Gå til innhold

Dårlig mobilnett på iPhone?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk fra Android til iPhone for et par uker siden, og jeg merker at jeg har fått merkbart tregere mobilnett.

Jeg bor i distriktet, bruker Chess (NetCom). De med Telenor som har iPhone har bra dekning (3G).

Men når jeg hadde Android så hadde jeg "H"-nett, noe som for meg virket som ca det samme som 3G? Da også med Chess.

Med iPhone får jeg bare E-dekning inn. Det går sinnsykt tregt. Er det en eller annen måte å fikse dette på? Uten å skifte til Telenor-dekning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dårlig mobilnett på iPhone?

Dårlige veier med Skoda?

Antennesystemet i telefonen din er dårligere enn i din forrige telefon. Det har med maskinvare (antennekretser, antenneutforming og chassiutforming) å gjøre.

I tillegg har du et dårlig mobilnett i området ditt. Hadde det vært bra ville du fått godt signal selv med iPhone.

Lenke til kommentar

Får du bare "E-dekning" (EDGE) inn overalt eller ? Kan det være at du har låst telefonen din til kun å bruke EDGE?

Har du dårlig nett med Netcom der du bor, så er det ikke noe annet å gjøre enn å bytte til en leverandør med bedre dekning hvis dette finnes. Det er jo også forskjeller i antenner og hardware på telefoner, men er ikke lett å gi noe mer tips på dette. Du må nesten bare prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Min erfaring med iPhone og iPad er at de sliter med å kople seg til det trådløse nettet hjemme. Dette gjelder flere modeller. Kan denne svakheten gjelde for mobilnett også?

Lenke til kommentar

Neppe samme problem nei, da det er snakk om totalt forskjellige antenner. Sliter du med å koble til trådløsnettet er det sannsynligvis noe trøbbel med routeren din.

Det stemmer at iPhone har noe dårligere mottak enn en del telefoner av plast, rett og slett pga fysiske begrensninger i materialer og antennestørrelse. Normalt har ikke dette noe særlig å si i hverdagen, om ikke man bor på et sted der man bare såvidt har dekning i utgangspunktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ikke unormalt at Telenor har bedre dekning og/eller raskere nett enn netcom, og vice versa. Alt etter hvor du befinner deg. Personlig så velger jeg det nettet som passer min situasjon best.

Her jeg befinner meg nå (trondheim) så er det null dekning / litt EDGE med Netcom hjemme hos meg, og Full Super-3G (HSUPA/HSDPA) dekning "H+"fra telenor. Og generelt der jeg er så har også telenor har flere sentraler. Åpenbart har jeg da valgt et abonnement med Telenor. SÅ du bør kanskje revurdere å ha abonnement hos CHess?

Selvsagt, det vil også være litt opp til mobilen også. Jo større mobil, jo større antenne er det plass til. Men også senderstyrken vil variere en del. Det er svært strenge reguleringskrav i EU, og så har du de reviewere som fokuserer på lavest mulig sendereffekt (fordi det bla. er de med radiobølge-paranoia), og da ender man fort opp med mobiler som lages for å sende med lavest mulig styrke, noe som naturlig nok går utover dekningen.

Lenke til kommentar

Jaja, da er det vel ingenting å gjøre med den saken :-) er bare i sommermånedene jeg bor her, så orker ikke å stresse med å bytte operatør nå, siden jeg snart drar herifra uansett.

Neste juni skal jeg vurdere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...