NULL Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Har da skiftet til kanal 1 så får jeg se om det bedrer seg. Channel Bounding? Var ikke klar over at jeg hadde det egentlig Hvordan fjerner jeg det? Er veldig takknemlig for alle tips som kommer her! Man ser ut i fra InSSIDer at dette er i bruk. Nettverkene Villa og Atera bruker dette. Dette ser man på at kanalspennet de bruker. Vanligvis er det 20 MHz kanalbredde og f.eks. bruk av kanal 6 ville gitt et spenn fra kanal 4 til kanal 8. Her ser man at spennet for de to nevnte nettverkene er større gjennom at man bruker "bredere kanaler". Helt hva det kalles i oppsettet på ruterne kan variere litt. Man finner valget gjerne på de samme plassene som wireless-innstillingene ellers. "Channel width" er kanskje den vanligste betegnelsen. Channel width/bounding er også en årsak til at mange vil se varierende hastigheter på sitt nett. Mange rutere styrer dette selv og avhengig av "hva som befinner seg i lufta" ellers (altså som gir feilsendinger) vil ruteren kunne slå av og på dette. Man kan f.eks. se en del tester der det konkluderes med at én ruter er mye tregere enn en annen som er testet. Ser man på tallene, er det da mye som tyder på at den ene har blitt testet mens det ble benyttet 40 MHz kanaler, mens den andre brukte 20 MHz. Det kan i praksis bety bortimot en fordobling av ytelsen i en del tilfeller å bruke 40 MHz. Men det kan også gi mer feil hvis ruteren ikke dynamisk endrer dette og får inn mye forstyrrelser fra andre nettverk. Signalstyrken ser jo ellers bra ut. Skriveren er vel såpass lite brukt at den får man sjeldent noen forstyrrelser fra, mens Thompson-nettverket har relativt god signalstyrke og kan forstyrre her når det er aktivt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) I inSSIDer ser du at ditt nett bruker kanal 2 + kanal 6. Det som foreslås er at du reduserer til å bruke kun en kanal for å se om forstyrrelser reduseres. Hvordan dette gjøres er forskjellig fra router til router, men du kan begrense den til 802.11g, som jeg mener ikke støtter channel bonding i det hele tatt. InSSIDer vil da vise at du bruker kun en kanal. Som du ser, er det ditt nett og et til som bruker 2 kanaler, de andre bruker kun en. 802.11g støtter opptil 54 Mbps, i praksis får du kanskje max 30, men det kan testes for å se om dine problemer er knyttet til forstyrrelser fra andre nett. Endret 26. juli 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå