Gå til innhold

Fikk feil men dyrere vare, hva nå?


rekk

Anbefalte innlegg

Handlet hos en av de større sportsbutikk kjedene i dag. Kjøpte noe som de måtte hente på lageret som kom i en kasse, og sjekket derfor ikke innholdet selv. Nå når jeg kom hjem så jeg at halvparten av innholdet i kassen var av en litt annen type enn den jeg hadde regnet med å få, og som trolig er noe dyrere.

Jeg har ikke noe imot å ha dette som er noe dyrere, men kan butikken kreve at jeg kommer tilbake med det eller betaler mellomlegget?

Saken er at jeg trenger det jeg handlet i morgen og det er 4 timers kjøretid tur/retur butikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt stø på hvordan slike tilfeller behandles, men jeg tror butikken har rett til å kreve mellomlegg eller at du bytter til riktig vare.

 

Ettersom det å bytte til riktig vare betyr 4 timers bortkastet tid for deg, og utgifter til transport/bensin eller lignende, så kan du sikkert komme til en enighet med butikken. Hvor mye differanse er det vi snakker om? Er det mye, så kan du foreslå at du bytter til riktig utstyr, men at de betaler deg dine utlegg og kostnader i forbindelse med dette.

 

Alternativt kan du foreslå at du heller betaler mellomlegget minus disse kostnadene, så får du dyrere utstyr til en rimelig penge.

 

Er det snakk om en liten sum, så bør du uansett si fra til butikken, men informere om at ettersom det vil koste de mer/nesten like mye som mellomlegget å betale dine utlegg for tilbakelevering av utstyret, så er ditt forslag at du beholder utstyret uten å betale mellomlegget.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt stø på hvordan slike tilfeller behandles, men jeg tror butikken har rett til å kreve mellomlegg eller at du bytter til riktig vare.

 

Ettersom det å bytte til riktig vare betyr 4 timers bortkastet tid for deg, og utgifter til transport/bensin eller lignende, så kan du sikkert komme til en enighet med butikken. Hvor mye differanse er det vi snakker om? Er det mye, så kan du foreslå at du bytter til riktig utstyr, men at de betaler deg dine utlegg og kostnader i forbindelse med dette.

 

Alternativt kan du foreslå at du heller betaler mellomlegget minus disse kostnadene, så får du dyrere utstyr til en rimelig penge.

 

Er det snakk om en liten sum, så bør du uansett si fra til butikken, men informere om at ettersom det vil koste de mer/nesten like mye som mellomlegget å betale dine utlegg for tilbakelevering av utstyret, så er ditt forslag at du beholder utstyret uten å betale mellomlegget.

Er litt usikker på prisforskjellen da butikken ikke har det dyrere alternativet av varen i nettbutikken (var heller ikke klar over at de førte denne utgaven). Har sjekket prisforskjell på samme varer i en annen nettbutikk og der kommer forskjellen på ca. 250kr.

 

Gikk selv ut ifra at det er slik du sier, at de evt. må hente eller kompansere for utgiften jeg har med å levere tilbake. Og den utgiften blir jo like stor eller større.

 

Var mest nysgjerrig på hvordan dette var mtp. loven, og hva jeg evt. kan forlange hvis de skulle ringe meg ang. dette. Er jeg pliktig til å ringe å si ifra?

Lenke til kommentar

Var mest nysgjerrig på hvordan dette var mtp. loven, og hva jeg evt. kan forlange hvis de skulle ringe meg ang. dette. Er jeg pliktig til å ringe å si ifra?

Jeg vet ikke om du er pliktig til å ringe og si fra, men hvis det er snakk om 250 kroner så vil jeg anbefale deg å gjøre det uansett. Det vil spare bedriften for litt hodebry ved varetelling, og mest sannsynlig vil de bare la deg få den dyrere varen med tanke på at kostnaden for deg ved å levere den tilbake langt overstiger prisforskjellen, og det faktum at du var ærlig.

 

Hvis du ikke sier fra, kan det hende det gjør at de blir litt irriterte og prøver alt de kan for å få deg til å betale mellomlegget (hvis de finner det ut da).

Lenke til kommentar

Jeg kan fortelle deg at dersom du ringer og sier ifra, så vil 2 ting skje med 90% sannsynlighet.

 

1: De blir veldig glade for at du er ærlig og gir beskjed.

 

2: De lar deg beholde varene uten at du trenger å gjøre noe mer, siden du bor så langt unna :)

Lenke til kommentar

Vil uansett anbefale at du tar kontakt med kundeservice, slik at de får opprettet en ny kvittering for deg.

Skulle det skje noe galt med den under garantitiden eller reklamasjon, så har du ikke noe kjøpsbevis.

 

De vil mest sannsynlig la deg beholde varen, hvertfall når det er snakk om det beløpet der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...