Sensai Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Hei kjære fotofolk. Jeg ønsker å beherske god blitsfotografering, så jeg anskaffet meg en Canon Speedlite 430X II. Den virker solid og fornuftig, bortsett fra et par ting (og her er det meg det skorter på, ikke blitsen): 1. Jeg trodde en blits var til for å kompensere for dårlig lys, slik at man kunne ta bilder i mørket med lav ISO. Men når jeg tester ut blitsens ulike innstillinger (dog litt haltende, foreløpig), må jeg fortsatt ha på ganske høy ISO (feks 5000) for å få et ålreit bilde. Skal det være sånn a? 2. Noe annet jeg ikke forstår er hvordan lysmåleren oppfører seg i forhold til blitsen. Jeg kan få helt fine bilder selv om måleren tilsier at bildet er veldig undereksponert. Åå jeg skjønner ikke. Har lett masse på youtube etter tutorials om dette, men jeg finner ingen som forklarer disse tingene. På forhånd takk til alle som gidder å forklare meg dette eller henvise til youtube-video (finner ikke selv) eller side som kan kaste litt (blits)lys over saken Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Hvilket kamera har du? Med Canon-hus har du typisk at huset som default velger lukker og blender som om det ikke var noe blits, med andre ord at blitsen fungerer som innfyllingslys. Hvis du går inn i C.Fn-menyen er det nok en innstilling der så kameraet kun velger lukkertider mellom 1/60 og 1/200 sekund, og så skal du nok få se bedre lys. Lysmåleren viser hvordan bildet blir uten blits - altså hvordan bakgrunnen som ikke blir opplyst av blitsen blir. Den kan ikke vite hvordan det blir med blits. Lenke til kommentar
Sensai Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Takk! Jeg har Canon 6D. C.FN-menyen må jeg sjekke ut ja, for slik det er nå velger huset ofte lukkertid på flere sekunder, noe som jo er litt håpløst uten stativ. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Du kan jo også teste ut blitsen på gamlemåten: 1: Still inn kameraet på 1/60 2: Velg et motiv 3: Velg ISO og blenderåpning ut fra avstanden til motivet (ledetall gitt ved ISO-verdi=blenderverdi x avstand) Ole Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Først må du sette blitse riktig i menyene i kameraet, jeg bruker ikonet som indikerer at jeg bruker blits både på og av kameraet "IR-kontrollert". Så setter jeg blitsen til ettl-auto og bruker bare lysstyrke-kontrollen i blitsen for å justere hvor sterk blitsen skal lyse, altså + eller -. På kameraet bruker jeg M for manuell og setter parameteren til lukker 1/60 til 1/250sec., blender f/5.6 og iso200, en blits gir en lukkertid på ca. 1/4000sec. og vil overstyre lukkertiden i kameraet, dette er selvfølgelig avhengig i hvor mye rundomkringliggende lyse det er på stedet, og om du vil ha blitsen som primær lyskilde eller bruke som et fyll inn lys. Her har du endel videoer som omhandler Canon blitsbruk. Endret 21. juli 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Velg "Flash sync speed in Av mode" til "1/60-1/180s", og deretter funker blitsen fint i Av-modus, også på lav ISO. Lenke til kommentar
Sensai Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Nå får jeg det til! Tusen takk alle sammen Men når jeg satte innstillingene til "1/60-1/180s" på kameraet, ville ikke huset ta bilder i noe annet enn 1/60. Hvorfor ikke? Jeg trodde det betydde at jeg skulle få velge alt mellom 1/60 og 1/180 selv, eller at kameraet skulle bestemme? Den sto fast på 1/60 uansett hvilke lysforhold jeg valgte. Måtte sette innstillingen på 1/80 sek (fast) for at det skulle bli brukbare bilder. Uten at jeg helt forstår hvorfor det hjalp Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Velg høyere ISO og større blender så eksponering uten blits ville gitt lukkertid under 1/60s, og kameraet velger lukkertid under 1/60s. Endret 21. juli 2014 av Trondster Lenke til kommentar
Epp Skrevet 30. juli 2014 Del Skrevet 30. juli 2014 (endret) Hei kjære fotofolk. Jeg ønsker å beherske god blitsfotografering, så jeg anskaffet meg en Canon Speedlite 430X II. Den virker solid og fornuftig, bortsett fra et par ting (og her er det meg det skorter på, ikke blitsen): 1. Jeg trodde en blits var til for å kompensere for dårlig lys, slik at man kunne ta bilder i mørket med lav ISO. Men når jeg tester ut blitsens ulike innstillinger (dog litt haltende, foreløpig), må jeg fortsatt ha på ganske høy ISO (feks 5000) for å få et ålreit bilde. Skal det være sånn a? 2. Noe annet jeg ikke forstår er hvordan lysmåleren oppfører seg i forhold til blitsen. Jeg kan få helt fine bilder selv om måleren tilsier at bildet er veldig undereksponert. Åå jeg skjønner ikke. Har lett masse på youtube etter tutorials om dette, men jeg finner ingen som forklarer disse tingene. På forhånd takk til alle som gidder å forklare meg dette eller henvise til youtube-video (finner ikke selv) eller side som kan kaste litt (blits)lys over saken Anbefalt lektyre: http://strobist.blogspot.no/2006/03/lighting-101.html Endret 30. juli 2014 av Epp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå