Mannen med ljåen Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Ti på to regelen er hvordan du skal holde hendene på rattet. Tenk på rattet som en urskive, så skal du holde hendene som minutt- og timeviseren når klokka er ti på to. Her er en artikkel som sier at ti på to-grepet kan være utdatert. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/bilorganisasjon-ti-paa-to-grepet-er-utdatert-naa-skal-du-holde-slik/a/10119954/ Endret 11. november 2014 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Mange glemmer også ti på to reglen når de får lappen Jeg er en av dem Jeg gikk rett over til kl.12 eller 5 over halv 6 :-P Hehe jeg også var værtfall ikke mange dager det tok å få den kjøre stilen Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 "Ti på to grepet" - læres dette faktisk bort på kjøreskoler pr idag ?? Vel, ser jeg noen kjøre med det så tenker jeg uerfaren sjåfør. - Og kobler man uerfaren sjåfør med et grep som gir størst rattutslag hvis man beveger på armene... tja... ikke lurt... Enten hendene på kl 8 og 4 eller evt bare en hånd på kl 9 gir en mye mer avslappet stil med mindre fare for store rattutslag. Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Jeg fikk ALDRI en eneste gang høre av kjørelærer at jeg holdt feil på rattet og jeg holdt ikke "ti på to". På oppkjøringa fikk jeg heller ikke noe kommentar på det. Selv holder jeg "fem over halv 2" Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 (endret) Min kjørelærer maste støtt om hvordan jeg holdt på rattet. Men det går jo ikke i praksis. Man får krampe i armene av å holde dem på samme sted hele turen. Nå varierer jeg hvordan jeg holder rattet. Bilen min er moderne med servostyring. Ti på to er sikkert greit hvis du må være forberedt på store rattutslag på bil der rattet er tungt å dreie. På en moderne bil er det unødvendig, og bidrar ikke til sikkerheten etter min mening. Måten jeg holder rattet varierer med bl.a. veien. Motorvei og svingete grusvei er to ulike scenario, og erfarne sjåfører tilpasser seg. Det kommer ganske naturlig når man blir kvitt den masete kjørelæreren. Endret 11. november 2014 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Særlig på bilar med servostyring så er det viktig å holde begge hendene på rattet, helst i nærheita av ti på to grepet. Dette fordi at du ved å holde ei hand på kvar side av rattet vil kunne forhindre store "panikkutslag" på rattet. Dersom du f.eks punkterer så er det med kun ei hand på rattet lett å reagere ved å legge full sving, dette vil kunne føre til at du havner i grøfta eller i motsatt kjøyrefelt. Det same om hjulet får ei vridning som f.eks ved at det treffer eit hol i veggen eller liknande. Så sjølv om ein ikkje treng å følge ti på to grepet slavisk så er det nok alt for mange sjåførar som etterkvart går over til det mindre trafikksikre; to venstrehandsfingre på rattet og høgrehanda på girspake/handbrekk/whatever. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå