AnonymDiskusjon Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hei! Jeg er en mann på 24 og i det siste året har min bror(19) og flere nære venner begynt med hasj. Alle disse stoler på meg og har fortalt meg om bruket deres, selvom jeg vet at de har jugd om hvor mange ganger de har røyket osv. Det som plager meg mest er at det ser ikke ut som at de tørr å være helt ærlig med meg fordi de vet at jeg ikke liker det og er litt anti. Hva kan jeg gjøre? Jeg vet at jeg ikke kan kontrollere andres liv, men jeg vet også at det er utrolig kjipt å sitte på en vond magefølelse hele tiden fordi de ikke er ærlige med meg og andre. Spessielt når det kommer til min bror. Åpenbart blir det bråk dersom jeg forteller det til foreldrene mine straight up. Jeg kjenner så mange som har ødelagt seg på narkotika at jeg orker ikke se dette på nært hold igjen. Jeg ønsker ikke å moralisere og jeg forstår at i den yngre generasjon i Norge er det stadig mer liberalisme og akspet for narkotiske stoffer. Anonymous poster hash: f3e80...239 Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Får du vond magefølelse når han drikker alkohol fordi han kan bli alkoholiker? Får du vond magefølelse når han kjører bil fordi han kan krasje? Eller kanskje du får vond magefølelse når han kutter grønnsaker fordi han kan skjære seg? Slapp av, og slutt å tro at du har noe med andres liv å gjøre. Fokuser på deg selv. 6 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Uansett hva folk mener,trur,støtter og har opplevd selv så er hasj et såkalt "gateway drug" som kan lede til værre saker og jeg trur ikke du skal ta så lett på dette. Det vi gjorde med en venn av oss var og kontakte legen hans for så og få legen til og skremme han litt, han sluttet ikke med en gang men siden han nå viste mer om sakene så ble han litt redd etterhvert og trudde selv han begynte og bli dårlig av det. Slapp av, og slutt å tro at du har noe med andres liv å gjøre. Fokuser på deg selv. Han er bekymra for sin egen bror som røyker hasj, han trur ikke at han har noe med andres liv og gjøre det handler om og ta vare på familie. Og hva er det med dere og dra inn biler,alkohol og våpen/kniver i alle "hasj diskusjoner" ? Hasj er ulovlig,Kniver er ikke,alkohol er ikke og biler er heller ikke det, Det det handler om her er at han i tillegg til og røyke hasj, noe som ikke er bra i utgangspunktet kan også ende opp med skadevirkning langt utenom "stoffene" siden det er ulovlig, tenker da på rulleblad,bot,fengsel osv. Edit: dobbeltpost flettet Endret 29. juli 2014 av Tvillingsjel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-grkpmGQW Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Får du vond magefølelse når han drikker alkohol fordi han kan bli alkoholiker? Får du vond magefølelse når han kjører bil fordi han kan krasje? Eller kanskje du får vond magefølelse når han kutter grønnsaker fordi han kan skjære seg? Slapp av, og slutt å tro at du har noe med andres liv å gjøre. Fokuser på deg selv. Jeg skriver jo det. Jeg ønsker ikke å kontrollere han, sier bare at JEG som hans bror har vanskelig for å la være å gjøre noe siden jeg bryr meg om han. Endret 22. juli 2014 av Slettet-grkpmGQW Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Det farligste som kan skje når han røyker hasj er at han kan bli straffet for det. Så du bør bare fortelle ham at han bør være forsiktig, unngå å oppbevare hasj i klær og liknende, og ikke være altfor åpen om bruken. 8 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Uansett hva folk mener,trur,støtter og har opplevd selv så er hasj et såkalt "gateway drug" som kan lede til værre saker og jeg trur ikke du skal ta så lett på dette. Det vi gjorde med en venn av oss var og kontakte legen hans for så og få legen til og skremme han litt, han sluttet ikke med en gang men siden han nå viste mer om sakene så ble han litt redd etterhvert og trudde selv han begynte og bli dårlig av det. Hasj/cannabis er ikke noe gateway drug. Er miljø og sosiale forhold som avgjør om vedkommende går over på sterkere rusmidler. Dette er godt kartlagt og forsket mye på. Til TS. Er ikke så mye du kan gjøre, sjansen for at dette går helt fint er jo der, men du kan jo hinte til din bror om at han burde være litt forsiktig selvfølgelig. Å tyste på han til foreldre eller andre vil være det dummeste du gjør. Endret 22. juli 2014 av Hyd 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Ja, enig - man skal ikke tyste - men jeg foreslår at ts sier fra til sin bror om at enten må han være ærlig overfor foreldrene, eller så må ts ta det ansvaret. Å tilrettelegge for løgn ved å holde kjeft, er like dumt som å tyste .. Og, så får du ikke gjort særlig mer, annet enn å fortsette å mase konstruktivt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Ja, enig - man skal ikke tyste - men jeg foreslår at ts sier fra til sin bror om at enten må han være ærlig overfor foreldrene, eller så må ts ta det ansvaret. Å tilrettelegge for løgn ved å holde kjeft, er like dumt som å tyste .. Og, så får du ikke gjort særlig mer, annet enn å fortsette å mase konstruktivt Skal TS drive med utpressing for å få sin bror til å fortelle om bruken for foreldrene? TS Hvordan vet du at han lyver til deg? Er du alltid helt ærlig med han og andre? Jeg vet ikke hvordan forholdet deres er, men jeg foreslår at du tar deg en god prat med han om dine bekymringer. Det er bedre om han klarer å ta vare på seg selv, enn at noen tvinger han til det. Tenk deg godt om før du gjør eller ikke gjør noe. Dere vil alltid være brødre, det kan ingen gjøre noe med, men det kan bli veldig dårlig stemning mellom dere om du trår feil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Ja, enig - man skal ikke tyste - men jeg foreslår at ts sier fra til sin bror om at enten må han være ærlig overfor foreldrene, eller så må ts ta det ansvaret. Å tilrettelegge for løgn ved å holde kjeft, er like dumt som å tyste .. Og, så får du ikke gjort særlig mer, annet enn å fortsette å mase konstruktivt Skal TS drive med utpressing for å få sin bror til å fortelle om bruken for foreldrene? Skal ts la seg utpresse av sin bror, og ende opp som en rus-medløper og medløgner overfor begges opphav? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 er det rart de ikke er ærlige med deg når du dømmer dem med ditt syn på noe,? hold dine meninger for deg selv, hvis du ikke liker det.. fint. men ikke press det på andre. Lenke til kommentar
HaxyQ Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Slapp av, og slutt å tro at du har noe med andres liv å gjøre. Fokuser på deg selv. Han er bekymra for sin egen bror som røyker hasj, han trur ikke at han har noe med andres liv og gjøre det handler om og ta vare på familie. Og hva er det med dere og dra inn biler,alkohol og våpen/kniver i alle "hasj diskusjoner" ? Hasj er ulovlig,Kniver er ikke,alkohol er ikke og biler er heller ikke det, Det det handler om her er at han i tillegg til og røyke hasj, noe som ikke er bra i utgangspunktet kan også ende opp med skadevirkning langt utenom "stoffene" siden det er ulovlig, tenker da på rulleblad,bot,fengsel osv. Fordi det er høyst relevant for diskusjonen? Endret 22. juli 2014 av HaxyQ 1 Lenke til kommentar
ub40 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hei! Jeg er en mann på 24 og i det siste året har min bror(19) og flere nære venner begynt med hasj. Alle disse stoler på meg og har fortalt meg om bruket deres, selvom jeg vet at de har jugd om hvor mange ganger de har røyket osv. Det som plager meg mest er at det ser ikke ut som at de tørr å være helt ærlig med meg fordi de vet at jeg ikke liker det og er litt anti. Altså, hasj/weed er blitt omtrent like vanlig som alkohol... du kommer omtrent ikke over en vanlig ungdom/ung person lenger, som ikke enten er perioderøyker eller har forsøkt en eller flere ganger. Hvorfor skal du være imot det, det er jo bare cannabis? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Fordi så lenge stoffet er forbudt så følger det en drøss med (unødvendige) konsekvenser med enhver bruk av stoffet. Både de åpenbare ved att du kan få trøbbel med "onkel blå", flekker på rullebladet og sure bøter osv. Men også ulempene som følger av att man må oppsøke kriminelle for å få tak i sakene... Det inkluderer alt fra å bli prakket på kjipere stoffer, bli innvolvert med folk du helst bør unngå til kjipe konsekvenser av å skylde penger. Finner "de" nummeret ditt i en telefonlogg kan du regne med å bli overvåket i lang tid etc... Lenke til kommentar
ub40 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Man er slett ikke nødt å oppsøke kriminelle for å få tak i hasj/weed, alle jeg kjenner som røyker har en mellommann de kjøper hos. Som er en de fra før kjenner. Da vet de at det de får er ok, og de slipper forholde seg til ukjente kriminelle for å få tak i noe. Lenke til kommentar
Superby Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Jeg hadde en hasj periode, men for et år siden så merket jeg at jeg ble sløv i hodet så derfor sluttet jeg. Jeg er egentlig ganske nøytral når det kommer til THC , om det blir lovlig i Norge eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om. folk for gjøre som de vil, men hvis det hadde vært snakk om min egen bror hadde jeg fraråda han fra å prøve forskjellig rusmidler. Jeg personlig har gått over på et lingnende tanke mønster som Eriksendrul, er det lov så er det greit, hvis ikke, ligg unna. Etter min personlige mening så synes jeg du burde snakke med kompisene dine og broren din å si at du er urolig og ikke liker hva de driver med, hvis de ikke bryr seg om hva du sier så lar du dem holde på med sitt. hvis du misliker det sterkt så får du heller si at hvis du skal være med dem så må de være rusfrie. hvis de blir avhengig av hasj/marihuana og ikke greier seg uten så får du holde kontakten litt kjøligere. Men ikke begynn å bland deg inn for mye, du har ikke noe med hva de gjør. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Hei! Jeg er en mann på 24 og i det siste året har min bror(19) og flere nære venner begynt med hasj. Alle disse stoler på meg og har fortalt meg om bruket deres, selvom jeg vet at de har jugd om hvor mange ganger de har røyket osv. Det som plager meg mest er at det ser ikke ut som at de tørr å være helt ærlig med meg fordi de vet at jeg ikke liker det og er litt anti. Hva kan jeg gjøre? Anonymous poster hash: f3e80...239 http://www.howtorollthebestjointintheworld.com/ 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2014 Seriøst... Er vi ikke ferdig med "gateway-drug"-argumentet snart? Det er umulig å bli mer avhengig av cannabis enn du kan bli av alt annet (mat, trening etc.). Cannabis er ikke fysisk avhengighetsskapende, det er alkohol. Er han ikke alkoholiker så blir han ihvertfall ikke avhengig av hasj. Det som kan være, som med alt annet, er at opplevelsen er kjekk, noe som gjør at du vil gjøre det igjen, men avhengighetsskapende er det ikke. Det du burde tenke på er at fyren faktisk er 19 år, det er ikke lillebror på 10 år liksom... Opplys heller om at de må være forsiktig med hva de kjøper, fordi ettersom staten ikke regulerer dette så er det et svart marked som tar seg av produksjon og distribusjon. Du har altså ingen garanti på kvaliteten, hva de kan ha puttet i hasjen/marijuananen. De kan f.eks. tilsette syntetiske stoffer som endrer rusen, for å kompensere for et dårlig produkt. Glassfiber har også blitt funnet (for at det skal se mer potent ut), du kan jo tenke deg hva det gjør med lungene. Hasj (cannabis) er ikke farlig, så lenge det er skikkelig greier du får (noe du aldri kan være sikker på, dessverre). Oppfordre dem til å søke informasjon på internett, fordi det offentlige gjør ingenting for å gi informasjon om det, de driver bare med propaganda som på ingen måter veileder folk i å bruke dette fornuftig og trygt! Heldigvis har vi mange oppegående mennesker i verden som ønsker å veilede folk til trygt bruk av rusmidler. En siste ting, cannabis kan potensielt få deg til å innse ting om deg selv eller livet som kan være skremmende, hvis du fortrenger ting eller lyver for deg selv så kan det komme fram i lyset, men dette er noe du kan kontrollere i en viss grad selv. Cannabisen tvinger deg ikke inn i et humør og stemning, det må du sørge for selv. Men i mange tilfeller opplever ikke folk dette. Folk som har depresjon, vonde minner/opplevelser i livet som de sliter med etc. bør være forsiktig. Men den største faren er når brukeren ikke vet hva som skjer, og derfor blir redd (følelser forsterkes). Som oftest pga. mangel av informasjon. Det kan selvsagt være skremmende når rusen endrer seg til noe uforutsigbart, som du ikke hadde regnet med. Rusmiddelet kan også brukes som et verktøy til å bli mer kjent med deg selv og jobbe med problemer, men man må først lære seg dette, fordi du er fortsatt akkurat samme person som alltid, bare at du er ruset. Cannabis er hva det er, det er et rusmiddel, det får deg til å se ting på en annerledes måte, eller bare føle deg glad (har alt med dosering å gjøre). Alt kan endre en person, også vanlige opplevelser i edru tilstand. Folk glemmer dette, alt kan påvirke deg. På samme måte kan cannabis få deg til å se ting på andre måter. Men da er det ikke rusmiddelet som er problemet, da er det bare et veldig stort tegn på at det er andre ting i livet som du bør ordne opp i. Er det noe mer du lurer på? Anonymous poster hash: 8c9f0...f62 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå