Gå til innhold

Parkeringsplass med tidskort, men som åpner bommene

Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter her å funderer på om jeg kan parkere på en parkeringsplass nede i sentrum her.

Situasjonen er som følger: Parkeringsplassen har to bommer, en inn og en ut, på vei inn så trekker du et kort, så parkerer du. Står du mindre enn en time så kan du bare putte kortet i bommen på vei ut uten noe betaling, men hvis ikke så må du først i betalingsautomaten og så putte inn kortet i bommen.

Så har det seg at bommene åpner rundt klokken 7-8 for gratis parkering, så jeg lurte på om jeg kan trekke kort klokken 4, stå til klokken 8 og kjøre ut gjennom den åpne bommen. Dette innebærer da at jeg har trukket et kort som jeg burde betalt på.

Tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo å unnlate å betale, en form for tyveri. Men om du blir tatt er en helt annen ting. Spørs hvordan systemene deres er og om det finnes en automatikk som varsler hvis en billett blir stående ubetalt for lenge.

Jeg går ut i fra at eiere har tenkt på dette scenarioet og funnet en løsning, evt funnet ut at svinnet er såpass lite at de ikke bryr seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De registrerer ikke bilen så langt jeg vet. Kan være de har kamera rundt omkring, men da lager de mye oppstyr over småpenger.

Nei, det blir å matche tidspunktet på billetten mot kamera og på den måten finne deg.

EDIT: Vil tro at du får en p-bot av et eller annet slag for det (hvis du blir oppdaget.)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Parkeringsselskapet har jo kortnummeret ditt, så bør ikke være særlig vanskelig for dem å fakturere deg.

Nope. Alt du gjør er å trekke en lapp når du kjører inn.

Du vil kjøre UT gjennom INN-bommen når den står oppe?

Innebærer ikke det å kjøre mot kjøreretningen?

Nei. Begge bommene er åpne.

Nei, det blir å matche tidspunktet på billetten mot kamera og på den måten finne deg.

EDIT: Vil tro at du får en p-bot av et eller annet slag for det (hvis du blir oppdaget.)

Det kan de nok gjøre, men spørsmålet er om det er en del av prosessen.

Lenke til kommentar

Parkeringsselskapet har jo kortnummeret ditt, så bør ikke være særlig vanskelig for dem å fakturere deg.

Nope. Alt du gjør er å trekke en lapp når du kjører inn.

Du vil kjøre UT gjennom INN-bommen når den står oppe?

Innebærer ikke det å kjøre mot kjøreretningen?

Nei. Begge bommene er åpne.

Det kan de nok gjøre, men spørsmålet er om det er en del av prosessen.

Bare en måte å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Jeg leste nettopp en artikkel der en kar hadde gjort nettopp det.

"Da jeg skulle kjøre ut sto det 'gratis parkering!' så jeg bare kjørte gjennom den åpne bommen." Problemet var at taksameteret da løp helt til neste gang han måtte dytte inn et slikt kort. Ville ikke rådd deg til å prøve ;) Finner ikke artikkelen, men er vel ikke mer enn et par uker siden.

Endret av Alecs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Da jeg skulle kjøre ut sto det 'gratis parkering!'" så jeg bare kjørte gjennom den åpne bommen." Problemet var at taksameteret da løp helt til neste gang han måtte dytte inn et slikt kort. Ville ikke rådd deg til å prøve ;) Finner ikke artikkelen, men er vel ikke mer enn et par uker siden.

Så kortet han fikk var koblet til et bilde av nummerskiltet på bilen, eller?

Lenke til kommentar

"Da jeg skulle kjøre ut sto det 'gratis parkering!'" så jeg bare kjørte gjennom den åpne bommen." Problemet var at taksameteret da løp helt til neste gang han måtte dytte inn et slikt kort. Ville ikke rådd deg til å prøve ;) Finner ikke artikkelen, men er vel ikke mer enn et par uker siden.

I den saken virker det som at han har puttet inn bankkort. Ved å dra vanlig lapp, så vil ikke dette skje.

EDIT: Må jo og dra med at man ikke kan beholde overvåkningsbilder i mer enn 7 dager, noe som betyr at man fort må oppdage det for å ha bevis.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Har også lest den saken, men orker ikke lete etter en link...

Nei. Han trakk betalingskortet* ved innkjøring første gang, kjørte ut på gratis-tid uten å trekke kortet, kjørte inn en gang 10 dager senere (husker ikke om han trakk kortet ved innkjøring da; sannsynligvis ikke, bommen sto vel åpen da også...), og ble belastet for å ha stått der i 10 dager sammenhengende når han trakk kortet ved utkjøring andre gang.

*) Kortet det er snakk om er hans eget betalingskort, som kan trekkes direkte i inn/utkjøring uten å styre med billetter og sånt. Imidlertid er det blitt mer tidkrevende når det nå kreves PIN-kode også på mindre beløp.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Har også lest den saken, men orker ikke lete opp en link...

Nei. Han trakk betalingskortet* ved innkjøring første gang, kjørte ut på gratis-tid uten å trekke kortet, kjørte inn en gang 10 dager senere (husker ikke om han trakk kortet ved innkjøring da; sannsynligvis ikke, bommen sto vel åpen da også...), trakk kortet ved utkjøring, og ble belastet for å ha stått der i 10 dager sammenhengende når han kjørte ut andre gang.

*) Kortet det er snakk om er hans eget betalingskort, som kan trekkes direkte i inn/utkjøring uten å styre med billetter og sånt. Imidlertid er det blitt mer tidkrevende når det nå kreves PIN-kode også på mindre beløp.

Ok. Men det er altså ikke snakk om betalingskort i åpningsinnlegget. Selvsagt må han betale om han har trukket sitt eget kredittkort på vei inn og vært så dum/uheldig å kjøre ut uten å betale for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...