Gå til innhold

7 mnd gammel ASUS skjerm fra PS.no


Anbefalte innlegg

Har et problem jeg håper jeg kan få litt hjelp på.

 

I november 2013 kjøpte jeg denne ASUS skjermen fra PS.no. Det ble bestilt og sendt med posten, hentet så av meg på postkontoret og kjørt rett hjem for så å bli satt på kontorpulten. Der har den stått helt stille siden, men selvsagt blitt brukt.

 

I juni i år satt jeg å jobbet på maskinen og opplevde, da jeg satt å så på den, at det kom er sort flekk som spredde seg ut over nederste delen av skjermen.

Jeg sendte mail til PS.no og klagde på produktet og fikk beskjed tilbake at dette ikke er noe som kan fikses på garantien ettersom det måtte være en sprekk i skjermen. Det ble så sendt mail tilbake hvor jeg påpekte at det var alt for dårlig service på en skjerm som kun har var i 7 mnd og har stått stille på pulten min siden kjøp.

Til slutt sa de ja til at jeg kunne sende den inn til for sjekk og eventuelt reperasjon, men fikk beskjed at jeg måtte betale undersøkelseskostnader om reperasjonen ikke dekkes av garanti eller reklamasjon.

 

3 uker seinere får jeg en hentelapp i posten som det står at jeg må betale et oppkrav på 360kr. Jeg sendte så mail og spurte hvorfor jeg måtte betale denne og fikk svar at "skjermen er fysisk knust og garantien ikke dekker dette. Skjermen er kun undersøkt og returnert til deg, da vi ikke utfører reperasjon av LCD-skjermer."

 

 

Så mitt spørsmål er om jeg har en sak på kjempe her?

Jeg mener jo at en skjerm for 1000kr som har stått stille og kun varer i 7 mnd er ALT for dårlig.

Burde jeg hente skjermen på posten og betale de 360kr eller ikke hente den for at de rett og slett skal sende skjermen tilbake til PS.no?

Hvordan burde jeg eventuelt gå videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er skjermen fysisk knust? Er det en sprekk i den? Har du bilder og poste her?

Regner med du sjekket dette før du sendte den inn.

 

Det er nok sjeldent at slike sprekker i panelet oppstår av seg selv, men PS.no må altså bevise at denne sprekken er forutsaket av deg, og ikke opstått av seg selv.

 

Antageligvis ligger dette med pakket du må hente, og betale oppkrav for. Er ikke dette beviset der kan du sende den tilbake igjen og si de må bevise dette. Problemet da er at du allerede må betale for å hente ut skjermen.

 

Kanskje du kan be om å få tilsendt dokumentasjon på e-post før du henter den og betaler oppkravet, eller evt lar den bli sendt tilbake til PS.no og kreve bedre dokumentasjon på at du har forutsaket sprekken, og at den ikke har kommet av seg selv.

Lenke til kommentar

Sjurtf har kun halvveis rett i at PS må bevise at sprekken er din skyld.

Ettersom skjermen er over 6 måneder, så ligger bevisbyrden på deg. Det vil si at du må sannsynliggjøre at skaden ikke er forårsaket av deg, og det kan bli veldig vanskelig om verkstedet kan sannsynliggjøre at skaden har blitt forårsaket av deg. De kan gjøre det for eksempel ved hjelp av bilder som viser støtskader, fysiske sprekker og lignende.

Verkstedet/forhandler har også rett til å kreve betaling for tidsbruk og porto ved forundersøkelse så lenge du er informert om det på forhånd, noe du er i følge deg selv.

 

Hvis du er 100% sikker på at dette ikke er din skyld, så står du fritt til å ta dette videre til forbrukerrådet, og eventuelt til FTU om saken ikke løser seg ved mekling. Men i slike saker er muligheten for å ikke få medhold stor. Med tanke på tidsbruken dette vil medføre deg, så er det billigere å bare kjøpe en ny skjerm, med mindre du vil ta det videre av prinsipp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...