Gå til innhold

Toslink fra blurayspiller til 2.1-forsterker gir monolyd! Hva nå?

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en Yamaha r-n500, og tenkte å spille cd-plater på min Onkyo bd-sp309, som ikke har analog lydutgang. Derfor optisk digital. Problemet nå er at cd-lyden kommer i mono! Hva kan årsaken være, og hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har akkurat kjøpt meg en Yamaha r-n500, og tenkte å spille cd-plater på min Onkyo bd-sp309, som ikke har analog lydutgang. Derfor optisk digital. Problemet nå er at cd-lyden kommer i mono! Hva kan årsaken være, og hva gjør jeg nå?

Siden det ikke ser ut til å være noen lyd innstillinger på selve forsterkeren (bytting av lydmodus osv), så er enten problemet i BD spilleren som Mr D nevner, men det er lite sannsynlig. Har aldri sett at det har vært noen innstilling for det i alle DVD eller BD spillerene jeg har brukt (som er mange), men har aldri brukt en Onkyo.

Siden forsterkeren kun tar i mot stereo via den Optiske, så står nok BD spilleren korrekt stilt inn. Det eneste jeg kan se at kanskje kan være problemet er hvis du har vært litt uheldig med koblingen av høyttalerene. Forsterkeren har A og B utganger, som er der for at man kan koble til 2 sett høyttalere og enkelt bytte mellom disse. Hvis du har koblet høyttalerkablene over hverandre, så er disse koblet feil. De skal kobles ved siden av hverandre. Har vært borti at dette har blitt koblet feil før. Hvilke av dem du bruker er likegyldig, så lenge du bare bruker A eller B, så trykker på A eller B på fjernkontrollen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god hjelp,

Det var faktisk lydoppsettet på blurayspilleren som måtte rigges om for å få stereolyd. Nå lyder platene så mye bedre:-)

Forresten, jeg har oppdaget at ikke alle blurayspillere håndterer cd-plater med dts(?)-lyd. Min gamle Philips kom til kort der, gitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...