Gå til innhold

Hjelp til oppkobling av høyttalere!

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et utrolig avansert og vanskelig spørsmål, og hadde satt veldig stor pris på om noen faktisk kunne svare på dette.

Jeg har kjøpt meg en DDJ-SB (dj-controller), som har sånn RCA-port som man må bruke for å få lyd ut av, men "problemet" er at jeg har lyst til å bruke høyttalerne som jeg allerede har. Jeg har Yamaha CRX-330, som er en forsterker med to høyttalere. Problemet med denne er at den ikke har AUX-inngang, men kun USB.

Så dj-controlleren er koblet til PCen, men jeg skal ha lyd gjennom høyttalerene og forsterkeren.

Håper på rask hjelp! Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dingsen er til PC, og vil etter all sansynlighet (ca 99,6%) ikke fungere på en forsterker. Selv om hullet er likt, så er det stor forskjell i funksjonalitet på en USB-kontakt på en PC og stereoutstyr...

Beste (og eneste?) løsningen din er å skaffe stereoutstyr med normale analoge innganger.

Lenke til kommentar

Mikses lyden i controlleren eller er dette bare en fjernkontroll som styrer programvaren?

Jeg har tre løsninger som jeg kan se for meg:

- Dersom kontrolleren bare styrer programvare på PC-en burde det være mulig å velge en annen USB-enhet som audio-output

- Dersom lyden mikses i selve kontrolleren, KANSKJE det er mulig å sende lyden tilbake til PC via USB og videre ut annen USB

- Du kan altids koble den analoge lyden som kommer ut inn i PC-en for så å sende dette ut via USB lydkortet, men dette krever muligens et lydkort litt utenom det vanlige.

Når det er sagt, kjøp ny forsterker, ser ut som du ikke akkurat har noe i toppsjiktet uansett.

Lenke til kommentar

Men jeg trenger kun å kjøpe ny forsterker?

Og hvis jeg kjøper en forsterker, som har aux og alt det der, er det bare å koble til pcen med en aux kabel da?

Og hvilken fortsterker kan jeg ha siden høyttalerne har jo bare slike "stål" greier på endene.

Endret av Kittel2
Lenke til kommentar

Kablene er avisolerte ja. Har det noe å si?

yepp

Men skjønner ikke hva du mener med dette:
"Og hvilken fortsterker kan jeg ha siden høyttalerne har jo bare slike "stål" greier på endene. "

Hvilken fortserker anbefaler du helst ikke noe dyre greier, bare det funker!

Lenke til kommentar

Avisolerte kabler er jo den mest vanlige høyttalerkoblingen. Du kan bruke hva som helst som har det du trenger av tilkoblinger. Tenk over hva du kanskje kan trenge senere.

Hvis du vil bruke høyttalerene du har, så funker det meste av billige forsterkere, men ville kanskje anbefalt nye høyttalere og en god forsterker for å få bedre lyd også...

Edit: Men er du bare ute etter en forsterker? Yamaha-boksen du har er jo både forsterker, radio og CD-spiller...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Lyden i høyttalerene er faktisk veldig bra. Grunnen til at jeg ikke kan ha forsterkeren er pga den ikke har RCA-inngang eller AUX.

Hvis du er fornøyd med lyden, så er det greit. Og grunnen vet vi. Men spør igjen: Skal du bare ha en forsterker? Yamaha-boksen du har og vil bytte ut, er jo både forsterker, radio og CD-spiller...

jeg har en annen, men dårlig løsning til deg.

Koble AUX-UT fra miksebordet til en FM-sender og bruk deretter FM-mottakeren i anlegget til å få frem lyden.

Den var kreativ :thumbup: Men spørs om det er stabilt nok og gir god nok lyd...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Lyden i høyttalerene er faktisk veldig bra. Grunnen til at jeg ikke kan ha forsterkeren er pga den ikke har RCA-inngang eller AUX.

Hvis du er fornøyd med lyden, så er det greit. Og grunnen vet vi. Men spør igjen: Skal du bare ha en forsterker? Yamaha-boksen du har og vil bytte ut, er jo både forsterker, radio og CD-spiller...

jeg har en annen, men dårlig løsning til deg.

Koble AUX-UT fra miksebordet til en FM-sender og bruk deretter FM-mottakeren i anlegget til å få frem lyden.

Den var kreativ :thumbup: Men spørs om det er stabilt nok og gir god nok lyd...

Jeg skal ha ny forsterker ja.

Lenke til kommentar

Du kan f.eks. kjøpe en Denon PMA-520 som er en ren stereoforsterker eller Yamaha RS300 som er en receiver (med radio). Dette er utstyr man kan bygge videre på hvis man ønsker et greit HiFi-anlegg etter hvert. Skal det være billigst mulig, kan du kjøpe brukt eller en Cambridge AR30 receiver.
Eller så kan du kjøpe en Denon RCD-M39 som tilsvarer den Yamaha-saken du har, men har i tillegg både analog og digital linjeinngang (som er det du manglet).

Lenke til kommentar

Ja, dette er hyllevare, vanligvis i forskjellige lengder, i alle butikker som selger lydutstyr + f.eks. Clas Ohlson og Biltema. Eller så kan du kjøpe veldig billig på ebay hvis du har god tid. Eller for sånne som meg, så har vi sikkert flere kabler liggende i en skuff/boks/skap hjemme (kjekt å ha)...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...