Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Nettverksproblemer, telenor router.

Anbefalte innlegg

Hei,

Opplever at jeg får svært redusert hastighet på den stasjonære datan min hjemme. Jeg har da en 25/5 linje fra telenor, men får alt fra 3-14 ned i speedtest. Det er veldig choppy når jeg spiller, og ms kan variere alt fra 30-120.

Det som er rart derimot er at alle mobiler, ipad og macen i huset får full hastighet, så det er jo tydelig at det er noe galt med nettverkskortet mitt, og ikke routeren eller linja.

Jeg bruker da en USB-dongle som nettverkskort. Edimax ac1200 eller hva den heter.

Jeg har bestilt meg en ny dongle, så vi får se, men det jeg synes er rart er jo da at jeg får full opplastningshastighet, og at det da er kun nedlasting som er problemet. Synes det er litt rart at ene siden av saken fungerer som normalt, og jeg lurer da på om dette kanskje kan peke på noe annet enn selve nettverkskortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du dongelen i en usb-cradle, eller står den direkte i en usb-port? Har du prøvd å begge frekvensbåndene på ruteren - altså både 2,4- og 5 GHz-nettverket?

Hvis donglen står direkte i en usb-port i en stasjonær pc er det noe som kan gi dårlig ytelse.

Får du full hastigheten på mobiler, ipad osv. hvis du tester dem på samme sted der du har den stasjonære pc-en?

At du får full opphastighet er jo ikke så merkelig - det er langt mindre ytelseskrav til det trådløse nettverket å dekke 5 Mbps upstream kontra 25 Mbps downstream.

Hvilken Telenor-ruter er det du har? P8702? Sjekk at du har siste firmware-versjon (kan lastes ned og installeres manuelt fra http://stup.telenor.net)

Lenke til kommentar

Har du dongelen i en usb-cradle, eller står den direkte i en usb-port? Har du prøvd å begge frekvensbåndene på ruteren - altså både 2,4- og 5 GHz-nettverket?

Hvis donglen står direkte i en usb-port i en stasjonær pc er det noe som kan gi dårlig ytelse.

Får du full hastigheten på mobiler, ipad osv. hvis du tester dem på samme sted der du har den stasjonære pc-en?

At du får full opphastighet er jo ikke så merkelig - det er langt mindre ytelseskrav til det trådløse nettverket å dekke 5 Mbps upstream kontra 25 Mbps downstream.

Hvilken Telenor-ruter er det du har? P8702? Sjekk at du har siste firmware-versjon (kan lastes ned og installeres manuelt fra http://stup.telenor.net)

Glemte å nevne at dette har fungert smertefritt i 6-måneder nå, problemet dukket opp igår.

Står direkte i en usb port, og ja, får samme hastighet på andre enheter fra samme sted som dataen står på. Har ikke helt sett det som nødvendig å prøve begge frekvensene, med tanke på at alle andre enheter får full hastighet, men skal prøve dette for sikkerhetsskyld.

Du sier noe ang. det med opplastning/nedlastning, men det som jeg finner rart er at alle andre enheter klokker inn på 25/5, mens den stasjonære kun får alt fra 3-14/5, og opplastning er dønn stabilt.

Riktig ruter ja, skal laste ned nyeste firmware når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar

Installert noe annet utstyr i området rundt pc-en som kan forstyrre? Hvilken signalstyrke har du? Bruk her f.eks. InSSIDer til å se signalstyrke. Post gjerne skjermdump av hele greia - er en del informasjon ellers i programmet som kan være greit for diagnose.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...