Gå til innhold

Hva er riktig plassering i rundkjøring i forhold til dette eksempelet?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

 

Spenstig sitat, som faktisk (som forventet) underbygger videre det vi andre hevder her. Du har kanskje bare skumlest, og tror at det støtter saken din, men en rundkjøring er faktisk en "kjørebane med to eller flere kjørefelt" og det står at "....kjørende i god tid [skal] kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre....". Har bil B i god tid kjørt inn i feltet til høyre (det ytterste, per definisjon) her? Ikke at det er så veldig relevant, da han uansett bryter vikeplikten sin ved å kræsje (!) inn i en annen bil. Merk likevel forskjellen på "skal" og "fortrinnsvis", det ene er et pålegg, det andre er en anbefaling. Det står også "bør" i siste setning, også en fin anbefaling som jeg er enig i...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ok, med teskje...

 

Du kjører bak noen som blinker (signaliserer) at de skal kjøre av til høyre. De sakker farten, og du kommer bak og antar at de faktisk kommer til å kjøre av veien... de oppdager at de ikke skal av før neste avkjørsel, og svinger ikke av likevel.

 

Hvem har skylden om det blir en kollisjon her? Det i prinsippet akkurat det samme; du antar at noen skal svinge av en vei og kjører inni dem bakfra fordi antagelsen din er feil...

 

Men hvorfor skal det bli en kollisjon av dette? Altså: Bil X blinker til høyre, men ombestemmer seg, og bil Y gjør hva for noe?

 

Så langt jeg forstår eksempelet ditt: Nei, i den situasjonen har bilen som blinker ikke ansvar for kollisjonen. Men jeg tar forbehold om at eksempelet, på tross av at du hevder å bruke teskje, ikke forklarer hva som direkte gir en kollisjon.

 

 

Bil Y tror at Bil X skal av og opprettholder farten i stedet for å slakke ned. Når Bil X ikke kjører av har (eler kan ha) bil Y større fart og kjører inn i X bakfra fordi han ikke følger med. Dette kan fint skje. Hvis fører av bil Y ikke følger med, kan det bli kollisjon....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

 

Spenstig sitat, som faktisk (som forventet) underbygger videre det vi andre hevder her. Du har kanskje bare skumlest, og tror at det støtter saken din, men en rundkjøring er faktisk en "kjørebane med to eller flere kjørefelt" og det står at "....kjørende i god tid [skal] kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre....". Har bil B i god tid kjørt inn i feltet til høyre (det ytterste, per definisjon) her? Ikke at det er så veldig relevant, da han uansett bryter vikeplikten sin ved å kræsje (!) inn i en annen bil. Merk likevel forskjellen på "skal" og "fortrinnsvis", det ene er et pålegg, det andre er en anbefaling. Det står også "bør" i siste setning, også en fin anbefaling som jeg er enig i...

 

 

Her er det nok du som skumleser og ikke forstår artikkelen. Du siterer "ved utkjøring til høyre...." og tror at dette gjelder situasjonen vi diskuterer, men du utelater avslutningen av setningen: "ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen." Den setningen sier altså at man skal velge høyre kjørefelt når man nærmer seg rundkjøringen, dersom man skal ut av rundkjøringen i første avkjøring. Setningen gjelder ikke for det bil B gjør.

 

Ta gjerne også en titt på disse videoene:

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer16.html

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer17.html

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer18.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok, med teskje...

 

Du kjører bak noen som blinker (signaliserer) at de skal kjøre av til høyre. De sakker farten, og du kommer bak og antar at de faktisk kommer til å kjøre av veien... de oppdager at de ikke skal av før neste avkjørsel, og svinger ikke av likevel.

 

Hvem har skylden om det blir en kollisjon her? Det i prinsippet akkurat det samme; du antar at noen skal svinge av en vei og kjører inni dem bakfra fordi antagelsen din er feil...

 

Men hvorfor skal det bli en kollisjon av dette? Altså: Bil X blinker til høyre, men ombestemmer seg, og bil Y gjør hva for noe?

 

Så langt jeg forstår eksempelet ditt: Nei, i den situasjonen har bilen som blinker ikke ansvar for kollisjonen. Men jeg tar forbehold om at eksempelet, på tross av at du hevder å bruke teskje, ikke forklarer hva som direkte gir en kollisjon.

 

 

Bil Y tror at Bil X skal av og opprettholder farten i stedet for å slakke ned. Når Bil X ikke kjører av har (eler kan ha) bil Y større fart og kjører inn i X bakfra fordi han ikke følger med. Dette kan fint skje. Hvis fører av bil Y ikke følger med, kan det bli kollisjon....

 

 

OK, du sier altså at ulykken skjer fordi Y ikke følger med. Altså har Y skylden. Og så?

Lenke til kommentar

Disse viser ikke hva man MÅ gjøre, bare hva man bør, for trafikkflytens del. Legg merke til at det er informasjonstavle, ikke noe påbudstavle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

 

Spenstig sitat, som faktisk (som forventet) underbygger videre det vi andre hevder her. Du har kanskje bare skumlest, og tror at det støtter saken din, men en rundkjøring er faktisk en "kjørebane med to eller flere kjørefelt" og det står at "....kjørende i god tid [skal] kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre....". Har bil B i god tid kjørt inn i feltet til høyre (det ytterste, per definisjon) her? Ikke at det er så veldig relevant, da han uansett bryter vikeplikten sin ved å kræsje (!) inn i en annen bil. Merk likevel forskjellen på "skal" og "fortrinnsvis", det ene er et pålegg, det andre er en anbefaling. Det står også "bør" i siste setning, også en fin anbefaling som jeg er enig i...

 

 

Her er det nok du som skumleser og ikke forstår artikkelen. Du siterer "ved utkjøring til høyre...." og tror at dette gjelder situasjonen vi diskuterer, men du utelater avslutningen av setningen: "ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen." Den setningen sier altså at man skal velge høyre kjørefelt når man nærmer seg rundkjøringen, dersom man skal ut av rundkjøringen i første avkjøring. Setningen gjelder ikke for det bil B gjør.

 

Ta gjerne også en titt på disse videoene:

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer16.html

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer17.html

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer18.html

 

 

"til høyre for midten av rundkjøringen" er vel smør på flesk? Selvsagt er det til høyre for midten av rundkjøringen, det går jo ikke an å svinge til venstre i en rundkjøring, og heller ikke svinge av der...

 

Uansett, jeg ser poenget ditt, men det endrer ikke på at det ikke er noen spesialregler for rundkjøringer.

 

En rundkjøring er en "uendelig" enveiskjørt, tofelts forkjørsvei med av-/påkjøring kun på høyre side. Er du enig i det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Her er det nok du som skumleser og ikke forstår artikkelen. Du siterer "ved utkjøring til høyre...." og tror at dette gjelder situasjonen vi diskuterer, men du utelater avslutningen av setningen: "ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen." Den setningen sier altså at man skal velge høyre kjørefelt når man nærmer seg rundkjøringen, dersom man skal ut av rundkjøringen i første avkjøring. Setningen gjelder ikke for det bil B gjør.

 

Ta gjerne også en titt på disse videoene:

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer16.html

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer17.html

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer18.html

 

 

"til høyre for midten av rundkjøringen" er vel smør på flesk? Selvsagt er det til høyre for midten av rundkjøringen, det går jo ikke an å svinge til venstre i en rundkjøring, og heller ikke svinge av der...

 

Det kommer an på perspektivet. I et overordnet perspektiv er en rundkjøring et kryss. Da kan man snakke om "til høyre for midten", "rett frem" eller "til venstre" for å beskrive hvilken avkjøring man skal ut i. De fleste forstår dette helt utmerket. Det er denne terminologien Vegvesenet bruker i sin informasjon om rundkjøringer.

 

Uansett, jeg ser poenget ditt, men det endrer ikke på at det ikke er noen spesialregler for rundkjøringer.

 

En rundkjøring er en "uendelig" enveiskjørt, tofelts forkjørsvei med av-/påkjøring kun på høyre side. Er du enig i det?

 

 

 

Ja, selve rundkjøringen, sett snevert, er en slik vei. (Ikke alltid tofelts, forresten.)

Endret av nahojp
Lenke til kommentar

Ja, selve rundkjøringen, sett snevert, er en slik vei.

Ser du noe av begrunnelsen for fasitsvar, så ser du også at den er sluttet på feil grunnlag. De henviser til § 6 og § 8. Som begge støtter bil A når du er enig i at rundkjøring er slik du nettopp bekreftet. Han la seg til høyre i god tid (som er i tråd med kjørelærere og sensorers mening (de jeg har snakket med)) - Så da stryker vi andre setning i del en, iom at man følger veiens sving, man svinger ikke av noen plass. (ellers måtte man lagt seg i venstre fil på vanlig vei med 2 felt hvis veien hadde svingt til venstre og lagt seg i høyre fil for høyre sving i banen - det sier seg selv er feil). § 8 støtter jo bil A også

§ 6.Svinging

1. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved svinging til høyre. Ved svinging til venstre skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

2. Ved sving til høyre skal det kjøres så nær høyre kant av kjørebanen som mulig.

 

På tovegs kjørebane skal det ved sving til venstre kjøres så nær midten av kjørebanen som mulig.

3. Ved sving inn på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen kan det kjøres inn i det av feltene som passer best.

 

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

 

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, selve rundkjøringen, sett snevert, er en slik vei. (Ikke alltid tofelts, forresten.)

 

Da har du egentlig svaret ditt der... jeg vet at det ikke alltid er tofelts, men de aller fleste er det, og de som bare har ett felt er ikke relevante her, da en slik situasjon aldri kunne hendt ;)

 

Det eneste du trenger å vite for å komme frem til rett svar nå er at det ikke finnes spesialregler for kjøring, altså reglene er som for en slik vei, med vikeplikt kun ved feltbytte når du først er inne i rundkjøringen....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett alle de videoene. INGEN av dem underbygger at man kan kjøre rett fram i rundkjøring fra innkjørselens venstrefelt, via rundkjøringens innerfelt, deretter krysse rundkjøringens ytterfelt og fortsette ut i utkjørselens venstrefelt uten å pådra seg vikeplikt ved feltskifte for trafikken i rundkjøringens ytre felt.

 

Noen spesiell grunn til at du ikke også tok med denne videoen med det samme?

http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer19.html

 

Når vi skal skifte felt i rundkjøringen må vi bruke blinklys, og se oss godt for. Det betyr å sjekke utvendig speil, og blindsone på høyre side. Så må vi tilpasse hastigheten og benytte ledig luke.

 

En rundkjøring er en "uendelig" enveiskjørt, tofelts forkjørsvei med av-/påkjøring kun på høyre side. Er du enig i det?

 

Ja, selve rundkjøringen, sett snevert, er en slik vei. (Ikke alltid tofelts, forresten.)

 

Men når en slik vei er tofelts, svinger du da til høyre direkte fra venstrefeltet, (og inn i avkjørselens venstrefelt) uten å ta hensyn til (vike for) trafikken i høyrefeltet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, selve rundkjøringen, sett snevert, er en slik vei.

Ser du noe av begrunnelsen for fasitsvar, så ser du også at den er sluttet på feil grunnlag. De henviser til § 6 og § 8. Som begge støtter bil A når du er enig i at rundkjøring er slik du nettopp bekreftet.

 

 

Bekreftet? *sukk*

 

En rundkjøring kan - som jeg skrev i forrige innlegg - sees i ulike perspektiver. I et snevert perspektiv er "selve" rundkjøringen en rund vei. I et overordnet perspektiv er rundkjøringen ett stort kryss.

 

Dere som hevder at B har skylden insisterer på å kun se det snevre perspektivet. Men Vegvesenet er krystallklar på at trafikkreglene §6 også gjelder for rundkjøringen som ett kryss. I det perspektivet skulle A lagt seg i venstre felt før tegningen begynner. Altså kjører A feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har sett alle de videoene. INGEN av dem underbygger at man kan kjøre rett fram i rundkjøring fra innkjørselens venstrefelt, via rundkjøringens innerfelt, deretter krysse rundkjøringens ytterfelt og fortsette ut i utkjørselens venstrefelt uten å pådra seg vikeplikt ved feltskifte for trafikken i rundkjøringens ytre felt.

 

Nei, men så er det da heller ikke noen uenighet om at man har vikeplikt - og må ta hensyn til - trafikken i ytterfeltet.

 

Min påstand er ikke at B ikke har vikeplikt. Min påstand er at B har tilstrekkelig gode grunner til å tro at han har klar bane, og han kan ikke lastes for at A gjør noe uventet. For å bruke et uttrykk fra andre deler av jussen: B er i "aktsom god tro" når han kjører som han gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men Vegvesenet er krystallklar på at trafikkreglene §6 også gjelder for rundkjøringen som ett kryss. I det perspektivet skulle A lagt seg i venstre felt før tegningen begynner.

Da syns jeg det er merksnodig at kjørelærer, samt 2 sensorer på vegvesenet har samme 'snevert' syn som oss. Vi som kjører tunge kjøretøy SKAL legge oss slik nettopp pga sikkerheten blir ivaretatt OG det er etter reglene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, selve rundkjøringen, sett snevert, er en slik vei.

Ser du noe av begrunnelsen for fasitsvar, så ser du også at den er sluttet på feil grunnlag. De henviser til § 6 og § 8. Som begge støtter bil A når du er enig i at rundkjøring er slik du nettopp bekreftet.

 

 

Bekreftet? *sukk*

 

En rundkjøring kan - som jeg skrev i forrige innlegg - sees i ulike perspektiver. I et snevert perspektiv er "selve" rundkjøringen en rund vei. I et overordnet perspektiv er rundkjøringen ett stort kryss.

 

Dere som hevder at B har skylden insisterer på å kun se det snevre perspektivet. Men Vegvesenet er krystallklar på at trafikkreglene §6 også gjelder for rundkjøringen som ett kryss. I det perspektivet skulle A lagt seg i venstre felt før tegningen begynner. Altså kjører A feil.

 

 

Hvis vi skal tolke "å kjøre av i tredje avkjørsel" som en venstresving, så har du et poeng med at bil A har lagt seg feil. Jeg mener at han ikke "svinger til venstre" når han kjører inn i rundkjøringen (han starter med å kjøre rett frem), men jeg ser poenget her. Etter at han har kjørt inn i rundkjøringen er det i alle fall umulig å svinge til venstre, men jeg kan i alle fall se årsaken til misforståelsen her. Jeg har hele tiden vært enig i at A er feilplassert i utgangspunktet (for optimal flyt, det tror jeg ingen har nektet på) men det er altså dette med om en man kan se på det som en "venstresving" å kjøre rett frem inn i en rundkjøring for så å ikke kjøre av før tredje avkjørsel (i eksempelet over).

 

Har du noen link til en plass der loven sier at man skal se på rundkjøringer som veikryss?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men Vegvesenet er krystallklar på at trafikkreglene §6 også gjelder for rundkjøringen som ett kryss. I det perspektivet skulle A lagt seg i venstre felt før tegningen begynner.

Da syns jeg det er merksnodig at kjørelærer, samt 2 sensorer på vegvesenet har samme 'snevert' syn som oss. Vi som kjører tunge kjøretøy SKAL legge oss slik nettopp pga sikkerheten blir ivaretatt OG det er etter reglene.

 

 

Da synes jeg det er merksnodig at jeg ikke ser et eneste menneske som kjører etter de reglene du mener gjelder. Jeg ser ingen gjøre som A - hverken lette eller tunge kjøretøy - og jeg ser drøssevis av folk som kjører som B.

Lenke til kommentar

Har du noen link til en plass der loven sier at man skal se på rundkjøringer som veikryss?

 

 

Nei, loven sier ingen ting direkte om rundkjøringer. (Ordet "rundkjøring" finnes så vidt jeg vet ikke i hverken trafikkreglene eller veitrafikkloven.)

Men jeg kan ikke se noe grunnlag for å tvile på at den tolkningen ligger til grunn både her http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer og i videoene her http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html

Lenke til kommentar

 

Da syns jeg det er merksnodig at kjørelærer, samt 2 sensorer på vegvesenet har samme 'snevert' syn som oss. Vi som kjører tunge kjøretøy SKAL legge oss slik nettopp pga sikkerheten blir ivaretatt OG det er etter reglene.

Da synes jeg det er merksnodig at jeg ikke ser et eneste menneske som kjører etter de reglene du mener gjelder. Jeg ser ingen gjøre som A - hverken lette eller tunge kjøretøy - og jeg ser drøssevis av folk som kjører som B.

Hvis du aldri har sett vogntog ta venstresving i rundkjøring fra høyrefelt (eventuelt legger de seg aller helst midt i og okkuperer begge feltene), da kjører du rundt i trafikken med øynene lukket. De er ganske enkelt nødt til det for å få hengerhjulene med seg rundt midtrabatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men Vegvesenet er krystallklar på at trafikkreglene §6 også gjelder for rundkjøringen som ett kryss. I det perspektivet skulle A lagt seg i venstre felt før tegningen begynner.

Da syns jeg det er merksnodig at kjørelærer, samt 2 sensorer på vegvesenet har samme 'snevert' syn som oss. Vi som kjører tunge kjøretøy SKAL legge oss slik nettopp pga sikkerheten blir ivaretatt OG det er etter reglene.

 

 

Da synes jeg det er merksnodig at jeg ikke ser et eneste menneske som kjører etter de reglene du mener gjelder. Jeg ser ingen gjøre som A - hverken lette eller tunge kjøretøy - og jeg ser drøssevis av folk som kjører som B.

 

 

Jeg tviler på at du ser folk som kjører som B ;) Det er sjelden jeg ser folk som kjører galematias inn i andre biler. At du aldri ser biler som kjører som A er heller ikke så rart, da de fleste ønsker å ha best mulig trafikkflyt, og det får man ikke om A skal okkupere ytterste felt. Hvem som har skyld i en kollisjon er en annen sak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du noen link til en plass der loven sier at man skal se på rundkjøringer som veikryss?

 

 

Nei, loven sier ingen ting direkte om rundkjøringer. (Ordet "rundkjøring" finnes så vidt jeg vet ikke i hverken trafikkreglene eller veitrafikkloven.)

Men jeg kan ikke se noe grunnlag for å tvile på at den tolkningen ligger til grunn både her http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer og i videoene her http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html

 

 

Hvis loven ikke sier noe om det, så er det fordi rundkjøringer skal behandles som en vanlig forkjørsvei (som den er skiltet som) som går i ring. Å tolke det som et kryss står det heller ingen ting om i loven. Det som derimot står i den "veiledningen" som du linker til er dette:

 

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

 

 

Merk at også i veiledningen brukes ordet "bør" og ikke "skal". Det står at i utgangspunktet gjelder de reglene som er beskrevet i loven, men det hele står og faller på om man kan definere en avkjørsel i 3. avkjørsel som en "sving til venstre", noe jeg mener er feil oppfattelse, all den tid det ikke er et kryss, og man kjører ikke til venstre, man kjører "rett frem", som igjen blir i ring, til man kjører av til høyre. Svingen foretas altså alltid til høyre.

 

Selv om denne tolkningen skulle være feil, har vi fortsatt et problem med vikeplikt for B, siden loven er krystallklar på at han har vikeplikt ved feltskifte. Om denne bilen i utgangspunktet kom seg dit ulovlig (din tolkning) (uten å kræsje eller bryte noen vikeplikt), så har B fortsatt vikeplikt når han skal krysse feltet.

 

Om ikke annet har du i alle fall fått meg til å se hvordan noen kan være uenige, selv om jeg fortsatt mener at å kræsje inn i en annen bil ved feltskifte uansett trumfer en feilplassering i et skyldsspørsmål, og ikke minst at det ikke er en "venstresving" om man skal til venstre i en rundkjøring, fordi man per definisjon kun svinger til høyre :) Hvordan kan man svinge til venstre om man skal inn på en enveiskjørt vei der man kun har lov til å svinge til høyre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...