Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes A200 vs A250, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Har prøvekjørt en A200 idag og ble både imponert (kvalitetsfølelsen) og skuffet (motor)

Jeg ba dem derfor sende meg tilbud på både A200 og A250 (2L, 211`hk), for å se og tenke litt.

Med 156hk hadde jeg regnet med at den skulle hatt litt mer å gi, akselrasjonsmessig.

I frykt for å bli lurt av en bilselger (følte at han satt meg litt på prøve for å se hvor mye kunnskap jeg hadde) har jeg noen spørsmål.

Jeg er, som du sikkert forstår ikke vanvittig godt teknisk anlagt når det kommer til bil.

1) Jeg elsker å ha litt ekstra hester under panseret, uten å nødvendigvis ha en/bruke pengene på en bil full av spoilere og bling-bling, og ba om et tilbud på A250 med Urban-pakka. Altså ikke sports/AMG-pakka som er det mest naturlige her.

Burde ikke dette gjøre bilen en del rimeligere? Er dette "dumt"?

2) Er A250 automatisk en "sport"?

3) kommer A250 automatisk/intergrert om man får kalle det det, med automatkasse?

På A200 koster Automat 25k ekstra.

4) noen som har klart å regne på prisforskjellen mellom disse 2, da uten ekstrautstyr som lyspakke/xenon osv?

5) Er det andre vesentlige forskjeller på disse 2, annet enn 60hk mer i A250? Merker man disse hestene gøtt i nakken? :)

6) Er det noe ekstrautstyr jeg absolutt bør ha med, og er det noe jeg bør kutte ut for å spare noen kroner? Altså, er det ekstrautstyr til disse bilene som ikke er verdt pengene, som en bilselger typisk vil prøve å pushe på meg?

Det er verdt å nevne her at jeg ba om tilbud på begge disse bilene med en Urban-pakke. Jeg ønsker egentlig Style-pakken, men A250 hadde ikke denne - kun Urban eller AMG.

----------------------------------------------------------------------------------------

Dette ble en lang trådstart, beklager dette men jeg ønsker og deres tanker om den økonomiske strategien her.

Jeg har en nedbetalt bil med 2.5år gjenstående garanti, og like biler går for mellom 310-350.000kr på FINN.no.

Jeg ba om å få et tilbud på innbytte for å se hvor mye de ville gi meg.

Dette er ikke veldig økonomisk jeg vet det, hverken det å selge bil etter 2.5år eller innbytte, men jeg håper det kan være en diskusjon et annet sted. Jeg er møkka lei bilen min, rett og slett.

Spørsmålet mitt er om jeg bør lease bilen, da jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha denne mercedesen i minst 3år før jeg skal ha ny. Sannsynligvis kommer jeg til å cashe den inn etter 3år og selge den privat etter 5-6år.

Bilselgeren tok en kikk på bilen min mens jeg prøvekjørte. Han sa "den så grei ut"....det er derfor jeg hadde litt bismak i munnen eteer å ha vært der.

Bilen er 100% strøken den sa jeg, og har 2.5års garanti til neste kjøper - så om du har noe å utsette på den får du komme med det sa jeg. Da ble det stille. Jeg selger den privat om tilbudet blir dårlig. Jeg har all tid i verden sa jeg og gjør ingenting forhastet.

Ville dere satt inn f.eks 200k som første-betaling på en leasingavtale for å få lave avdrag i 3år, eller holdt dere til de mer normale 10%`ene som er minimum? Jeg er interessert i leasing fordi jeg heller vil ha små avdrag i måneden og ha mulighet til å spare penger på egen bankkonto, fremfor å ta opp et lån på 150k som jeg betaler meg ihjel på i et par år.

Har du andre tanker/erfaringer med disse bilene, uavhengig av punktene jeg nevner ovenfor? Er du fornøyd med din A-klasse eller ikke?

Setter stor pris på alle bidrag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Den kan leveres med Style (kr 4500) og Urban (kr 8000). Sport koster 41000

2) Nei

3) Ja

4) Prisforskjellen mellom dem er 80.000 (begge med automatgir)

5) -

6) A250 står oppført med mulig style pakke i prislisten.

Jeg vil aldri i verden inngå en leasingavtale med noe annet enn 0,- i forskuddleie. Det er ikke sikkert du får ny bil dersom den blir totalskadet.

Har du vurdert Volvo V40 T4?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) så, "sport" er kun en stylingpakke på lik linje som style og urban, eller innebærer sport andre ting også som f.eks gir-hendler på rattet?

Synes det er bedre å plukke litt i ekstrautstyr jeg da, om det er spesielle visuelle ting jeg vil ha.

Forøvrig - Utstyrslinje AMG Sport koster 26k til 250`n.

6) Hva mener du?

Jeg har ikke satt meg skikkelig inn i leasing ennå, men jeg tviler på at det er så mange som har 0kr i forskuddsleie.

Hva som skjer ved en eventuell totalvraking av bilen må jeg jo finne ut, men regner med at dette er en sak for forsikringsselskapet. butikken vil vel lreve at jeg forsikrer bilen som det den koster totalt, ikke for en del av den.

Jeg skal nå se hva for tilbud jeg får for leasing, og regne ut totalen + eventuelt utkjøp av bilen etter 3år og se hvor mye jeg "taper" på å lease.

Har ikke vurdert Volvo. Jeg hadde et godt øye til Mercedes klasse A allerede før jeg kjøpte den bilen jeg har nå :)

Lenke til kommentar

A250 har en del ting som ikke A200 har.

Den koster 81026,- mer enn en A200 med automat.

Da har den også 17" lettmetallfelgerfelger mot A200 sine 16" stålfelger.

Det er også andre priser på en del utstyrspakker og enkeltelementer i utstyrslista.

Noe så enkelt som en gammeldags cruisecontrol koster 2850,- ekstra på A200, mens det er standard på A250.

Her ligger prislisten for direkte sammenlikning:

http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/a-class/w176/aklasseny2012kjop/pricelist.html

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for det @Snylter, det er den lista jeg prøver å bli klok på her, men surrer meg litt bort på ekstrautstyrsdelen. Jeg fikk beskjed om at begge bilene var Urban ut i fra grunnprislista, men om jeg eksempelvis oppgraderer til en av sportspakkene vil dette være rimeligere å gjøre på 250'n.

Derfor er det vel noen oppgraderinger i basic pakka på 250'n kontra 200'n.

det blir litt virvarr, og jeg er bare redd for at bilselgeren ikke trekker i fra utstyr jeg kutter ut til fordel for en oppgradering, om jeg klarte å forklare den..?(:

jeg har surra meg bort i en litt eldre herremann av en selger som ikke er helt oppdatert innen duppeding-verdenen...

Når jeg sier: "BT ja, men kan jeg streame musikk fra telefonen via BT, eller er det bare lagt opp til telefonsamtaler?" - det kan han ikke svare på...litt amatørmessig spør du meg.

at det er kun 81k dyrere for 60hk pluss en del utstyr som ikke fåes som basic på 200'n gjør ihvertfall valget veldig enkelt. Når man først skal ut med 4-500k mener jeg..

Lenke til kommentar

jeg har surra meg bort i en litt eldre herremann av en selger som ikke er helt oppdatert innen duppeding-verdenen...

Når jeg sier: "BT ja, men kan jeg streame musikk fra telefonen via BT, eller er det bare lagt opp til telefonsamtaler?" - det kan han ikke svare på...litt amatørmessig spør du meg.

Da spør du om han enten kan finne det ut eller om du kan prate med en yngre og mer oppdatert selger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da spør du om han enten kan finne det ut eller om du kan prate med en yngre og mer oppdatert selger.

ja, jeg lar ikke spørsmålet henge i luften veldig lenge. Bare litt kjedelig å ikke få svar umiddelbart, og det skal ikke være slik at jeg må finne ut alt selv.

Har vurdert det, å få en annen selger, men min medmenneskelighet tilsier at det må gå litt lenger først, før jeg sparker ham..

jeg skal nå få 3-4 forskjellige tilbud på mail i første omgang og studere dem. Har gitt beskjed om at jeg har betalingsfri bil med garanti i 2.5år til og har all tid i verden.

så, jeg kommer til å være beinhard med tanke på å jobbe til meg et bedre tilbud, vente på en eventuell kampanje og bruke mellomtiden på å finne ut av alt(:

Lenke til kommentar

PS: Det er bare 43000,- til opp til A250 4Matic når man først er på 250...

4Matic er fantastisk!

Men klart, da har du passert 120k i tillegg fra A200.. :p

Jeg tror nok 4Matic vil være noe av det ustyret som holder seg best prismessig i årene som kommer.

En større og større andel av vanlige personbiler i dag leveres jo med 4wd..

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forhold til videresalg når du en dag skal bytte bil igjen vil jeg nok si at AMG-pakke står bedre til 250-motoren. De som liker AMG-styling liker ofte større motor og omvendt. Tante Olga klarer seg gjerne med Urban og minste motoralternativ (jada, også tante olga kan være kul nok til å like merce).

Brukt A med 250 burde være en grei sak for videresalgt, med tanke på hvor få det kanskje vil finnes av dem. Typisk norsk er jo nest minste motoralternativ.

Ellers har mercedes omtrent ingen begrensninger på pakkene du kan bestille og enkeltutstyret. Stort sett kan du mikse som du vil.

Noen pakker viser seg å være en klar fordel i forhold til videresalget, og gjerne de du vil glede deg over når du kjører bilen, som lyspakke (ILS), sportspakke (stivere fjæring for svingete norske veier, om du ikke bor langs e6), navi, innvendig sportspakke (alu-lister +), takluke, mørkere vinduer. Komplett liste over det mest ønskede som forenkler videresalg finner du hos leasingselskapene. Har stått noen artikler på nettavisene siste par årene.

Kjører GLK selv og er svært fornøyd med service hos BOS, i butikken, smertefritt bilhold osv...

• Liker 1
Lenke til kommentar

PS: Det er bare 43000,- til opp til A250 4Matic når man først er på 250...

4Matic er fantastisk!

Men klart, da har du passert 120k i tillegg fra A200.. :p

Om man går inn for å lære seg å kjøre på vinterstid og handler seg noen gode vinterdekk så er det ikke behov for trekk på alle fire. Firehjulstrekken på min pickup har kun vært inne i forbindelse med terrengkjøring, og den er skodd med piggfritt.

Men om man har mulighet til å ta seg råd til mye utstyr så er ikke firehjulstrekk et dårlig valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

4matic gir noen fantastiske kjøreegenskaper, både ved røff kjøring på sommer og normal kjøring på snø. Men ja, som sist vinter der vi her hadde bruk for vinterdekk 2-3 dager, så er det ikke helt lett å forsvare kostnadene for 4x4.

Automatkassa til MB er helt suveren. Ville virkelig ikke gått for manuell nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm...jeg har tenkt på Urban, men så luke inn litt AMG styling for det meste innvendig, men jeg vil ha enkelte rariteter på utsiden og da, sær som jeg er...doble ovale eksosrør og røde bremsekalipere...18'felger kanskje..

men da er spørsmålet om jeg ikke får mer igjen for pengene å kjøpe hele AMG stylingpakka ja...må vurderes..

4WD har jeg nå, og det kommer jeg ikke til å bruke penger på en gang til. Dette har med behovet å gjøre.

Noen som har kjørt både 200 og 250 ah? Er det bræ dræg i 250'n?

jeg var som sagt ikke imponert av 200'n.

Lenke til kommentar

Ja, 250 er betydelig råere enn 200. På lille A-klasse merker man vel enda mer til det (prøvd forskjell på C selv). 0-100 på 7 sek er raskere enn Golf GTI. Morofaktoren er høy, dessverre er også prisen det da.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, 250 er betydelig råere enn 200. På lille A-klasse merker man vel enda mer til det (prøvd forskjell på C selv). 0-100 på 7 sek er raskere enn Golf GTI. Morofaktoren er høy, dessverre er også prisen det da.

Fett(:

jeg har en 2L diesel all4, 136hk, og synes det er en veldig kjedelig bil motormessig. Ble veldig overrasket over hvor kjedelig det ble..

men likevel, mye mer drag i min bil enn 200'n jeg testet i går selv om sammenligninger er på kanten.

må prøve å få prøvekjørt en 250 tror jeg (:

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du da sammenligner din 136hk diesel med en 200 bensin. Dieselen vil jo ofte virke kvikkere i det du tråkker på pedalen grunnet det høye dreiemomentet fra lavt turtall.

Synes for øvrig at 180-motoren, 156hk, var kurant til daglig bruk, men 210hk gjør selv turen til butikken moro.

Forresten så klarer vel A-klasse med 250-motoren 0-100 på 6,6 sek, og ikke 7.

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4WD har jeg nå, og det kommer jeg ikke til å bruke penger på en gang til. Dette har med behovet å gjøre.

Det er ganske sannsynlig at dette er noe av det som holder seg i pris, og at bilen blir vesentlig mer lettsolgt den dagen du skal bli kvitt den igjen dersom du kjøper med 4Matic.

Det bør det være verdt å merke seg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så visst på pakke "P84 Sport" (denne skal du ikke ha) og ikke "950 Utstyrslinje AMG Sport":

P84 Sport

Baseres på Sportspakke AMG med følgende tillegg/endringer:

Interiør:designo røde setebelter, røde designelementer i luftdysene,

gulvmatter med "Sport" emblem.

Eksteriør:Rødlakkerte detaljer på for- og bakfanger, 18" 5-dobbelteike

lettmetallfelger lakkert i høyglans sort 235/40-18" (774), radiatorgrill i

diamantdesign, senket AMG sportsunderstell, røde bremsekalipere,

modifisert ESP konfigurasjon, 7G-DCT automatgir med et mer sporty

oppsett, motor tunet for mer sporty karakter, bedre akselerasjon og mer

sporty lyd.

Kun ifm Interiør 651 eller 811

523 Audio 20 CD inkluderer "Bluetooth audio streaming". Hvilke telefoner som faktisk virker er verre å svare på.

> 6) Hva mener du?

Se prislista side 7: "P27 Utstyrslinje Style", pris 4500 for A250.

> Hva som skjer ved en eventuell totalvraking av bilen må jeg jo finne ut, men regner med at dette er en sak for forsikringsselskapet

Bilforsikringen dekker ikke refusjon av forskuddsleie! 0 kroner i forskuddsleie må du spørre spesifikt om siden dette ikke er vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ganske sannsynlig at dette er noe av det som holder seg i pris, og at bilen blir vesentlig mer lettsolgt den dagen du skal bli kvitt den igjen dersom du kjøper med 4Matic.

Det bør det være verdt å merke seg :)

Skal helt klart tenke på det, men om det er leasing jeg går for in the end, og jeg bytter den inn etter 3år er det plutselig en del kroner ut for min del for noe jeg ikke har behov for (:

jeg ser det er en type effektpotte eller lignende som ekstrautstyr, gir en mer sporty lyd i bilen står det, for 5k.

Dette er vel ikke noe jeg bryr meg om til vanlig men, av ren nysgjerrighet, blir det en litt dypere/grommere lyd i bilen eller er det en mer lys og knætrete lyd?

lol(:

edit: @mobile999 ja den pakka er interessant og inneholder ikke masse spoilere og skjørter.

audioen skal jeg ha(:

det kan eventuelt bli jækla dyrt for meg om jeg er "lur" å setter inn mye i førstebetalinga ja...

må undersøkes

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...