Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor varmt kan det være på arbeidsplassen

Indigo1

Anbefalte innlegg

På jobben min så er det mellom 27-33 grader på sommeren. Det er og veldig høy luftfuktighet så det blir ufattelig klamt der. Etter en arbeidsdag er jeg fysisk uvel.

Leser på arbeidstilsynets sine sider at det anbefales ikke mer enn 26 grader når det utføres fysisk hardt arbeid. Men det står ikke noe om en maksgrense....

Den lufta vi får inn er lufta direkte utenfra og svaret fra senterledelsen (som er ansvarlige for lokalet) når vi tok opp dette var i duren "Å ja, det er 31 grader ute og 28 grader inne, det kunne vært verre"

Noen som har noen råd om hva vi kan gjøre for å løse dette?

Jeg kan og nevne at vi holder dyr der, og jeg anker meg på dem og.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ift dyra; kontakt Mattilsynet, evt send dem en anonym bekymringsmelding. Da vil man (forhåpentligvis) få ei avklaring på om dyra har det greit.

Når det gjelder deg, så har du såvidt jeg vet lite å slå i bordet med her. 26 grader er en anbefaling, ikke et absolutt krav, og om det er spesielle forhold og arbeidsgiver hjelper med å sørge for tilgang til drikke, nok pauser osv så kan det godt være innafor. Men her også ville jeg vurdert å kontakta Arbeidstilsynet direkte og bedt dem vurdere din arbeidsplass spesielt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter med det samme på min arbeidsplass. Jobber på fabrikk hvor jeg må trå til fysisk arbeid. Er vel 26+ grader der.

Pleier å dusje kroppen min mens jeg jobber for å holde riktig temperatur i kroppen. Rart ikke folk besvimer :p

Heldigvis har vi tilgabg til iskaldt vann(drikke) og pauser(personlig behov)

Endret av probin
Lenke til kommentar

Så lenge det er mulig å ta drikkepauser etter eget behov uten at det blir sett ned på eller trukket i lønn, så tror jeg dette skal gå. Men hvis man må drive fysisk arbeid i 4 timer i strekk i slik varme, så spørs det ikke om arbeidstilsynet har en formening om situasjonen.

Ang dyrene, så spørs det ikke om de har de bedre enn dere (så lenge de selv får velge hva de skal gjøre da..)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Still deg og spørsmålet om hva som faktisk kan gjøres for å få ned temperaturen. Det kan bli ganske dyrt bare å få senket temperaturen med noen grader, og mtp at dette kun er ett par dager i året så blir det dyrt. Vifter(til ett par hundre) kan hjelpe veldig, og kanskje mobilt klimaanlegg kan vurderes. Men husk at de sistnevnte ofte bråker mye, og da må man vurdere hva som er verst, temperaturen eller støyen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

30 grader inne i dag, holder på å kollapse på jobb. Det er jo begrenset for hvor mye jeg kan utdype ting her, men det er ikke muligheter for dusj, vi lemper varer på opptil 25kg. Mye kundekontakt og lav bemanning gjør at det stort sett blir 1 matpause på 30min i løpet av en 8 timers dag. For de som jobber deltid snakker vi ingen pause på 4 eller 5 timer. Vi får selvsagt drikke når vi vil (mellom kundene), men det er det.

Et stort problem er at vi har en eier som ikke ønsker å bruke en krone på bedriften med mindre vedkommende må (blir presset av en myndig instans). Og det er et stort område så en gulvvifte har ingen effekt bortsett fra det øyeblikket vi går forbi den. Vi trenger å kjøle ned luften.

Det er jo i tillegg mye vann i butikken, så luftfuktigheten er typ regnskog. I dag har jeg vært fuktig fra jeg kom til jeg gikk. Det er jo helt tragisk at det ikke finnes en maksgrense innendørs:(

Kan jo vurdere å kontakte arbeidstilsynet, men er redd de heller ikke kan gjøre stort når det ikke er lovfestet.

Nei, det blir jo bedre når denne varme sommeren er over, og en ting er sikkert, jeg jobber IKKE der neste sommer. Men det er det jo noen andre som gjør.... :(

Jeg kan jo nevne at jeg jobber i t-skjorte der hele vinteren, da er det perfekt tempeatur i forhold til det fysiske, tenk dere for en bakerovn det er snakk om nå

Lenke til kommentar

Det var en sak om det på Dagsrevyen idag faktisk. Arbeidstilsynet får masse telefoner om temperatur på arb.plasser, når folk kan gå hjem pga varme etc. Svarene er 100% av gangene at t ikke er noe hjemmel i norsk lov som omhandler Max tillatt temperatur før man kan "gå hjem"

Lenke til kommentar

Hvis du er fuktig etter en dag med 7.5 timer med fysisk arbeid, så kan det ikke være så varmt.. Jeg skulle beise min mormors terrasse for to uker siden, 5 etg med 3 vegger og sola midt på. Svetten begynte å renne akkurat i det jeg satt mine bein utpå terrassen.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen andre enn du selv som bestemmer om du skal jobbe til du kollapser. Hvorfor stopper du ikke opp i blant med jobbingen og tar deg en 5-minutter i ny og ned og prøver å kjøle deg ned? Kjøp den ene gulvvifta, hiv innpå pauserommet deres og sett deg der i 5 minutter mens du drikker noe kaldt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror mange har sett nyhetsreportasjer far India etc der folk kan dra hjem hvis det er 35-40 grader ute, og tror vi har samme "rettigheten" her ved rundt 30 grader. Men det fins ikke noen "gå hjem og ta En pils i sola du, Nilsen" regel her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei det er ikkje noken makstemperatur for arbeidsplassen, men det er krav til at arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig.

Dette vil kunne føre til at feks verneombudet kan stenge arbeidsplassen om det er uforsvarlig å jobbe der.

Men arbeidsgiver kan også iverksette kompanserande tiltak.

Lenke til kommentar

Det var en sak om det på Dagsrevyen idag faktisk. Arbeidstilsynet får masse telefoner om temperatur på arb.plasser, når folk kan gå hjem pga varme etc. Svarene er 100% av gangene at t ikke er noe hjemmel i norsk lov som omhandler Max tillatt temperatur før man kan "gå hjem"

Problemet med en makstemperatur er at det skaper problemer for veldig mange jobber.

F.eks smelteverk ville måtte stengt, glassblåsing vært umulig osv.

Utendørsarbeid ville også vært umulig store deler av sommeren. Det er generellt sett mange som må jobbe i høy varme.

Hadde samme problem i min forrige jobb, sjefen sin løsning(ettersom oppgradering av ventilasjonsanlegget kostet millioner og tok tid å få i gang), var rett og slett is.

Vi fikk pinne-is når det var varmt, enkel og billig løsning som gir en liten pause fra varmen...

Evt. hva med å høre om sjefen kan investere i en isbitmaskin, så dere kan fylle opp vannflasker med isbiter og drikke? Dyrene kan ha godt av det samme i varmen, vann med is.

Lenke til kommentar

Å være sveiser i en byggegrop som er 5-10 meter ned i bakken som gjør at vinden ikke gjør stort med temperaturen som er nede der kan jeg love deg at får 30 gradene du har der du jobber til å være kjølig!

Men så tar jeg gjerne med meg 2-3 store vannflasker med vann og har med ned som jeg drikker av.

Lenke til kommentar

Kan informere om at vi målte temperaturen til 38,6 grader kl 10.00 der vi jobber idag. Inne i en container, på ett lager.

Derav er det nok rundt 45 grader der inne kl 14.00, og da synes jeg vi begynner å snakke varmt. Tar du på veggene, brenner du deg faktisk litt.

En annen ting er at jeg irriterer meg over folk som sitter på ett kontor og klager over 25-30 grader, mens vi løfter 20 kg esker(i snitt 3000 av dem i en container) i 40 grader +/-.

Har forøvrig sjekka AML - står ingen ting om temperatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...