Gå til innhold

Hjelp til valg av pulsklokke med GPS

Anbefalte innlegg

Min samboer ønsker seg en pulsklokke til bursdagen sin, men jeg sliter med å finne noe passende.

Kravene hennes er:

- Feminint utseende, og liten av størrelse - lilla er en fin farge

- GPS

- Puls, inkludert soneinndeling og prosent av maks

- Kompatibel med Strava eller lignende (nettbasert)program fra produsent

- Mulighet for å selv velge hvor mye og hvilken informasjon som vises på skjermen

- Må være vanntett nok til å tåle heftig regn, men den skal ikke brukes til svømming/dykking

I tillegg vil barometer (helst med mulighet for å selv angi/korrigere starthøyde) være et stort pluss, men ikke absolutt nødvendig.

Klokken skal ellers brukes hovedsaklig til løping, men vil nok også bli mye brukt for å loggføre og sammenligne fjellturer. Noe sykling kan også tenkes.

Når det kommer til pris er ikke det så viktig (jeg kan få andre med på å spleise om det skal bli veldig dyrt), men jeg tenker samtidig at det ikke er noe poeng i å legge så alt for mye penger i noe som er mer fancy enn nyttig.

Takker for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun kan vel muligens ikke få alt hun ber om i den pulsklokka! Feks, om det skal være innebygget GPS i den, så vil gjerne klokken bli litt større - da man i en slik klokke vil ha behov for mer informasjon i displayet.. Med andre ord vil disse klokkene bli fysisk større.

Men ser at en Polar RC3 GPS vil innfri mesteparten av kravene hennes, til en fornuftig pris. Jeg har denne selv og er konge fornøyd med den og PolarPersonalTrainer. Hadde en Garmin først, men denne likte jeg ikke å bytta den raskt inn, i Polar.

Kravene hennes er:

- Feminint utseende, og liten av størrelse - lilla er en fin farge

Dette er vel eneste kravet som RC3 GPS faller litt utenfor. Men det vil de fleste pulsklokker med innebygget gps, og muligheter for visning av lengde høyde osv i display - gjøre. Du får denne i Rød og Svart (som jeg vet om).

- GPS

RC3 GPS (integrert i klokken!)

- Puls, inkludert soneinndeling og prosent av maks

​RC3 GPS

- Kompatibel med Strava eller lignende (nettbasert)program fra produsent

RC3 GPS (Polar Personal Trainer.com - helt ok nettbasert program som jeg er veldig fornøyd med) og kompatibel med PC og Mac +++)

- Mulighet for å selv velge hvor mye og hvilken informasjon som vises på skjermen

RC3 GPS

- Må være vanntett nok til å tåle heftig regn, men den skal ikke brukes til svømming/dykking

​RC3 GPS (dersom den skal benyttes til svømming bør hun velge en heftigere modell, som Thriatlon modellen til Polar - V800...)

I tillegg vil barometer (helst med mulighet for å selv angi/korrigere starthøyde) være et stort pluss, men ikke absolutt nødvendig.

RC3 GPS har høydemåling og man kan se hvilken høyde man befinner seg på, underveis i treningen. Men man kan ikke korrigere høyden selv. Skal hun ha barometer for lufttrykk osv må du blø for en Polar V800...

Klokken skal ellers brukes hovedsaklig til løping, men vil nok også bli mye brukt for å loggføre og sammenligne fjellturer. Noe sykling kan også tenkes.

RC3 GPS. Får tilbehør til sykkel. Vet ellers ikke hvordan RC3 GPS fungerer på fjellet ennå.

Når det kommer til pris er ikke det så viktig (jeg kan få andre med på å spleise om det skal bli veldig dyrt), men jeg tenker samtidig at det ikke er noe poeng i å legge så alt for mye penger i noe som er mer fancy enn nyttig.

1 500 - 600 kr for en RC3 GPS! :)Må belage deg på langt med for feks en V800. Men dette er en klokke som er mer aktuel for toppidrettsutdøvere, og ikke for oss dødlige.

Slik jeg ser det, svarer RC3 GPS til alle kravene hennes, unntat at den skal være liten og anonym. Da må hun velge en langt kjedligere modell! Jeg er i hvert fal fornøyd, men kommer nok til å bytte til en heftigere modell ved en senere anledning, da jeg skal begynne å trene til Thriatlon.

Vil også nevne at RC3 GPS (dette gjelder alle Polar-klokker) har veldig enkle menyer, og det tok ikke mange timene å sette seg inn i disse.

Batteri-levetiden ved bruk av pulsbånd og GPS er på 12 - 13 timer. Tipper hun ikke kjører så lange økter, så det vil neppe bli et problem :)

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Takker for svar. Den ser grei ut på de fleste områder, og prisen var det ikke noe å si på, men jeg er litt redd hun ikke kommer til å like utseende. For meg er dette selvfølgelig helt merkelig, så det trengs det ingen kommentarer på, men jenter er jenter...

Jeg får prøve å få henne til å se litt på den uten at hun skjønner tegningen...

Lenke til kommentar

Takker for svar. Den ser grei ut på de fleste områder, og prisen var det ikke noe å si på, men jeg er litt redd hun ikke kommer til å like utseende. For meg er dette selvfølgelig helt merkelig, så det trengs det ingen kommentarer på, men jenter er jenter...

Jeg får prøve å få henne til å se litt på den uten at hun skjønner tegningen...

Polar RCX3 er kanskje litt mer feminin utseendemessig. Men her har man ikke integrert GPS i klokken, og man må dermed bruke en ekstern sensor (da tror jeg heller ikke man får informasjon om hvor langt man har løpt underveis i treningen heller, kun når man laster økten over online - etter trening).

http://www.polar.com/en/products/improve_fitness/running_multisport/RCX3

Tror og Polar FT80 støtter GPS.

http://www.polar.com/en/products/improve_fitness/fitness_crosstraining/FT80

Men man får ikke like mye for pengene i disse klokkene som man gjør med en RC3 GPS.

Er desverre kun polar jeg kan snakke for, da dette er de eneste pulsklokkene jeg har brukt (bortsett fra et par økter med en Garmin).

Du kan jo sjekke ut Garmin selv :)

Men tror samme "regelen" gjelder der... Med integrert GPS vil den fysiske størrelsen på klokken øke pga informasjonstilgangen i displayet.

Lenke til kommentar

Fra Garmin tror jeg det er Forerunner 220 som oppfyller flest av ønskene dine (inkludert farge :)). Dyptgående omtale av den: http://www.dcrainmaker.com/2013/11/garmin-forerunner-depth-review.html

Du sier at prisen ikke er så viktig, men det kan kanskje være verdt å ta en kikk på Forerunner 110 også. Det er godt mulig at den er god nok, selv om den mangler noen av funksjonene til 220. Dyptgående omtale: http://www.dcrainmaker.com/2010/07/garmin-forerunner-110-in-depth-product.html

Lenke til kommentar

Jeg har en Polar G1 gps-sensor liggende, men størrelse og vekt gjør at den aldri blir brukt. Det må nok bli klokke med innebygget GPS, selv om det tilsier en noe større klokke.

Forerunner 220 ser imidlertid veldig interessant ut. Jeg bruker selv Garmin (til sykling), og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...