delfin Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Hvilke av skiltene skal man følge i denne rundkjøringen? Fordi veien har to felt? Skal man snevre inn en tofelts vei til en enfelts hver gang man skal lage rundkjøring? Ifølge trafikkreglene skal man plassere seg i høyre felt ved svinging til høyre, så hvorfor ikke. Du må nesten spørre vegvesenet. Det er et av veldig få eksempler jeg har sett på rimelig uforståelig merking... Ring 02030 og spør hva de har tenkt her, bortsett fra at det sikkert var en god idé... Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) For meg er det rimelig forståelig. Man trenger ikke å legge mye godvilje til. Redigert: Her kan man forøvrig lese hva de har tenkt: http://www.vegvesen.no/Vegprosjekter/ringvegvest/Nyhetsarkiv/i-denne-rundkjøringen-er-det-nå-påbudt-kjøreretning Endret 19. august 2014 av Bozzeye Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 La du merke til pilene på asfalten som ikke stemmer overens med skiltene? Det er i høyeste grad en kilde til forvirring. 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 [Fordi det er mer enn en arm ut av rundkjøringen? Hvorfor ha en tofelts-vei når nesten alle avkjøringer er ved høyre felt? AtW Goddag man økseskaft, to felt, UT, sa jeg, ikke i. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Ja, jeg la merke til pilene på asfalten, men det var ikke poenget. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Dette blir uansett på siden av rundkjøringer uten skilting om påbudt kjøring, da disse går forran generelle regler. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. august 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Ja, jeg la merke til pilene på asfalten, men det var ikke poenget. Jeg trodde det var hele poenget med innlegget? AtW [Fordi det er mer enn en arm ut av rundkjøringen? Hvorfor ha en tofelts-vei når nesten alle avkjøringer er ved høyre felt? AtW Goddag man økseskaft, to felt, UT, sa jeg, ikke i. Ok, da er svarte fordi det er meningsløst å fjerne ett felt bare en liten del av veien, og fordi man kan kjøre ut to kjøretøy der om forholdene ligger til rette. AtW 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Vel, det funker ikke, da bil fra sør er nødt til å legge seg bak bil fra nord før utkjøring for ikke å risikere brudd på vikepliksreglene om bil fra nord skulle finne på å fortsette rundt. Dette er riktig, men i den spesifikke situasjonen jeg nevnte så skal jo bil fra nord ikke fortsette rundt, men skal ut av rundkjøringen på samme avkjørsel som bil fra sør. Og dessuten; dersom bil fra nord ikke skal av til vest, men fortsette rett fram sørover eller ta avkjørselen østover så er det han som har vikepliten for bil fra sør, siden sistnevnte allerede er inne i rundkjøringen. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Ja, jeg la merke til pilene på asfalten, men det var ikke poenget. Jeg trodde det var hele poenget med innlegget? AtW Poenget var at det er skiltet påbudt å kjøre rundt til høyre, samt påbudt å kjøre til venstre dersom man plasserer seg i venstre felt. Enkelte ser ikke ut til å ville forstå hvordan man kan svinge til venstre i en rundkjøring uten å måtte kjøre mot kjøreretningen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Enkelte ser ikke ut til å ville forstå hvordan man kan svinge til venstre i en rundkjøring uten å måtte kjøre mot kjøreretningen. Det er fordi man følger veien. Slik skilting viser bare påbudt kjøreretning, ikke at det er en sving - svingen kommer når du kjører ut av rundkjøringen. Man svinger ikke når det er påbudskilt rett fram heller, gjør man vel? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Greit, jeg gir meg. Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 21. august 2014 Rapporter Del Skrevet 21. august 2014 Jeg fant et helt perfekt eksempel på den situasjonen vi har diskutert. Skip ca 55 sekunder ut i videoen og legg merke til Audi-en som passeres. http://youtu.be/Xo3CJKKlsoI Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. august 2014 Rapporter Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Skip ca 55 sekunder ut i videoen ?t=55s i slutten av link, starter filmen der. Endret 21. august 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 21. august 2014 Rapporter Del Skrevet 21. august 2014 O'rly? Embed fungerer ikke med en slik link. Jeg prøvde. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. august 2014 Rapporter Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Du limer bare inn linken som står til venstre der. Samme link som du hadde, den har bare ?t=55s på slutten som du ser. Ellers er den lik din (ikke bruk embeded - bruk kun link)Edit: Virker ikke, så enten husker jeg feil, eller det er gjort endringer. Startet egen tråd om det, så vi kommer on-topic her. Endret 21. august 2014 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2014 Rapporter Del Skrevet 22. september 2014 (endret) Jeg fant et flott leserinnlegg i avisa iTromso om rundkjøringer. I tilfelle artikkelen forsvinner legger jeg en kopi her: Vi har utviklet et uforsvarlig trafikkmønster Av: Helmut KranePublisert: 06 september 2014 10:58 AM Sist oppdatert: 06 september 2014 11:40 AMI nettutgaven av iTromsø 04.09.2014 er det et oppslag med tekst og videoklipp om hvordan de fleste bilførere opptrer feil i rundkjøring på Tomasjord. Dette bringer meg til følgende kommentarer: I Tromsø-området har vi etter hvert fått mange rundkjøringer. De aller fleste har en veibredde som i realiteten innebærer at rundkjøringen har to kjørefelt. Ingen av disse rundkjøringene har hittil fått intern oppmerking som viser kjørefeltene, hvilket gjør at det er bilførerne som må forestille seg hvor feltgrensene går. Den som observerer trafikken i rundkjøringene vil straks oppdage at bilførere ofte har ulike oppfatninger av hvilke kjørefelt som eksisterer og dermed hvilke kjøreregler man skal følge. Veitrafikklovens ”Forskrifter om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)” sier klart og tydelig i § 8: ”Kjørefeltskifte. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.” Når kjørefelt ikke er merket i kjørebanen, oppstår uklarhet, forvirring og ikke sjelden frekk adferd – med ulykkesrisiko som følge. Mange bilførere som ofte kjører samme rute vil over tid legge seg til stygge uvaner i slike situasjoner. Døgnet rundt foregår det hensynsløs feilkjøring i denne type rundkjøringer. Eksempelvis kan en når som helst i døgnet observere bilførere som kommer på E8 og skal til bysentrum via Tromsøbrua. Disse kjører rett inn i indre kjørefelt i rundkjøringen ved NOVA, og kjører ut tvers over ytre kjørefelt uten å vise hensyn til at det kan være kjøretøyer i det feltet som de skal vike for. Det har også dannet seg uvaner ved at annen trafikk ofte ikke tør å kjøre inn i ytre kjørefelt fordi de har erfart at bilførerne på E8 ikke viser hensyn når de skal ut av rundkjøringen. Jeg tror mange av oss har erfart stygge situasjoner her, og eneste årsak til at det ikke oppstår ulykke er at kjøretøy i ytre kjørefelt viker for den som kommer ut av indre felt og skal til brua. Hvilket ikke er i samsvar med ovenfor nevnte § 8 i trafikkreglene. I den omtalte rundkjøringen på Tomasjord eksisterer ingen feltmerking, og bilene vist i videoen kjører helt rått over ytre felt til indre felt for deretter over ytre felt og ut. At Vegvesenet har merket veibanen foran rundkjøringen med piler, opphever ikke reglene for filkjøring inne i rundkjøringen. Dersom en bilfører kjører inn i ytre kjørefelt og ikke velger første utkjøring, er det aldri slik at trafikk i annet kjørefelt kan tvinge denne bilføreren til å vike. Bilfører i ytre felt kan velge å kjøre om så helt rundt før valg av utkjøring, hvilket kan skje når bilføreren er usikker på hva som er riktig valg. Trafikkreglenes §8 kan ikke settes til side – selv ikke av skilting i galge over rundkjøringen eller piler på veibanen. Det er for meg uforståelig at rundkjøringene i Tromsø ikke har fått tydelig feltmerking på veibanen, og at Vegvesenet dermed har latt det få utvikle seg et trafikkmønster her i byen som etter min mening må kalles uforsvarlig. Det er også uforståelig at politiet ikke reagerer, men har latt den uklare situasjonen få utvikle seg over årtier. Turistene flirer over det dårlig utviklede trafikksystemet hos oss, eller blir irriterte over mangelen på rettledning og omtanke for veifarende. Jeg har følgende forslag:1. Alle rundkjøringer får straks klar feltmerking på veibanen.2. Politiet og Vegvesenet er deretter til stede i rundkjøringene og kontrollerer bilførernes kjøreadferd, og får på den måten plukket bort uvaner og kurset bilførerne til å følge ordinære regler – som vi også er henvist til å gjøre i andre land.Uansett om mine forslag kan tas til følge eller ikke, vil jeg – og sikkert også det øvrige publikum – være takknemlig for tilsvar både fra Vegvesenet og fra politiet. Endret 22. september 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 22. september 2014 Rapporter Del Skrevet 22. september 2014 Jeg synes det er et godt skrevet innlegg hvor han har holdt seg til fakta i motsetning til å ty til synsing (slik som man ser i kommentarene til innlegget). Det er bare én liten ting som får meg til å undre litt. At Vegvesenet har merket veibanen foran rundkjøringen med piler, opphever ikke reglene for filkjøring inne i rundkjøringen. Hva menes egentlig? Er bildet i artikkelen representativt? I bildet ser vi en Toyota Rav4 som ligger i høyre felt hvor det er en pil som peker til høyre. Jeg har tolket dette som at man i disse tilfellene MÅ ta av ved første avkjørsel i rundkjøringen dersom man ligger i dette feltet. Det er tydelig at Toyota-en er på vei videre inn i rundkjøringen, men er dette lov? Strengt tatt mener jeg at slike piler mot høyre er tåpelige fordi de viser bare kjøreretningen som absolutt alle må følge. Piler til venstre er selvfølgelig enda verre, for det er ulovlig å kjøre mot venstre i rundkjøringer. De kunne heller brukt et symbol som viser at man skal kjøre tre-kvart av en sirkel før man kjører ut av rundkjøringen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. september 2014 Rapporter Del Skrevet 22. september 2014 Jeg har tolket dette som at man i disse tilfellene MÅ ta av ved første avkjørsel i rundkjøringen dersom man ligger i dette feltet. Det er tydelig at Toyota-en er på vei videre inn i rundkjøringen, men er dette lov? Ja, det er lov slik det kommer fram av bildet. Pilene er kun påbudt kjøreretning hvis det er sperrelinje mellom feltene, og det er det ikke her. Da er det bare anbefalt kjøremønster Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2014 Rapporter Del Skrevet 22. september 2014 Bradbury: Jeg synes å huske at noen i kommentarfeltet mente pilene bare var photpshoppet inn for illustrasjonens del. Jeg har ikke vært og sjekket der selv. Oppmalte fotgjengerfelt er kjent ugyldige i retten dersom de er skjult av snø og is og ikke assisteres av tilsvarende skilter. Jeg antar at det samme gjelder med oppmalte piler. Hva som gjelder hvis det brukes piler i galge over veibanen eller på skilt vet jeg ikke, men det virker merkelig om pilene skulle overstyre mange andre trafikkregler som brukes i rundkjøringer. Bare for å illustrere: Betyr det at 360 grader i en rundkjøring er forbudt hvis det er merket med piler? Jeg kan ikke tenke meg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå