Gå til innhold

minne-hysteri?

IntelAmdAti

Anbefalte innlegg

ikke kommenter at posten er lang for det er jeg allerede klar over.

hvis du vil kommentere noe så får du lese hele posten først.

den eneste hensikten jeg ser med minne raskere enn pc3200 er for å overklokke, og det er sikkert dette som er tilfelle også.

jeg synes mange overklokkere has mistet fokus helt nå, før kjøpte man seg rimelige deler og klokket disse opp og sparte dermed noen kroner. idag brukes MERE penger på ekstra overklokkbare deler og disse klokkes til spesifiserte hastigheter. er det overklokking å klokke en rambrikke spesifisert til 533 mhz til 533mhz egenlig?

dere bruker altså mere penger slik at dere kan overklokke, hvorfor gjør dere egentlig dette? penger sparer dere ikke, ytelsen dere får trenger dere ikke.

jeg leser mange ram tester, det er sjeldent jeg ser måling av ytelse i noe annet enn benchmark programmer, kanskje er det fordi forskjellen mellom rask ddr400 ram og den ekstra raske rammen ddr400+ er så forsvinndende liten.

jeg tror ikke finnes behov for raskere ram enn pc3200 idag.

http://www.overklokking.no/annet/corsair_t...0ll/index4.html

overklokking.no har her kun brukt benchmarkprogrammer for å teste ytelse på rambrikke.

http://www.tomshardware.com/motherboard/20...engl_benchmarks

dette er en av favorittene mine, teste rambrikker og cpu'er i ett gammelt spill ingen spiller og attpåtil så testes dette i en oppløsning ingen bruker - 640x480 (noen bruker denne i counterstrike, men likevel). etter at jeg leser slike tester så sitter jeg og tenker noe sånt som "jeg liker counterstrike, warcraft 3 og desert combat, jeg spiller i oppløsninger på minst 1024x768, hvordan vil denne brikken/cpuen yte i disse spillene?" i tomshardware testen er det forskjell på 5 fps, -5- fps, ytelseforskjell er fraværende. jeg kunne ha overklokket cpu 50mhz og fått like stor ytelseøkning nesten. og dette betales det for i bøtter og spann og alle vil ha rask minne.

jeg snakket med en fyr på irc for litt siden, han ville ha seg 1gb pc4000 minne fordi "han var så lei søppelmaskinen sin" og han "ville ha en dønn bra pc", jeg forklarte han at 512mb ville være rikelig til hans bruk og jeg spurte om han visste om noe på pcen som trengte 1gb. nei, det gjorde han ikke, istedet svarte han med at jeg ikke tålte at folk har bedre pc enn meg og dette sier noe om hvor mye en bra pc betyr for han. som du ser i signaturen så er mine pcer det mange kaller utdatert, men med gf2pro kort kunne jeg spille warcraft3, battlefield og counterstrike uten problemer og jeg tenkte aldri på å oppgradere. amd "god'pcen" fikk gfx kortet ødelagt i februar og jeg fikk låne ett gf2mx kort ifra en onkel nå etter sommerferien. på en eller annen måte er jeg gått lei pc. det siste året har jeg brukt støvsugeren oftere enn jeg har brukt pcen til noe annet enn internett, bildebehandling og spill med maskinkrav over 50mhz. jeg hadde ikke giddet å koble til en alienware pc hadde jeg fått den levert på døra.

www.home.no/victork/vicsdesk.JPG

http://www.home.no/victork/deskjuni.JPG

her er det masse programmer installert, og pleide å ha åpent mye programmer og massevis av internett explorere samtidig. loading av brett i battlefield1942 var det eneste som gikk tregt og jeg vurderte derfor aldri å kjøpe mere ram, likevel hører jeg hele tiden at 256mb er ALTFOR lite, 512mb er minimum og 1gb er bra - jeg mener det burde vært helt omvendt nå som ddr-2 er rett rundt hjørnet, jeg ville aldri kjøpt mere enn 256mb minne idag. nye ram-standarder kommer ikke så ofte, jeg mener det ikke er noe lurt å kjøpe 1gb ddr1 ram idag for å være "fremtidsrettet".

jeg synes ddr533mhz brikker koster veldig mye og gir veldig lite ytelse for pengene, alle spill som går laggfritt med ddr533 ram brikke vil også gå laggfritt med en ddr400 brikke. 1gb ram corsair minne til 2500 kroner er ikke noe fornuftig kjøp for de som bare skal spille.

jeg har kanskje støtt mange nå, det er ikke meningen, jeg har forståelse for dere som overklokker på hobbybasis. jeg skriver dette fordi jeg synes det er både trist og leit og se barn bruke konfirmasjons penger eller penger de har kranglet til seg penger ifra foreldre og kommer på irc og lurer på hvilket pc4000 minne og merke de bør kjøpe. når de samtidig ikke vet hva bios er og ikke har peil på overklokking idet hele tatt så synes jeg disse folkene kaster pengene sine rett ut vinduet.

hvis noen har realistiske benchmark resultater å komme med så ville det vært fint. pc3200 vs pc4000 minne på ett 2,4ghz p4 system med 9600pro/9800pro i noen nye spill.

jeg har skrevet masse, jeg har vondt i armene og tar en pause med across/elastomania, kom med respons imens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at konfirmasjonspengene kunne vært brukt til noe annet enn en rådyr PC - men det er faktisk folk over 25-30 år som også holder på med PC - og for de (oss) spiller det ikke all verdens rolle om en RAM-brikke koster kr 500,- eller kr 2.500,-...

Skjønner veldig godt de som f.eks har Pentium med 800MHz og som kjøper raskere minne enn PC3200... Det er ikke alle som har tenkt å overklokke, men det er også greit å kjøpe minne som ihvertfall går sammen med prosessoren...

Jeg selv kjører på 1Gig minne, fordi jeg vet at det hjelper utrolig mye (ja, jeg bruker PhotoShop).

Siden du tydeligvis ikke holder så mye på med PC lengre så skjønner jeg ikke hvorfor du egentlig orker å ofre en kalori for å ytre din "frustrasjon" over at andre faktisk liker å ha en "up-to-date" PC når man først skal jobbe/spille med den.

For all del - du har lov til å ha dine egne meninger - men jeg gidder ikke å spare inn en tusenlapp her og en tusenlapp der bare for å få en middels PC når jeg skal oppgradere...

Lenke til kommentar

det er helt greit at folk som trenger en bra pc til f.eks bilde/videoredigering betaler for en bra pc, men det virker som om mange overklokkere bare kjøper nye deler og overklokker for å ha den tøffeste pc'n, selv om de ikke har bruk for så bra pc.

Lenke til kommentar
det er helt greit at folk som trenger en bra pc til f.eks bilde/videoredigering betaler for en bra pc, men det virker som om mange overklokkere bare kjøper nye deler og overklokker for å ha den tøffeste pc'n, selv om de ikke har bruk for så bra pc.

Det kalles en "hobby" - mange idiotiske hobbyer... Jeg ville ikke ha betalt kr 50.000,- for et frimerke eller en eldgammel mynt, men nok av folk som er villige til det også...

Tror det er sunt å ha en hobby, uansett hva det dreier seg om og uansett om det er en sporty hobby eller en inne-hobby...

Hver sine interesser - og hver sin økonomi...

Lenke til kommentar

Kall det gjerne galskap å bruke et femsifret antall kroner i året på PC, men er det da ikke galskap å kjøpe en ny bil til 2-3-400.000 kr? Et nytt hus til 1-1,5-2.000.000? Og som det allerede er nevnt her: Spørsmålet er ikke om du bruker penger, men hvordan du bruker dem. Å bruke masse penger på PC føler jeg er mindre "akseptert" enn å bruke de samme summene på f.eks. golf.

Lenke til kommentar
Kall det gjerne galskap å bruke et femsifret antall kroner i året på PC, men er det da ikke galskap å kjøpe en ny bil til 2-3-400.000 kr? Et nytt hus til 1-1,5-2.000.000? Og som det allerede er nevnt her: Spørsmålet er ikke om du bruker penger, men hvordan du bruker dem. Å bruke masse penger på PC føler jeg er mindre "akseptert" enn å bruke de samme summene på f.eks. golf.

Golf var et veeeldig godt eksempel på hobby som KOSTER... et hus kan jo være en god investering, neppe en bil... men man investerer ikke i en Super-PC for å tjene penger, men for å oppnå en viss tilfredstillelse av å ha noe "som duger"... Selvfølgelig er det mange som ønsker å ha bedre PC enn kompisen - flere gadgets og mere neonlys - jeg har det bare fordi jeg synes det er morsomt og spennende å oppgradere en PC med jevne mellomrom.

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg svarer på denne tråden, men noe inni meg ble vel kanskje litt provosert :D

La oss bruke pengene på det vi vil dersom vi har råd til det... vet om mange som egentlig ikke har råd til å spille golf, men gjør det fordi naboen eller kompanjongen gjør det - og man derfor gjerne vil være med i "gjengen"...

Lenke til kommentar

Enig i litt her, men hvorfor bruke 2500 på et par minnebrikker når man antakeligvis ikke trenger det? Greit det er mange som har overklokking som hobby, men noen bruker så mye penger på det at dem kunne like godt kjøpt det dyreste og beste uansett. :roll: Det syns jeg er sløsing, men så er jeg en gamer, et skjermkort til 3500 er greit i mine øyne, mange syns det kan være mye og at det ikke gir bang for the buck, men hvor lang du har det til det gir bang for the buck? Og for ikke å snakke om at man er kongen på haugen en liten stund. ;)

Og dessuten trenger man ikke å sløse vekk penger bare for at man her en del av dem. :p

EDIT: Det man prioriterer, det er det man bruker pengene på, f.eks jeg har pc og martial arts som hobby, pc'en min har jeg brukt en del penger på, noe som i ettertid jeg vet kunne brukt annerledes eller kjøpt en "dårligere" komponent som ikke ville gjort forskjell til det bruket jeg bruker den til. Dessuten har jeg et samuraisverd (Katana) til 3500.-, er det sløsing? Nei, det er prioritering. ;)

P.S Oppgraderer maskinen med jevne mellomrom, mye mer skøy enn å kjøpe noe "som varer".

Lenke til kommentar

Sant nok - selv om jeg aldri har hatt top-of-the-hill skjermkort noensinne...

Jeg selv har kjøpt 1Gig TwinMOS-minne PC3200 for kr 1.575,- og 9600XT-skjermkort for rundt kr 1.500,-. Derimot koster vel kabinettet mitt omtrent det samme tilsammen :roll:

Det jeg derimot ALDRI bruker for mye penger på er prosessor... en XP2500+ duger for meg...

Lenke til kommentar

jess, det handler om prioritering.

en middelmådig pc kan klare alt en rådyr pc klarer, dette har jeg alltid i hodet når jeg anbefaler pc eller pcdeler til noen - samme hvor høyt budsjett de har. min erfaring er at når de jeg snakker med får se med egne øyne prisforskjellen og ytelseforskjellen i spill og progs de bruker så skjer det ofte at de bestemmer seg for å kjøpe noe billigere enn det de først hadde tenkt på.

oslo, en pc "som duger", jeg vet akkurat hva du mener her, jeg tror også at hardware industrien bevisst prøver å gjøre oss mere kresne, få oss til å bruke mere penger for å få en tilfreds følelse av at boksen forran oss duger. kroneksempelet på dette er anti aliasing, når jeg første hørte om det måtte jeg le, dette var noen år siden, en funksjon som sugde til seg en firedel av frameraten din for å fjerne trappetrinnseffekten jeg aldri la merke til uansett. jeg lånte min brors pc noen uker i sommerferien, denne takler alt av spill med maks detaljer men er å regne som middemådig, "kun" 13.5k i 3dmark. jeg spilte battlefield på den og jeg tok alltid på anti aliasing, det var en fryd å fly rundt og ikke kunne se trappetrinn på 9483 forskjellige steder på flyet.

og, dette er ikke noe jeg ytrer i "frustrasjon", jeg hører med blant de få som ikke blir sint, irritert eller frustrert. jeg bryr meg om ting men negative følelser bare stenger jeg ute. jeg kan spille counterstrike i timesvis uten å bli det minste irritert, hvis jeg en natt vil ha 200-100 i stats og får 197-101 så reconnecter jeg og prøver på nytt.

skal vi se, det var sent på natten, det gikk ingenting på tv, jeg sitter fast i elastomania, jeg har spilt igjennom tyrian, jeg sitter fast i dark chronicle. det er ingen våkne på msn jeg kan spille kabaloppgjør med, jeg klarte ikke å sove, det var helt dødt på irc og jeg gadd ikke å tegne da, så jeg syntes ikke det var så veldig rart at jeg gadd å skrive den posten.

jeg stikker og tegner litt :)

Lenke til kommentar

Sjøl mener jeg nok at 256 Mb RAM på en ny datamaskin i dag er litt vel lite. Men jeg har sans for en del av betraktningene dine, rent generelt.

Det at mange barn/unge bruker flere tusen kroner på for alltid ubrukt overkapasitet på en ny datamaskin er jo egentlig litt trist, men det er nå en gang slik verden er, og verdens rikeste barn i verdens rikeste land er vel egentlig de som har mest råd til det også...? ;)

Man får vel bare heve seg over det, og gjøre som man vil. Noe jeg er enig i, er at den "gammeldagse" overklokking-spiriten jo var å kjøpe forholdsvis rimelig maskinvare, for så å klokke den opp til å bli "super". I dag virker det nok ofte som poenget kun er å kjøpe det aller dyreste, og kanskje å få klemt litt ekstra ytelse ut av dette igjen. Og da dreier det seg jo egentlig bare om å ha mest mulig penger...

Lenke til kommentar

www.home.no/victork/vicsdesk.JPG

http://www.home.no/victork/deskjuni.JPG

[off topic] Håper virkelig at jeg aldri får en så uryddig pc! [/off topic]

Jeg forstår hva du mener, men jeg er uenig i det du sier. Det ser ut til at selve holdningen rundt overklokking har forandret seg. Om dette skyldes en ny garde som interesserer seg i overklokking eller om det er på generell basis vet jeg ikke.

Før ble det overklokket for å "oppgradere" PC'en når den var på vei til å bli utdatert. Nå ser det ut til at det er sammenligning av benchmarks som er det store. En grunn til dette kan være at 3dMarks har blitt "kommersielt". Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å ofre det to tanker. At du i det hele tatt gidder å poste denne posten viser at han på irc kanskje hadde delvis rett...

Lenke til kommentar

Før ble det overklokket for å "oppgradere" PC'en når den var på vei til å bli utdatert. Nå ser det ut til at det er sammenligning av benchmarks som er det store. En grunn til dette kan være at 3dMarks har blitt "kommersielt". Uansett skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å ofre det to tanker. At du i det hele tatt gidder å poste denne posten viser at han på irc kanskje hadde delvis rett...

Du er inne på det her ja. Før når vi satt med prosessorer på 200-400 mhz, var det mye bedre å overklokke enn å oppgradere. Noen som husker celeron 300/366? I dag er jo faktisk overklokking nesten blitt som golf, om å gjøre å ha det feteste utstyret altså... Men som nevnt over, har man penger og har det som hobby så er det jo slik det skal være :-)

Lenke til kommentar
Noen som husker celeron 300/366?

Min "gamle-PC", som nå står igjen på gutterommet hjemme, er den legendariske Celeron 300A (boxed), kjørt på Abit BH6. Fra 4,5x66MHz til 4,5x100MHz på null komma niks. Stabil og trofast i flere år nå. Og med 256 Mb RAM og nøkterne "candy-innstillinger" i Win XP så duger den fortsatt bra til alt annet enn de nyeste spillene. :)

Lenke til kommentar
Sjøl mener jeg nok at 256 Mb RAM på en ny datamaskin i dag er litt vel lite. Men jeg har sans for en del av betraktningene dine, rent generelt.

Det at mange barn/unge bruker flere tusen kroner på for alltid ubrukt overkapasitet på en ny datamaskin er jo egentlig litt trist, men det er nå en gang slik verden er, og verdens rikeste barn i verdens rikeste land er vel egentlig de som har mest råd til det også...? ;)

Man får vel bare heve seg over det, og gjøre som man vil. Noe jeg er enig i, er at den "gammeldagse" overklokking-spiriten jo var å kjøpe forholdsvis rimelig maskinvare, for så å klokke den opp til å bli "super". I dag virker det nok ofte som poenget kun er å kjøpe det aller dyreste, og kanskje å få klemt litt ekstra ytelse ut av dette igjen. Og da dreier det seg jo egentlig bare om å ha mest mulig penger...

jo, 256 mb blir litt knapt i en maskin idag, 512mb skulle rekke til det meste. man man går ikke og kjøper 1gb ram idag hvis man skal være fremtidsrettet, skal man være fremtidsrettet kjøper man 256mb eller 512mb ram og bruker pengene man sparer på ddr-2 minne når det kommer, det er ikke så lenge til heller.

jeg er enig der, før så var det noe spesielt å overklokke, nå handler det bare om hvem som gidder gave dypest i lommene sine.

Shio, nei, han tar feil. jeg hadde koblet i alienware pcen hadde den kommet på døren, og jeg skulle gjerne hatt en pc å spille på som kompisene også spiller, men jeg har ingen verdens ting imot folk som bruker mye penger på hardware eller har bedre pc enn meg, slike tanker er bare syke.

Lenke til kommentar

Min "gamle-PC", som nå står igjen på gutterommet hjemme, er den legendariske Celeron 300A (boxed), kjørt på Abit BH6. Fra 4,5x66MHz til 4,5x100MHz på null komma niks. Stabil og trofast i flere år nå. Og med 256 Mb RAM og nøkterne "candy-innstillinger" i Win XP så duger den fortsatt bra til alt annet enn de nyeste spillene. :)

Dette er litt å ta i UT (ikke 2k3) gikk hakkete på det oppsettet der...

Lenke til kommentar

Dette er litt å ta i UT (ikke 2k3) gikk hakkete på det oppsettet der...

Det er jo det jeg sier - at krevende spill er maskina for dårlig til. Mens surfing, tekstbehandling og andre ting går utmerket.

Og med 256 Mb RAM og nøkterne "candy-innstillinger" i Win XP så duger den fortsatt bra til alt annet enn de nyeste spillene.
Lenke til kommentar

At en som bare skal klokke litt ikke trenger mer enn en 3200 brikke er sandt , samme med en amd maskin der holder det med 3200 eller maks 3500. Men kommer du til en P4 maskin oh skal klokke så er rammbrikkene utrolig viktig og jeg har i flere anledninger sagt at ved klokking av en 2,4 eller 2,6 trenger du 4000, eller 4200 ram feks, du skal klokke en 2,4 og får denne til å kjøre på 3,4 (min kjører 3,5)

ved 3,4 blir fsb på 283 dvs at minnet da kjører på 566 mhz og dette er det ikke annet minne enn 4000 elller aller helst 4200 minne som klarer.

Og ja du får en betydelig ytelsesforskjell, om den enkelte har behov for dette er en annen sak men vi overklokkere klokker ikke etter behov men for å finne hva systemet klarer.

En som har bil som hobby bruker titusenvis av kroner på og trimme motorn og får denne til å yte feks 300 hk, har han behov? Neppe.

Men det er ikke det dette handler om , vi snakker Hobby/Lidenskap og dette kan ikke måles i penger. Er sikker på at også du har en eller annen hobby som du bruker for mye penger på, er det fornuftig???

Lenke til kommentar

jeg har hobbier også jeg bruker for mye penger på, i profilen min står det listet en del ting, jeg har kompiser som synes jeg bruker for myel og jeg har andre kompiser som synes jeg skulle ha brukt mere. jeg forstår overklokkere som klokker på hobby basis, de vil som du sier Snekker'n presse systemet så mye de klarer. men jeg synes den yngre garde tar dette for seriøst, dette gjelder ikke alle, men mange vil ha seg pentium 4 cpu, veldig overklokkbart minne og de skal overklokke. "hvorfor?" sier jeg uten å forvente noe svar tilbake igjen, de kan ikke nevne en ting de holder på med på pcen der 1gb ram overklokkingen vil komme godt med. ikke driver de med PS eller videoredigering o.l.

kanskje barna også vil ha det som en hobby å overklokke? det har jeg ikke tenkt på. jeg synes folk idag er blitt for ukritisk, det virker som folk har sluttet helt å tenke jeg grundig om, "trenger jeg egentlig dette?", "er det verdt å kjøpe denne?". jeg tror det er nok av folk som går på en smell når de kjøper overklokkbart minne, mens det selvsagt også er det som har gledet av rammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...