GamEpaL Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Jeg driver å lærer meg xml og ønsker å slippe å skrive inn kodene for æ,ø og å. Slik en gjør i vanlig HTML. Der en bare skriver <html lang="no">. Jeg har prøvd å søke på nett og sett om man gjøre det samme. Men finner ingenting. Er det noen som har erfaring med xml som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Du kan vel definere: encoding="UTF-8" ( eller UTF-16 ) i XML-headeren og bruke en editor som støtter multibyte karakterer. Vet ikke nok om XML til å si om dette er vanlig praksis. Endret 21. juli 2014 av Topguy Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Generelle råd. Definere tegnkoding i første linje(prolog). <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?> <tittel>æøåÆØÅ</tittel> Pass på at editor du bruker ikke klusser det til når du lagrer filen. Test filen i forskjellige nettlesere og se at æøå leses korrekt. Bruk alltid UTF-8,som også er standard viss ikke tegnkoding er spesifisert. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Jeg bruker utf-8 "<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>" Og det hjelper heller ikke å bruke utf-16. Har prøvd å legge inn lang="no", heller uten lykke. Får bruke kodene for æøå til jeg finner ut av dette. Lenke til kommentar
etse Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Sjekket at editoren du bruker faktisk lagrer filene i UTF-8 format? Enkelte editorer har tydeligvis ikke det som default og det skaper slike problemer. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 Jeg bruker vanlig notepad og alle browsere takler fint UTF-8. Har laget mange nettsider og brukt UTF-8 tidligere. Lenke til kommentar
GamEpaL Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 Dessuten støtter ikke html5 og xml UTF-16, tror jeg Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Men når du lagrer i notepad, velger du da UTF-8 som koding? Står vel som ANSI som standard. Etter å ha bomma på det i andre sammenheng tidligere, så bruker jeg konsekvent Notepad++ nå hvor man kan definere språk. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Dessuten støtter ikke html5 og xml UTF-16, tror jeg Tro kan du gjøre et annet sted Både HTML5 og XML støtter UTF-16. Jeg bruker vanlig notepad og alle browsere takler fint UTF-8. Har laget mange nettsider og brukt UTF-8 tidligere. Det går og bruke notepad,men man må passe på og ikke bruke ANSI(standard) og velge "alle filer" for og unngå "txt" endelse. ASNI lagrer til ISO-8859-2 tegnkoding,og gir feil i nettleser med æøå. Kan raskt lagre XML koden i post #3,og teste alle valg i notepad med chardet C:\1>chardetect test_ANSI.xml test_ANSI.xml: ISO-8859-2 with confidence 0.703704016461 C:\1>chardetect test_UTF_8.xml test_UTF_8.xml: utf-8 with confidence 0.99 C:\1>chardetect test_Unicode.xml test_Unicode.xml: UTF-16LE with confidence 1.0 C:\1>chardetect test_Unicode_big_endian.xml test_Unicode_big_endian.xml: UTF-16BE with confidence 1.0 Endret 22. juli 2014 av snippsat 1 Lenke til kommentar
TheClown Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Linjen du refererer til hele tiden <html lang="no"> gjør ingenting med tegnsetting. Det er bare forteller nettleseren at innholdet er på norsk Deklarer utf8-encoding som vist tidligere i tråden, skaff deg Notepad++ og lagre som UTF8 uten BOM. Jeg tror vanlig Notepad lagrer med BOM, og det fucker opp for nettleserne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå