Gå til innhold

WP/Android/iOS etter en runde mellom alle tre

Anbefalte innlegg

Etter at min Windows Phone-enhet tok kvelden har jeg nå hatt en runde mellom alle operativsystemene og testet ut hva som passer best for meg og jeg har egentlig ikke helt klart å komme ned på noen konklusjon enda da hvert system har sine gode og dårlige sider, og ikke alle har en enhet som får hentet ut alle styrkene til "sitt" OS.

Jeg har prøvd iPhone 4S og 5, Samsung Galaxy S3 /Huawei Honor/nexus 5, Windows Phone Ativ S og Lumia 520 + 930 i utstilling for å prøve ut det "nyeste". Jeg har prøvd siste versjon av alle OS (på de enhetene det har gått an).

WP8.1 dev.

Et kvantesprang for systemet. Jeg liker at man har alt på en skjerm - alt flyter og fungerer alltid. Utseendet er litt "uprofesjonelt" jf. med iOS, men liker det. Flott integrasjon med Office og nå finnes apper som støtter det meste, dog er ikke appene like gode som til android/iOS. Det blir enda mange mellomløsninger IMHO, men det beste med WP er tiles-ene og det at man kan få alt man trenger mesteparten av tiden inn på startbildet. De to andre OSene føler jeg at jeg flipper og blar mye mer i. Lumia 520 fremstår for mine øyne som en utrolig deal om dagen. 599 kroner og flyter som bare det. Litt svak skjerm og bare ok kamera, men kan i bunn og grunn alt man trenger.

Lumia 930 og 1020 tar klart best bilder på markedet av det jeg har testet. Imponerende.

Android 4.4.2

Fin flyt på nexus, jeg har ikke noe negativt å si om ytelsen, men det fremstår litt rotete sammenliknet med de to andre, spesielt for meg som er vant med WP over to år nå. Fordeler ved å ha et åpent system man kan endre mye ved og det virker å ha modnet mye siden Galaxy S3 kom ut. Nexus 5 er en flott enhet til en attraktiv pris enda vil jeg si. Dog sitter jeg litt med samme følelsen innimellom som jeg fikk da Linux RedHat kom i sin tid. "Det er så fantastisk", men for uinnvidde virket det som man måtte være hacker for å skjønne greia. Android fremstår litt for meg (uten å ønske å fremstår som troll eller hva det nå heter) som mer attraktivt for de som ønsker å bruke litt ekstra tid på mobilen og like å endre og forske litt.

iOS 7

Det funker som fjell, lett å forstå. Alle de siste appene, alt laster kjapt. Høy kvalitet, dog ganske "kjedelig" og lite nyvinning. Jeg trives best i systemet akkurat nå, men skjermen på 4s/5 er litt liten for mine store hender og jeg opplever følsomheten i ytterkant av skjermen som litt svak(?). Sliter innimellom med å registere "a" når jeg skriver f.eks. Hadde apple hostet opp en 4.3" iPhone med glass og finish som tålte mer hadde pengene flakset fort ut. Jeg synes kameraet på iPhone 5 er litt svakt. Bildene blir aldri dårlige, men ei heller spesielt skarpe.

Skulle jeg tipse apple om endringer til iOS 8 måtte det være å få en tilbake-knapp, flytte URL-linjen ned i bunn, og iP6 bør være laget for å holdes, ikke for å være pen på bilder.

Hva ender jeg opp med? Uvisst i skrivende stund.

Hvorfor denne posten? Ikke meningen å tråkke på noen tær, kun meningen å formidle noen tanker i disse mobilstunder og gjerne få noen hyggelige kommentarer tilbake.

Endret av jakja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk ganske enig i dine synspunkter.

Sitter å vurderer om jeg skal vente til neste gen iphone, kjøpe iphone 5s fordi jeg på mange områder liker 4" skjermen eller om jeg skal smelle til på en Lumia 1520 :-). Litt forskjell på 5s og 1520 :-P

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvd det nyeste er vel litt drøyt når utviklingen i mobile brikkesett går så raskt som nå.

IPhone 5S er snart et år gammel og du har prøvd 4S og 5.

Samsung Aktiv S er 'gammel'.

For ikke snakke om Android enhetene unntatt kanskje Nexus 5 som også er overgått av flere andre spesifikasjons messig nå.

Huawei Honor er dessuten en 'low end' enhet.Samsung Galaxy S3 er ikke representativ overhodet lengre og var dårlig fra start grunnet kun 1gb ram.

Man bør vel prøve toppmodellen Lumia 1520 for WP .

Du bør og prøve noe med Snapdragon 801 og minimum 2-3GB ram av Android.

LG G2/G3, Galaxy S5 , Xperia Z2 , HTC one M8 , Galaxy Note 3 m.fl.

Windows phone er mere 'lettdrevet' hvor telephone specs har mindre å si enn på IOS og Android (spesielt android). Så her kan sammenlikninger grunnlaget strekkes litt mtp specs.

Noe som irriterer meg (som bruker av hovedsaklig android) er at 'project butter' ikke enda har resultert i det smoothe som du finner på IOS og WP i menyer og scrolling i nettlesere m.m. Man har fremdeles rett som det er tendenser til litt hakking her og der.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg må si Windows Phone har løftet seg 28 hakk siste mndene. Nå er det meste på plass og flyter som bare det. Jeg tror mange iOS brukere hadde fått seg et sjokk bare ved å prøve en Lumia 520. Minusene som finnes på denne så langt er litt snau batteritid om du trykker mye, svakt kamera og for mye gjenskinn i skjermen - spesielt ute. Ellers er det en overraskende lommevennlig og komplett pakke.

Jeg kommer til å ruge på denne en stund fremover og har da 930 i siktet, men vil se hva Apple skal trekke ut av hatten først, men det blir sikkert det vanlige - bare større.

Endret av jakja
Lenke til kommentar

Jeg har også prøvd alle tre og må si at valget står kun mellom iOS og Android. WP står for meg som uferdig produkt da det finnes nesten bare alternative apps som ligner på topp appsene fra iOS/Android.

Android har blitt valget mitt da den gir bedre og bredere synkroniserings muligheter enn de to andre. Alt er lett. Android gir meg også muligheten til å tilpasse mine brukeropplevelse bedre også. iOS fremstår som "klar til bruk" ved første omgang, men instillingsmenyen synes jeg er mer rotete enn de andre.

Er du glad i snarveier er Android helt klart det beste valget. Er man glad i utvalg av apps er ganske iOS bedre når det gjelder eksklusive apps, men Android holder på å ta igjen.

WP, desverre er OS'en ikke for meg.

Lenke til kommentar

Selv liker jeg WP over iOS som en "mobil"mobil, rett og slett fordi WP flyter bra på billige modeller.

630 og 520 er gode eksempler.

Men jeg har bredere behov enn de to klarer dekke, og ender da med Android, som er mer "lommePC"mobil.

Jeg blar forresten aldri i noe som helst på Android. Alt er på en skjerm, utenom appdrawer, men den bruker jeg jo aldri siden alt jeg bruker ofte er på hjemmeskjermen.

Men gratulerer med 520, hadde valgt noe slikt selv om det var dekkende nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...