Flaskekork Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Heisann! Er en nylig frelst audiofil, og skal med hånda på hjerte si at jeg er kresen på lyd. Kjøpte meg forleden Argon 7460a med en Sub10 og gurimalla... det er de beste 4500,- jeg har brukt! (Ja er student, så pris har noe å si)Anlegget står nærmest på 24/7, og er ekstremt tilfredstillende. Men var så uheldig å høre på et ordentlig Cervin Vega-anlegg for litt siden, så det blir vel neste oppgradering.... jaja, nå til saken; Jeg hører mye på musikk, når jeg er på vei fra a til b har jeg nesten alltid mine Koss Portapro med meg. Mange kritiserer lyden, men jeg liker dem veldig, nettopp fordi klangen er rund, varm og velbalansert (etter min smak). De har en rund bass, ikke skarp diskant og myke mellomtoner. Men kvaliteten dabber litt når man skrur opp. + at de ikke passer når man skal, f.eks reise da bakgrunnstøyen ødelegger mye. Jeg putter faktisk ofte støydempende støpte ørepropper for å dempe ut bakgrunnstøy også skru opp på ipoden. Mye tungvint for å høre på musikken man liker. Jeg har prøvd beats, likte ikke. Prøvde Marshall, savnet bass og "romfølelsen". Sony MDRV55, for mye "klang". AKG, Nope. Audio Technicha ATH M50, bra kvalitet, men for flatt lydbilde. Jeg ender alltid med å like kossene mine best, men av praktiske årsaker så vil jeg finne et headset med samme (eller lignende) lydbilde, men helst med en lukket/støydempende løsning. Leste litt om Beyerdynamic DT880/990, men der kritserte folk diskaten, noe som avskremte meg umiddelbart, de fanget dog min interesse ved å ha bassjustering på siden! Jeg har fått flere til å bli frustrerte, så jeg ønsker lykke til til den som klarer å anbefale et headset jeg faktisk kommer til å kjøpe! NB: Jeg har tinnituss, høreslskade og sensitiv hørsel. Får fort vondt i ørene av diskant, derfor er det viktig med gode hodetelefoner. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hva man foretrekker er veldig individuelt. Du har testet nok for å si noe om hva funker og ikke funker for deg. Jeg vil alikevel påstå at du vil etterhvert lære deg å foretrekke bedre lyd så lenge du blir vant med det. En høvelig velbalansert hodetelefon og en god eqalizer vil kunne gjenskape en del av det lydbildet du foretrekker. Porta Pro er en svært basstung hodetelefon som mangler mye på diskanten. For meg blir det omentrent som å henge en matte over høyttaleren og legge øret til bassrefleksporten. Diskanten på dårlige hodetelefoner er ofte skarp og harsk, mens de på dyrere hodetelefoner er åpen, luftig og velbalansert. Mye musikk i dag er ofte behandlet for gi mer diskant igjennom å gjenskape diskant fra de lavere frekvensene og sånn sett vil noen med god hørsel sammen med slik musikk og harske hodetelefoner ofte foretrekke å dempe diskanten. Det du derimot blir minst sliten av over tid er et balansert lydbilde på gode hodetelefoner. Hvis du vil teste propper så er det mye bra som ikke koster skjorta. Etymotic f.eks. Det er bare å prøve seg fram og finne det du liker med justeringer. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Du kan jo prøve Sennheiser HD 25-1 II. Jeg er veldig fornøyd med de, selv om dem er små isolerer dem lyd veldig godt. http://en-de.sennheiser.com/on-ear-dj-headphones-hd-25-1-ii 1 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Hva man foretrekker er veldig individuelt. Du har testet nok for å si noe om hva funker og ikke funker for deg. Jeg vil alikevel påstå at du vil etterhvert lære deg å foretrekke bedre lyd så lenge du blir vant med det. En høvelig velbalansert hodetelefon og en god eqalizer vil kunne gjenskape en del av det lydbildet du foretrekker. Porta Pro er en svært basstung hodetelefon som mangler mye på diskanten. For meg blir det omentrent som å henge en matte over høyttaleren og legge øret til bassrefleksporten. Diskanten på dårlige hodetelefoner er ofte skarp og harsk, mens de på dyrere hodetelefoner er åpen, luftig og velbalansert. Mye musikk i dag er ofte behandlet for gi mer diskant igjennom å gjenskape diskant fra de lavere frekvensene og sånn sett vil noen med god hørsel sammen med slik musikk og harske hodetelefoner ofte foretrekke å dempe diskanten. Det du derimot blir minst sliten av over tid er et balansert lydbilde på gode hodetelefoner. Hvis du vil teste propper så er det mye bra som ikke koster skjorta. Etymotic f.eks. Det er bare å prøve seg fram og finne det du liker med justeringer. Jepp, det har også vært min erfaring. Ørepropper er et totalt nogo, får nærmest litt "panikk" når lyden er så "tett på ørene". Ja, merkelig greie, men sånn er det. Har tatt flere tester og har ikke nedsatt hørsel, men en saftig tinnitus og sensitiv hørsel som reagerer kjapt på høye lyder, spesielt diskant. Sånn sett er jeg glad å tone ned på diskanten fordi jeg veldig fort får følelsen av at det skjærer i ørene. Sikkert derfor jeg som regel har gått tilbake på Kossene. Men ja, jeg er enig i at lyden på koss fort virker litt "muffeled". Men den generelle "varme" klangen liker jeg. nærmest litt massasjefølelse og "mykt" for trommehinna om man kan si noe sånt haha. De er utmerket ved ca mid-volum. Skrur man ned blir det fort mumling og opp "rotete". Hvis jeg kunne funnet et headset som , over hele linja, har et varmt lydbilde. Helst noe, nedtonet diskant uten at det blir "teppe"-følelse hadde vært det ideele. At de hadde vært lukket hadde streng tatt vært enda bedre, da slipper jeg andre "forstyrrelser" haha Men per nå har jeg vært borti flere, og ja kvaliteten på lyden i seg selv har jo vært helt klart bedre enn på kossene. Men igjen, lydbildet er key for meg da; altså helheten og harmonien mellom frekvensene. Du kan jo prøve Sennheiser HD 25-1 II. Jeg er veldig fornøyd med de, selv om dem er små isolerer dem lyd veldig godt. http://en-de.sennheiser.com/on-ear-dj-headphones-hd-25-1-ii Takk, skal ta en titt på dem! Om det er store eller små er ikke så avgjørende. Men om de isolerer er mer viktig. Har generelt likt lyden i Seinheiser da jeg brukte et slikt før, men ikke vært så glad i designet. Endret 22. juli 2014 av Flaskekork Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hva med Denon AH-A100? Eier disse selv, og liker den varme lyden, ligger ute brukt: http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-69937/ Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Hva med Denon AH-A100? Eier disse selv, og liker den varme lyden, ligger ute brukt: http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-69937/ Kort svar; Nam... Jeg tok meg turen innom 4Sound, Filter, og en avsideliggende lydbutikk på Grünerløkka, og irriterte butikkeierne til hundre. Endte med å landre på et par Focal Spirit One... de hadde den beste lyden, skulle likt å finne noen med litt "fyldigere" bass. Men sto mellom dem og Toppen til Seinheizer (tror det var HD8)... likte mykheten og fylden i bassen , men de manglet totalt "klarheten" i diskanten. Noen gode EQ-er folk kan anbefale? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Det er eq på ipod. Bare å teste ut de ulike presetene og se hva som funker. Er bl.a en som heter "Bass booster". Du kan også bruke motsatt strategi og heller dempe diskanten. Det er en ganske rund diskant på spirit one, og definitivt mer av den enn på porta pro, så det er jo bra at den falt i smak. Bassen er også ganske nøytral i den så om referansen er porta pro vil du nok ønske mer av den. Legger du merke til at bassen er jevnere ? 1 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Det er eq på ipod. Bare å teste ut de ulike presetene og se hva som funker. Er bl.a en som heter "Bass booster". Du kan også bruke motsatt strategi og heller dempe diskanten. Det er en ganske rund diskant på spirit one, og definitivt mer av den enn på porta pro, så det er jo bra at den falt i smak. Bassen er også ganske nøytral i den så om referansen er porta pro vil du nok ønske mer av den. Legger du merke til at bassen er jevnere ? Har kost meg med Spirit One i hele dag... og ja EQ-et litt ned diskanten og opp bassen. For å gi et "rundere" "mykere" lydbilde. Det er nok et lydbilde mange kritiserer for å være som "bak en vegg" eller "gjennom en dør"... men det er ikke noe jeg kan velge "kantslag" elektroniske "beats" blir fort så "klare" og skjærende at jeg må justere dem ned. Men må innrømme, selv om bassen er god i Spirit One, så savner jeg litt den følelsen av at den nærmest "maserer" øregangen, ala HD8 gjorde da jeg brukte dem (selv om det der faktisk ble litt i overkant haha). For meg er bass ganske behagelig, igjen grunnet hørselsskaden. Det er mindre belastende og mer avslappende. - Merker at det er to forskjellige typer bass, dersom man i det hele tatt kan si slikt. Samme som med da jeg testet Sub840 og Sub10 opp mot hverandre... 840 lagde de mørke basslydene, mens 10 faktisk kom ned og skapte den "ekte" bassen som man "kjente" i mellomgulvet og ikke bare "hørte". Litt det samme om man skal sammenligne HD8 med Spirit One. Så det er noe jeg savner i Spirit One, "stor"-følelsen altså av at "stort", "massivt" og generelt "varmere" lydbilde.... huff det å beskrive lyd er et helvette (beklager språket ;P) Men igjen, det å endelig ha "gode" høretelefoner har jeg merka... flere ganger jeg har koblet ut i dag, og bare stirret ut i lufta, fordi jeg oppdager nye ting i musikken... #elsk Lenke til kommentar
Pop Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Du burde prøve med en hodetelefonforsterker. Det finnes bærbare, siden du virker å høre fra mobil/pad... Men jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom audiofil og Portapro. Siden du hørte Sennheiser hd8, som er en lukket hodetelefon, burde du heller sammenligne den med en åpen i ca samme prisleiet, som hd650. Har ikke hørt hd8 selv, men har vanskelig for å tro at den "mangler klarhet i diskant"... uten at vi nødvendigvis legger det samme i det uttrykket. 2 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 (endret) Du burde prøve med en hodetelefonforsterker. Det finnes bærbare, siden du virker å høre fra mobil/pad... Men jeg skjønner ikke helt sammenhengen mellom audiofil og Portapro. Siden du hørte Sennheiser hd8, som er en lukket hodetelefon, burde du heller sammenligne den med en åpen i ca samme prisleiet, som hd650. Har ikke hørt hd8 selv, men har vanskelig for å tro at den "mangler klarhet i diskant"... uten at vi nødvendigvis legger det samme i det uttrykket. Ja, du er ikke den første som sier det der altså (om audiofil og portapro)... får kjeft fra flere hold haha! Men det tror jeg rett og slett henger sammen med at den gir veldig "myk" lyd (synes jeg)... Kan også henge sammen med at jeg har brukt portaproene ekstremt lenge, og blit så "vant" til lydbildet. (og eller hørselskaden) når det gjelder klarhet i diskant så var det bare en merkbar forskjell jeg hørte mellom Spirit One og HD8. var de to jeg hadde foran meg. Vel hadde også Audiotechnica m50, men de ble for flate etter min mening. Spirit One hadde en mye mer kontant lyd, men grunnet HD8s særdels fyldige og gode bass så ble lyden fort mer forsvømmet. Men f.eks, bandet Dirty Loops så har de mye kontant lyd og for det så er Spirit One utmerket! (savner dog fortsatt fylden som jeg får over anlegget hjemme)... Har ikke så stor erfaring med hodetelefonforsterkere, noe du kunne anbefalt? - og kort hva det innebærer? Endret 24. juli 2014 av Flaskekork Lenke til kommentar
Pop Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hodetelefonforsterker gir kort fortalt en jevnere lyd, og høyere. En del dyre hodetelefoner er ofte mer tungdrevne og krever forsterker for å yte sitt optimale. Forsterkeren skal deretter sørge for at hele tonespekteret får likevedig forsterkning, at ikke diskanten fremheves, mens bassen blir hengende etter (eller omvendt), at mellomtonen ikke blir neglisjert osv. Resultatet bør bli at detaljer kommer bedre frem, mer punch, bedre oppløsning osv. Spirit One opplevde jeg som fine i lyden men noe laidback, skulle derfor gjerne hørt dem i en god forsterker, om de kom litt mer frempå da. 1 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Hodetelefonforsterker gir kort fortalt en jevnere lyd, og høyere. En del dyre hodetelefoner er ofte mer tungdrevne og krever forsterker for å yte sitt optimale. Forsterkeren skal deretter sørge for at hele tonespekteret får likevedig forsterkning, at ikke diskanten fremheves, mens bassen blir hengende etter (eller omvendt), at mellomtonen ikke blir neglisjert osv. Resultatet bør bli at detaljer kommer bedre frem, mer punch, bedre oppløsning osv. Spirit One opplevde jeg som fine i lyden men noe laidback, skulle derfor gjerne hørt dem i en god forsterker, om de kom litt mer frempå da. Now THIS is interesting! - Dette må sjekkes ut! Har du noen spesielle å anbefale? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hodetelefonforsterker gir kort fortalt en jevnere lyd, og høyere. En del dyre hodetelefoner er ofte mer tungdrevne og krever forsterker for å yte sitt optimale. Forsterkeren skal deretter sørge for at hele tonespekteret får likevedig forsterkning, at ikke diskanten fremheves, mens bassen blir hengende etter (eller omvendt), at mellomtonen ikke blir neglisjert osv. Resultatet bør bli at detaljer kommer bedre frem, mer punch, bedre oppløsning osv. Spirit One opplevde jeg som fine i lyden men noe laidback, skulle derfor gjerne hørt dem i en god forsterker, om de kom litt mer frempå da. Now THIS is interesting! - Dette må sjekkes ut! Har du noen spesielle å anbefale? Hva er budsjettet?Violectric v200 om penger ikke spiller noen rolle. Burson soloist for litt rimeligere. Aune x1 mk2, da er du nede i ca 1600. Leter du litt på ebay kan du faktisk få gode saker, med og uten rør til under tusenlappen. Om du har en elkjøp i nærheten kan du se om de har Audioengine d1 inne. Viktig å lytte på litt forskjellig. Med dine egne hodetelefoner. 1 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Hodetelefonforsterker gir kort fortalt en jevnere lyd, og høyere. En del dyre hodetelefoner er ofte mer tungdrevne og krever forsterker for å yte sitt optimale. Forsterkeren skal deretter sørge for at hele tonespekteret får likevedig forsterkning, at ikke diskanten fremheves, mens bassen blir hengende etter (eller omvendt), at mellomtonen ikke blir neglisjert osv. Resultatet bør bli at detaljer kommer bedre frem, mer punch, bedre oppløsning osv. Spirit One opplevde jeg som fine i lyden men noe laidback, skulle derfor gjerne hørt dem i en god forsterker, om de kom litt mer frempå da. Now THIS is interesting! - Dette må sjekkes ut! Har du noen spesielle å anbefale? Hva er budsjettet?Violectric v200 om penger ikke spiller noen rolle. Burson soloist for litt rimeligere. Aune x1 mk2, da er du nede i ca 1600. Leter du litt på ebay kan du faktisk få gode saker, med og uten rør til under tusenlappen. Om du har en elkjøp i nærheten kan du se om de har Audioengine d1 inne. Viktig å lytte på litt forskjellig. Med dine egne hodetelefoner. Skal sette meg litt inn i området! Har lekt litt med EQ-en på Itunes, og merker nå markant forskjell på hodetelefonene nå. http://imgur.com/PYl2bSs Gitt litt rikere, og i større grad varmere klang. Noe som er veldig behagelig, gjør at jeg kan skru opp uten at ,hver gang symbalene slås eller vokalisten sier s , ørene mine blir kutta opp. Lurer dog på om du har noen EQ-er å anbefale, eller noen innstillinger for å ytterligere får et varmt og rundt lydbilde. - Merker nemlig at det fremdeles er litt "disharmoni" mellom frekvensene, altså at de fremstår "individuelt" fremfor en del av en god helhet. Men med , slik jeg har innstilt nå, så har det blitt veldig mye bedre. Men, det er alltid rom for forbedring! Endret 26. juli 2014 av Flaskekork Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 26. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2014 Har dog nå merket at savnet etter et "fydlig" og "rikt" lydbilde er for stort og at selv om Focal Spirit Ones klare lydgjengivelse er god, så er den ikke noe for mine ører. Jeg klarer ikke høre på dem over lengre perioder. Det gjør rett og slett vondt. - selv med EQ. Varm, fyldig og bass som man "kjenner" i ørene (altså ikke barer hører) Myke mellomtoner som "fyller" uten å bli "sølete" (gjelder også bassen) Diskant som kun er med på sette pynten på kaka, eller omrisset til tegneseriefigurer. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 (endret) Du beskriver Sennheiser HD650. Gå og hør dem. Anbefalt verden over, ikke uten grunn. Behagelig og detaljerte. Kan lyttes på i mange timer. Ps. De er tungdrevne og låter litt tamt spilt direkte fra mobil. Trenger en forsterker for å komme til sin rett. Endret 27. juli 2014 av Pop 1 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 27. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2014 Du beskriver Sennheiser HD650. Gå og hør dem. Anbefalt verden over, ikke uten grunn. Behagelig og detaljerte. Kan lyttes på i mange timer. Ps. De er tungdrevne og låter litt tamt spilt direkte fra mobil. Trenger en forsterker for å komme til sin rett. Takk for innspillet! Jeg tror faktisk Ljudia på løkka hadde et av dem inne! Skal innom imorgen og prøve dem Tusen hjertelig for tipsene. Skal også se på forsterkere Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Billig og grei mobil hodetelefonforsterker http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=110624&title=FiiO%20E06%20Fujiyama& Et kupp til prisen http://www.ebay.com/itm/Topping-NX1-Earphone-Headphone-Portable-Stero-MP3-Amplifier-3-5mm-Rechargeable-u-/111410870142?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item19f09af77e 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. juli 2014 Del Skrevet 27. juli 2014 Kan skrive under på at hd650 er mye for pengene. Det er ingenting som stikker seg ut i dem på en negativ måte, og de er engasjerende på en god måte. Synes de er akkurat passe detaljert et sted mellom analytisk og folkelig. Blir lyden for flat blir den steril og kjedelig og for ubalansert blir det ubehagelig suppe. Sist gang jeg var såpass imponert var når jeg fikk en demo på en forsterker fra electrocompagniet. Det skal ganske mye til for imponere meg. Syretesten er egentlig om du liker lyden og ikke blir sliten over tid som med andre hodetelefoner. 1 Lenke til kommentar
Flaskekork Skrevet 28. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2014 Billig og grei mobil hodetelefonforsterker http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=110624&title=FiiO%20E06%20Fujiyama& Et kupp til prisen http://www.ebay.com/itm/Topping-NX1-Earphone-Headphone-Portable-Stero-MP3-Amplifier-3-5mm-Rechargeable-u-/111410870142?pt=US_Home_Audio_Amplifiers_Preamps&hash=item19f09af77e Tusen takk! Da slapp jeg å gjøre store søket selv! Hvilket av disse ville du anbefalt? - Tenker umiddelbart at det på Ebay slår meg som hakket bedre. Det på bakgrunn av at det ser litt mer velkonstruert ut. 70,- er ingen differens etter min mening. Kan skrive under på at hd650 er mye for pengene. Det er ingenting som stikker seg ut i dem på en negativ måte, og de er engasjerende på en god måte. Synes de er akkurat passe detaljert et sted mellom analytisk og folkelig. Blir lyden for flat blir den steril og kjedelig og for ubalansert blir det ubehagelig suppe. Sist gang jeg var såpass imponert var når jeg fikk en demo på en forsterker fra electrocompagniet. Det skal ganske mye til for imponere meg. Syretesten er egentlig om du liker lyden og ikke blir sliten over tid som med andre hodetelefoner. Når to stykker anbefaler dem på en slik måte , så må jeg jo nesten ta en titt på dem! Sendte forøvrig også en mail til Hi-Fi-klubben med en fyldig beskrivelse av hva jeg så etter og de anbefalte: B&W P7 deres beskrivelse : som et vanvittig godt kjøp hvis du er ute etter et par gode hodetelefoner. Det blir vanskelig å si hvordan de kommer til å høres ut for deg, men jeg synes de er de garantert beste hodetelefonene jeg har brukt og de har en varm og klar tone, men fortsatt rikelig med bass om du ønsker det. NAD HP 50: Den har litt varmere lyd, men er ikke like detaljert. Ved siden av de anbefalte de også følgende forsterkere; Argon HA1 eller NAD D1050 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå