Gå til innhold

Raspberry Pi B(+) og Blue-Ray

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å bygge meg en htpc for å ha stående ved tv'en min. Kravet er at den skal kjøre xbmc. Vet noen der ute om det er mulig å bruke en blue-ray spiller på RP? Hadde vært greit å byttet ut noen av de store komponentene under tv'en...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har en mistanke om at det kan bli problematisk å bruke en raspberry PI da den har en ganske svak cpu og jeg er usikker på hvor mye dekoding av bluray krever.

Raspberry Pi har hardware H.264 dekoder, så alle BluRay som bruker denne kodeken vil gå fint.

Det finnes også BluRays på markedet med MPEG-2 og VC-1 kodek, disse vil du nok ikke få spilt av.

Men jeg ville ikke anbefalt RPi som mediasenter da den er ganske treig, og xbmc interfacet blir ganske laggy. Gå heller for en Intel NUC av den litt kraftigere sorten med i5 prosessor, og intel GPUen. Prismessig blir dette noe helt annet, men opplevelsen av mediasenteret ditt blir også 10 ganger så smooth.

Lenke til kommentar

Streaming av blueray over nettverk fungerer i hvertfall ikke. Pien buffrer hele tiden. Har mpeg 2 lisensen og vc1 lisensen man kan kjøpe for et par pund på på http://www.raspberrypi.com/license-keys/.

Og husk også at Pien ikke kan bitstream hd lyd formatene brukt i blue ray, bare ac3 og dts core.

Bufringen kan skyldes at nettverk og usb deler samme båndbredde ..og det kan bli bedre ved lokal avspilling.

For min del så er manglende avspilling av hd lyd en av grunnene til at jeg ikke kjører Blue ray på Pien

En eller annen utgave av Nuc, som er nevnt her er nok en bedre løsning, men enkelte utgaver mangler noen intel drivere for å kunne bitstreame hd lyd i Windows, men kan gjøre det i linux (openelec).

Du kan få nuc`er helt nede i rundt 1000 kr som er kraftige nok for blue ray.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...