Gå til innhold

Bygge elektrisk sykkel velge krank motor el navmotor?


bojangles

Anbefalte innlegg

Skal igang med å bygge en elektrisk sykkel. Men er usikker på hva jeg skal velge av motor, eller dvs hvor motoren skal være. Krank eller nav?

 

Det som frister er å fjerne kjede og kassett og erstatte det med reimdrift. For å unngå singel gear så har jeg sett på forskjellige løsninger. Blant annet Nuvinci N360. Er det noen som vet om alternativer til N360? Finnes typ CVT løsninger for krankmontering? Det ville jo være langt å foretrekke for da kunne jeg gjort til veldig enkelt å lagt opp 1 eller 2 navmotorer. RWD el 2WD.

nuv-hubguts.jpg

 

 

Men om jeg skulle velge N360 så har jeg jo valgt bort navmotor. Så kanskje navmotor på forhjul og krankmotor til å drive bakhjul? 2WD?

 

Er ganske tung, 110 kilo. Og det er mange og bratte bakker her jeg bor. Så kanskje 2WD er akkurat det jeg trenger. Ca 15 km en vei til jobb. Kan lade på jobb.

 

Hvordan er det å kombinere krankmotor og navmotor? Er det noen som har forsøkt det? Sett mange 2WD videoer på tuben men alle kun med nav drift. Hater oljete buksebein, knirkende kjeder og girvelger som alltid synes å være litt feil justert. Så om mulig vil jeg forsøke å få til en løsning som tillater reimdrift. Ser bra ut da det gjør sykkelen clean og en slipper grisete kjeder og alt det fører med seg av buksebretter, lange sokker eller gasbind klips.

 

2250039106_40ae9c3062.jpg

 

Ville det feks vært mulig å kombinere 750 watt krankmotor med 750 watt front?

Så kunne en feks brukt krank til vanlig og via knapp koblet inn forhjulsmotor ved behov?

 

Inspirert av en viss kickstarter sykkel ville det vært skikkelig gøy å fått til skjult beltedrift. Altså bygge en "kjedekasse" som kapsler inn alt. En slik løsning ville også gjort reimdrif ennå mer vedlikeholdsfritt, da det ikke vil komme sand og steiner mellom drev og reim.

 

cf3e5a906aa3c16aa00c6b6abf319350_large.p

 

Men klart skal man ta den så langt ut så må man få dratt alt av wire og ledninger skjult og også få batteriene i selve ramma, type slik feks Specialized gjør.

 

Så en kort oppsummering:

1: Finnes det gode alternativer til N360 som kan monteres i krank, slik at en får trinnløs gearing?
2: Om det ikke finnes gode CVT el tilsvarende trinnløse gear som kan monteres i krank, vil det være mulig å kombinere krankmotor med navmotor på forhjul?
3: Tips om forskjellige belt drive kits blir ejg veldig glad for. Om noen har egne erfaringer så er det ennå bedre. Lettere å velge når en vet at kvalitet etc er bra.
4: Skjult reimdrift, er det noen ulemper? Feks hvor ofte trenger belte drift justeringer?
5: Vil en kunne gjøre modifiseringer til alu ramme mtp sveis uten at det svekker konstruksjonen nevneverdig? Feks innfestninger til bakhjul må endres slik at en kan justere/stramme belte. Og skal en bygge inn batteri på et skikkelig vis så må man til med sveis for at det skal se bra ut.

 

Tanker og innspill?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er inne på noe virkelig spennende her. Hvordan lage sykkelen med minst mulig vedlikehold og mest mulig driftsikker. Jeg har nettopp bygget om denne sykkelen til eldrift: http://www.breezerbikes.com/bikes/details/beltway-8-us (Den har desverre "bare" Alfine8 på bakhjulet)

Krankmotor på beltedrift har jeg ikke peiling på. Jeg holder meg til navmotor og helst med gir, de har godt moment også ved lavt turtall på sykkelhjulet. Jeg selv har dette motorsettet: http://www.ebikes.ca/shop/conversion-kits/geared/front-ezee-kit-basic-528.html

Hvis du bruker dette bateriet: http://em3ev.com/store/index.php?route=product/product&path=35&product_id=161

så får du en kontinuerlig uteffekt på 550W, noe som går helt fint med en person som deg, også får du litt trim på kjøpet også da. Det er helt genialt med batteri montert i flaskeholder. Har hatt mye problemer selv med batterier på bagasjebrett, det vingler frem og tilbake, vibrerer og...ja bare tull å tøys.

 

Ved bruk av flere motorer blir det straks en del ting å tenke på, både med styring av det hele og batterikapasitet osv, så anbefaler å lese på http://endless-sphere.com/forums/

 

Ellers er beltedrift helt genialt, ikke behøver det vedlikehold og en slipper olje. Han som solgte meg sykkelen hadde en slik selv, og hadde aldri hatt problemer eller skiftet reim på 6 år.

Men en ting er viktig å huske på ang reimdrift; rammen er spesialbygget slik at en kan skifte reim. Derfor går det mest sannsynlig ikke å benytte seg av reimdrift på en sykkel som fra før har brukt kjede.

Endret av janstok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...