dyslex Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Heisann, i natt ble jeg anmeldt for fyllekjøring av en person som tidligere på kvelden hadde slått meg ned. Politiet plukket meg opp senere på kvelden, da jeg var på tur vekk fra festen. Han tok meg med til stasjon og begynte å stille masse spørsmål om jeg hadde kjørt osv. Saken er slik att jeg ikke har kjørt i det heletatt, å nektet på straffeskyld. Likevel så inndro han førerkortet mitt, kan polititet gjøre slikt da en full person anmelder en annen full person? Da ikke politiet har verken sett bilen i gang eller blitt kjørt. Det finnes heller ingen beviser på att jeg har kjørt, men jeg derimot har mange vitner på att jeg ikke har kjørt. Vil dette hjelpe i denne saken? Vil kalle dette en falsk anklagelse ettersom det ikke finnes bevis å att de faktisk slo meg ned tidligere på kvelden. Takker for svar! Endret 20. juli 2014 av dyslex Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Hvis du vet hvem som har anmeldt deg til politiet, så kan du anmelde han for å ha oppgitt falsk forklaring til politiet. Det er straffbart som anmelder/vitne og forklare seg falskt. Ja, politiet kan holde på førekortet ditt i 3 uker mens det pågår etterforskning. Du må få status som siktet innen disse 3 ukene, før de kan evt holde førerkortet ditt lengre. Tror det er slik. Hvis det ble tatt blodprøver av deg så er du uten førerkort til resultatet kommer tilbake hvertfall, tar normalt en ukes / to tid. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Men det skal da mer til en en stk påstand for å sikte noen? Om jeg var deg TS ville jeg ihvertfall annmeldt motpart for falsk forklaring. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Nei, f.eks. i USA ble jo "swatting" en greie, der folk ringte til politiet og sa en drapshandling holdt på på å skje på noens stream, og SWATt rykket ut og stormet huset "live", fordi de må ta alle henvendelser seriøst. Den som ble utsatt for det måtte gjerne bruke 1-2 dager på stasjonen og fylle ut rapporter og alt mulige skjemaer. Det skjedde bl.a. på Swifty sin wow-stream. Endret 21. juli 2014 av Bytex Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Men siden trådstarter har blitt fratatt lappen pga falsk forklaring, så kan han få ekstra utgifter som f.eks sjåfør/taxi, bussbilletter og lignende. Har trådstarter da mulighet for å få dekket disse kostnadene fra motpart? Sivilt søksmål kanskje? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Normalt sett har ein rett på erstatning for ekstrautgifter som ein har fått pga av ei handling som nokon har gjort forsettlig eller uaktsomt. Men det er ikkje nødvendigvis slik at det er fritt fram å bruke taxi til alle formål, akkurat det vil bli basert på ei vurdering av saka. Fyrst og fremst vil det være av betydning kvifor du blei anmeldt, var det for å gjere livet surt for deg etter at du blei slått av samme person? Eller var det fordi anmelder trudde at du hadde eller skulle fyllekjøyre og såleis berre gjorde sin plikt til å anmelde? Når det gjeld sjølve saka så bør den møtast med eit motsøksmål så fort som mulig. Å vente på blodprøva har ingen hensikt då du uansett var full den kvelden, spørsmålet er om du kjøyrde bil den kvelden eller ikkje. Oppgi også kven som kan bevitne din versjon. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Kunne ikke trådstarter i grunn ha nektet å samtykke til førerkortbeslag? Da har vel politiet relativt kort tid på seg å sende saken til tingretten for å få opprettholdt beslaget. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Kunne ikke trådstarter i grunn ha nektet å samtykke til førerkortbeslag? Da har vel politiet relativt kort tid på seg å sende saken til tingretten for å få opprettholdt beslaget. Det er dette som er 3 vekersfristen. Eg antok det som heilt åpenbart at TS ikkje samtykka til beslaget då han ikkje har gjort noke gale. Men dersom det ikkje er tilfellet så bør han også ta kontakt med politiet for å trekke eit eventuelt samtykke. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Er ikke politiet pliktig til å informere om et slikt alternativ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Er ikke politiet pliktig til å informere om et slikt alternativ? Jo ein skal få spørsmålet om ein samtykker eller ikkje, men det kan være at TS ikkje har nemt den detaljen fordi det ikkje virka å være ein viktig detalj, er eller at ikkje fekk med seg spørsmålet fordi han var full. Han bør uansett få klarhet i det ved å spørre politiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå