AndersDTX Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Hei!Har lenge vært glad i å ta bilder, men har kun hatt tilgang på vanlig kompaktkamera og mobilkamera. Men nå kunne jeg tenke meg å kjøpe meg et rimelig speilreflekskamera som passer til allsidig bruk. Jeg tar bilder av alt fra naturmotiver til noe motorsport. Er også usikker på om det lønner seg og kjøpe et brukt eller ett nytt?Ta gjerne kontakt dersom du har noen tips! Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Hvilket prisnivå tenker du på? Dersom du får tak i et kamera som er pent/ansvarlig brukt lønner det seg alltid å kjøpe brukt. Tor Lenke til kommentar
AndersDTX Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Hvilket prisnivå tenker du på? Dersom du får tak i et kamera som er pent/ansvarlig brukt lønner det seg alltid å kjøpe brukt. Tor Tja.. Helst så billig som mulig egentlig.. Max 5000,- Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Er du avhengig av rask autofokus og god seriebilde funksjon, er nok speilrefleks den greieste veien og gå. Du trenger eventuell et godt kamera med et standardobjektiv og et tele-objektiv som fungerer greit til actionfotografering, men prisen blir nok mer en 5000.- hvis dette er viktig . Canon 600D eventuell 700D hvis video er viktig med kid-objektivet og en Canon 70-200 f/4 så burde du være klar til fotografering av action. Eventuell prøv og kjøp brukt, spesielt hi-end objektiver er ganske safe og kjøpe brukt. Uansett hvilken speilrefleks du handler inn vil det ikke fungere optimalt hvis du ikke lærer deg bruken, det er viktig og forstå samhandlingen med lukker, blender og iso samt hvordan fokussystemet virker som et minimum av opplæring. Endret 20. juli 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Canon sitt 70-200 f/4 er for all del et bra objektiv, men jeg føler det bommer på hva trådstarter ønsker. Det har bare ett blendertrinn mer lysstyrrke enn Canon 55-250mm f/4-5,6 IS STM. Jeg synes det er en rar anbefaling å doble budsjettet bare for ett eneste blendertrinn ekstra, særlig ettersom man mister 4 trinn stabilisering i samme slengen. Stabilisering og blendertrinn er ikke gjensidig likeverdig, men likevel gir de noen av de samme fordelene. Jeg vil heller anbefale Canon 55-250 IS STM som også har ganske rask fokus, men koster under halvparten og vil ikke sprenge budsjettet så mye. Canon 700D + 18-55 IS STM + 55-250 IS STM koster 7290 kr hos Fotovideo. Det er fortsatt et solid budsjettsprekk. Canon 600D + 18-55 IS + 55-250 IS (altså ikke STM-utgavene) koster 5499 kr hos JapanPhoto. Det regner jeg med er innen akseptabel rekkevidde. Videre har vi selvsagt en rekke andre gode kameramerker, som Nikon, Pentax, Sony, Olympus, Fuji osv. Se gjerne på 18-135mm objektiver og lignende. De er veldig allsidige og verd å ha selv om man senere eventuelt velger å kjøpe dyre teleobjektiver spesielt egnet for motorsport. Jeg skal ikke være mer spesifikk nå enn at jeg anbefaler å velge et kamera med søker (optisk eller EVF), unngå de med tregest autofokus, velge allsidig optikk a la 18-135mm, en kamerastørrelse som passer din håndstørrelse og vurdere om det er viktig at kameraet tåler regn. Se gjerne gjennom prisguiden for å se om det er andre egenskaper du ønsker å ha med og gjør en første sortering av hvilke kamera som er helt uaktuelle og hvilke som er veldig aktuelle. Med et begrenset utvalg kamera blir det lettere å finne et som passer godt for deg. Endret 21. juli 2014 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Canon sitt 70-200 f/4 er for all del et bra objektiv, men jeg føler det bommer på hva trådstarter ønsker. Det har bare ett blendertrinn mer lysstyrrke enn Canon 55-250mm f/4-5,6 IS STM. Jeg synes det er en rar anbefaling å doble budsjettet bare for ett eneste blendertrinn ekstra, særlig ettersom man mister 4 trinn stabilisering i samme slengen. Stabilisering og blendertrinn er ikke gjensidig likeverdig, men likevel gir de noen av de samme fordelene. Jeg nevnte "hvis sportfotografering er viktig", hvis ikke er nok en 55-250 IS STM grei nok, men den er veldig treg på fokusering Jeg syntes det er litt feil og ta med stabilisering i regnestykket når jeg spesifiserte actionfotografering siden stabilisering ikke har så mye for seg der, så i mine øyner er kombinasjonen 600D/700D og 70-200 f/4 det som fungerer bra til actionfotografering uten og måtte selge huset. Eller er jeg enig, er ikke actionfotografering så viktig finnes det et større utvalg i kameraer og objektiver som kan fungere til en fornuftig pris. Og tar jeg ikke helt feil nevnte jeg også at dette blir endel dyrere en budsjettet tillater Endret 21. juli 2014 av Nautica Lenke til kommentar
AndersDTX Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Hei! Takk for nyttige tips! Mulig jeg var litt uklar på hva kameraet skulle brukes til, men det jeg egentlig mente var at jeg var ute etter et rimelig kamera bare for å sjekke ut om fotografering med speilreflekskamera er noe for meg! Blir jo selvfølgelig da kun til "hobbybruk" Men kan jeg spørre om f.eks. disse to kameraene er dårlige alternativ og starte med? Sony Alpha A58 http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/DSLTA58K/sony-alpha-a58-systemkamera-m-18-55-mm Canon Eos 1200D http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/EOS1200DDCKIT/canon-eos-1200d-systemkamera-m-18-55-mm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Ved første spekksjekk virker Sony A58 og Canon 1200D ganske jevnbyrdige. Lenke til kommentar
AndersDTX Skrevet 23. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2014 Ved første spekksjekk virker Sony A58 og Canon 1200D ganske jevnbyrdige. Ja, er disse to dårlige alternativer? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2014 Del Skrevet 23. juli 2014 Ingen moderne systemkamera er dårlige. Det skilles bare mellom bra, bedre og best på ulike måter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Forskjellen på billige og dyre speilreflekser ligger mer på værtetthet, seriebildefunksjoner, raskere prosessering av bildene, flere knapper/brytere, mer solid bygget, lengre levetid, bedre autofokussystem, iso-egenskaper, batterikapasitet, etc. Selve bildekvaliteten er såpass god på rimelige kameraer at man må være en skikkelig fotonærd for å kunne se forskjeller på et billig og dyrt kamera. Lenke til kommentar
kvakse Skrevet 24. juli 2014 Del Skrevet 24. juli 2014 Vil sterkt anbefale at du tar en titt på Canon EOS M som kan fås ned i 2000 kr (inkl. kit-zoom og ekstern blitz), evt. andre speilløse systemkamera.EOS M har sine begrensninger når det kommer til fokushastighet som gjør det mindre egnet til actionbilder, men til alt annet er jeg svært fornøyd med mitt. Den store fordelen er størrelsen, og at du kan slenge på store objektiver de gangene størrelsen er mindre viktig. Pose og sekk, med andre ord.En ting er størrelsen på selve kamera, men forskjellen blir enda større når man finner ut at man kan bruke små brilleposer som bag i stedet for de vanlige kamerabaggene: 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå