Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor varmt kan det være på arbeidsplassen

Indigo1

Anbefalte innlegg

Kan informere om at vi målte temperaturen til 38,6 grader kl 10.00 der vi jobber idag. Inne i en container, på ett lager.

Derav er det nok rundt 45 grader der inne kl 14.00, og da synes jeg vi begynner å snakke varmt. Tar du på veggene, brenner du deg faktisk litt.

En annen ting er at jeg irriterer meg over folk som sitter på ett kontor og klager over 25-30 grader, mens vi løfter 20 kg esker(i snitt 3000 av dem i en container) i 40 grader +/-.

Har forøvrig sjekka AML - står ingen ting om temperatur.

Jasså, så du har sjekka litt i AML du og ja.

Og hvor har du det fra at jeg jobber på et kontor? Les innlegget før du begynner å irritere deg unødig! Jeg jobber i en butikk, med høyt tempo og utpakking/bæring av varer på opptil 25kr. Det er kanskje ikke like ekkelt å jobbe så svetten renner og du er rød som en hummer i ansiktet i en container for deg selv, men når du skal henvende deg til en kunde mens du er akkurat sånn så skal jeg love deg at det faktisk ikke er noe stas. Hverken for meg eller kunden.

Men jada, det finnes alltid noen som har det verre vettu. Men jeg driter litt i det faktisk når du har valgt å

pelle jordbær på åkern, beise din bestemors terrasse eller sveise ute i et høl så får du også regne med at det kan regne, tordne og bli sol. Jeg jobber innendørs og forventer ikke å bli våt av regn, truffet av lyn eller solbrent. Heller ikke svette bort, vi har kommet litt for langt inn i den teknologiske tidsalder.

Men det var liksom ikke poenget med at jeg startet denne tråden. Men jeg ser at det er visst flere som føler for å sutre litt (selv om det pakkes litt inn).

Men jeg kjenner at jeg blir litt irritert over at noen prøver å insinuere at det er vondt i viljen som er grunnen til at jeg skriver dette. At jeg prøver å finne en grunn til å gå hjem. Nei, det er ikke. Jeg ønsker et svar på om det er greit at det er så varmt at man kan risikere å få migrene. Alle merker det jo på innsatsen, det er ingen som orker å stå på, det er tilogmed vanskelig å tenke. Kundene klager også over varmen, flere har forlatt butikken pga den.

I min jobb er jo i et butikklokale, vi er ganske få på jobb. Kan ikke bare sette meg ned på pauserommet når jeg kjenner at det renner på ryggen og jeg får vondt i hodet. Det er ganske enkelt ikke sånn man behandler kunder. Ikke kan jeg ta en dusj og ikke kan jeg stå foran en vifte. Jeg jobber sammenhengende i 4-5 timer, uten stans. Vi fikk is en periode, men så klaget 1 kunde på is-spising i butikken så da ble det slutt på det.

Men det har kommet mange gode forslag, men ingen jeg kan bruke dessverre. Hadde håpet det hadde sittet en jurist her som hadde kommet med noe lurt å slå i bordet med. Senterledelsen burde ha noen forpliktelser i lokalene de leier ut til folk og dyr. Det var synd, men det blir snart bedre for en stund. Selv om det kommer en ny sommer...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, i det øyeblikket du får smerter PGA din jobb har du all rett til å avbryte den kunden du hjelper for og sette deg ned eller gjøre tiltak for å kvitte deg med denne smerten. Dette er en ting du og dine kolleger burde begynne med om ikke sjefen vil gjøre noe tiltak.

Lenke til kommentar

Som sagt så kan du slå i bordet med arbeidsmiljøloven dersom arbeidsmiljøet ikkje lenger er tilfredsstillande (feks pga varme).

Men nøyaktig når arbeidsmiljøet ikkje lenger er tilfredsstillande vil variere med mykje meir enn berre temperaturen.

Det som er avgjerande er om varmen er slik at sjuk av den, eller om det berre er komforten som det går utover.

I ein butikk vil det i tillegg være fornuftig å sjå på lønnsomheita når det er så varmt. Om kundane uteblir og dei ansatte er uproduktive i varmen så vil det være fornuftig å gjere grep for å få betre lønnsomheit.

Lenke til kommentar

Snip

Altså vil du bare ha svar som støtter din sak, og ikke de som ikke støtter den?

"Stikke hode i sanden mentalitet"

Sannheten er jo, at din jobb på ingen måte er ille. Det er nok av eksempler i tråden som påperker at det jobbes forsvarlig i mye værre temperaturer enn det du forteller om, og du har ingen "fakta" å slå i bordet med. Problemet er at du ikke er vant til å jobbe i slike temperaturer, ikke at tmeperaturene ikke egner seg til å jobbe i.

Videre så jober du i dyrebutikk? Så lnge dyrene har tilgang til vann så er det ikke noe problem for dem.

Angående deres egen arbeidsinnsats så nytter det ikke å klage her på liten bemanning, det må dere ta opp med sjefen deres. Om dere er for få på jobb til å få tilstrekkelig med pauser til å klare å jobbe i nevnte temeperatur så må han sette opp felre vakter, eller dere må la kundene vente. Så enkelt er det.

Men det må dere ta opp med sjefen selv. Forklar situasjonen om at arbeidsforholdene er som de er, og hva det fører til, dårlig kundebehandling, dårlig helse, lav arbeidsinnsats etc. Dersom jobbforholdene ikke endres, og dette fører til migrene og sterk hodepine så tar du ut egenmelding, evt sykemelding, og så får sjefen ta følgene av dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan informere om at vi målte temperaturen til 38,6 grader kl 10.00 der vi jobber idag. Inne i en container, på ett lager.

Derav er det nok rundt 45 grader der inne kl 14.00, og da synes jeg vi begynner å snakke varmt. Tar du på veggene, brenner du deg faktisk litt.

En annen ting er at jeg irriterer meg over folk som sitter på ett kontor og klager over 25-30 grader, mens vi løfter 20 kg esker(i snitt 3000 av dem i en container) i 40 grader +/-.

Og hvor har du det fra at jeg jobber på et kontor? Les innlegget før du begynner å irritere deg unødig! Jeg jobber i en butikk, med høyt tempo og utpakking/bæring av varer på opptil 25kr. Det er kanskje ikke like ekkelt å jobbe så svetten renner og du er rød som en hummer i ansiktet i en container for deg selv, men når du skal henvende deg til en kunde mens du er akkurat sånn så skal jeg love deg at det faktisk ikke er noe stas. Hverken for meg eller kunden.

Men jada, det finnes alltid noen som har det verre vettu. Men jeg driter litt i det faktisk når du har valgt å

pelle jordbær på åkern, beise din bestemors terrasse eller sveise ute i et høl så får du også regne med at det kan regne, tordne og bli sol. Jeg jobber innendørs og forventer ikke å bli våt av regn, truffet av lyn eller solbrent. Heller ikke svette bort, vi har kommet litt for langt inn i den teknologiske tidsalder.

Men det var liksom ikke poenget med at jeg startet denne tråden. Men jeg ser at det er visst flere som føler for å sutre litt (selv om det pakkes litt inn).

Men jeg kjenner at jeg blir litt irritert over at noen prøver å insinuere at det er vondt i viljen som er grunnen til at jeg skriver dette. At jeg prøver å finne en grunn til å gå hjem. Nei, det er ikke. Jeg ønsker et svar på om det er greit at det er så varmt at man kan risikere å få migrene. Alle merker det jo på innsatsen, det er ingen som orker å stå på, det er tilogmed vanskelig å tenke. Kundene klager også over varmen, flere har forlatt butikken pga den.

I min jobb er jo i et butikklokale, vi er ganske få på jobb. Kan ikke bare sette meg ned på pauserommet når jeg kjenner at det renner på ryggen og jeg får vondt i hodet. Det er ganske enkelt ikke sånn man behandler kunder. Ikke kan jeg ta en dusj og ikke kan jeg stå foran en vifte. Jeg jobber sammenhengende i 4-5 timer, uten stans. Vi fikk is en periode, men så klaget 1 kunde på is-spising i butikken så da ble det slutt på det.

Men det har kommet mange gode forslag, men ingen jeg kan bruke dessverre. Hadde håpet det hadde sittet en jurist her som hadde kommet med noe lurt å slå i bordet med. Senterledelsen burde ha noen forpliktelser i lokalene de leier ut til folk og dyr. Det var synd, men det blir snart bedre for en stund. Selv om det kommer en ny sommer...

Innlegget mitt var på ingen måte rettet mot deg - da hadde jeg quotet deg. Derimot var det mer som en opplysning.

Jeg vet forøvrig ikke hvor grensen går for at man kan avbryte arbeidet, og skulle gjerne likt og visst det!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg vet hva du snakker om. Var 30 grader i butikklokalet, lite bemanning som alltid , svetten siler og sminka renner. I tillegg til at arb. klær er laget av tykt materiale. Er en i tillegg litt syk fra før så er det jæ****. +++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...