Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Burde jeg bruke 24k i New York?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dra til NY og se om du finner noe du vil ha. Du MÅ jo ikke bruke dem selv om de er tilgjengelig. Nå vet ikke jeg hvor lenge du skal være der, men pengene flyr fort når man er på ferie, så om du klarer å svi av 20k på et par uker så er det ikke akkurat noe sjokkerende greie. Jeg tenker at å dra til NY er noe man kanskje bare gjør en gang i livet, og da bør man unne seg å kose seg når man er der.

Resten av pengene kan du spare når du kommer hjem :) Jeg ville ha begynt å spare til bolig så snart du har fått deg en jobb.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Heelt riktig. Vi bor i Asker og jeg er enebarn og de er veeldig overbeskyttende. Får ikke lov til å trene om kvelden osv. fordi de ikke stoler på andre folk.

Jeg kommer fra omtrent samme kår som deg, bare at jeg er 10 år eldre og jeg kan fortelle at noe av det jeg angrer mest på i dag er at jeg ikke sa nei takk til mine foreldre oftere da jeg var yngre. De vil selvfølgelig bare hjelpe oss på veien og mener alt det beste med det, men man får liksom aldri muligheten til å føle seg helt selvstendig. Skal gi deg et velmenende tips jeg og: Ta en prat med dine foreldre og forklar at du setter umåtelig stor pris på deres hjelp, men at en og annen gang så føler du faktisk at du er nødt til å kjenne på hva det innebærer å få til noe helt på egenhånd. Om det finansieres av penger du har fått fra de spiller ingen rolle, poenget er at det er du som må spare det opp, og du som må betale for det.

Når du er 17 er det selvsagt fristende å svi av en haug med tusenlapper på klær og whatnot og høste den sosiale statusen og anerkjennelsen det fører med seg. Men, om 1-2 år (?) skal du begynne å studere og da havner du i båt med en haug av "fattige" studenter hvor det ikke er en eneste kjeft som bryr seg det minste om hva du måtte bære på kroppen. Og tro meg, selv om du får hjelp hjemmefra vil en buffer på 20-30k mens du studerer være en uvurderlig ressurs. Eller kanskje du ønsker å ha bil mens du studerer? (Veldig praktisk). Takk ja til at de kan spandere lappen, men spar opp til å kjøpe bilen/stille egenkapital til billånet selv. Eller om du skal flytte i et kollektiv/leilighet og trenger møbler? Gøyalt å bestemme innredningen selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...