Gå til innhold

Hvem har skylden

Ostebue

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis var ute å kjørte her om dagen da han plutselig valgte å kjøre forbi meg mens jeg var på vei inn på en P-plass. Som dere ser på tegningen er jeg allerede på god vei inn på plassen da han treffer meg. Farten min var på ca 5-10km/t fordi jeg var i en sving. Han holdt ca 30-40 da han traff meg. Han skylder på dårlige bremser, og han mener på at jeg ikke brukte blinklys (noe jeg mener jeg gjorde). Når krasjen skjedde var jeg allerede på god vei inn på plassen, og han var plassert midt i veibanen. Skaden på min bil var helt bak ved bremselyset og ved hjulbuen bak. Han traff meg med fronten. Noe som førte til at halve fronten hans på venstre side ble ødelagt ble ødelagt.

post-358977-0-11731200-1405868787_thumb.png

Endret av Ostebue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var jo halvveis inne på parkeringen da han traff, og han lå halvveis i veibanen. Noe som tyder på at han ikke har klart å skifte felt 100%. I tillegg er det vel han som har vikeplikt for meg, og ikke jeg som har vikeplikt for folk som kommer bak?

Lenke til kommentar

Jeg var jo halvveis inne på parkeringen da han traff, og han lå halvveis i veibanen. Noe som tyder på at han ikke har klart å skifte felt 100%. I tillegg er det vel han som har vikeplikt for meg, og ikke jeg som har vikeplikt for folk som kommer bak?

Hvis han ligger i andre feltet... eller er halvveis i andre feltet før du svinger så har du vikeplikt og skal ikke svinge inn.

Da hjelper det IKKE at du rekker å kjøre nesten inn før det smeller for det er du som har vikeplikten.

Hvis du skiftet (svingte) felt før han har skiftet er det hans feil...

Det er ihvertfall slik jeg ser på saken!!

Lenke til kommentar

Det er han som hadde ansvar for å holde god nok avstand til bilen foran. Om dette var et forsøk på en forbikjøring fra hans side var det en ganske så uforsvarlig en, og da er det helt klart han som hadde ansvaret.

Var det jeg mente også. Jeg regner ikke med at folk skal kjøre forbi meg helt uten videre. I tillegg skylder han på dårlige bremser, noe han skrev på skademld. Kan ikke det være avgjørende også?

Lenke til kommentar

Det er han som hadde ansvar for å holde god nok avstand til bilen foran. Om dette var et forsøk på en forbikjøring fra hans side var det en ganske så uforsvarlig en, og da er det helt klart han som hadde ansvaret.

Dette er ikke snakk påkjøring bakfra på grunn av avstand... her er det snakk om påkjøring fordi noen har tatt ett ulovlig feltskifte.

De som gjord feltskiftet sist mener jeg har feilen.

Er det ikke personen bak som har vikeplikt. Det er vel ikke den som kjører først som skal passe på om det kommer folk kjørende forbi uten mål og mening?

Nei, jeg mener det er bilen som tar feltskiftet sist som har vikeplikt... dessverre viser ikke "bildet" til TS hvem det var.

Hvis det er som du mener så kan INGEN ta å kjøre forbi fordi man risikerer at noen bare kjører i deg å du får skylden.

Hvis meningen til kameraten din var å kjøre forbi var nok det en ganske dum avgjørelse som jeg ikke skjønner meningen med... men tror ikke det har en avgjørende betydning.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Trafikkreglenes §12.5 kan være gjeldende her:
"Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen, b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi, d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet."

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke snakk påkjøring bakfra på grunn av avstand... her er det snakk om påkjøring fordi noen har tatt ett ulovlig feltskifte.

De som gjord feltskiftet sist mener jeg har feilen.

Er det ikke personen bak som har vikeplikt. Det er vel ikke den som kjører først som skal passe på om det kommer folk kjørende forbi uten mål og mening?

Nei, jeg mener det er bilen som tar feltskiftet sist som har vikeplikt... dessverre viser ikke vildet til TS hvem det var.

Hvis det er som du mener så kan INGEN ta å kjøre forbi fordi man risikerer at noen bare kjører i deg å du får skylden.

Hvis meningen til kameraten din var å kjøre forbi var nok det en ganske dum avgjørelse som jeg ikke skjønner meningen med... men tror ikke det har en avgjørende betydning.

Så du mener om jeg velger å kjøre i motsatt kjørefelt hele på en lang strekning, så har alle som skal svinge inn på steder hvor de må krysse ''mitt'' kjørefelt vikeplikt for meg?

Lenke til kommentar

Selvsagt har det avgjørende betydning. Den som skal foreta en forbikjøring må sørge for at den blir forsvarlig utført. Man kjører ikke forbi en bil som bremser ned før en innkjørsel til en parkeringsplass!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt har det avgjørende betydning. Den som skal foreta en forbikjøring må sørge for at den blir forsvarlig utført. Man kjører ikke forbi en bil som bremser ned før en innkjørsel til en parkeringsplass!

Men kjører heller ikke rett foran en bil som er i ferd med å ta en forbikjøring!!

Lenke til kommentar

Men kjører heller ikke rett foran en bil som er i ferd med å ta en forbikjøring!!

Problemet var jo at han begynte forbikjøringen når han traff meg.... Det var jo en av grunnene til at han bare var halvveis i feltskiftet når han traff. Og jeg hadde halvparten av bilen min i kjørefeltet og andre delen inne på p-plassen

Endret av Ostebue
Lenke til kommentar

Trafikkreglene er jo klare her? Som HansiBanzi sier: Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss.

Jeg kan ikke se for meg at det er påbudt å se etter om noen prøver å kjøre forbi deg i motgående felt mens du skal svinge inn i krysset. Det eneste jeg kan se at bil a kan ha gjort galt her er om den ikke signaliserte at den skulle svinge.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, unntak d) kan være gjeldende, men det har ikke TS sagt noe om. Det vil også avhenge av hvordan man definerer p-plassen. Er det en kryssende vei?

Han sa selv at det når jeg begynte å bremse ned at han la seg ut. I tillegg mener jeg at man burde forstå at når en person bremser ned ved siden av ett sted man kan svinge, er det ikke klart for å kjøre forbi.

En annen ting er at han holdt 40 km/t når han traff meg som han skrev selv. Det er 50 på den veien. Noe som betyr at han har bremset svært lite. Når han traff meg var jeg ca halvveis inne på p plassen, noe som betyr at han har hatt god tid til å se hva som skjedde. I tillegg holdt jeg ikke mer enn 5-10 km/t når jeg svingte. Men andre ord brukte jeg lang tid på svingen. Han traff meg også såpass langt bak at jeg ikke kan forstå at han ikke oppfattet hva jeg skulle gjøre.

Han hadde forsåvidt ingen grunn til å kjøre forbi heller, med tanke på at jeg holdt fartsgrensen helt til jeg begynte å bremse ned.

Men p plassen er ingen kryssende vei nei, men kan ikke se for meg at han skulle hatt noen større grunn til å kjøre forbi meg pga av at det ikke er en kryssende vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...