? ble ett sant H å få ut igjen filene.

Fordi jeg har dårlige erfaringer med NTFS som filsystem for lagring av store mengder data. Og fordi filsystemer for Linux/UNIX er overlegne hva angår kapasitet og funksjonalitet for lagring enn hva NTFS er. Dessuten, det er vel ikke et "sant helvete" å få ut data fra en EXT4-formatert partisjon?

Lenke til kommentar

Det er raid på det gamle hovedkortet, men bare 512mb Ram. vil det holde eller blir det flaskehals hvis 1, 2 eller flere ser på film fra den samtidig? Trenger jeg egentlig skjermort når den også bare skal stå og støve ned i ett hjørne? det er skjermutgang så vidt jeg kan se. prøve å luke ut alt som kan utvilke litt varme fra den.

Hva skjer med Raid diskene når maskina før eller senere tar kvelden? er det da bare å sette dem inn i en ny maskin og så er det i gang i gjen, eller må en da sette opp raid systemet på nytt?

512 MB RAM blir nok for lite. Prøv (det koster deg bare litt innsats) så ser du.

Dersom maskinen har grafikk på hovedkortet, så trenger du ikke eget skjermkort.

Hvis du har raid på hovedkortet så er det nok fakeraid. Da er du helt avhengig av å finne et hovedkort som har nøyaktig samme chipset dersom du skal være sikker på å få ut dataene dine, når hovedkortet ryker.

Uansett - RAID er ikke sikkerhetskopi, sørg for å ha sikkerhetskopi i tillegg hvis du ikke vil miste dataene dine.

Lenke til kommentar

Du bør nok i allefall ikke gå for Windows med så lite RAM. Ubuntu Server har 512 MB RAM som anbefalt minimumskrav, så det kan gå. Da kan du bruke software raid (har aldri prøvd dette selv), som nok enkelt kan flyttes til en ny Linux-basert server senere.

Lenke til kommentar

Du bør nok i allefall ikke gå for Windows med så lite RAM. Ubuntu Server har 512 MB RAM som anbefalt minimumskrav, så det kan gå. Da kan du bruke software raid (har aldri prøvd dette selv), som nok enkelt kan flyttes til en ny Linux-basert server senere.

Heller Debian, eller aller helst CentOS, enn Ubuntu. CentOS har også lengre levetid enn Ubuntu (følger release-syklus til Red Hat, som nå har 10 års support på major-releaser).

Lenke til kommentar

512 MB RAM blir nok for lite. Prøv (det koster deg bare litt innsats) så ser du.

Dersom maskinen har grafikk på hovedkortet, så trenger du ikke eget skjermkort.

Hvis du har raid på hovedkortet så er det nok fakeraid. Da er du helt avhengig av å finne et hovedkort som har nøyaktig samme chipset dersom du skal være sikker på å få ut dataene dine, når hovedkortet ryker.

Uansett - RAID er ikke sikkerhetskopi, sørg for å ha sikkerhetskopi i tillegg hvis du ikke vil miste dataene dine.

Tanken var faktisk å ha raid som sikkerhetskopi, hvis en disk dør så ligger alt på den andre, men hvis det er slik du skriver her at jeg ikke bør bruke det som sikkerhetskopi, er det da kanskje like greit å bare ha to helt standard disker, der den ene står og kopierer den andre disken hele tiden?

Lenke til kommentar

Keep in mind that in both cases, recovery takes from several days to several weeks. To repeat: recovering from a backup is significantly faster!

Ja, ser det er en del farer med dette. så da er det vel bedre å la ett bakupprogram står og surre med to disker. sjansen for at begge går i dass samtidig skulle vel være ganske lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...