Gå til innhold

Hva er riktig plassering i rundkjøring i forhold til dette eksempelet?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Jeg melder meg ut av denne diskusjonen. Det å plassere seg i feil felt vil i alle andre situasjoner gi A vikeplikt, fordi han må bytte fil, og A ville vært den som kjørte inn i B. Her derimot, på tross av at vegvesenet sier at §6 skal gjelde analogt med vanlige kryss, skal altså §7 og §8 være enerådende.

Jeg tror virkelig ikke saken er så enkel, noe som understrekes av uenigheten mellom de som bør kunne svare på slikt.

 

Forøvrig, til Atw: Nei, B har ikke påkjørsrett, men det har heller ikke A. Hvis A kunne unngått sammesnstøt er det hans plikt å forsøke å avverge det, selv om B ev bryter vikeplikten.

 

Man har for øvrig strengt tatt ingen rettigeter i trafikkem, kun plikter...

 

Edit: la til §8, siden det er denne som egentlig kommer til anvendelse ved filskifte.

Endret av teitur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og her er B bak A, og dundrer inn i han, og kan svært lett unngå kollisjon, A er foran, og har få retrettmuligheter.

 

Oppsummert, folk må passe på når de driver feltskifte, og å ha ett system der man må til enhver tid vite når alle folk i rundkjøringen kjørte inn er veldig rotete.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om ikke du har plass til å kjøre ut av innerste felt i rundkjøringen, ta det med ro, kjør ei runde til og se om ikke du får ledig plass da. Det fortalte kjørelærern min.

 

Det er ikke forbudt å legge seg feil. Og når du kjører inne i rundkjøringen så skal du ikke måtte ta hensyn til eller huske hvor de andre bilene kom fra. Det vil si at fører i bil B ikke behøver å huske på at A kom fra samme innkjørsel som seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ikke du har plass til å kjøre ut av innerste felt i rundkjøringen, ta det med ro, kjør ei runde til og se om ikke du får ledig plass da. Det fortalte kjørelærern min.

 

Det er ikke forbudt å legge seg feil. Og når du kjører inne i rundkjøringen så skal du ikke måtte ta hensyn til eller huske hvor de andre bilene kom fra. Det vil si at fører i bil B ikke behøver å huske på at A kom fra samme innkjørsel som seg selv.

Det er ikke forbudt å legge seg feil, men i alle andre tilfeller enn her vil dette utløse at den som ligger feil får vikeplikt.

Lenke til kommentar

Man har ikke vikeplikt fra venstre og særlig ikke for biler som vil inn i ditt felt.

 

Når bil B skal skifte felt og kjøre ut mot høyre skal føreren se i høyre speil og sjekke blindsone til høyre. Om det ikke er klar bane skal ikke bil B legge seg ut. Spiller ingen rolle om føreren av bil B husker hvor de andre bilene har kjørt inn i rundkjøringen eller ikke.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror virkelig ikke saken er så enkel, noe som understrekes av uenigheten mellom de som bør kunne svare på slikt.

Det tror jeg alle bør være enig i - at det ikke er enkelt.

 

Men når man legger større kjøretøy som vogntog og semi til grunn (de har samme regler å forholde seg til), så blir det enklere. Det som i tillegg er med å forvirre er at høyesterett ikke har tatt høyde for dette i sine domsavgjørelser.

Så her bør man gå inn, lære dommere om tyngre kjøretøy. Så får man ta domsavgjørelser med kompetansegrunnlag, ev endre reglene slik at det er mulig å kjøre lovlig for alle parter.

Lenke til kommentar

Da står, kanskje ikke overraskende, resten av forsikringsbransjen sammen med Gjensidige, NAF og ATL om sin tolkning, mens vegdirektoratet står på sin, og det ser det ut som det må løses i retten:
http://www.dagbladet.no/2014/08/14/tema/dinside/aller/bil/motor/34784263/

 

Jeg håper for min del at ikke enden på visa blir at "alle" legger seg i høyre felt for å slippe å tenke på vikeplikt. Da kommer trafikkavviklingen i rundkjøringer til å falle som en stein fordi muligheten for å komme inn i dem blir kraftig redusert.

Lenke til kommentar

Da står, kanskje ikke overraskende, resten av forsikringsbransjen sammen med Gjensidige, NAF og ATL om sin tolkning, mens vegdirektoratet står på sin, og det ser det ut som det må løses i retten:

http://www.dagbladet.no/2014/08/14/tema/dinside/aller/bil/motor/34784263/

 

Jeg håper for min del at ikke enden på visa blir at "alle" legger seg i høyre felt for å slippe å tenke på vikeplikt. Da kommer trafikkavviklingen i rundkjøringer til å falle som en stein fordi muligheten for å komme inn i dem blir kraftig redusert.

 

Hvorfor skulle det bli enden på visa? FOr det første er det mange bilister som er enig med veidirektoratet i dag, videre tror jeg mange har evnen til å se seg for når de bytter felt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi alle som er usikre på hvordan de skal kjøre, eller er redde for å bli innestengt i venstre felt kommer til å velge høyre.

 

For øvrig er mitt inntrykk at de fleste ikke ser på situasjoen som en helhet i det hele tatt, men bare ser på selve vikepliktsbruddet isolert. Det kommer ikke retten til å gjøre. De kommer til å vurdere både plassering, fart, ev signaler som gis av A eller B.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Fordi alle som er usikre på hvordan de skal kjøre, eller er redde for å bli innestengt i venstre felt kommer til å velge høyre.

 

Tviler på at dette skjer i stort monn, heldigvis er det fortsatt sånn at de fleste klarer å bytte felt og faktisk se seg for. Jeg ser ikke det samme i andre veier, at folk aldri bytter felt på motorveien fordi de er redde for feltskiftingen. (dvs, det skjer sikkert en gang i blant, men de fleste har evnen til å bytte felt)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at det havner i retten så vi i hvert fall får en enighet om hva som er gjeldende, men jeg tviler på det blir enden på visa. Retten forholder seg vel bare til dagens lovverk, forskrifter osv. Det kan godt hende det må en lovendring til for å sikre en tydelig, trygg og god trafikkavvikling i rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Fordi alle som er usikre på hvordan de skal kjøre, eller er redde for å bli innestengt i venstre felt kommer til å velge høyre.

 

 

Fordi alle som er usikre på hvordan de skal kjøre, eller er redde for å bli innestengt i venstre felt kommer til å velge høyre.

Tviler på at dette skjer i stort monn, heldigvis er det fortsatt sånn at de fleste klarer å bytte felt og faktisk se seg for. Jeg ser ikke det samme i andre veier, at folk aldri bytter felt på motorveien fordi de er redde for feltskiftingen. (dvs, det skjer sikkert en gang i blant, men de fleste har evnen til å bytte felt)

 

AtW

Det er overhodet ingen sammenliknbar situasjon.

 

Edit: i Danmark er det åpenbart et problem at for mange bruker høyre felt, så du skal ikke se bort i fra at det samme kan skje her: http://www.youtube.com/watch?v=0Ht2SIQWwfU

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Det gjør jo ikke det; i alle fall ikke før en misfornøyd bilist som urettmessig får skylden tar saken dit, og anker til høyesterett. Slik jeg leser saken vil verken Vegdirektoratet eller forsikringsbransjen ta noe eget initiativ til en slik juridisk avklaring på prinsipielt grunnlag.

Du har egentlig rett i det, jeg (og artikkelen) burde tatt med et "eventuelt" der. Ellers tolker jeg artikkelen dithen at forikringsbransjen vil ta et møte meg Vegdirektoratet for å diskutere saken. Uansett hva som er rett og galt er det en uholdbar situasjon når til og med ATL, som representerer kjørelærerne er uenig med Vegdirekoratet.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

Hvis det er en rundkjøring med fire armer, skal ikke B også ligge ytterst da? Er det ikke slik at kun biler som skal til venstre skal ligge i innerste (venstre) felt?

 

Med mindre rundkjøringen ikke har noen utvei til venstre, da kan innerste felt brukes for å kjøre rett frem?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Å legge seg i høyre felt om man skal til venstre er å ligge feil. Det sier alle kjørelærere. Det finnes en riktig plassering og en feil plassering. Akkurat som om du kommer til et veikryss. Skal du til høyre legger du deg til høyre osv. Men det er ikke forbudt å legge seg feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...