raihan Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hei, Jeg har kjøpt en taklampe som kostet veldig godt for min lomme, jeg får ikke retunert den nå heller fordi jeg har kutta ledningen på den for å tilpasse høyde fra tak. Problemet mitt er at det er ca 2-3 cm med betong, så ligger det en metallplate over, det metallet vil ikke bore seg igjennom, har kjøpt 2 forskjellige metall bor, men den glir bare over istedenfor å bore seg igjennom. Jeg har boret 4 hull i taket nå, i håp om at det ikke er metall der, men ser ut til å være lagt metall over alt. Er det noen som har noen tips eller triks til dette? Jeg skal ha den igjennom uansett. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Snodig, hvilken diameter er borret på? Kan fungere bedre med tynn først. Armeringsjern eller metallplate? Ventilasjon? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Husk at når du borer i metall må du ha lavt turtall og god kjøling. Hvis du bare gir full gass og presser hardt ødelegger du borret på null komma svisj. Lenke til kommentar
raihan Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Snodig, hvilken diameter er borret på? Kan fungere bedre med tynn først. Armeringsjern eller metallplate? Ventilasjon? Jeg har snakket med vaktmesteren, og han sa at det kan ligge noe godt herdet metall der. Jeg brukte et tynn bor først, så kom jeg ikke noe lenger. :/ Husker ikke diameteret nå, men kjøpte et tynt og en på samme tykkelse som en plugg. Endret 22. juli 2014 av raihan Lenke til kommentar
raihan Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 Husk at når du borer i metall må du ha lavt turtall og god kjøling. Hvis du bare gir full gass og presser hardt ødelegger du borret på null komma svisj. Hmm... Det var akkurat det jeg gjorde, så da må jeg nok prøve med et nytt bor. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 må du borre mer enn 2-3cm da? Hva med å heller finne en pugg du får plass til? Ser Biltema har en plugg på 2,5cm, som kanskje går. Sikkert mulig å få tak i kortere også. Bør fungere fint med mindre det er en veldig tung lampe Lenke til kommentar
raihan Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 må du borre mer enn 2-3cm da? Hva med å heller finne en pugg du får plass til? Ser Biltema har en plugg på 2,5cm, som kanskje går. Sikkert mulig å få tak i kortere også. Bør fungere fint med mindre det er en veldig tung lampe Lampen veier rundt omkring 5 kg, men jeg er redd for at den skal falle ned. Jeg føler at jeg trenger minimum 4-5 cm... Men holder det med 2,5 cm? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Det holder hvis du har 3 fester og gode plugger. Lenke til kommentar
raihan Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Tusen hjertelig takk for hjelpen alle sammen. Med råd og tips fra alle dere så kom jeg på en lur ide. Skal kjøpe meg lokk med krok og feste små men flere fester isteden : http://m.clasohlson.com/no/Blindlokk-med-krok/36-1068 Kjøpte metall bor/freser av titan i tillegg. Takk igjen Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Du kan klippe pluggene (fra toppen) og bruke korte skruer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Dersom du ser blankt metall inni hullet, så kan du lime fast en skrue. Pass på å få det noenlunde rent. 2-komponent Araldite er bra lim. Styr unna jallamerker som selges på Biltema osv. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Du kan klippe pluggene (fra toppen) og bruke korte skruer. utrolig dårlig tips, ta en titt på en plugg! Legg merke til at skruehullet bare er ytterste del av pluggen, mens det er den innerste er delen som ekspanderer, og dermed skaper feste når du skrur inn skruen. Lenke til kommentar
raihan Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Tusen takk for flere gode tips. Skal gjøre alt for å være på den mest sikre siden. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Skal kjøpe meg lokk med krok og feste små men flere fester isteden : http://m.clasohlson.com/no/Blindlokk-med-krok/36-1068 Har du sett på lokket? Er sansynligvis et plastlokk som tåler minimalt. Eneste å feste i er en smal metallskinne hvor krok og skruene sitter. I tillegg krever den plass over, er laget for å brukes til eksisterende punkter i tak. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Det må være et veldig spesielt metall dersom du ikke kan bore hull i det. Bruk kvalitetsbor, start med et lite hull og bor opp etterhvert til ønsket størrelse. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Du kan klippe pluggene (fra toppen) og bruke korte skruer. utrolig dårlig tips, ta en titt på en plugg! Legg merke til at skruehullet bare er ytterste del av pluggen, mens det er den innerste er delen som ekspanderer, og dermed skaper feste når du skrur inn skruen.Er jo det jeg skriver? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Du kan klippe pluggene (fra toppen) og bruke korte skruer.utrolig dårlig tips, ta en titt på en plugg! Legg merke til at skruehullet bare er ytterste del av pluggen, mens det er den innerste er delen som ekspanderer, og dermed skaper feste når du skrur inn skruen.Er jo det jeg skriver? Du har selvfølgelig helt rett, jeg leste ikke godt nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå