Gå til innhold

Samfunnets evige likegyldighet til den svakere mann

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Det er lenge siden jeg har skrevet her nå, men jeg ble bare så irritert av en artikkel jeg leste på forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2014/juni/395826

Her blir mannen som tør å klage på at kvinner og ulike minoriteter blir kvotert inn i utdanninger og til jobber stemplet som enten bare tragiske fattige mennesker som klager, eller noen som føler dem selv mer verdifull enn andre og har rett på et bedre liv. Jeg blir kvalm. Så nå går det ikke lenger an å kanskje bli litt irritert av at noen blir gitt en stilling eller utdanningsplass fordi de privilegerte mennene før holdt noen utenfor? Det er for svarte ikke den svake mannen som har diskriminert verken kvinner eller svarte i USA. Det er de sterke. Og det er som regel de svakere som blir kvotert ut av stillinger og utdanninger, da fordi de høyere klassene skal kunne føle seg snille. Mao blir disse ofret fordi de sterke føler for det i dag. Mens de uskyldige skal bli nektet studieplass eller en jobb fordi de ble født med feil kropp. Kan ikke disse privilegerte bli kvoter ut i steden!? Slik som denne Michael Kimmel!

Ellers er det en total likegyldighet. De blir kalt tragiske mennesker som ikke greier noe. Ja, de har sikkert ikke så mye personlig kapital, men for svingende, de er likevel mennesker. Som gjerne har lyst på litt respekt. En følelse av at de også er verdt noe likevel. Og det er hva mye handler om. Nemlig det at de er søppel, og de blir kallt søppel og skyld i sine egne problemer. Med ingen tegn på sympati. Mens kvinner og minoriteter blir diskriminert om de ikke greier noe. Så for jævlig kvalmt. Hudfarge og kjønn er ikke så gjennomgående årsaker til å ikke komme seg noen vei i livet. Likevel er sympatien der.

Det er neppe noen som lider mer av å bli født som noe i den vestlige verden, enn nettopp det å være svak eller en del av de lavere klasser, enn nettopp en vestlig mann. Så hvorfor er det ingen medfølelse? Hvorfor tar ingen til seg noe kritikk om samfunnets tendenser, bare fordi det ikke er en eller annen tullete sosialist-ape av en privilegerer mannlig student fra universitetet, som babler i vei om sine egne privilegert pga deres kjønn og hudfarge. Faen ta, du er privilegert din ape, det betyr ikke at noen andre er det! Ta rosen din, og putt den i rassen.

Jeg var (merk var) selv innvandrings-kritiker og i mot mange feministiske ideer, det betyr ikke at jeg ser på noen som mindre verdifulle. Det handler om at jeg rasjonelt sett kom til andre svar basert på mitt gamle verdisyn. Ikke at jeg hadde et irrasjonelt hat. I dag tenker jeg annerledes, av forskjellige grunner.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var (merk var) selv innvandrings-kritiker og i mot mange feministiske ideer, ...

:love:

On topic: Det er åpenbart en av de store utfordringene i det moderne teknologisk samfunnet: Hva byr vi de fattige unge menn. De kan ikke reise til sjøs lenger, ingen er hjelpemann på lastebil, "yrkesskolen" er blitt for teoretisk; istedet blir de gående gatelangs og lete etter årsaken. Og da er man lett bytte for omreisende selgere av slangeolje og lettvinte forklaringer.

Kimmel har rett i at dette ikke er et nullsumsspill, det blir ikke færre jobber for Ola av flere innvandrere, uten at det gjør kvotering uproblematisk. Og han har rett: Det er ikke kvnner og innvandrere som har tatt "deres" jobber, den triste sannheten er at de ikke finnes lenger.

Jeg har selv et par fillenevøer som ikke fikser skolen. Dagens samfunn har fine diagnoser og akronymer som forteller hvorfor de ikke fikser den. Men det har ingen gode tilbud til noe de ville fikset. De er nevenyttige, ivrige og arbeidssomme for alderen, men hvor står de hvis de i verste fall går ut av 10. klasse med en diagnose istedet for ståkarakterer?

Edit: Jeg var hjelpemann selv, etter at jeg droppet ut av gymnaset. Senere var jeg postbud, portør, laboratorieassistent, lagerarbeider. Alt sammen jobber jeg fikk på mitt ærlige ansikt og arbeidsvilje. Og ettehvert referanser.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter det twfa sier, og vil føye til at det nok er en situasjon for disse gutta som havner utenfor der de vil oppleve det som ydmykende å ende opp som "tapere" i mange andre sammenhenger fordi de ikke klarer å hevde seg innen noe yrke.

Lite penger, lite status og lav verdi på "sjekkemarkedet" tærer nok for mange noe voldsomt på egoet og oppleves helt sikkert vondt. Om man da i tillegg møter fordømmelse om man kommer med berettiget kritikk og føler seg idiotforkart er det klart det kan bikke over for en del. Hva løsningen skulle være vet jeg ikke. Personlig tror jeg det ville hjelpe noe om man tonet ned likestillings og feminisme-jaget, men faktum er jo uansett at flere unge menn vil havne utenfor av de grunnene Geir nevner, og jeg kan ikke se noen enkel måte for samfunnet å tilpasse seg disse.

Lenke til kommentar

Jeg var (merk var) selv innvandrings-kritiker og i mot mange feministiske ideer, ...

:love:

On topic: Det er åpenbart en av de store utfordringene i det moderne teknologisk samfunnet: Hva byr vi de fattige unge menn. De kan ikke reise til sjøs lenger, ingen er hjelpemann på lastebil, "yrkesskolen" er blitt for teoretisk; istedet blir de gående gatelangs og lete etter årsaken. Og da er man lett bytte for omreisende selgere av slangeolje og lettvinte forklaringer.

Kimmel har rett i at dette ikke er et nullsumsspill, det blir ikke færre jobber for Ola av flere innvandrere, uten at det gjør kvotering uproblematisk. Og han har rett: Det er ikke kvnner og innvandrere som har tatt "deres" jobber, den triste sannheten er at de ikke finnes lenger.

Jeg har selv et par fillenevøer som ikke fikser skolen. Dagens samfunn har fine diagnoser og akronymer som forteller hvorfor de ikke fikser den. Men det har ingen gode tilbud til noe de ville fikset. De er nevenyttige, ivrige og arbeidssomme for alderen, men hvor står de hvis de i verste fall går ut av 10. klasse med en diagnose istedet for ståkarakterer?

Edit: Jeg var hjelpemann selv, etter at jeg droppet ut av gymnaset. Senere var jeg postbud, portør, laboratorieassistent, lagerarbeider. Alt sammen jobber jeg fikk på mitt ærlige ansikt og arbeidsvilje. Og ettehvert referanser.

Enkelte vil etter hvert se nytten av å ha en viss mengde teoretisk ballast. Da jeg gikk på videregående var det to stykker som fikk lov til å være med i timene som var en 5-6 år eldre enn oss andre - de klassiske skoletaperne, som nå har fått motivasjonen til å gjøre en innsats.Forhåpentligvis er det flere som tenker slik etter hvert.

Jeg syns det er et godt tegn at de gamle, manuelle jobbene forsvinner, slik at mer tankekraft frigjøres. Man må selvsagt tilpasse seg arbeidsmarkedet, selv om det gjør at man må jobbe med ting man ikke liker.

Lenke til kommentar

Snip....

Nytten ser de nok etterhvert. Men hva hvis man rett og slett ikke evner? Det er lett å si at man burde, men det fordrer at man kan. Selv var jeg 26 når jeg så lyset og gikk tilbake til skolebenken. (Voksengym.) For meg gikk det greit, selv om jeg endte opp med en kortere utdannelse enn jeg nok kunne ønsket i ettertid. (Giftemål, barn og godt arbeidsmarked kom i veien for videre studier.) Men vi må innse at enkelte vil falle utenfor. Og det er et problem.

Ja, det er godt at folk ikke lenger "må" drive med manuelt arbeid uten teoretisk skolegang. Men det er litt dumt at de ikke lenger "kan".

Lenke til kommentar

Snip....

Nytten ser de nok etterhvert. Men hva hvis man rett og slett ikke evner? Det er lett å si at man burde, men det fordrer at man kan. Selv var jeg 26 når jeg så lyset og gikk tilbake til skolebenken. (Voksengym.) For meg gikk det greit, selv om jeg endte opp med en kortere utdannelse enn jeg nok kunne ønsket i ettertid. (Giftemål, barn og godt arbeidsmarked kom i veien for videre studier.) Men vi må innse at enkelte vil falle utenfor. Og det er et problem.

Ja, det er godt at folk ikke lenger "må" drive med manuelt arbeid uten teoretisk skolegang. Men det er litt dumt at de ikke lenger "kan".

Det fleste har evner i bunnen, SÅ forskjellige er ikke vi mennesker. Det handler mer om motivasjon og indre drivkraft til å gjøre det som trengs for å oppnå en viss suksess. Jeg har aldri kunnet fordra skjønnlitteratur, men jeg gjorde det som var nødvendig for å få en grei karakter på særemnet - selv om det var en GOD del timer der jeg gjorde meget motvillig og uten lyst overhodet, men fordi jeg visste jeg bare måtte karre meg gjennom det. Jeg brukte også en juleferie til å regne en halv fysikkbok da prøveresultatene uteble. Må man så må man. De færreste strykkandidater har jobbet timesvis etter skolen hver dag for å prøve å bestå faget.

Forøvrig betyr jo ikke "praktisk anlagt" at vedkommende er blottet for evne til nytenkning. Sånn sett kan man jo være i stand til å finne på noe klokt som gir kroner i kassen selv om man ikke har masse teoribakgrunn. Det som hvertfall er kroken på døren er å kaste inn håndkleet uten å ha prøvd skikkelig!

Lenke til kommentar

Siden tråden allerede er kjørt trygt inn i offtopicland... En av hovedgrunnene til at så mange havner på helt feil hylle (eller helt nederst under nedreste hylle) under/etter videregående skole er "retten til (3-årig) videregående opplæring"! Er du en helt normal skolelei 15-åring, fra ett litt "belastet hjem", har noen kompiser som tilhører sammfunnets skyggeside og/eller har ADD/ADHD/konsentrasjonsvansker/drittlei/etc(med eller uten diagnose) så er du nesten garantert å få lov til å slippe de fagene du sliter mest med (vanligvis engelsk og matte) på ungdomsskolen og så havne på "yrkesfag" på videregående. Når du da først er der så er det "ingen" som bryr seg ett sekund så lenge faglærerene dine ikke slår alarm (det gjør de ofte, men ikke ofte nok), og om faglærerene skulle oppdage noe er det uansett lite å gjøre; det er ikke lett å ta igjen 10 års skolegang fra slutten av august til begynnelsen av juni...

Probelemet med retten til videregående opplæring, kommer inn ved at den betyr at billigste/letteste utvei for "alle" (untatt deg) er å stappe deg inn i på VGS og så håpe att du dukker opp ofte nok til å få brukt opp dine 3 år med rettighet og så "husj, avgårde med deg-.... inn på ett annet budsjett!!". Dette skjer år etter år med 10-tusenvis av norske ungdommer og selv om "vi" faktisk får 2 av 3 av disse "håpløse tilfellene" gjennom VGS med brukbart resultat, forbedret selvbilde og helk OK muligheter så står vi igjen med 1 av 3 som faller ut. Mange av de som faller ut trenger ikke mer enn å bli 2-3 år eldre før de er klare for å komme videre, problemet er att da har de allerede brukt opp "retten til (3-årig) videregående opplæring" og havner i en eller annen kø hos NAV eller fengselsvesenet eller noe slikt.

Løsningen er jeg ikke sikker på, men at noe er galt er jeg helt sikker på.....

P.S: jeg er mattelærer på yrkesfag på VGS.

Lenke til kommentar

Det finnes da mulighet til å utsette videregående? Jeg tror ikke man er pliktig til å ta det rett etter ungdomsskolen. Sånn sett er det ikke noe i veien for at enkelte kan fly i skjørtene til mamma i noen år før de føler seg klare. Fristen er at opplæringen må ha startet før fylte 24 år, så man har god tid.

Lenke til kommentar

Det finnes muligheter til "alt", men hva som er sånn passe enkelt å få til i praksis er ikke like omfattende. Realiteten er at enten begynner du på videregående på ett eller annet vis, eller så må du ha ekstremt ressursterke foreldre i bakhånd om du ikke skal "tvinges" inn noe du ikke aner hva er... Å bare gjøre ingenting, gjøre forefallende arbeid på gården til naboen eller noe annet er "så godt som umulig" om du ikke har støtte fra ressurssterkt hold, og har du det klarer du gjerne VGS uten store problemer uansett...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når jeg tenker tilbake til mitt opphav, så kan jeg ikke huske at mine bestefedre eller mødre kom så langt at de kunne si; dette er helt meningsløst (om livet og tilværelsen) - og min far kunne si det først når han var langt opp i åra - jeg for min del, begynte å tvile for ca 15 år siden, og er nå helt sikker ;) - men er jo også over "middagshøyden" i en alder av passert femti. Men det jeg altfor ofte hører av det jeg kaller "ungdom", er at livet er totalt meningsløst og gir ikke noe håp ..

skummel utvikling

Lenke til kommentar

Når jeg tenker tilbake til mitt opphav, så kan jeg ikke huske at mine bestefedre eller mødre kom så langt at de kunne si; dette er helt meningsløst (om livet og tilværelsen) -[....]

skummel utvikling

[OT] Neida, ikke skummelt i det hele tatt, jeg har sett på tilværelsen som fullstendig meningsløs i over halve livet så langt (sånn går det når far får deg til å lese Zapffe som 15-åring...) og ser ikke på det som noe problem. At alt er uten mening betyr ikke at vi ikke kan prøve å ha det litt sånn passe OK på reisen.[/OT]

Edit: og håp? Hva er det? Alle skal nå dø og kjipe stunder slipper ingen unna

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg har skrevet her nå, men jeg ble bare så irritert av en artikkel jeg leste på forskning.no: http://www.forskning.no/artikler/2014/juni/395826

Her blir mannen som tør å klage på at kvinner og ulike minoriteter blir kvotert inn i utdanninger og til jobber stemplet som enten bare tragiske fattige mennesker som klager, eller noen som føler dem selv mer verdifull enn andre og har rett på et bedre liv. Jeg blir kvalm. Så nå går det ikke lenger an å kanskje bli litt irritert av at noen blir gitt en stilling eller utdanningsplass fordi de privilegerte mennene før holdt noen utenfor? Det er for svarte ikke den svake mannen som har diskriminert verken kvinner eller svarte i USA. Det er de sterke. Og det er som regel de svakere som blir kvotert ut av stillinger og utdanninger, da fordi de høyere klassene skal kunne føle seg snille. Mao blir disse ofret fordi de sterke føler for det i dag. Mens de uskyldige skal bli nektet studieplass eller en jobb fordi de ble født med feil kropp. Kan ikke disse privilegerte bli kvoter ut i steden!? Slik som denne Michael Kimmel!

Ellers er det en total likegyldighet. De blir kalt tragiske mennesker som ikke greier noe. Ja, de har sikkert ikke så mye personlig kapital, men for svingende, de er likevel mennesker. Som gjerne har lyst på litt respekt. En følelse av at de også er verdt noe likevel. Og det er hva mye handler om. Nemlig det at de er søppel, og de blir kallt søppel og skyld i sine egne problemer. Med ingen tegn på sympati. Mens kvinner og minoriteter blir diskriminert om de ikke greier noe. Så for jævlig kvalmt. Hudfarge og kjønn er ikke så gjennomgående årsaker til å ikke komme seg noen vei i livet. Likevel er sympatien der.

Det er neppe noen som lider mer av å bli født som noe i den vestlige verden, enn nettopp det å være svak eller en del av de lavere klasser, enn nettopp en vestlig mann. Så hvorfor er det ingen medfølelse? Hvorfor tar ingen til seg noe kritikk om samfunnets tendenser, bare fordi det ikke er en eller annen tullete sosialist-ape av en privilegerer mannlig student fra universitetet, som babler i vei om sine egne privilegert pga deres kjønn og hudfarge. Faen ta, du er privilegert din ape, det betyr ikke at noen andre er det! Ta rosen din, og putt den i rassen.

Jeg var (merk var) selv innvandrings-kritiker og i mot mange feministiske ideer, det betyr ikke at jeg ser på noen som mindre verdifulle. Det handler om at jeg rasjonelt sett kom til andre svar basert på mitt gamle verdisyn. Ikke at jeg hadde et irrasjonelt hat. I dag tenker jeg annerledes, av forskjellige grunner.

Denne artikkelen handler ikke om noen som klager litt. Den handler om nynazister, som påstår at jøder styrer verdensøkonomien og at afro-amerikanere er ukontrollerte. For å få resepekt må man behandle andre med respekt. Hva forventer du, når du kaller noen aper? At du skal få ett høflig svar igjen? Hvem blir kalt søppel? Hvem kaller dem det? Du kaller folk aper, men det er greit?

Denne artikkelen og ditt innlegg henger ikke sammen overhodet. Det du skriver i innlegget ditt er noe helt annet enn det som står i artikkelen. Jeg er uenig i at kvinner skal kvoteres inn på studier, men det er det. Det er ikke noe annet av det du skriver som du kan dokumentere, og du er tydeligvis helt blind når det gjelder de menneskene du her forsvarer. Du hopper glatt over alt som har med nynazismen å gjøre og måten de oppfører seg mot andre grunner.

Seriøst, Oleoh, du har startet tråder igjen og igjen med samme tema. Når du ikke lenger kan argumentere, så starter du bare en ny tråd! Vil du diskutere at gutter dropper oftere ut av skolen enn jenter og grunnen til dette, sett i gang. Men kutt ut å komme med usammenhengende artikler som du overhodet ikke siterer riktig! Hva betyr egentlig "evig likgyldighet"? Du kommer igjen og igjen med dramatiske formuleringer som er helt ute av sammenheng. Kom med noen skikkelige fakta om du vil ha en seriøst diskusjon!

Endret av Andeith
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når jeg tenker tilbake til mitt opphav, så kan jeg ikke huske at mine bestefedre eller mødre kom så langt at de kunne si; dette er helt meningsløst (om livet og tilværelsen) -[....]

skummel utvikling

[OT] Neida, ikke skummelt i det hele tatt, jeg har sett på tilværelsen som fullstendig meningsløs i over halve livet så langt (sånn går det når far får deg til å lese Zapffe som 15-åring...) og ser ikke på det som noe problem. At alt er uten mening betyr ikke at vi ikke kan prøve å ha det litt sånn passe OK på reisen.[/OT]

Edit: og håp? Hva er det? Alle skal nå dø og kjipe stunder slipper ingen unna

Tomheten blir kanskje ikke så synlig hvis man har noe meningsfullt å holde på med, og mitt opphav hadde kanskje nok med å brødfø sine, og slapp å fundere over hvor de skulle stikke av neste gang, for å få slappet av. Nå, så bygger vi slott på slott, og så blir vi så dritlei av disse slottene våre, at vi gjerne belåner slottet og halve kongeriket opp til pipa, for en kjappis ned til solkysten. Så kanskje mitt opphav rett og slett var mer i samsvar med tilværelsen, og derfor fant de mening i alle aspekter ved livet

Det er sågar de som ferierer på stusselige små steder uten innlagt vann, og andre luksus-bekvemmeligheter, mens de setter bort hus og hjem til securitas, så lenge - alt for å få en pust i bakken

Kanskje noen av våre unge ser den typen meningsløsheter, og dermed gir opp, og det de ønsker seg i stedet, kan ikke gis, fordi systemet er basert på at vi alle støtter opp om vår felles tomhet, ellers kollapser alt under sin egen vekt

Var dessverre tvunget til å følge fruen med på en Harrytur i går - på dette hersens "Nordby senteret", like over grensen ved Svinesund. Der satt jeg i samfulle 4 timer å så på "idiotene" ... Her jobber vi ræva av oss hele uken, for å produsere helt unyttige ting og tang, og så når vi har helgefri eller ferie, så støtter vi opp om systemet ved å bruke våre surt ervervede på å kjøpe vår egen "dritt" tilbake .. hurra for nada! ;)

Men ellers er jeg så enig i at man setter sine egne farver på de fenomener man ser, og man har for det meste bare seg selv å takke

Lenke til kommentar

[...] hurra for nada! ;)

Men ellers er jeg så enig i at man setter sine egne farver på de fenomener man ser, og man har for det meste bare seg selv å takke

edit: teksten falt ut....

meningsløshet og "tomhet" tror jeg er ett problem for "oss voksne". De gutta som faller ut av VGS i 16-17-årsalderen har mer enn nok med jenter, mopedtrimming, få kjøpt øl, leve opp til mammas forventninger, dataspill osv til å registrere slikt. Når alle problemene dine har en tidshorisont på 2-3 dager er det lite rom for filosofi :hm:

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Tror at noe av problemet er at endel ikke har interesse for noe, verken arbeid eller fritid. Og mangler man fritidssysler, er det heller ikke behov for penger/planlegging, og dermed ikke jobb. Men jeg tror også at det finnes jenter med samme problem, men som det ikke legges så mye merke til.

Lenke til kommentar

Tror at noe av problemet er at endel ikke har interesse for noe, verken arbeid eller fritid. Og mangler man fritidssysler, er det heller ikke behov for penger/planlegging, og dermed ikke jobb. Men jeg tror også at det finnes jenter med samme problem, men som det ikke legges så mye merke til.

Kan godt være, men må ting være så forbanna morsomme og spennende hele tiden?

Livet suger til tider, det er noe alle går gjennom, og det virker som en del faller utenfor rett og slett fordi de ikke takler motgang. Nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, selvfølgelig finnes det mennesker som sliter på grunn av bakenforliggende årsaker man ikke ser så lett.

Men, jeg har en del tidligere venner fra barne- og ungdomsskole som har "falt utenfor". Enkelte av disse har sikkert store problemer som profesjonelle burde tatt tak i, men jeg mistenker at det for en del handler om å ta seg sammen. Ikke at det er så lett, når mor og far gjennom hele barndommen har stilt opp og gitt dem alt de har pekt på og "beskyttet dem" mot kjedsomme oppgaver som plenklipping, husvask etc.

Poenget er at livet suger litt til tider. Men det SKAL og det MÅ suge i perioder, for at du skal klare deg i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...