Theo343 Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Skal bygge en liten MicroATX basert maskin som skal være nogenlunde stillegående samt ha et kraftig skjermkort med type Strix, DCII kjøler + mitt Asus Xonar Essence STX lydkort montert innvendig. Hvilke gode opsjoner finnes nå innen kabinett, hovedkort og CPU kjøler? Endret 20. juli 2014 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2014 Skjermkortet må ikke være Strix eller DCII men ønsket er at det skal være et forholdsvis kraftig single-gpu skjermkort med god stillegående kjøling i et godt "romslig" Micro kabinett. CPU kjølingen må også være god og stillegående.Alt er relativt men veldig støyende må det ikke væra utenom evt. ved spilling. Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Skal bygge en liten MicroATX basert maskin som skal være nogenlunde stillegående samt ha et kraftig skjermkort med type Strix, DCII kjøler + mitt Asus Xonar Essence STX lydkort montert innvendig. Hvilke gode opsjoner finnes nå innen kabinett, hovedkort og CPU kjøler? Bitfenix prodigy M kabinett. Asrock z87m OC formula hovedkort og kanskje en lukket vannkjøling til cpu ? f.eks denne ? Corsair h90 https://www.komplett.no/corsair-h90-hydro-series-cpu-kjler/776903#!tab:extra Viktig å ta en du kan regulere viftehastigheten på hvis du skal ha det stille. Men i et micro atx kabinett så vil du nok høre skjermkortet ved tung belastning uansett. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) Ang skjermkortet, så kan du jo spør War her på forumet Han anbefaler deg et kort med MSI sin egen kjøler, dette i følge han etter å ha testet over 20-30 skjermkort. Der MSI har best kvalitet og støyer minst! Så tar den kun 2 slots også Ang kabinett, matx? finnes mange forskjellige, du har jo FRACTAL DESIGN DEFINE MINI Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Endret 20. juli 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Ang skjermkortet, så kan du jo spør War her på forumet Han anbefaler deg et kort med MSI sin egen kjøler, dette i følge han etter å ha testet over 20-30 skjermkort. Der MSI har best kvalitet og støyer minst! Så tar den kun 2 slots også Ang kabinett, matx? finnes mange forskjellige, du har jo FRACTAL DESIGN DEFINE MINI Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! MSI sin R9 290 Gaming kjøler er i alle fall skikkelig rass, oljelekasjer, og vifteblader som knakk av seg selv... Lenke til kommentar
jonny Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? Fordi det gang på gang er bevist at lukket vannkjøling ikke yter noe bedre enn luftkjøling til samme (ofte mye lavere) pris, men ser bedre ut gjør det 1 Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? Fordi det gang på gang er bevist at lukket vannkjøling ikke yter noe bedre enn luftkjøling til samme (ofte mye lavere) pris, men ser bedre ut gjør detStemmer det? Bedre enn f. Eks denne? http://www.hardware.no/artikler/test-silverstone-tundra-td-02/154696/4uten å høres ut som en hårføner? Endret 20. juli 2014 av oivindwold Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? Fordi det gang på gang er bevist at lukket vannkjøling ikke yter noe bedre enn luftkjøling til samme (ofte mye lavere) pris, men ser bedre ut gjør detStemmer det? Bedre enn f. Eks denne? http://www.hardware.no/artikler/test-silverstone-tundra-td-02/154696/4uten å høres ut som en hårføner? http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/6.html Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? Fordi det gang på gang er bevist at lukket vannkjøling ikke yter noe bedre enn luftkjøling til samme (ofte mye lavere) pris, men ser bedre ut gjør detStemmer det? Bedre enn f. Eks denne? http://www.hardware.no/artikler/test-silverstone-tundra-td-02/154696/4uten å høres ut som en hårføner? http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/6.html Ikke verst. Men den kjøler allikevel dårligere enn den på linken min som slår h110 med en del. Og den er gigantisk og får kanskje ikke plass i et Micro ATX system. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 (endret) ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? Fordi det gang på gang er bevist at lukket vannkjøling ikke yter noe bedre enn luftkjøling til samme (ofte mye lavere) pris, men ser bedre ut gjør detStemmer det? Bedre enn f. Eks denne? http://www.hardware.no/artikler/test-silverstone-tundra-td-02/154696/4uten å høres ut som en hårføner? http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/6.html Ikke verst. Men den kjøler allikevel dårligere enn den på linken min som slår h110 med en del. Og den er gigantisk og får kanskje ikke plass i et Micro ATX system. Mener du virkelig at 0.5C på load er en del/mye? Vi snakker om en så liten forskjell, at det kan være forskjell i luftemp osv... Kan være enig i at den er litt stor, men det er da en 240 rad også... Edit: Du har også 212 Evo, som bare er 7C varmere, men til ca. en femtedel av prisen Endret 20. juli 2014 av MariusJS 1 Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 ... Ang lukket vannkjøling, dette holder man seg laaaaaangt unna, bare idioter som ikke har peiling som kjøper dette. Skal du ha vannkjøling SKAL det være custom! God luftkjøler som Phanteks er å anbefale sterkt! Kanskje greit å begrunne så sterke påstander, eller hva? Fordi det gang på gang er bevist at lukket vannkjøling ikke yter noe bedre enn luftkjøling til samme (ofte mye lavere) pris, men ser bedre ut gjør detStemmer det? Bedre enn f. Eks denne? http://www.hardware.no/artikler/test-silverstone-tundra-td-02/154696/4uten å høres ut som en hårføner? http://www.techpowerup.com/reviews/Noctua/NH-D15/6.html Ikke verst. Men den kjøler allikevel dårligere enn den på linken min som slår h110 med en del. Og den er gigantisk og får kanskje ikke plass i et Micro ATX system. Mener du virkelig at 0.5C på load er en del/mye? Vi snakker om en så liten forskjell, at det kan være forskjell i luftemp osv...Kan være enig i at den er litt stor, men det er da en 240 rad også... Edit: Du har også 212 Evo, som bare er 7C varmere, men til ca. en femtedel av prisen Nei jeg så feil beklager. Trodde det var mer enn 0.5 Enig i at luftkjøling kan være et godt alternativ i forhold til lukket vannkjøling . Spesielt hvis man vil spare penger. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Trur MariusJ svarte godt for meg her ang lukket vannkjøling Men ang skjermkortet TS, send en mld til War å hør med han hvilke kjøler det er å anbefale. Etter det jeg har lest så anbefaler han MSI og Evga. Husk, han kjøper HW for sikkert et par hundre tusen i året. Ang hovedkort, ikke så mye å si på akkurat dette, velg etter hvor mange tilkoblinger du trenger, tenker da på USB, Sata osv. Kabinett, der har jeg nå anbefalt et greit, men blir kanskje stort igjen? Define Mini? CPU, her har du vel bestemt deg? Vett ikke om du vil ha en overklokkingsbar cpu, men viss du ikke skal ha det, så anbefales det å se på T versjonene. (eller var det S?) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2014 (endret) Takker for gode innspill - Kabinettet bør ikke være særlig større enn det gamle Sugo 07 - Tror jeg vil basere meg på luftkjøling hele veien, men om det finnes skjermkort med god lukket vannkjøling så kan det vurderes. - Skal ikke overklokke systemet på noen som helst måte (Ferdig med det etter 15 år med den moroa) - CPU, chipset osv. har jeg ikke tittet på og valgt siden jeg ikke har fulgt med så mye siste 2-3 år. Det skal være god ytelse men helst ingen toaster.- Har ingen spesielle behov rundt USB3 forløpig, 1-2 eksterne porter er helt greit. På SATA siden så regner jeg med å ha kun SSDer installert og tilsvarende da hva kabinettet rommer. Endret 21. juli 2014 av Theo343 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 21. juli 2014 Del Skrevet 21. juli 2014 Takker for gode innspill - Kabinettet bør ikke være særlig større enn det gamle Sugo 07 - Tror jeg vil basere meg på luftkjøling hele veien, men om det finnes skjermkort med god lukket vannkjøling så kan det vurderes. - Skal ikke overklokke systemet på noen som helst måte (Ferdig med det etter 15 år med den moroa) - CPU, chipset osv. har jeg ikke tittet på og valgt siden jeg ikke har fulgt med så mye siste 2-3 år. Det skal være god ytelse men helst ingen toaster. - Har ingen spesielle behov rundt USB3 forløpig, 1-2 eksterne porter er helt greit. På SATA siden så regner jeg med å ha kun SSDer installert og tilsvarende da hva kabinettet rommer. i7 4790K har en standard frekvens på 4Ghz og boost på 4.4Ghz så den anbefales. SELV om du ikke har lyst å klokke. Den er også verdt mer når tiden er inne for å selge den. 4 Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 31. juli 2014 Del Skrevet 31. juli 2014 Takker for gode innspill - Kabinettet bør ikke være særlig større enn det gamle Sugo 07 - Tror jeg vil basere meg på luftkjøling hele veien, men om det finnes skjermkort med god lukket vannkjøling så kan det vurderes. - Skal ikke overklokke systemet på noen som helst måte (Ferdig med det etter 15 år med den moroa) - CPU, chipset osv. har jeg ikke tittet på og valgt siden jeg ikke har fulgt med så mye siste 2-3 år. Det skal være god ytelse men helst ingen toaster. - Har ingen spesielle behov rundt USB3 forløpig, 1-2 eksterne porter er helt greit. På SATA siden så regner jeg med å ha kun SSDer installert og tilsvarende da hva kabinettet rommer. Lukket vannkjøling men ikke så billig : https://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814589 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå