lion22 Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Jeg har nå blitt suspendert fra jobben i en hel måned, jeg jobber fast. Grunnen til det var fordi noe skjedde på jobb og sjefen vil ha meg sparket men skulle se om det er god nok grunn til å sparke meg, ved å snakke med ledelsen sin. Det jeg lurte på nå har jeg krav til å få betalt jeg får ikke jobbe til 22 august igjen, jeg er sikker på at jeg ikke får sparken, fordi han sparka meg først så begynte han å snakke om at han skulle se på det. Men 1 mnd suspendert ? Har jeg krav til betaling ? Hvis ikke har jeg rett til arbeidsledighetstrygd ? Sjefen sa at du får ikke komme tilbake før en mnd du får en lang ferie. Jeg leser at man kan oppheve suspenderingen, ved å gi sparken hvis de finner grunn til det. Men han sa jo vi får se etter 1 mnd. Endret 21. juli 2014 av lion22 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Ulovfestet rett i privat og kommunal sektor I privat og kommunal sektor har arbeidsgiver ingen lovhjemlet rett til å gå til suspensjon av ansatte. Gjeldende rett på dette området er uklar. Det foreligger ingen avgjørelser fra Høyesterett som tar stilling til spørsmålet. Det foreligger noen underrettsdommer 1 der spørsmålet særlig har vært vurdert i forhold til retten til å stå i stillingen ved tvist om oppsigelse eller avskjed, men også i forhold til adgang til å suspendere i tiden før oppsigelse eller avskjed blir gitt eller satt i verk. Den rettspraksis som utvalget er kjent med, legger til grunn at det i særlige tilfeller kan være berettiget av en arbeidsgiver å nekte en arbeidstaker å levere arbeidsytelsen i en bestemt periode. I juridisk teori er det antatt å foreligge en (viss) ulovfestet rett til suspensjon med lønn. Stein Evju argumenterer i boka Arbeidsrettslige emner 2 for at det foreligger en ulovfestet rett til suspensjon med lønn. Evju mener det er et vilkår at det må være grunn til å tro at det foreligger forhold som gir grunnlag for avskjed, og at virksomheten har et rimelig behov for at arbeidstaker stenges ute. http://www.regjeringen.no/nb/dep/asd/dok/nouer/2004/nou-2004-5/16/5.html?id=385087 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Herr Brun kommer nok snart med fasiten, jeg skriver bare som en av den gemene hop med google ferdigheter Bør forresten spørre om de kan overføre tråden din til Juss seksjonen 1 Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Moderatormelding Tråden flyttet til juss 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Suspensjon reguleres av arbeidsmiljøloven § 15-13: § 15-13.Suspensjon(1) Dersom det er grunn til å anta at en arbeidstaker har gjort seg skyldig i forhold som kan medføre avskjed etter § 15-14 og virksomhetens behov tilsier det, kan arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å fratre arbeidsforholdet mens saken undersøkes. (2) Det skal vurderes fortløpende om vilkårene etter første ledd er oppfylt. Dersom dette ikke er tilfelle, skal suspensjonen straks oppheves. Suspensjon utover tre måneder må være begrunnet i forholdets særlige art. (3) Arbeidstaker beholder den lønn vedkommende hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører. (4) Ved suspensjon gjelder bestemmelsene i §§ 15-1, 15-4 og 15-12 tilsvarende så langt de passer. Suspensjon skal alltid være lønnet, se tredje ledd (hvis ikke kalles det vanligvis avskjed). Som du ser er det to vilkår. Det ene vilkåret er at du må ha gjort deg skyldig i noe som kan medføre avskjed, altså sparken på dagen. For dette kreves det grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold av arbeidsavtalen. Det andre vilkåret er at virksomhetens forhold må tilsi at du ikke skal jobbe der, det kan for eksempel være at du har en tillitsfull stilling som du ikke bør ha hvis du stjeler fra kassa. Ved suspensjon gjelder en del regler som egentlig bare gjelder ved oppsigelse/avskjed. Det er reglene om at du har rett til å få drøfte suspensjonen før den iverksettes, at suspensjonen skal være skriftlig og inneholde opplysninger om din rett til å kreve forhandlinger og gå til domstolene og frister for dette, og din rett til erstatning hvis suspensjonen viser seg ulovlig. Endret 21. juli 2014 av krikkert Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 Men gutta er det sikkert at den vil vare 1 mnd ? Kan han avslutte den ?? Men gutta er det sikkert at den vil vare 1 mnd ? Kan han avslutte den ?? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Det følger av arbeidsmiljøloven § 15-13 annet ledd, som jeg har sitert overfor, at en suspensjon aldri skal vare lengre enn vilkårene i første ledd er oppfylt, og det skal kontinuerlig vurderes om de er det. Sjefen din kan alltid oppheve en suspensjon, og skal gjøre det hvis vilkårene ikke lenger er oppfylt. Han kan ikke si at han har sagt en måned og da er det en måned. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 krikkert: Arbeidsgiver kan vel etter omstendighetene anses å ha fritatt arbeidstaker for arbeidsplikt i en periode også dersom vilkårene for suspensjon ikke lengre foreligger? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Njaei, jeg vil nok si at spørsmålet om ensidig ufrivillig løsning fra arbeidsplikten fra arbeidsgivers side må være uttømmende regulert i reglene om suspensjon (med forbehold for lockout, men det er et gruppevirkemiddel). Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Hva gjorde du ? Så kan vi vurdere det derifra om du får behold jobben eller ikke Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 Det følger av arbeidsmiljøloven § 15-13 annet ledd, som jeg har sitert overfor, at en suspensjon aldri skal vare lengre enn vilkårene i første ledd er oppfylt, og det skal kontinuerlig vurderes om de er det. Sjefen din kan alltid oppheve en suspensjon, og skal gjøre det hvis vilkårene ikke lenger er oppfylt. Han kan ikke si at han har sagt en måned og da er det en måned. han sa du får ha en land sommereferie, og komme tilbake om en mnd. At han skulle sjekke om det var god grunn til avskjed Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Hva gjorde du ? Så kan vi vurdere det derifra om du får behold jobben eller ikke jeg fikk en kollega til å gråte, og sa til denne personen at du vil angre på det om jeg blir baksnakket igjen , eller nevner mitt navn. Sjefen mente jeg truet personen og at jeg var en fare på jobb. Først ble jeg sparket. Sjefen ville ha meg sparket, men så sa han at han trenger en med mine kvalifikasjoner på jobb, og at han skulle se med ledelsen om det var en god nok grunn til å sparke meg. Men han sa til meg at jeg fikk ikke jobbe før en mnd til, og sa du får ha en lang ferie. Det var rart han vil se om han kan sparke meg så sier han at du får ikke komme på jobb før en mnd. Lurer på om han opphever sunspensjonen, og tar dette vanligvis mer enn 1 mnd ? Endret 22. juli 2014 av lion22 Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 krikkert: Arbeidsgiver kan vel etter omstendighetene anses å ha fritatt arbeidstaker for arbeidsplikt i en periode også dersom vilkårene for suspensjon ikke lengre foreligger? det er det som har skjedd at jeg har blitt "fritatt mine arbeidsplikt"men lurer på om han holder 1 mnd Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Hva gjorde du ? Så kan vi vurdere det derifra om du får behold jobben eller ikke jeg fikk en kollega til å gråte, og sa til denne personen at du vil angre på det om jeg blir baksnakket igjen , eller nevner mitt navn. Sjefen mente jeg truet personen og at jeg var en fare på jobb. Først ble jeg sparket. Sjefen ville ha meg sparket, men så sa han at han trenger en med mine kvalifikasjoner på jobb, og at han skulle se med ledelsen om det var en god nok grunn til å sparke meg. Men han sa til meg at jeg fikk ikke jobbe før en mnd til, og sa du får ha en lang ferie. Det var rart han vil se om han kan sparke meg så sier han at du får ikke komme på jobb før en mnd. Lurer på om han opphever sunspensjonen, og tar dette vanligvis mer enn 1 mnd ? denne personen var ei dame skjønner jeg, hva hadde hun baksnakka deg om? Det å finne ut at du har blitt baksnakket er et sterkt verktøy i jobbsammenheng og burde holdes for deg selv og brukes imot vedkommendet på værste mulige tidspunkt. Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Folkens jeg skulle hatt over 160 timer nå har jeg 120+ , har de rett til å fjerne timer ??? Endret 22. juli 2014 av lion22 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Lønnsmessig: Dersom du blir suspendert har du krav på den lønn du hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører. Så det spørs litt på hva du legger i å "fjerne timer", og hva slags arbeidsavtale du har - har du fastlønn eller timelønn, og har arbeidsavtalen din et fast eller minste timeantall eller jobber du ved behov? Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Lønnsmessig: Dersom du blir suspendert har du krav på den lønn du hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører. Så det spørs litt på hva du legger i å "fjerne timer", og hva slags arbeidsavtale du har - har du fastlønn eller timelønn, og har arbeidsavtalen din et fast eller minste timeantall eller jobber du ved behov? er egentlig ekstra hjelp, (fastjobb)-- kjipt da så de kan bare fjerne timer da. Jeg har timelønn tror jeg .. Og minste antall timer er bare et par timer tror jeg i uka. Har 90 timer i august usikker nå om de kommer til å forkorte det også.... Endret 22. juli 2014 av lion22 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. juli 2014 Del Skrevet 22. juli 2014 Bestemmelsen (arbeidsmiljøloven § 15-13 tredje ledd) sier at du har krav på den lønn du ville ha hatt i suspensjonsperioden på suspensjonstidspunktet. Det betyr at de ikke kan unnlate å lønne deg for timer du hadde fått tildelt før du ble suspendert. De kan altså ikke "fjerne timer" på en slik måte at du ikke får lønn for dem. De kan imidlertid nekte å sette deg opp på nye timer, og de kan nekte deg å arbeide de timene du er satt opp på. 1 Lenke til kommentar
lion22 Skrevet 22. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2014 (endret) Bestemmelsen (arbeidsmiljøloven § 15-13 tredje ledd) sier at du har krav på den lønn du ville ha hatt i suspensjonsperioden på suspensjonstidspunktet. Det betyr at de ikke kan unnlate å lønne deg for timer du hadde fått tildelt før du ble suspendert. De kan altså ikke "fjerne timer" på en slik måte at du ikke får lønn for dem. De kan imidlertid nekte å sette deg opp på nye timer, og de kan nekte deg å arbeide de timene du er satt opp på. tenkte å ta det opp, etter en mnd, men må nok skaffe meg en advokat, får høre hva advokaten sier. Sjefen er vanskelg går ikke Ann å diskutere med han engang, men syns det er kjipt at de fjerner over 36 timer. Hvis den loven gjelder for alle så håper jeg at jeg får betalt ordentlig. Men hjelper det å bare si at jeg har lovt ifølge den paragrafen å få betalt de 160 t eller må jeg gjøre dette her via elo eller en advokat ? Endret 22. juli 2014 av lion22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg