[email protected] Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 CPU går till 100 grader rett etter boot når ingen tunge programmer kjører. Tenkte kanskje kjølingen NXZT X60 ikke var godt nok festet (Selv om den har vært det i 11 måneder nå). Copperplaten til X60 er like varm som CPUen så da er det vel god kontakt? MEN kjøeelementet væsken blir fraktet til er veldig kjøling (18 grader). Kan det hende de 2 slangene som frakter væske fra copperet til kjøleelementet med viftene ikke fungerer? Har ikke hatt noen problemer med PCen de 11 månedene jeg har hatt den. Satt sammen selv med komponenter fra komplett. MSI Z87 MPOWER MAX, Socket-1150 NZXT Kraken X60 All-in-One 280mm Kjøler Intel Core i7-4770K Processor Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Hva mener du går til 100 grader rett etter boot? Er den noengang ikke 100+?Hvis den poster umiddelbart på 100 C så er det åpenbart noe galt ja, og iom. at CPU ikke har rukket å bli varm, så må det jo da være noe rart med sensor? Endret 21. juli 2014 av Sectoid Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Nei er vel ikke umiddelbart sekundet etter boot, men ett minutt kanskje, VELDIG raskt ihvertfall. Kjenner jo også på X60 og CPU at det er en kokende temperatur. Er den noengang ikke 100+? HWmonitor og BIOS på MPOWER MAX hovedkort viser ikke mer enn 100 grader. Ligger og vipper mellom 98-100 grader. Men de parameterne viser vel ikke mer enn det uansett? Er kanskje defekt pumpe som nevnt da, kanskje bare sende inn til Komplett og håpe på rask respons. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Du har vell fortsatt stock kjøleren? Du kan forresten kjenne om pumpa vibrerer i det hele tatt! Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Du har vell fortsatt stock kjøleren? Du kan forresten kjenne om pumpa vibrerer i det hele tatt! Det er sant, har kjent vibrasjon tidligere Fulgte ikke med kjøler til 4770k. De tenkte sikkert at de som kjøper den CPUen alltid kjøper ny kjøler uansett, så de sparer seg for å legge det med Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Jeg må bare spørre, selv om jeg regner med du har kontroll. Du har kjølepasta mellom cpu og kopperelement? Lenke til kommentar
Nassuz Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 100 grader rett etter boot, det lukter som at blokka ikke har ordentlig kontakt mot cpu`n. Avmonter cpublokka,sjekk om kjølepastan er smørt utover med et jevnt trykk. Rengjør,ny pasta,monter og sjekk at du strammer jevnt og hardt nok når strammeskruene dras til. Eventuellt,sjekk slangene for event. knekker ol. Er det en knekk på slangen vil det ikke være sirkulasjon i loopen. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Rengjorde og la ny kjølepasta etter jeg først la merke til problemet, men ingen forbedring. Har heller ikke hatt usunne temperaturer de 11 månedene jeg har hatt PCen. Så når det har skjedd så plutselig er det sikkert pumpa som har sluttet å sirkulere væsken til kjøling, har ihvertfall sendt den til Komplett nå. Husker jeg valgte vannkjøling istedefor luft pga. den klossen med varmerør krasjet i RAMen, men burde kanskje se etter en passende luftkjøling, er ikke mye som kan gå feil der. Enkle er kanskje det beste i dette tilfellet Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Helt sikkert defekt pumpe. Tar som regel rundt 1 minutt før tempen får CPUen til å throttle uten pumpe til å sirkulere vannet. Omtrent det samme (om ikke litt kortere) det tar med en stock kjøler uten vifte. Med tusen ting som kan gå i en PC, så er "enkle er ofte det beste" litt vanskelig å få til i praksis. Selv om ja, pumpe er et av de svakeste leddene i en PC i og med at det er en tøffere mekanisk jobb . f.eks vifter har mye mindre last, og lettere å observere en feil. Uansett så har nok kvalitet litt å si. Du får ikke i nærheten av noe skikkelig kvalitet i noe billig ferdigoppsett. En grei pumpe ment for å vare mer enn et par år koster fort minst like mye som selve oppsettet. Kjøpte for snart et år siden en brukt pumpe for rundt tusenlappen. Var nok minst en 6-7 år gammel, og med litt kosmetisk rustfjerning så var den så god som ny. Varer nok sikkert i 10 år til, da Iwaki vet hva de driver med. Ellers har du pumper som Laing D5 som visstnok også har industriell bruk som er langt mer kritisk enn en PC. Endret 21. juli 2014 av Andrull 1 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Rengjorde og la ny kjølepasta etter jeg først la merke til problemet, men ingen forbedring. Har heller ikke hatt usunne temperaturer de 11 månedene jeg har hatt PCen. Så når det har skjedd så plutselig er det sikkert pumpa som har sluttet å sirkulere væsken til kjøling, har ihvertfall sendt den til Komplett nå. Husker jeg valgte vannkjøling istedefor luft pga. den klossen med varmerør krasjet i RAMen, men burde kanskje se etter en passende luftkjøling, er ikke mye som kan gå feil der. Enkle er kanskje det beste i dette tilfellet Du kan se på 212 evo, enkelt og billig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå