Gå til innhold

Filformat på bilder fra fotograf

Anbefalte innlegg

Hei

Vi har hatt med oss vår nyfødte til fotograf og fått tatt noen fine bilder. Nå har vi fått tilgang til bildene i et visningsgalleri, slik at vi kan velge de bildene vi ønsker å kjøpe. Fotografen vil så redigere og gjøre de endringene vi måtte ønske, før vi får tilsendt bildene i høy oppløsning, slik at vi selv kan bestille forstørrelser osv fra der vi måtte ønske.

I den forbindelse har vi fått spørsmål om hvilket format vi ønsker bildene i, og i den forbindelse blitt foreslått enten jpg eller tiff. Bildene er tatt i RAW og så etterbehandlet og konvertert. Hva bør vi i så fall velge? Bildene vil være ferdig redigert, så det er vel neppe noen justeringer vi kommer til å gjøre i ettertid. Eneste måtte vært å konvertere til sort/hvitt dersom vi ønsker det.

Har lest litt på nett, og sett at TIFF nevnes ofte mtp lossless lagring, men jeg kjenner ikke til formatet noe utover det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som ferdige bilder kan du gå for jpeg, også dersom du vil gå for sort/hvitt senere. Det er kun hvis du ønsker å justere og etterbehandle bildene mer avansert at det kan være kjekt med et annet format, da helst i form av råformatet. Tiff gjør mye av samme jobb som råformat, men er etter min mening et unødvendig tungvint format og mellomsteg.

Hvis du er usikker, spør gjerne om du får helgardere, råformat + jpeg. Bruk i så fall jpeg til utskrift i første omgang. NB. spesifiser til fotoforhandleren at bildene ikke skal auto fargejusteres. Det håndverket har fotografen allerede gjort og autojustering kan forringe det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg kan jo høre om det er mulig å få rå-filene, men i så måte må jeg vel starte fra "scratch" om jeg ønsker å gjøre noen endringer i ettertid. TIFF-formatet vil vel inneholde evt endringer som er gjort med bilde, men lagret på en bedre måte enn JPG så vidt jeg skjønner.

Det er vel mulig å generere JPG filer fra TIFF formatet om det skulle være nødvendig ? Jeg ser at f.eks japanfotoxxl aksepterer tiff-filer ved opplasting til bestilling, men det kan jo være andre steder som ikke gjør det og dermed kan det være behov for JPG.

Lenke til kommentar

I den forbindelse har vi fått spørsmål om hvilket format vi ønsker bildene i, og i den forbindelse blitt foreslått enten jpg eller tiff. Bildene er tatt i RAW og så etterbehandlet og konvertert. Hva bør vi i så fall velge? Bildene vil være ferdig redigert, så det er vel neppe noen justeringer vi kommer til å gjøre i ettertid.

Be om jpg i det utskriftsformatet dere ønsker - ex. A4/A3/A2.

Som andre har nevnt - husk å fjerne alle alternativ for bearbeiding hvis dere sender datafilene til ex. Elite foto for print på skikkelig fotopapir...

Fotografen har allerede "fremkalt"/"optimalisert" bildet for dere....

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...