Gå til innhold

Microsoft: – Det blir én Windows til mobil, nettbrett og PC

Anbefalte innlegg

Jeg kommer også til å hoppe over på Linux etterhvert hvis Microsoft fortsetter dette "korstoget" sitt.

Minimalisering, fjerning av funksjoner og muligheter samt introdusere mer "grafisk rammel" er ikke noe som akkurat får pluss i min bok. Alt det der bør være valgfritt og ikke påtvungen.

Og jeg er heller ikke for tvungen overgang til nye OS på grunn av API. Siden jeg er en "gamer" så ser jeg frem til bredere støtte via f.eks Steamplattformen. Og egentlig ellers fra softwareverdenen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er veldig få brukere som har behov for mer enn det Linux kan gi dem. Unntakene er gamere og folk som trenger MS Office eller Adobe-pakka, tror jeg

Og spill. Jeg tar ikke i Windows-driten med illtang, men jeg hadde kanskje hatt større problemer med en sånn holdning hvis jeg var opptatt av dataspill.

Edit: Jeg kan ikke lese.

Jeg blir utrolig lei meg og redd for fremtiden da det virker som om de fleste vil ha den stasjonære pc`n død og begravet.

For meg har introduksjonen av smarttelefoner og nettbrett drept den bærbare PC-en, ikke den stasjonære. Stasjonær PC med stor skjerm og et godt tastatur er sååå mye bedre å jobbe på enn en bærbar, mens telefon og nettbrett er sååå mye bedre enn laptop når jeg skal slappe av i sofaen.

Endret av kvakse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Felles kjerne sier egentlig ikke så mye når man ikke vet hva som er tilgjengelig fra kjernen og hva som er tilgjengelig i tillegg utenfor kjernen.

Windows har et fortrinn, og det er legacy desktop programvare. Hvis Windows på desktop i framtiden ikke støtter legacy desktop programvare, har Windows ingen fortrinn. Da har jeg ikke bruk for Windows i det hele tatt. Hvis den felles framtidige kjernen derimot støtter legacy desktop programvare, vil jeg bytte ut Android på mobilen min.

Windows RT ser jeg ingen framtid for. Windows desktop vil jeg derimot gjerne ha - også på mobilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Med andre ord, ingenting nytt fra MS denne gangen heller. Siden MS, til slutt, oppdaget (eller sikkert oppfant) internett så har MS messet om det samme. ALT skal være på MS sin plattform! ALT! Da med konsekn\vensen at MS har full kontroll på ALT du gjør og LAT du gjør gjør du på MS sin nåde. Lykke til med å gi bort konytrollen på ikke bare egne data, men eget liv, til MS.

Tror det er apple du mener.

Niks. Apple har aldri hatt som mål å eie dataene dine.

Lenke til kommentar

Med andre ord, ingenting nytt fra MS denne gangen heller. Siden MS, til slutt, oppdaget (eller sikkert oppfant) internett så har MS messet om det samme. ALT skal være på MS sin plattform! ALT! Da med konsekn\vensen at MS har full kontroll på ALT du gjør og LAT du gjør gjør du på MS sin nåde. Lykke til med å gi bort konytrollen på ikke bare egne data, men eget liv, til MS.

Tror det er apple du mener.

Niks. Apple har aldri hatt som mål å eie dataene dine.

Google derimot.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste av dere er enige at det er dumt å ha eksakt amme brukergrensesnitt på alle mulige enheter .

Hvorvidt alle er enige fikk man jo en forsmak på da man diskuterte om metro hadde noe å gjøre på en pc .

Nå er det nå slik at forskjellige enheter krever forskjellige metoder for å gjøre ting og da kan man ikke begrense mulighetene på en enhet bare fordi man må ta hensyn til en anen enhet

Nå burde det da være mulig å lage et menysystem som tilpasser seg de forskjellige enhetene, ikke noe som skifter mellom forskjellige menysystemer alt etter hvilken enhet man bruker

Lenke til kommentar

Dette er meget fornuftig. Spesielt med tanke på utviklere som da kan utvikle en app en gang for alle Windows enheter.

Med dertil mangel av testing på enkelte varianter enheter. Det høres ut som en veldig dårlig idé. For hvordan i huleste skal Microsoft kunne dirigere utvikleren til å ha omtanke for forskjellige skjermstørrelser og mye annet som kan være hindere i brukergrensesnittet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

De må ikke, men de tør nok ikke å lage et nytt OS fra bunnen av slik Apple gjorde når de tok oppgjør med sitt gamle OS.

Lenke til kommentar

Audun_K: Det er sant, og personlig tror jeg ikke det er noen spesielt god ide med denne kombinasjonen de trakter etter, hvorfor ikke bare ha ett "mobil-lag" oppå det tradisjonelle desktop-OSet?

AtW

Får du gitt kundene håpet om samme brukergrensesnitt på fremtidige produkter enten det er en oppgradering på touchfronten eller i gamingkroken hjemme, klart det er greit?

Hvorfor er det så klart? Jeg hadde blitt bra misfornøyd om jeg hadde samme brukergrensesnitt på MCen min som på mobilen feks.

AtW

Hvis du hadde fått lov til å gjøre deg en tanke om at " Dette er best mulig bruk av tiden min, kjempe fint var dette" så er vell dette en selvfølge ? Det er det de prøver på her, for mannen i gata(!!). Er en grunn til at de pusha W8 til ALLE uten vanlig måte å bruke det på, Kan banne på at touchen forandret bruksopplevelsen og bruksmønsteret til mange betraktelig. (kanskje ikke her på berget, og ikke blandt oss desktop powerusers, jeg har ikke W8 selv på noen produkter, og eier ikke tablet)

Mye lettere for de å vurde W8 phone/tablet f.eks etter det. Antar ikke at de som diskuterer på hardware er den vanlige mannen i gata, men sikkert gjør seg tanker om det meste, det var Windows 8 og tanken bak måten de jobber på som er fascinerende.

Men dette har du sikkert gjort deg dine egne tanker om allerede, akkurat som meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Det jeg er mest skeptisk til med tanken på app'er overalt er opplevelsen min med Android. Jeg har hatt et par mobiler som kun gikk opp til 2.3, og som hadde app'er fra Play Store som ikke kunne oppgraderes videre fordi jeg ikke kunne gå til 4.0.1. Så langt var det uproblematisk siden jeg fortsatt hadde de gamle versjonene av app'ene installert. Når jeg så gjorde factory reset på mobilene ble det et problem fordi de gamle versjonene av app'ene ikke lenger var å finne i Play Store. Jeg hadde altså fint fungerende mobiler som ikke lenger kunne brukes slik jeg hadde tenkt fordi alt installeres fra skyen og forsvinner like lett derfra.

Lenke til kommentar

De fleste av dere er enige at det er dumt å ha eksakt amme brukergrensesnitt på alle mulige enheter .

Hvorvidt alle er enige fikk man jo en forsmak på da man diskuterte om metro hadde noe å gjøre på en pc .

Nå er det nå slik at forskjellige enheter krever forskjellige metoder for å gjøre ting og da kan man ikke begrense mulighetene på en enhet bare fordi man må ta hensyn til en anen enhet

Nå burde det da være mulig å lage et menysystem som tilpasser seg de forskjellige enhetene, ikke noe som skifter mellom forskjellige menysystemer alt etter hvilken enhet man bruker

Halo, er jo ikke snakk om å begrense noenting. Har du ikke troen på utvikling? Har du ikke sjangs til å se farten som mennesket beveger seg i? Hvorfor snakker du om begrensninger innenfor brukergrensesnitt som ett faktum i 2014, vi skal nok ganske langt med våre duppedingser.

Lenke til kommentar

Ai. Dette blir spennende. Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive. iOs og Linux har ikke dette problemet.

Ideen er dog god, og den samme som både Android og iOs baserer seg på. Del kjerne og biblioteker mellom de forskjellige plattformene, og kjør forskjellige drivere i bunn og forskjellige grensesnitt på topp.

Det er ikke ett problem, det er ett fortrinn, windows har en gigantisk fordel, og det er all softwaren som kjører på OSet, uten dette hadde det hatt dramatisk lavere markedsandel.

AtW

Mulig man kan se på det slik også ja. Men, man kan gjerne dra sammenlikningen mot 64-bits kode. Så det å måtte forholde seg til en versjon for x86, en for ARM, en for 32-bit og en for 64-bit. Det er ikke så fryktelig vanskelig.

Linux som har god erfaring, vil jo gi deg f.eks. den riktige innstallasjons .ISO'en, og så er det grei skuring derfra, ved at man går i software-systemet under Linux og laster ned, så tar OS'et seg av å tilpasse nedlastningen til den CPU'en du eksempelvis kjører med. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke ett problem, det er ett fortrinn, windows har en gigantisk fordel, og det er all softwaren som kjører på OSet, uten dette hadde det hatt dramatisk lavere markedsandel.

Helt klart, men det blir et tveegget sverd når fokus plutselig flytter seg fra ytelse til ressursbruk. Å måtte støtte alt av gammel teknisk gjeld i et felles OS blir plutselig ikke så moro når du skal kjøre på en mobilenhet med begrenset energi og ingen mulighet til å få noe ut av støtten.

Jeg er ikke helt sikker på hvor langt MS har kommet med å få ikke-essensielle funksjoner ut av kjernen og over i et annet lag, men det er helt sikkert at de er dårligere stilt enn *Nix-baserte OS som Android/Linux og iOs/OSX som er bygget fra bunnen av til å støtte alle mulige former for enheter, ikke bare PCer med plenty CPU-kraft og strøm.

Antar de har en plan for å komme ut av "uføret", og regner med det er snakk om en eller annen form for virtualisering. Kan ikke se for meg at de planlegger å lage mobiltelefoner med fullt Win16 og Win32-API.

Sa du virtualisering fra MS? Det er mulig det fungerer til tider, men jeg hadde ikke stolt blindt på at Microsoft har tatt høyde for at det skal kjøre stabilt og knirkefritt. Nei, såpass doser med Microsoft-brukererfaring har jeg nå da. Har hengt med siden MS-DOS-dagene jeg.

Lenke til kommentar

Å ha nøyaktig det samme å forholde seg til enten man sitter med laptopen eller mobilen er nøyaktig det jeg hvertfall har ventet på. Det virker for meg som en helt logisk evolusjon. Ikke overrasket, men hadde trodd dette ville skje mye tidligere.

Jeg hadde forventet en større evolusjon på disse årene, egentlig. Men, vi får ta til takke med det vi blir servert, eller så kan man jo engasjere seg og forsøke tjene noen slanter.

Nå ja, MS skal ihvertfall ha for at de kom opp med "standard windows", og for de som ikke vet hva det betyr, så er det disse menyene: Fil, Rediger, Vindu, Hjelp og slikt. Samt (en del hurtigtaster for et og annet) f.eks. Copy'n'Paste-hurtigtastene CTRL+C (alternativt Klipp ut CTRL+X) og CTRL+V.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halo, er jo ikke snakk om å begrense noenting. Har du ikke troen på utvikling? Har du ikke sjangs til å se farten som mennesket beveger seg i? Hvorfor snakker du om begrensninger innenfor brukergrensesnitt som ett faktum i 2014, vi skal nok ganske langt med våre duppedingser.

Nå var det det som skredde med metro i windows8 , spesielt den første utgaven

designet var heller ikke tilpasset alle enhetene

og så kalte brukerne hverandre for analfabeter fordi ikke alle fik til å bruke de nye systemet

Lenke til kommentar

Det er i første omgang fragmenteringen av APIene som skal fikses med sammenslåingen av avdelingene. Årsaken til fragmenteringen er at Win8 og WP8 ble fremskyndet og ikke ferdigstilt. Redundansen er fremdeles tilstede, men mindre problematisk.

Dette er det naturlige steget etter hva de har markedsført så iherdig med siden WP8.1, Win8.1 og VS2013 update 2; universal apps. En xap fil til alle plattformer, med identisk eller spesialisert UI om man ønsker. Det APIet du må følge her er begrenset. Og man må fremdeles ty til kompilerdirektiver for kode som er plattformspesifikt. I Win9, WP9 skal dette altså være en saga blott.

Mitt håp er at man kan lage en app, med forskjellig GUI til både Windows (både touch og som desktopapplikasjon), WP og Xbox. Og endelig komme seg bort fra Win32, men IKKE låse seg til .NET. Man må kunne lage apper i standard C++ også.

Skal man få utviklere bort fra Win32, så må dem kunne lage desktopapplikasjoner på lik linje som med apper.

At det vil være støtte for eldre desktopapplikasjoner på alle plattformer kan man se langt etter. Første problemet er arkitektur, som kan unngås med virtualisering. Det andre problem er mye verre, avhengigheter. Skal en bruker ha muligheten til å installere alle msier på telefonen? Hva med kjøretider, dllhell osv?

• Liker 2
Lenke til kommentar

at systemet ikke er bakover kompatibel til en viss grad er også problematisk for det er jo ikke alle programmer som følger samme utviklingsmønster som windows .

for de som har satset på windows så kan man ikke oppdatere til w8 ( eller 9) før man er sikker på alle programmene man skal bruke fungerer

Det er heller ikke alle som oppgradere alt på en gang av forskjellige årsaker

Lenke til kommentar

Problemet for MS er at de må ha med seg masse legacykode for å støtte gammel software, noe som gjør Windows unødvendig tungt å drive.

Windows Phone fikk samme kjerne som Windows for PC i 2012 med Windows Phone 8. At det er kjent for å være meget lettdrevet selv på biligmodeller med bare 512MB RAM motbeviser dine påstander. Eksempelvis Lumia 520 og 620, her test av 620:

"At den har mindre maskinvarekraft betyr ikke at den nødvendigvis vil oppleves som tregere enn toppmodellene. For det første er Windows Phone et veldig lettdrevet operativsystem som ikke krever mye maskinvarekraft for å kjøre rent (...)"

http://www.tu.no/t2/mobil/2012/12/05/nokia-lumia-620-er-lansert

Det det forøvrig her er snakk om, er å slå sammen teamene som jobber med Windows for ulike plattformer, og fortsette arbeidet med å gjøre det lettere å skrive apper som kjører på PC, nettbrett og mobil uten å måtte lage det som tre separate apper.

Dette fører til:

1. Reduserte kostnader med å lage apper for Windows på PC, nettbrett og mobil.

2. At man når et langt større marked når Modern UI-apper kan kjøre som vinduer på skrivebordet, slik tradisjonelle apper gjør. Selv om Windows på mobil fortsatt har relativt lav markedsandel sammenlignet med konkurrenter er Windows på PC rake motsetningen.

3. Totalt sett blir det mer lukrativt å lage apper for Windows.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...