Indigo1 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 I butikken jeg jobber opplever vi til stadighet at butikkeieren tar penger ut av kassa. Det har vært til bl.a tannlege og en gang jeg hadde oppgjøret lå det lapp om at det var tatt ut 2000kr til lønn. Skal det ikke skattes av disse pengene? Er dette lov? En annen ting jeg lurer på er at vedkommende stadig tar med seg varer ut av butikken uten at det registreres eller betales noe sted. Vedkommende har jo betalt innpris, den er jo grei, men det skal vel egentlig momses (uttaksmerverdiavgift) litt til staten og? Dette virker ikke helt stuerent, men jeg spør noen her som kan juss fordi jeg er i tvil. Og om dette bør meldes fra, til hvilken instans? Kan dette gjøres anonymt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Uttak til private utgifter og lønn er lov, forutsatt at det bokføres og innberettes slik at det reflekterer at det er nettopp private utgifter og lønn (og ikke "svinn", f.eks.). Det samme gjelder varer - dette skal både uttaksføres for mva, og uttaksføres for skatt; man skal skatte av differansen mellom "fordelaktig" firmainnkjøpspris og markedspris for forbrukere. Du kan melde fra til skattekontoret. Det kan du gjøre anonymt. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Men hva vet de ansatte om driften og regnskapet? Er jo dumt å beskylde eier hvis han har oversikt og kanskje fører egne bilag etter avtale med regnskapsfører så det blir riktig til slutt. På en annen side kan det være lurt å gjøre noe hvis det er juks og lureri - hvis det forsvinner varer og penger, så kan jo også jobb og firma forsvinne... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Og før dere melder ifra, tenk på konsekvensene det får for deg/dere. Desto mindre bedrift, desto mer problemer vil dere få uansett lovlighet eller ikke! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Er dette en egen butikk som drives helt alene eller den med i en butikkjede? Eier "eieren" butikken eller er han bare sjefen? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Ikke bland deg borti dette, det vil bare skape trøbbel for deg. Og du har strengt talt ikke så mye med det å gjøre. 3 Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Ikke bland deg borti dette, det vil bare skape trøbbel for deg. Og du har strengt talt ikke så mye med det å gjøre. Strengt tatt har vel alle ett visst ansvar å si i fra hvis man ser noe ulovlig bli gjort... 7 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Ikke bland deg borti dette, det vil bare skape trøbbel for deg. Og du har strengt talt ikke så mye med det å gjøre. Strengt tatt har vel alle ett visst ansvar å si i fra hvis man ser noe ulovlig bli gjort... Poenget er at TS ikkje har noen forutsetninger for å si at det er ulovlig, siden dette er ting som er lovlig dersom det gjøres riktig. 6 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Strengt tatt har vel alle ett visst ansvar å si i fra hvis man ser noe ulovlig bli gjort... Du sitter på en fryktelig høy hest nå, pass deg så du ikke ramler Lenke til kommentar
hean Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Strengt tatt har vel alle ett visst ansvar å si i fra hvis man ser noe ulovlig bli gjort... Du sitter på en fryktelig høy hest nå, pass deg så du ikke ramler Eselet jeg sitter på er langt fra høyt, når nedi bakken med bena og bena mine er kort... sier ikke jeg selv ville gått videre med en slik sak men å si at TS strengt tatt ikke har noe med dette å gjøre... det er rett og slett feil, ikke bare strengt tatt men feil!! Endret 21. juli 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Poenget er at TS ikkje har noen forutsetninger for å si at det er ulovlig, siden dette er ting som er lovlig dersom det gjøres riktig. Det er lovlig hvis det gjøres riktig, men kjennetegnet på butikkeiere som gjør ting riktig er at de for det meste ikke gjør det på denne måten. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Hvis en butikkeier tar fra kassa, so what? None of your business. Pass dine egne saker, du har sikkert noen svin på skogen selv også. En ubetydelig medarbeider som sier ifra hva tror du han gjør da, sparker han selvsagt. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Poenget er at TS ikkje har noen forutsetninger for å si at det er ulovlig, siden dette er ting som er lovlig dersom det gjøres riktig. Det er lovlig hvis det gjøres riktig, men kjennetegnet på butikkeiere som gjør ting riktig er at de for det meste ikke gjør det på denne måten. Ja, men om TS ikkje veit at det blir gjort på feil måte så skal han være jæla forsiktig. 1 Lenke til kommentar
Indigo1 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 Blitt en diskusjon her ja. Jeg synes ikke man skal stikke hodet i sanden når det skjer noe ulovlig. Man har visse forpliktelser som samfunnsborger. Jeg kan faktisk med hånden på hjertet si at jeg ikke har noen svin på skogen selv. Jeg skjønner ut fra innleggene til kremt at han ikke virker helt fremmed for litt snusk. Synes nesten det virker som noen skal prøve å skremme meg fra dette, men at jeg skal være jævla forsiktig, det kan skape trøbbel ol. Altså, jeg blir ikke veldig redd for dette, hva er det verste som kan skje? Jo, at vedkommende har svindlet til seg så mye at vedkommende ikke lenger kan drive butikken, i verste fall kanskje havne i fengsel. Ikke at jeg ønsker sånt, men om det skulle skje, så har jo vedkommende gjort noe galt og må stå for det. Jeg er ikke typen til å stå å se på skattesnusk, jeg betaler såpass mye selv at jeg synes ikke andre skal snike seg unna, men fortsatt kreve alle samfunnsgodene. Hadde jeg vært 100% sikker så hadde jeg ikke skrevet et såpass ydmykt innlegg som gjorde, for jeg kan selvsagt ikke vite helt sikkert at det ikke blir ført opp på et eller annet vis. Men det jeg vet er at rutinene for de ansatte er noe helt annet, og de er veldig stuerene. Hvorfor gjør ikke eieren det på samme måte. Jeg tenker det samme som Krikkert som skrev. "Det er lovlig hvis det gjøres riktig, men kjennetegnet på butikkeiere som gjør ting riktig er at de for det meste ikke gjør det på denne måten." Fikk jo svar på spørsmålet mitt i første innlegg. Det jeg ønsker er egentlig å gi et anonymt tips, og etterlyse et bokettersyn av bedriften. Etter hva jeg vet, så blir man tilfeldig plukket ut innimellom. Det er vel en grunn til at alle kvitteringer må spares på i 10år? Finner de ikke noe galt under ettersynet, så er det jo ikke noe å bekymre seg over. Eller er det ikke sånn det fungerer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Blitt en diskusjon her ja. Jeg synes ikke man skal stikke hodet i sanden når det skjer noe ulovlig. Man har visse forpliktelser som samfunnsborger. Jeg kan faktisk med hånden på hjertet si at jeg ikke har noen svin på skogen selv. Jeg skjønner ut fra innleggene til kremt at han ikke virker helt fremmed for litt snusk. Synes nesten det virker som noen skal prøve å skremme meg fra dette, men at jeg skal være jævla forsiktig, det kan skape trøbbel ol. Altså, jeg blir ikke veldig redd for dette, hva er det verste som kan skje? Jo, at vedkommende har svindlet til seg så mye at vedkommende ikke lenger kan drive butikken, i verste fall kanskje havne i fengsel. Ikke at jeg ønsker sånt, men om det skulle skje, så har jo vedkommende gjort noe galt og må stå for det. Jeg er ikke typen til å stå å se på skattesnusk, jeg betaler såpass mye selv at jeg synes ikke andre skal snike seg unna, men fortsatt kreve alle samfunnsgodene. Fikk jo svar på spørsmålet mitt i første innlegg. Det jeg ønsker er egentlig å gi et anonymt tips, og etterlyse et bokettersyn av bedriften. Etter hva jeg vet, så blir man tilfeldig plukket ut innimellom. Det er vel en grunn til at alle kvitteringer må spares på i 10år? Finner de ikke noe galt under ettersynet, så er det jo ikke noe å bekymre seg over. Eller er det ikke sånn det fungerer? Altså,de fleste av oss vil ikke skremme deg fra å gjøre det du mener er riktig, men det verste som kan skje er at du får sparken fra jobb! Det er mange flotte lover her til lands som skal beskytte en arbeidstaker, men det finnes også ekstremt mange useriøse arbeidssteder og ledere. Du må være klar over at i det øyeblikket du sier ifra, anonymt eller med fult navn så risikerer du med stor sannsynlighet å havne i et dårlig lys på arbeidsplassen, med mindre vi snakker 10+ ansatte her. Men uansett hva du gjør, tenk igjennom det grundig og gjør så hva du mener er riktig, bare husk at det dessverre også kan få konsekvenser for deg. Lykke til Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Er det ingen som har foreslått det åpenbare? Spørre sjefen? Som et voksent menneske? "Jeg ser at du av og til tar penger rett ut av kassa, og jeg bare lurte på hvordan regelverket er rundt det?" Måten sjefen da reagerer på vil vel si deg en god del både om hvor lovlydig han er og hva slags personlighet han har. Dersom han faktisk driver med snusk vil han antakelig gjøre det hele til en ubehagelig situasjon og da vil du både kunne lete deg om etter en ny jobb og tipse kemnerkontoret med god samvittighet. Er han derimot en oppegående sjef vil han både anerkjenne din bekymring og forklare deg hvordan det han driver med foregår i lovlige former. 1 Lenke til kommentar
Indigo1 Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Er det ingen som har foreslått det åpenbare? Spørre sjefen? Som et voksent menneske? "Jeg ser at du av og til tar penger rett ut av kassa, og jeg bare lurte på hvordan regelverket er rundt det?" Måten sjefen da reagerer på vil vel si deg en god del både om hvor lovlydig han er og hva slags personlighet han har. Dersom han faktisk driver med snusk vil han antakelig gjøre det hele til en ubehagelig situasjon og da vil du både kunne lete deg om etter en ny jobb og tipse kemnerkontoret med god samvittighet. Er han derimot en oppegående sjef vil han både anerkjenne din bekymring og forklare deg hvordan det han driver med foregår i lovlige former. Hadde du kjent vedkommende hadde du ikke kommet med dette forslaget. Men i andre tilfeller kunne det sikkert fungert. Er 10+ på jobb, og det er maaaaaange fler som har historie der og har sett litt av hvert. Jeg er på vei til å si opp, har ingenting å tape. Men dette handler ikke om meg. Det handler om at det med stor sannsynlighet foregår endel snusk, og det er jo en borgeplikt å melde fra om sånt. Er det sånn at man kan ringe skattemyndighetene og be dem ta et bokettersyn av bedriften? Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Er det ingen som har foreslått det åpenbare? Spørre sjefen? Som et voksent menneske? "Jeg ser at du av og til tar penger rett ut av kassa, og jeg bare lurte på hvordan regelverket er rundt det?" Måten sjefen da reagerer på vil vel si deg en god del både om hvor lovlydig han er og hva slags personlighet han har. Dersom han faktisk driver med snusk vil han antakelig gjøre det hele til en ubehagelig situasjon og da vil du både kunne lete deg om etter en ny jobb og tipse kemnerkontoret med god samvittighet. Er han derimot en oppegående sjef vil han både anerkjenne din bekymring og forklare deg hvordan det han driver med foregår i lovlige former. Hvis kun du ser det åpenbare... kanskje det ikke er så åpenbart likevel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå