sinnaelgen Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) synsing , jeg synser akkurat like mye som deg Nei, du synser bare i hytt og vær, men jeg legger fram dokumentasjon med fakta som underbygger det jeg skriver. Nå er jo slike dokumenter ikke helt til å stole på for jeg får jo ikke frem om valget var hel personlig eller om det er bedriftavtaler som slår ut her . for noen år siden leste jeg den siste oversikten som da var kommet ut som da skulle bevise at folk valgt HP skrivere for de lå på omtrent 50% av salget . slik var det i fler år før det også . i realiteten var det bedriftsmarkedet som dro opp statistikken så voldsomt Endret 25. juli 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
MobilNerd Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Haha når noen faktisk legger frem dokumentasjon som går i IPhones favør. Nei fa skal man ikke godta dokumentasjonen som valid. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Haha når noen faktisk legger frem dokumentasjon som går i IPhones favør. Nei fa skal man ikke godta dokumentasjonen som valid. Det har ikke med Apple å gjøre men med at testene som gjøres spriker så mye at man ikke kan stole på dem ,enten det er Apple , samsung ,LG, Nokia eller andre jeg har skrevet før at mange er fornøyde fordi de godtar begrensingene Apple setter. Dette har med hvilket utstyr man kan koble til , hvilke programmer man kan bruke oss videre uten at noe krangler konkurrentene begrenser ikke dette ved å lage kunstige hindre ( ved bl.a manglende støtte ) selv om man får en del problemer der også Endret 25. juli 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) Nå er jo slike dokumenter ikke helt til å stole på for jeg får jo ikke frem om valget var hel personlig eller om det er bedriftavtaler som slår ut her . for noen år siden leste jeg den siste oversikten som da var kommet ut som da skulle bevise at folk valgt HP skrivere for de lå på omtrent 50% av salget . slik var det i fler år før det også . i realiteten var det bedriftsmarkedet som dro opp statistikken så voldsomt Slike undersøkelser er i alle fall uendelig mye mer å stole på enn den ukvalifiserte synsingen din. Hvorvidt noen av de spurte har bedriftsavtaler eller ei, er da knekkende likegyldig og har ingen ting å si for hvor fornøyde de er. Om HP's markedsandeler for skrivere (eller Microsofts markedsandel for operativsystem eller kontorprogramvare, for den del) løftes av bedriftsmarkedet, er helt irrelevant. Endret 25. juli 2014 av Newton 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Det har ikke med Apple å gjøre men med at testene som gjøres spriker så mye at man ikke kan stole på dem ,enten det er Apple , samsung ,LG, Nokia eller andre Tester og undersøkelser forteller oss det de forteller oss. En test er ofte én persons mer eller mindre subjektive meninger, noen ganger iblandet mer objektive fakta, og en enkelt test bør derfor ikke på noen måte tas som en objektiv fasit. Har vi derimot 100 tester gjort av forskjellige testere, der det er stor enighet om at dette er en svært bra telefon, så er det sannsynligvis mye sannhet i det. Spør man et statistisk representativt utvalg mennesker, gjerne noen tusen, om deres meninger og erfaring med et produkt, så må konklusjonene selvsagt tillegges mer vekt enn synsingen til en enkelt person - spesielt hvis denne personen ikke har relevant erfaring med produktet eller kunnskap om det. Imidlertid er det ikke slik at flertallets mening bestemmer hva som passer best for akkurat deg, like lite som din personlige mening om hva som er best kan gjøres til noen allmenn sannhet som gjelder alle. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Nå er jo slike dokumenter ikke helt til å stole på for jeg får jo ikke frem om valget var hel personlig eller om det er bedriftavtaler som slår ut her . for noen år siden leste jeg den siste oversikten som da var kommet ut som da skulle bevise at folk valgt HP skrivere for de lå på omtrent 50% av salget . slik var det i fler år før det også . i realiteten var det bedriftsmarkedet som dro opp statistikken så voldsomt Slike undersøkelser er i alle fall uendelig mye mer å stole på enn den ukvalifiserte synsingen din. Hvorvidt noen av de spurte har bedriftsavtaler eller ei, er da knekkende likegyldig og har ingen ting å si for hvor fornøyde de er. Om HP's markedsandeler for skrivere (eller Microsofts markedsandel for operativsystem eller kontorprogramvare, for den del) løftes av bedriftsmarkedet, er helt irrelevant. men det er ikke irrelevant når testen det referer til her er i samme gruppe ? du er alt for subjektiv her . at du personlig liker telefonen her jeg ingen ting i mot . Det er holdningen du legger ut her at om den er perfekt for deg så er det perfekt for alle andre også, jeg reagerer på 1 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 (endret) men det er ikke irrelevant når testen det referer til her er i samme gruppe ? du er alt for subjektiv her . at du personlig liker telefonen her jeg ingen ting i mot . Det er holdningen du legger ut her at om den er perfekt for deg så er det perfekt for alle andre også, jeg reagerer på Jeg har ikke referert til en test, jeg har referert til et par brukerundersøkelser, som oppsummerer data fra utspørring av tusenvis av mennesker. Det handler da om alt annet enn min subjektive mening. Prøv igjen, les det jeg faktisk skriver, og spar meg for idiotiske påstander om hvilken holdning du tror jeg har - og som ikke samsvarer med det jeg faktisk mener og skriver. Har da ALDRI påstått at telefonen jeg synes er veldig bra (merk deg at jeg ikke sier perfekt) for min del, er perfekt for alle andre! Ta deg en bolle, les(!), tenk(!!), før du skriver igjen! Endret 25. juli 2014 av Newton 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 men det er ikke irrelevant når testen det referer til her er i samme gruppe ? du er alt for subjektiv her . at du personlig liker telefonen her jeg ingen ting i mot . Det er holdningen du legger ut her at om den er perfekt for deg så er det perfekt for alle andre også, jeg reagerer på Jeg har ikke referert til en test, jeg har referert til et par brukerundersøkelser, som oppsummerer data fra utspørring av tusenvis av mennesker. Det handler da om alt annet enn min subjektive mening. Prøv igjen, les det jeg faktisk skriver, og spar meg for idiotiske påstander om hvilken holdning du tror jeg har - og som ikke samsvarer med det jeg faktisk mener og skriver. Har da ALDRI påstått at telefonen jeg synes er veldig bra (merk deg at jeg ikke sier perfekt) for min del, er perfekt for alle andre! Ta deg en bolle, les(!), tenk(!!), før du skriver igjen! Nå svarer jeg deg etter slik jeg oppfatter meningene dine , hvis det er feil må fu bli tydeligere . Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 25. juli 2014 Del Skrevet 25. juli 2014 Nå svarer jeg deg etter slik jeg oppfatter meningene dine , hvis det er feil må fu bli tydeligere .Du kunne jo forsøke å svare han på det han faktisk skriver, i stedet for å tillegge ham en komplett idiotisk mening, og så argumentere mot den. Har inntrykk av at du er så på jordet i diskusjonen her, at jeg forstår at du må finne på noen idiotiske meninger å tillegge motstanderen din, men det er fortsatt elendig diskusjonsskikk. 6 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) Nå svarer jeg deg etter slik jeg oppfatter meningene dine , hvis det er feil må fu bli tydeligere .Du kunne jo forsøke å svare han på det han faktisk skriver, i stedet for å tillegge ham en komplett idiotisk mening, og så argumentere mot den. Har inntrykk av at du er så på jordet i diskusjonen her, at jeg forstår at du må finne på noen idiotiske meninger å tillegge motstanderen din, men det er fortsatt elendig diskusjonsskikk. Nå forsøker jeg da å svare etter slik jeg oppfatter meningen hans. jeg kan da ikke gjette på hva han mener forøvrig jeg har sett diverse tester og undersøkelser hvor resultatet har spriket i alle retninger på 3-4 undersøkelser var det 3-4 forskjellige telefoner som vant . derfor vil jeg heller ikke stole mere på denne Endret 26. juli 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Newton Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Nå forsøker jeg da å svare etter slik jeg oppfatter meningen hans. jeg kan da ikke gjette på hva han mener forøvrig jeg har sett diverse tester og undersøkelser hvor resultatet har spriket i alle retninger på 3-4 undersøkelser var det 3-4 forskjellige telefoner som vant . derfor vil jeg heller ikke stole mere på denne Du trenger ikke gjette på hva jeg mener, jeg skriver det. Hvis det er noe som er uklart for deg, bør du heller spørre enn å dikte opp ting på mine vegne som jeg ikke mener. Når jeg i ett innlegg skrev: "like lite som din personlige mening om hva som er best kan gjøres til noen allmenn sannhet som gjelder alle", så er det underforstått at det gjelder for din mening, for min mening, og hvem som helst andre her sin personlige mening. Implisitt så kan ikke din eller min mening om hva som er den beste telefonen (for oss selv) gjøres til en allmenn sannhet som gjelder for alle. Når du i svaret på det innlegget presterer å tillegge meg holdningen "om den er perfekt for meg så er det perfekt for alle andre også", så er det altså stikk motsatt av det jeg uttrykte relativt tydelig i innlegget før. Det holder bare ikke å si "jeg har sett diverse tester og undersøkelser" som sier slik og slik. Det kan jo være ren fantasi og oppspinn fra din side, for alt vi vet. Du får linke til disse om det er relevant, eller ganske enkelt klappe igjen. For øvrig er en diskusjon om diskusjonen noe av det kjedeligste jeg vet, så om du ikke har noe vettugt å tilføre, så tror jeg vi lar denne tråden dø ut... 2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) At folk er fornøyde med iPhones betyr ingenting på at iOS fungerer bedre enn Android eller Windows Phone for den slags skyld Men det betyr samtidig også at Android eller WP ikke nødvendigvis fungerer bedre heller. Haha når noen faktisk legger frem dokumentasjon som går i IPhones favør. Nei fa skal man ikke godta dokumentasjonen som valid. Ja, heh, de må ha fått jævlig mye kontanter under bordet for å kåre vinneren i denne testen. http://www.theverge.com/2014/6/11/5797664/the-best-smartphone Endret 26. juli 2014 av ahpadt 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Nå forsøker jeg da å svare etter slik jeg oppfatter meningen hans. jeg kan da ikke gjette på hva han mener forøvrig jeg har sett diverse tester og undersøkelser hvor resultatet har spriket i alle retninger på 3-4 undersøkelser var det 3-4 forskjellige telefoner som vant . derfor vil jeg heller ikke stole mere på denne Du trenger ikke gjette på hva jeg mener, jeg skriver det. Hvis det er noe som er uklart for deg, bør du heller spørre enn å dikte opp ting på mine vegne som jeg ikke mener. Når jeg i ett innlegg skrev: "like lite som din personlige mening om hva som er best kan gjøres til noen allmenn sannhet som gjelder alle", så er det underforstått at det gjelder for din mening, for min mening, og hvem som helst andre her sin personlige mening. Implisitt så kan ikke din eller min mening om hva som er den beste telefonen (for oss selv) gjøres til en allmenn sannhet som gjelder for alle. Når du i svaret på det innlegget presterer å tillegge meg holdningen "om den er perfekt for meg så er det perfekt for alle andre også", så er det altså stikk motsatt av det jeg uttrykte relativt tydelig i innlegget før. Det holder bare ikke å si "jeg har sett diverse tester og undersøkelser" som sier slik og slik. Det kan jo være ren fantasi og oppspinn fra din side, for alt vi vet. Du får linke til disse om det er relevant, eller ganske enkelt klappe igjen. For øvrig er en diskusjon om diskusjonen noe av det kjedeligste jeg vet, så om du ikke har noe vettugt å tilføre, så tror jeg vi lar denne tråden dø ut... Nå blir jo jeg påtvunget meninger jeg ikke har her , da må jeg si ifra Når du referer til en undersøkelse der noen tusen personer er blir spurt om de liker telefon så er det en veldig begrenset undersøkelse . Hvorfor har da seriøse tester der alle nye telefoner er bilt testet nesten alltid henvist IPhone til 3-4 plass ? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Noen tusen spurte er mer enn nok til å stole på at resultatet stemmer. Det er altså lite vits å spørre fler. Anmeldere og testere er ikke på noen måte representative brukere, og legger ofte vekt på andre ting enn faktiske brukere. Specs er f.eks ofte fremtredende i tester, uten å egentlig ha så mye å si for brukere. Det samme gjelder fancy funksjoner få bruker. 2 Lenke til kommentar
Newton Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Nå blir jo jeg påtvunget meninger jeg ikke har her , da må jeg si ifra Når du referer til en undersøkelse der noen tusen personer er blir spurt om de liker telefon så er det en veldig begrenset undersøkelse . Hvorfor har da seriøse tester der alle nye telefoner er bilt testet nesten alltid henvist IPhone til 3-4 plass ? Ja for all del...men hvilke meninger blir du "påtvunget" her, som du ikke har? Spørreundersøkelser tar ofte for seg et "tilfeldig" utvalg av befolkningen, uten at resultatet av den grunn blir begrenset. Det kan gjelde politiske meningsmålinger, produkt, tjenester eller hvilke TV-program som er mest sett - et representativt utvalg på noen tusen personer er tilstrekkelig til å danne seg et rimelig pålitelig bilde av befolkningens oppfatninger eller preferanser. Hvordan definerer du hva som er "seriøse tester"? Er det gjennomsnittsbrukerens behov eller mobilnerders opptelling av funksjoner, specs og benchmarkresultat som har fokus i "seriøse tester"? Det er slett ikke gitt at enkeltpersonene som foretar "seriøse tester" gjør dette på et helt fritt og uavhengig grunnlag (f.eks uten å ha mottatt reiser og/eller andre godtgjørelser fra enkelte produsenter), vektlegger de samme tingene, eller er på linje med befolkningen når det gjelder vurderingen av hva som er bra eller mindre bra for de fleste. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 jeg føler jo meg presset til endre min mening om Apple sine produkter Hvis det er en seriøs undersøkelse så bår man kartlegge de forskjellige spørmålene Ofte så deler man det også opp i aldersgrupper eler andre kategorier Det kan være om man har bruk et produkt fra Apple før , eller om man har kjennskap til Apple Det kan også være meninger om konkurrentene Lenke til kommentar
Newton Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 jeg føler jo meg presset til endre min mening om Apple sine produkter Hvis det er en seriøs undersøkelse så bår man kartlegge de forskjellige spørmålene Ofte så deler man det også opp i aldersgrupper eler andre kategorier Det kan være om man har bruk et produkt fra Apple før , eller om man har kjennskap til Apple Det kan også være meninger om konkurrentene Du får jo mene hva du vil om Apples produkter, men kommer du med feilaktige eller dårlig begrunnede og underbygde påstander kan du regne med å møte motbør. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 jeg føler jo meg presset til endre min mening om Apple sine produkter Hvis det er en seriøs undersøkelse så bår man kartlegge de forskjellige spørmålene Ofte så deler man det også opp i aldersgrupper eler andre kategorier Det kan være om man har bruk et produkt fra Apple før , eller om man har kjennskap til Apple Det kan også være meninger om konkurrentene Du får jo mene hva du vil om Apples produkter, men kommer du med feilaktige eller dårlig begrunnede og underbygde påstander kan du regne med å møte motbør. Da er det rart at du skal bestemme hva som er riktig og galt for kildene kommer fra flere kanter Da er det mye av påstandene at "telefon er perfekt , der bare du som ikke kan bruke" den rette mo dem som enten ikke får den til å fungere eller de som ikke har riktig ( og noe begrense utvalg av utstyr ) forøvrig den samme som ble frontet når man kranglet om windows 8 og metro menyen Lenke til kommentar
Newton Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 Da er det rart at du skal bestemme hva som er riktig og galt for kildene kommer fra flere kanter Da er det mye av påstandene at "telefon er perfekt , der bare du som ikke kan bruke" den rette mo dem som enten ikke får den til å fungere eller de som ikke har riktig ( og noe begrense utvalg av utstyr ) forøvrig den samme som ble frontet når man kranglet om windows 8 og metro menyen Javel?? Jeg presenterer mine synspunkt, og underbygger det jeg sier med kildehenvisninger....men jeg ser ikke kildene dine her...så da står vi igjen med kilder fra én kant. Har du innsigelser mot noen som sier "telefon er perfekt , der bare du som ikke kan bruke", hvilken telefon det enn gjelder, så får du ta det med vedkommende som ytret det. Jeg har ikke noe forhold til "Windows 8 og metro menyen", unngår det som pesten, så igjen: ta det der det hører hjemme. Jeg tror denne diskusjonen er slutt. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. juli 2014 Del Skrevet 26. juli 2014 (endret) jeg ser ikke poenget med kildehenvisning da du med stor sikkerhet vil avfei dem med ett eller annet dårlig argument forøvrig så er mange av kildene ( de fleste faktisk ) bare tester og bruker undersøkelsesuke , og det har mere eller mindre tvilsom karakterer jeg kunne henvis til en test på dinside.no, men jeg stoler bare ikke på resultatet derfra Endret 26. juli 2014 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg