Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av moped for øvelseskjøring


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg ønsker å få noen meninger om en billig og driftsikker moped med gir som jeg kan øvelseskjøre på før jeg går for lett-mc lappen.

 

Da jeg aldri har kjørt så mye scooter/moped og aldri med gir, så ønsker jeg å bruke litt penger på å kjøpe meg en moped som har gir, for at jeg kan klare mc-lappen uten å måtte ta flere timer og betale masse penger, samt å øke sannsynligheten for å få lappen med engang.

 

Når jeg har fått mc-lappen vurderer jeg å kjøpe meg en eller annen Aprilia eller Yamaha sykkel.

 

Noen her som kan linke til en billig og grei moped som jeg kan øvelseskjøre med? (MAX jeg kan betale er ca. 8.000 NOK, men ønsker egentlig ikke å bruke så mye!)

 

 

Tusen takk på forhånd for alt av svar! :-D

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en merkelig problemstilling. Hvis du skal ha lappen på lett MC, og etterhvert lettsykkel, hvorfor kjøper du deg ikke da en lett MC til å øvekjøre på?

 

Hvis ikke den som øvekjører med deg disponerer en lett, mellomtung eller tung MC kan han ikke lovlig ledsage deg som følgesykkel når du øvekjører på moped. Og det er ikke tillatt å ha passasjer på moped, så følgelig vil du da ikke kunne øvekjøre lovlig.

 

Hvis den du øvekjører med disponerer en lett MC kan du vel øvekjøre på den?

 

Eneste scenariet jeg ser for meg at dette skulle være aktuelt er om du har ledsager med (mellom-)tung MC.

 

Selvsagt, om vi driter i alt av regler og øvekjører ulovlig trenger du selvsagt ikke bekymre deg for dette, da kan du like gjerne kjøpe deg moped uten å ha lappen og så trimme den så den går i 80 :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dette var en merkelig problemstilling. Hvis du skal ha lappen på lett MC, og etterhvert lettsykkel, hvorfor kjøper du deg ikke da en lett MC til å øvekjøre på?

 

Hvis ikke den som øvekjører med deg disponerer en lett, mellomtung eller tung MC kan han ikke lovlig ledsage deg som følgesykkel når du øvekjører på moped. Og det er ikke tillatt å ha passasjer på moped, så følgelig vil du da ikke kunne øvekjøre lovlig.

 

Hvis den du øvekjører med disponerer en lett MC kan du vel øvekjøre på den?

 

Eneste scenariet jeg ser for meg at dette skulle være aktuelt er om du har ledsager med (mellom-)tung MC.

 

Selvsagt, om vi driter i alt av regler og øvekjører ulovlig trenger du selvsagt ikke bekymre deg for dette, da kan du like gjerne kjøpe deg moped uten å ha lappen og så trimme den så den går i 80 :)

 

Men kan man øvelseskjøre med lett sykkel uten å ha lappen?

Jeg kjenner ingen som jeg kan øvelseskjøre med altså ingen ledsager.

 

Poenget med å kjøpe en billig gir-moped før jeg tar lett sykkel lappen er for at jeg skal kunne klare å gire og kjøre ordentlig, slik at jeg består uten å måtte bestille mange kjøretimer.

Lenke til kommentar

Du trenger ledsager for å kunne øvekjøre lovlig uansett klasse.

 

Krav til den som øvekjører:

- Må ha gjennomført trafikalt grunnkurs, og kunne dokumentere dette i form av et bevis du får etter endt kurs.

- Må ha med gyldig legitimasjon.

- Kan ikke være yngre enn to år mindre enn laveste aldersgrense for å kjøre opp i den aktuelle klassen (f.eks. minimum 16 år for å øvekjøre til klasse B, som du kan kjøre opp til når du fyller 18).

(for f.eks. lett MC, som har 16-årsgrense må du være fylt 15 år da dette er grensen for å kunne ta trafikalt grunnkurs)

 

Tilleggskrav for dem som øvekjører til klassene A1, A2 og A:
- Gjennomført teoretisk MC-kurs.

 

Krav til den som er ledsager:

- Må være fylt 25 år.

- Må ha hatt førerrett i den aktuelle klassen i minimum fem år sammenhengende.

- Kan ikke ta betaling (ved privat øvekjøring).

 

Dette er krav som gjelder på tvers av alle klasser, eller ihvertfall for tuhjulinger samt klasse B. Om du blir tatt for å øvekjøre ulovlig, f.eks. uten ledsager eller grunnkurs, vanker det typisk sperrefrist på 6 mnd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Derbi Senda er helt greie. Det er lett å selge de og de går helt greit. Det negative med de er at de er en smule lave. Dette endrer sittestillingen og gjør de slitsomme på langtur.

Lenke til kommentar

Da gir dette prosjektet ditt plutselig mening :)

 

Det som skurrer nå, dog, er at du velger å gå for A1 når du kan gå rett på A2. A2 vil nok koste deg noen tusen ekstra kontra A1, men om du noen gang skulle ønske å avansere opp til A2 eller A vil det med dagens satser fort koste deg dobbelt så mye som denne prisforskjellen, pluss eventuelle nødvendige kjøretimer som følge av at du da ikke lenger er "skolefersk".

 

Du kan selvsagt kjøre lettsykkel med A2 på førerkortet, og lett og mellomtung sykkel med klasse A :)

Lenke til kommentar

Da gir dette prosjektet ditt plutselig mening :)

 

Det som skurrer nå, dog, er at du velger å gå for A1 når du kan gå rett på A2. A2 vil nok koste deg noen tusen ekstra kontra A1, men om du noen gang skulle ønske å avansere opp til A2 eller A vil det med dagens satser fort koste deg dobbelt så mye som denne prisforskjellen, pluss eventuelle nødvendige kjøretimer som følge av at du da ikke lenger er "skolefersk".

 

Du kan selvsagt kjøre lettsykkel med A2 på førerkortet, og lett og mellomtung sykkel med klasse A :)

 

Aha!

Da vil jeg nok gå for A2/Mellomtung. Tusen takk for info!

Vet du sånn cirka hvor mye det vil koste å få A2 lappen for en som aldri har kjørt sykkel før?

 

Har kun kjørt moped/scooter med automatgir, så da tells det ikke så mye.

Lenke til kommentar

Jeg gikk rett på A i en alder av 24, dog før de nye reglene kom i fjor. Jeg hadde dessverre heller ingen å øvekjøre med, med unntak av min far som har A1 da han er av den gamle skolen som fikk det "med på kjøpet" da han tok lappen tidlig på 70-tallet. Han har en 125ccm scooter som han bruker til og fra jobb sommerhalvåret, men nettopp pga. automatgir følte jeg det var lite relevant å øvekjøre på den.

 

For min del summerte jeg aldri sammen hva lappen kostet meg alt i alt, men inkludert en stryk på både teori og oppkjøring ser jeg det ikke som usannsynlig at det kan ha bikket 40 lapper. Svindyrt med andre ord. Du bør absolutt se deg om etter gode samaritaner som er villige til å øvekjøre med deg, det vil definitivt spare deg en hel del. Kjøretimer er en god del dyrere på MC kontra bil.

 

Priser sakset fra min lokale kjøreskole:

[table]

Mc kurs A1/A2/Akr 1050,-

Kjøretime * 1 timerkr 760,-

Veiledningstime 1 timerkr 760,-

Sikkerhetskurs Bane eks. Baneleie (A/A2) 4 timerkr 5200,-

Sikkerhetskurs veg (A2) 5 timerkr 5250,-

Sikkerhetskurs veg (A) 8 timerkr 6290,-

Sikkerhetskurs veg (A1) 4 timerkr 4400,-

Oppkjøring (leie av MC)kr 2100,-[/table]

 

Gebyr som kommer i tillegg

[table]

Baneleie NMKkr 750,-

Teoriprøve Statens vegvesenkr 470,-

Praktisk prøve Statens vegvesenkr 850,-

Utstedelse av førerkort m/bildekr 265,-[/table]
For å avansere fra A1 til A2 kreves én veiledningstime for hvert av trinnene 3 og 4, samt sikkerhetskurs bane & veg klasse A2, og ny oppkjøring. Du må også ta teorien på nytt om du ikke har bestått den siste fem år, men denne er altså felles for alle motorsykkelklasser. Totalt vil en oppgradering fra A1 til A2 innen fem år, dersom du klarer deg uten ekstra kjøretimer, beløpe seg hos denne kjøreskolen til 2*760 + 5200 + 5250 + 2100 + 750 + 850 + 265 = 15935. For å oppgradere altså. Med unntak av teorikurset og teoriprøven (drøyt 1500 til sammen) er vel dette forsåvidt også prisen på alt det obligatoriske, så kommer nødvendige kjøretimer i tillegg. Det kan fort bli endel for en som ikke er vant med noe tyngre enn 50ccm.

 

Prisforskjellen mellom A1 og A2, derimot, om du klarer deg med kun det obligatoriske og består teori og oppkjøring på første forsøk i begge tilfeller, vil være 5200 + 5250 - 4400 = 6050.

Lenke til kommentar

Jeg gikk rett på A i en alder av 24, dog før de nye reglene kom i fjor. Jeg hadde dessverre heller ingen å øvekjøre med, med unntak av min far som har A1 da han er av den gamle skolen som fikk det "med på kjøpet" da han tok lappen tidlig på 70-tallet. Han har en 125ccm scooter som han bruker til og fra jobb sommerhalvåret, men nettopp pga. automatgir følte jeg det var lite relevant å øvekjøre på den.

 

For min del summerte jeg aldri sammen hva lappen kostet meg alt i alt, men inkludert en stryk på både teori og oppkjøring ser jeg det ikke som usannsynlig at det kan ha bikket 40 lapper. Svindyrt med andre ord. Du bør absolutt se deg om etter gode samaritaner som er villige til å øvekjøre med deg, det vil definitivt spare deg en hel del. Kjøretimer er en god del dyrere på MC kontra bil.

 

Priser sakset fra min lokale kjøreskole:

[table]

Mc kurs A1/A2/Akr 1050,-

Kjøretime * 1 timerkr 760,-

Veiledningstime 1 timerkr 760,-

Sikkerhetskurs Bane eks. Baneleie (A/A2) 4 timerkr 5200,-

Sikkerhetskurs veg (A2) 5 timerkr 5250,-

Sikkerhetskurs veg (A) 8 timerkr 6290,-

Sikkerhetskurs veg (A1) 4 timerkr 4400,-

Oppkjøring (leie av MC)kr 2100,-[/table]

 

Gebyr som kommer i tillegg

[table]

Baneleie NMKkr 750,-

Teoriprøve Statens vegvesenkr 470,-

Praktisk prøve Statens vegvesenkr 850,-

Utstedelse av førerkort m/bildekr 265,-[/table]
For å avansere fra A1 til A2 kreves én veiledningstime for hvert av trinnene 3 og 4, samt sikkerhetskurs bane & veg klasse A2, og ny oppkjøring. Du må også ta teorien på nytt om du ikke har bestått den siste fem år, men denne er altså felles for alle motorsykkelklasser. Totalt vil en oppgradering fra A1 til A2 innen fem år, dersom du klarer deg uten ekstra kjøretimer, beløpe seg hos denne kjøreskolen til 2*760 + 5200 + 5250 + 2100 + 750 + 850 + 265 = 15935. For å oppgradere altså. Med unntak av teorikurset og teoriprøven (drøyt 1500 til sammen) er vel dette forsåvidt også prisen på alt det obligatoriske, så kommer nødvendige kjøretimer i tillegg. Det kan fort bli endel for en som ikke er vant med noe tyngre enn 50ccm.

 

Prisforskjellen mellom A1 og A2, derimot, om du klarer deg med kun det obligatoriske og består teori og oppkjøring på første forsøk i begge tilfeller, vil være 5200 + 5250 - 4400 = 6050.

 

 

Oi, det var en del.

 

Da tror jeg at jeg bør vente og spare litt. Har blant annet to scootere jeg skal selge snart.

 

Masse nyttig info, takk igjen! :-D

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på en Yamaha Tzr som jeg vurderer å eie en liten periode (for å bli kjent med giringssystemet og vekt), har sett litt på denne:

 

http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=49720357&searchclickthrough=true

 

Er det grei pris? Ser den bra ut? Og et spørsmål til, jeg vil vel ikke bli stoppet av politiet, da det står i annonsen om at den "Gjør godt opp til 80km/t".

 

Har som sagt null peiling om (tohjulskjøretøy) moped osv. Er bare redd hvis jeg blir stoppet, da jeg ikke har noe peiling om hvordan det skal være. Og Det står ikke noe om at han har trimmet den eller noe.

 

Takk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Se etter kåper som ikke er omlakkert.

Det er generelt lettere å selge mopeder med orginaldelene med eller montert.

Ellers bør den være så hel og pen som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...