Gå til innhold

Dataingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dataingeniørstudiene krever at du på videregående tar matematikk R1, R2 og fysikk 1 i tillegg til generell studiekompetanse. Du burde altså ta matematikk 1T på VG1.

 

Er litt usikker på hvilken matte som er på dataingeniørstudiene, men tror det er mye algebra, likninger, funksjoner, diskret matematikk og gjerne litt statistikk (sannsynlighetsregning osv.). Hvis man får gode karakterer i R1 og R2 burde man greie å henge med på studiene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om noen gode sider for matematikk fra ungdomsskolen, men ndla.no har mye godt stoff for alle mattefagene på videregående. Du kan kanskje se på 1P (spesielt kapitlene om tall og algebra og funksjoner) , jeg tror det meste der er repetisjon fra ungdomsskolen.

 

NDLA har også mange oppgaver med løsningsforslag du kan øve deg på.

 

Det finnes også sider som har gode videogjennomganger av stoffet. Kan anbefale udl.no og Campus Increment.

Endret av olealX
Lenke til kommentar

Jeg er ferdig utdannet dataingeniør, og har vært "studass" (hjelpelærer) i matematikk. Jeg kan fortelle deg at matematikken er enkel, og ikke vanskelig hvis du ha tenkt å ta bachelor grad (bachelor i dataingeniør). Dersom du har tenkt ta mastergrad (Sivilingeniør) vil matematikken være vanskelig, da de krever at du har minst 4 i R2.

 

For å komme igjennom studiet kreves:

- At du regner øvingsoppgavene selvstendig (ikke kopierer leksene dine fra andre).

- Gjør nok øvingsoppgaver (Noen trenger å gjøre flere oppgaver enn andre for å henge med)

- Husk at matte er et modningsfag - så ikke heng etter! Mye bedre å være før klassen enn å henge etter.

- Ikke forvent resultat med en gang - det tar tid, så ikke gi opp med det første!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...