Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb problem suspendert

lion22

Anbefalte innlegg

I en perfekt verden kunne du bare skrevet ut arbeidsmiljøloven § 15-13 og vist frem. Men det forutsetter at du og sjefen din klarer å kommunisere - eller at du kan gå over hodet hans til en høyere sjef. Hvis det ikke går bør du gå via fagforening eller advokat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en perfekt verden kunne du bare skrevet ut arbeidsmiljøloven § 15-13 og vist frem. Men det forutsetter at du og sjefen din klarer å kommunisere - eller at du kan gå over hodet hans til en høyere sjef. Hvis det ikke går bør du gå via fagforening eller advokat.

jeg lurer på om han sa permittering også, jeg leser litt om det men her står det ved permittering skal arbeidsgiver betale lønn i en arbeidsgiversperiode på 20 dager. Lurer også på hvorfor den personen jeg hadde konflikt med også, har blitt fritatt fra sin arbeidsplikt. Ser at timene dens har blitt fjernet fra timelisten.
Lenke til kommentar

Permittering kan ikke brukes som sanksjon i et arbeidsforhold.

men er det sånn at disse sakene tar mer en 1 mnd. For det første sa sjefen min at han skulle snakke med ledelsen om det var god nok grunn til å bli sagt opp, senere ble jeg sagt at jeg blir fratatt min arbeidsplikt, og at jeg kunne komme tilbake til arbeid etter 1 mnd. Litt usikker om han vil si meg opp i løpet av 1 mnd eller om jeg har bare blitt fritatt arbeid i 1 mnd, lang ferie " ble jeg sagt. ..han sa 1 mnd. Lurer på om han tar det opp med ledelsen ? Han må jo det ettersom jeg er suspendert? Fordi han har daj tidligere at han har snakket med ledelsen når det var ting jeg var uenig i, jeg vet at han ikke gjorde det. Endret av lion22
Lenke til kommentar

En suspensjonssak bør sjelden ta så lang tid som en måned. I den nylige saken for Borgarting lagmannsrett der en Bergensdommer ble avskjediget skriver de følgende om suspensjon:

Justis- og beredskapsdepartementet traff 6. juli 2012 vedtak om suspensjon av A fra embetet som tingrettsdommer ved Bergen tingrett med øyeblikkelig virkning. Etter tilråding fra departementet traff Kongen i statsråd 24. august 2012 vedtak om å gi departementet myndighet til å ta ut stevning med krav om avskjed av tingrettsdommer A, og til å avgjøre eventuelt spørsmål om anke i saken. Vedtaket om suspensjon ble stadfestet. Statsråd Grete Faremo besluttet 7. september 2012 at det skulle tas ut stevning om avskjed av A.

Som du ser gikk det halvannen måned fra suspensjonen ble iverksatt til det ble besluttet at vedkommende skulle begjæres avskjediget - og da snakker vi om en sak som skal behandles av Kongen i statsråd.

Arbeidsmiljøloven § 15-13 bestemmer også at suspensjon ikke skal vare mer enn tre måneder uten at "særlige grunner ved situasjonen" tilsier det. Det illustrerer ganske greit at det ikke skal være noen hvilepute mens arbeidsgiver sover på jobb.

Lenke til kommentar

En suspensjonssak bør sjelden ta så lang tid som en måned. I den nylige saken for Borgarting lagmannsrett der en Bergensdommer ble avskjediget skriver de følgende om suspensjon:

Justis- og beredskapsdepartementet traff 6. juli 2012 vedtak om suspensjon av A fra embetet som tingrettsdommer ved Bergen tingrett med øyeblikkelig virkning. Etter tilråding fra departementet traff Kongen i statsråd 24. august 2012 vedtak om å gi departementet myndighet til å ta ut stevning med krav om avskjed av tingrettsdommer A, og til å avgjøre eventuelt spørsmål om anke i saken. Vedtaket om suspensjon ble stadfestet. Statsråd Grete Faremo besluttet 7. september 2012 at det skulle tas ut stevning om avskjed av A.

Som du ser gikk det halvannen måned fra suspensjonen ble iverksatt til det ble besluttet at vedkommende skulle begjæres avskjediget - og da snakker vi om en sak som skal behandles av Kongen i statsråd.

Arbeidsmiljøloven § 15-13 bestemmer også at suspensjon ikke skal vare mer enn tre måneder uten at "særlige grunner ved situasjonen" tilsier det. Det illustrerer ganske greit at det ikke skal være noen hvilepute mens arbeidsgiver sover på jobb.

jeg skjønte det, men jeg får uansett ikke jobbe før om en mnd, selv om jeg skulle bli sparket da får jeg den lønnen jeg hadde krav på vel ? Enten via jobben eller dagpenger fra NAV?
Lenke til kommentar

Hvis du blir sparket taper du krav på lønn, men først fra den dagen du blir sparket. Du vil fortsatt ha krav på lønn i suspensjonstiden frem til avskjed.

Du har ikke krav på dagpenger mens du er suspendert (du er ikke arbeidsledig i denne perioden). Hvorvidt du har krav på dagpenger etterpå og fra når kommer an på om du fyller de øvrige vilkårene for dagpenger, herunder at du er "uforskyldt arbeidsledig". Hvis det er du selv som er skyld i oppsigelsen/avskjeden kan NAV fastsette at du først får dagpenger etter en lengre venteperiode (vanligvis åtte uker).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...